بررسی کالبدشکافی کنسول Xbox Series X مایکروسافت

پس از گذشت چهار سال از عرضه ایکس‌باکس سری ایکس این کنسول همچنان یکی از قدرتمندترین گزینه‌های بازار هست و گیمرهای زیادی رو به سمت خودش جذب می‌کنه. البته یادتون باشه امروز قراره بررسی ویدیو کالبدشکافی ایکس‌باکس سری X رو براتون بزاریم نه کنسول Xbox One X که سال 2017 عرضه شد! پس از بررسی مختصر مشخصات فنی Xbox Series X، با موبونیوز همراه باشید تا به بررسی کالبدشکافی کنسول Xbox Series X مایکروسافت بپردازیم. 

بررسی مشخصات فنی Xbox Series X

طبق گفته مایکروسافت که یکم جاه‌طلبانه به نظر می‌رسه، کنسول Xbox Series X قراره تا چهار نسل آینده بازی‌های کنسولی مایکروسافت رو پشتیبانی کنه که با توجه به امکانات سخت‌افزاری این غول مکعبی دور از انتظار نیست! قلب تپنده کنسول Xbox Series X پردازنده AMD Zen 2 هشت هسته‌ایش هست. در کنارش چیپ GPU از نوع AMD RDNA 2 به‌کار رفته که قدرت پردازشی اون در حالت پایه به 12 ترافلاپس می‌رسه. ترافلاپس در واحد‌های پردازش گرافیک (GPU) به‌عنوان معیاری برای مقایسه‌ی ابتدایی از قدرت پردازش خام به کار میره. میزان رم به کار رفته داخل Xbox Series X معادل 16GB هست که به ترتیب 2.5GB، 10GB و 3.5GB بین GPU، سیستم‌عامل و خود سیستم پردازشی تقسیم شده. 

در کنار تمامی این مشخصات، حافظه ذخیره‌سازی با ظرفیت 1TB از نوع SSD قرار داده شده، داستان همینجا تموم نمیشه و شما می‌تونید با استفاده از درگاه های USB 3.2 که پشت کنسول Xbox Series X قرار گرفته 1TB دیگه هم اضافه کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های حیرت‌انگیز این کنسول اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K تا 120 فریم بر ثانیه هست. در بعضی از موارد می‌تونید تا 8K هم از این کنسول خروجی بگیرید. به خاطر وجود حافظه از نوع SSD و پردازنده قدرتمند، شما می‌تونید میان سه بازی از همون نقطه قبلی بازی رو اجرا کنید. یعنی می‌تونید بدون اینکه از بازی خارج بشید حداقل بین دو تا بازی از Save آخر خودتون اجرا کنید!! یکی دیگر از قابلیت‌های فنی کنسول Xbox Series X، ویژگی Ray Tracing هست که باعث میشه نورپردازی و سایه‌های موجود در بازی‌ها واقع‌گرایانه‌تر و باکیفیت‌تر به نظر برسه! بریم ببینیم داخل این غول مکعبی مشکی چه خبره؟! 

 

بررسی کالبدشکافی کنسول Xbox Series X 

اول از همه می‌ریم سراغ پنل پشتی کنسول؛ دو تا استیکر وجود داره که برمی‌داریم‌شون و دو تا پیچ که به راحتی باز میشه. بعد از اتمام این مراحل پنل پشتی به راحتی باز میشه.

پنل پشتی xbox series x

مثل تمامی کنسول‌های دیگه مایکروسافت نماد Master Chief و آناکوندا داخل این کنسول حکاکی شده که سورپرایز جالبی می‌تونه برای کسایی که کنسول رو باز می‌کنن باشه! این لوگو روی فن غول‌پیکر Xbox Series X قرار گرفته.

فن ایکس باکس سری ایکس

طبق روال کالبدشکافی کنسول‌ها، اول از همه باید درایو نوری رو دربیاریم. بعد از پیدا کردن گیره پایه زیری کنسول و باز کردنش، به قسمت درایو نوری دسترسی پیدا می‌کنیم. بعد از درآوردن درایو نوری کاشف به عمل میاد که مایکروسافت از همون درایو اپتیکال نسل قبل استفاده کرده! دقیقا همون درایو Xbox One X!

درایو نوری Xbox X

بعد از درایو نوری، می‌رسم سراغ کالبدشکافی فن کنسول Xbox Series X. با مشاهده تصاویر حرارتی از این کنسول می‌تونید ببینید که فن هوا رو مثل یه گردباد از پایین می‌کشه و به سمت بالا و خروجی کنسول هدایت می‌کنه.

به همین خاطر کنسول خودتون رو جایی قرار بدید که بالا سرش چیزی نباشه، چون باد داغی که از کنسول خارج میشه می‌تونه به خیلی چیزا در طولانی مدت صدمه بزنه!

فن Xbox x

تمامی قطعات پردازشی و فنی کنسول Xbox Series X داخل یک محفظه فلزی قرار گرفتن و تنها چیزی که بیرون این محفظه هست برد گیرنده آنتن مایکروسافته که با دو تا پیچ باز میشه!

گیرنده های کنسول xbox series x

بعد از اون، اولین قطعه فنی که باز می‌کنیم منبع تغذیه کنسول هست که توان کلی اون 350 وات بر ساعت هست. این توان از Xbox One X که 240 وات بر ساعت هست بیشتر اما از کنسول PS5 سونی کمتره.

منبع تغذیه xbox x

طراحی مادربرد کنسول Xbox Series X یکپارچه نیست و یه مادربرد دوگانه داره که مثل ساندویچ طراحی شدن و وسط اون‌ها آلومینیوم به‌کار رفته تا بتونه گرما رو به خوبی به بیرون انتقال بده.

مادربرد ایکس باکس سری ایکس

بعد از کالبدشکافی مادربردها می‌تونیم چیپ پردازنده و سیستم خنک‌کننده رو داخل بردها ببینیم. پردازنده AMD Zen 2 هشت هسته‌ای در کنار GPU از نوع AMD RDNA 2 قرار گرفته.

پردازنده xbox series x

در آخر هم می‌رسیم سراغ کالبدشکافی حافظه ذخیره سازی SSD که خوشبختانه قابل‌تعویض هست. حافظه SSD به‌کار رفته در Xbox Series X از نوع NVME SSD می‌باشد.

حافظه ایکس باکس ایکس

 

جمع‌بندی و نمره نهایی

با توجه به تمامی مراحلی که مشاهده کردیم، از باز کردن پنل پشتی تا رسیدن به مادربرد و سیستم خنک‌کننده، کارشناس کانال iFixit تصمیم گرفته نمره تعمیرپذیری 7 از 10 رو به کنسول Xbox Series X مایکروسافت بده. برای کالبدشکافی این کنسول دو سه تا ابزار اساسی کفایت می‌کنه و سایز تمامی پیچ‌ها استاندارد هست. از طرف دیگه برای دسترسی به حافظه ذخیره‌سازی SSD نیاز به کالبدشکافی کل کنسول دارید، در صورتی که نباید اینطوری باشه، همچنین در صورت خراب شدن درایو نوری و تعویض اون مایکروسافت بهتون اجازه اجرای بازی‌ها با Disk رو نمیده و باید سیستم امنیتی اون رو دور بزنید که هر کسی بلد نیست، پس با درایو نوری‌تون مهربون باشید! نظر شما چیه؟ به نظرتون با گذشت زمان طراحی Xbox Series X دلچسب‌تر و جذاب‌تر نشده؟ نظرتون درباره معماری داخلی این دستگاه چیه؟ شما از یک تا ده به کالبدشکافی کنسول Xbox Series X مایکروسافت چه امتیازی رو می‌دید؟ با توجه به کالبدشکافی PS5 و Xbox Series X از حالا به بعد برای خرید کنسول کدوم رو انتخاب می‌کنید و چرا؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 15
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mohsen1112

پشمام

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
ALLIENGER

هیچ کنسولی به گرد بازی های انحصاری playstation نمیرسه

۲۹ بهمن ۱۴۰۲
alirezanikkhah

جالبه که این کنسول از داخل به بیرون طراحی شده برعکس PS5

۲۸ بهمن ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

خیلی جالبه این موضوع کالبدشکافی

۲۸ بهمن ۱۴۰۲
Ahmaddosti

Xbox واقعا سونی ps زمین گیر کرده توو دنیای بازی

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
Arvin Hashemi

ایکس باکس خداست

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

عالی

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
ali.sh2004

مقالات مربوط به گوشیو بیشتر میپسندم

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
Mohammad14558

PS5 یه چیز دیگه اس

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
Mahayd24

ناناعت شودم

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

گناه داشت

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
MHH

نقد و برسی گوشی ها رو بیشتر دوست دارم!

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
MHH

برسی گوشی ها رو بیشتر دوست دارم!

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

گوشی های میان رده جدید رو مقایسه کنید.

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

Ps5 به نظرم خیلی بهتره

۲۷ بهمن ۱۴۰۲