بررسی کالبدشکافی کنسول Xbox Series S مایکروسافت

کنسول Xbox Series S که به عنوان کوچک‌ترین کنسول ساخته شده مایکروسافت ازش یاد میشه سه سال پیش (2020) به بازار عرضه شد. این کنسول جایگزینی ارزون‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر برای کنسول Xbox Series X، غول مکعبی مایکروسافت هست. امروز قراره به بررسی ویدیو کالبدشکافی کنسول Xbox Series S از کانال TronicsFix بپردازیم و تفاوت های اون با کنسول Series X بررسی کنیم اما قبلش با موبونیوز همراه باشید تا کمی با مشخصات فنی این کنسول آشنا بشیم و بعدش بریم سراغ بررسی کالبدشکافی کنسول Xbox Series S مایکروسافت.

 

بررسی مشخصات فنی کنسول Xbox Series S

کنسول نسل نهمی مایکروسافت که از طراحی کامپکت (جمع‌وجور) و سخت‌افزار قدرتمندی برخوردار هست، جایگزین ارزون‌تر Xbox Series X می‌باشد. با وجود ابعاد کوچک‌تر، این کنسول سر‌وصدایی از خودش تولید نمی‌کنه و در سکوت مطلق عملیات های پردازشی رو انجام میده. یکی از دلایل قیمت به‌صرفه این کنسول حذف و نبود درایو نوری هست. مایکروسافت به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین کاهش قیمت Xbox Series S، اون رو کاملا دیجیتالی کرده و اگه طرفدار اجرای بازی‌ها به صورت فیزیکی هستید، مایکروسافت شرمنده‌تون میشه! 

گیمرها می‌تونن با وصل کردن کنسول به صفحه‌نمایش Ultra HD، خروجی با کیفیت 1440p داشته باشن. کنسول Xbox Series S بر خلاف نسخه X از کیفیت 4K پشتیبانی نمی‌کنه. حافظه ذخیره‌سازی Xbox Series S در نسخه استاندارد 512GB هست که در دنیای گیمینگ نمی‌تونه زیاد جالب و کاربردی باشه و زود پر میشه. البته امسال مایکروسافت نسخه یک ترابایتی و مشکی رنگ این کنسول رو به بازار عرضه کرد. از ویژگی های دیگه این کنسول می‌تونیم به Quick Resume, Auto HDR اشاره کنیم. همچنین طبق تجربه کاربران UI و رابط کاربری این کنسول می‌تونه در ابتدا خیلی پیچیده و گمراه کننده به نظر بیاد. بریم سراغ کالبدشکافی کنسول! به نظرتون معماری داخلی این کنسول چه تفاوت هایی با Xbox Series X داره؟

 

بررسی کالبدشکافی کنسول Xbox Series S مایکروسافت

در ابتدا با استفاده از ابزار مخصوص برچسب های روی پنل پشتی رو جدا می‌کنیم و پیچ ها رو باز می‌کنیم. پنل پشتی به راحتی در میاد و چند تا دونه پد های ابری هم روی اون نصب شده تا هم محافظ مادربرد و قطعات داخلی باشه و هم عایق صدا باشه.

معماری بدنه فلزی شباهت زیادی به کنسول Xbox Series X داره و از همون طراحی استفاده شده. روی این محفظه فلزی چند تا پیچ هست که باید اونا رو هم باز کنیم. بعد از باز کردن پیچ‌ها می‌تونیم کاور بالایی رو باز کنیم.

داخل کاور بالایی می‌تونید اهرم دکمه خاموش/روشن رو مشاهد کنید. این اهرم ها به برد های اصلی این دکمه‌ها متصل میشن که چراغ LED هم روی اون قرار گرفته.

بعد از باز کردن پیج های داخلی روی محفظه فلزی، می‌تونیم بالاخره به کالبدشکافی قطعات داخلی کنسول بپردازیم. نکته حائز اهمیت متصل بودن فن دستگاه به بدنه بالایی هست. پس برای درآوردن کامل کاور بالایی باید کابل اتصال فن به مادربرد رو جدا کنید و اگه تازه‌کار باشید یا حواستون نباشه و همون اول کاور رو با قدرت به سمت بالا در بیارید، ممکنه که کابل اتصال رو پاره کنید. فن این کنسول شباهت زیادی به مدل Xbox One داره!

یکی دیگه از نکات جالب داخل این دستگاه، لوگویی است که جهت حرکت باد رو داخل کنسول نشون میده! این لوگو با عنوان AirFlow (جریان هوا) و علامت سمت راست، گوشه بالایی دستگاه حکاکی شده.

بعد از اون می‌ریم سراغ درآوردن منبع تغذیه کنسول. منبع تغذیه به راحتی در میاد و دشواری نداره! بر روی منبع تغذیه چسب های حرارتی قرار گرفته که از انتقال گرمای مستقیم به برد های حافظه ذخیره‌سازی جلوگیری می‌کنه.

 

بعد از درآوردن منبع تغذیه می‌ریم سراغ کالبدشکافی مادربرد کنسول Xbox Series S. مادربرد رو به راحتی از جا در میاریم و بیرون می‌کشیم. برای اینکه بتونیم سیستم خنک‌کننده کنسول رو در بیاریم اول باید گیره X مانند رو که پشت مادربرد تعبیه شده جدا کنیم. این گیره هم شباهت زیادی به طراحی کنسول Xbox One S و Xbox One X داره!

پس از جدا کردن گیره می‌تونیم سیستم خنک‌کننده رو دربیاریم. صفحات مسی غول‌پیکری جهت انتقال گرما زیر سیستم خنک‌کننده قرار گرفته.

بعد از اون می‌ریم سراغ کالبدشکافی قسمت پردازنده‌ها که روی مادربرد قرار گرفته! بعد از جدا کردن کاور فلزی زیر سیستم خنک‌کننده، چسب های حرارتی رو می‌بینیم که روی چیپ رم‌ها قرار گرفته!

در آخر هم سری به قسمت حافظه ذخیره‌سازی SSD می‌زنیم که توسط کمپانی Phison ساخته شده.

 

سخن پایانی

کنسول Xbox Series S با وجود ابعاد کوچک‌تر قدرت تعمیرپذیری بیشتری نسبت به برادر بزرگ‌تر خودش یعنی Xbox Series X داره. این کنسول با وجود قابلیت هایی مثل Quick Resume, ray tracing و نرخ‌ به‌روزرسانی 120fp می‌تونه در حد یک کنسول پرچمدار ظاهر بشه. اما نبود درایو نوری و پشتیبانی نکردن از کیفیت 4K می‌تونه خیلی ها رو از خرید این کنسول منصرف کنه! نظر شما چیه؟ شما از یک تا ده به کالبدشکافی و تعمیرپذیری این کنسول چند می‌دید؟ بین Xbox Series S و Xbox Series X کدومشون رو انتخاب میکنید؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 14
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ahmaddosti

تا حالا داخل یه کنسول بازی روو ندیده بودم

۰۴ فروردین ۱۴۰۳
Emran.B1388

خوب بود

۰۵ اسفند ۱۴۰۲
Emran.B1388

👍🏻👌🏻

۰۵ اسفند ۱۴۰۲
Emran.B1388

👌🏻

۰۵ اسفند ۱۴۰۲
EminEm 19

چع جالب بود

۰۵ اسفند ۱۴۰۲
Amir ali namaei

وای چه عجیب بود

۰۵ اسفند ۱۴۰۲
alirezanikkhah

عالی برو درسته 👍

۰۵ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

به نسبت راحت باز شد، جاییش مشکل خاصی نداشت که برای باز کردنش به مشکل بر بخوره، اگه ترتیب پیچاشو بدونی راحته

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
Ali6678

چقدر کوچیکه و خوبه

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

بالاترین ارزش خرید بین رقباش و حتی بالاتر هارو داره این لعنتی…

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
Limb0onTop

بد نیست

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

جالب بود بیشتر بزارید…

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
SinaRe8596

جالبه بد نیست

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
Nurse

سلام به همه

۰۴ اسفند ۱۴۰۲