بررسی گوشی TCL 40 NxtPaper

گوشی TCL 40 NxtPaper یکی از جدیدترین محصولات این شرکته که تو تابستان 2023 (شهریور 1402) روانه بازار شد. همونطور که از اسمش مشخصه این گوشی مناسب کتاب خوندن طراحی شده و در کنارش از قلم Stylus هم پشتیبانی می‌کنه. برای همین امروز تو بررسی گوشی TCL 40 NxtPaper موبونیوز می‌خوایم ببینیم این موبایل که اسم برندش هم برای خیلیامون آشنا نیست اصلا ارزش خرید داره یا نه؟

 

بررسی طراحی گوشی تی سی ال 40 NxtPaper

یکی از اولین چیزهایی که نظر شما را به این گوشی جلب می‌کنه، طراحیشه. مهندسان کمپانی TCL برای ساخت بدنه این گوشی از پلاستیک استفاده کردن و چیدمان دوربین‌ها و کلیدها و لوگوها به گونه‌ای انجام شده که چهره زیبایی به گوشی داده. قبل از اینکه گوشی رو روشن کنید، بخش جلوی گوشی چیز خاصی برای ارائه نداره و شاهد یه نمایشگر بزرگ هستید که دوربین سلفی به شکل نقطه‌ای در بالاش قرار داده شده. بخش‌هایی از فریم روی هم می‌تونید از جلوی گوشی ببینید. اما طراحی پشت گوشی حرف‌های زیادی برای گفتن داره.

طراحی گوشی TCL 40 NxtPaper

قاب پشتی گوشی درسته که از پلاستیک ساخته شده اما روکش خاصی داره که سیاه و روشن جذابی ایجاد کرده و در دست گرفتن گوشی رو هم ساده‌تر می‌کنه. تا یادمون نرفته بگیم که این گوشی با ابعاد 168.2 در 75.3 در 7.9 میلی‌متر تولید شده و در دسته گوشی‌های خیلی ضخیم که ضخامت 9 میلی‌متری دارن قرار نمی‌گیره. همچنین باید بگیم که وزن این گوشی به دلیل نمایشگر بزرگ و به لطف بدنه پلاستیکی به 195 گرم رسیده تا TCL 40 NxtPaper رو در دسته گوشی‌های سبک وزن قرار بده. رنگ‌بندی این گوشی انتخاب‌های زیادی بهتون نمیده و فقط دو گزینه زیر رو داره:

  • Midnight Blue (آبی نیمه شب)
  • Opalescent (سفید اپال)

نکته جالب درباره طراحی این گوشی اینه که تونسته جایزه‌های بین‌المللی زیادی دریافت کنه. مثلا در رویداد CES 2024 جایزه نوآوری در طراحی رو دریافت کرده یا تونسته امتیاز طراحی بالایی در سایت IGN بگیره. فارغ از تبلیغاتی بودن خیلی از این جایزه‌ها باید اعتراف کنیم که طراحی این گوشی تفاوت زیادی با گوشی‌های متداول و پرفروش بازار داره.

در قاب پشتی گوشی دوربین‌ها و فلش رو می‌بینید که در یه مستطیل جای داده شدن که زیر مستطیل عبارت 50MP HYBRID CAMERA نوشته شده. لنزها حدود 1 میلی‌متر از بدنه بیرون اومدن و ترکیب رنگ جذابی به وجود آوردن. در گوشه سمت راست، کلیدهای ولوم و پاور (قفل) گوشی قرار داده شده که سنسور اثر انگشت هم روی همین دکمه پاوره و با لمسش قفل گوشی به سرعت باز میشه. در گوشه سمت چپ گوشی اسلات سیم کارت و کارت حافظه قرار داره و در قسمت پایین پورت USB-C، جک 3.5 میلی‌متری برای هندزفری، میکروفن و اسپیکر رو می‌تونید ببینید.

به طور کلی، کمپانی TCL برای طراحی این گوشی از ترکیب ترندها و نوآوری استفاده کرده. به عنوان مثال، ساخت فریم مستطیلی با گوشه‌های نسبتا گرد که آیفون در چندسال گذشته متداول کرده، چهره‌ای مدرن به گوشی TCL داده. در کل باید گفت که طبق بررسی گوشی TCL 40 NxtPaper به طراحی این گوشی نمره بالایی میشه داد.

 

بررسی صفحه نمایش TCL 40 NxtPaper

ویژگی برجسته دیگری که میشه برای گوشی TCL 40 NxtPaper ذکر کرد نمایشگر 6.78 اینچی IPS LCD با وضوح 1080 در 2460 پیکسلیه. این نمایشگر بزرگ، چند ویژگی مهم داره که در سایت رسمی TCL هم به طور خاص بهشون پرداخته شده. ویژگی اول، نرخ تازه‌سازی 90 هرتزیه که برای اجرای روان و بدون تاری تصاویر انیمیشن و متحرک کاربرد داره. گرچه گوشی‌های پرچمدار در یک سال اخیر با نرخ تازه‌سازی بالای 120 هرتز تولید شدن، اما برای گوشی میان رده و ارزان قیمت TCL وجود نمایشگری با این رفرش ریت، ویژگی قابل قبولی به حساب میاد.

صفحه نمایش گوشی TCL 40 NxtPaper

ویژگی دومی که میشه برای نمایشگر این گوشی گفت، بافت ضد لک و روکش ماتیه که براش در نظر گرفته شده. این بافت به گونه‌ای انتخاب شده که وقتی با گوشی کتاب می‌خونید، حس و حال ورق زدن صفحات به شما دست میده و از سوی دیگه، نورپردازی و بازتاب نور صفحه هم به شکلیه که دقیقا شبیه صفحات کتاب واقعیه. بافت مخصوص صفحه نمایش این گوشی یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های این موبایله که اون رو از سایر گوشی‌ها متمایز می‌کنه.

باید به قابلیت کاهش نور آبی نمایشگر هم اشاره کرد. صفحه نمایش این گوشی به گونه‌ای طراحی شده که با استفاده از تنظیمات سخت‌افزار و نرم‌افزاری خاص، نور آبی مضر از نمایشگر تولید نمیشه! نور آبی باعث خستگی و آسیب به چشم کاربرها میشه و این قابلیت به ویژه برای کسانی که میخوان با استفاده از این گوشی ساعت‌های زیادی مطالعه کنن، بسیار کاربرد داره. نور نمایشگر این گوشی به ویژه در شب، تنظیمات مخصوصی داره و نور ملایم‌تر و کمتری رو تولید می‌کنه تا فشار وارده به چشم کاربرها کمتر بشه.

بررسی نمایشکر گوشی TCL 40 NxtPaper

به حالت پشتیبانی از قلم نوری Stylus هم باید اشاره کرد. نمایشگر این گوشی TCL‌ به گونه‌ای طراحی شده که می‌تونید قلم نوری Stylus رو براش خریداری کرده و از حالت کار با قلم نوری هم استفاده کنید. این قابلیت به ویژه برای کسایی که می‌خوان یادداشت‌های روزانه‌شون رو با دستخط خودشون روی گوشی بنویسن کاربرد داره.

حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی به 450 نیت میرسه که عدد خیلی بالایی نیست و در عین حال خیلی هم کم نیست. به طور کلی با یه نمایشگر مخصوص مطالعه کتاب مواجه هستیم که روشنایی زیادی نداره و هدف از کنترل روشنایی این گوشی، کاهش فشار وارد شده به چشم کاربرهاست.

 

بررسی باتری گوشی TCL 40 NxtPaper

برای این گوشی از باتری 5010 میلی آمپر ساعتی از نوع غیرقابل تعویض استفاده شده. با یه بار شارژ‌ کردن این باتری، در صورتی که استفاده معمولی ازش داشته باشید، می‌تونید بیشر از یک روز بدون نیاز به شارژ مجدد از گوشی استفاده کنید. باتری 5010mAh این گوشی یکی از نقاط مثبتش محسوب میشه و در رقابت با خیلی از گوشی‌های با این قیمت، می‌تونه ارزش خرید گوشی TCL 40 NxtPaper رو بیشتر کنه.

بررسی باتری گوشی TCL 40 NxtPaper

نکته مهم دیگه، فست شارژ بودن این باتریه. خود شرکت TCL این باتری رو اولترا فست شارژ میدونه و مدعی شده که کاربرها در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تونن باتریش رو شارژ‌ کنن. طبق ادعای شرکت TCL، تا 50 درصد از ظرفیت این باتری در عرض نیم ساعت با شارژر 33 واتی پر میشه. باید به این نکته اشاره کنیم که این گوشی هم مثل خیلی از گوشی‌های میانرده، از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنه.

به طور کلی، بررسی گوشی TCL 40 NxtPaper در بخش باتری نشون داده که ظرفیت بالا و قابلیت فست شارژ ۳۳ واتی جزو نقاط مثبت این گوشی هستن.

 

بررسی دوربین گوشی TCL 40 NxtPaper

برای گوشی TCL 40 NXT PAPER که در دسته گوشی‌های اقتصادی قرار می‌گیره، وجود دوربین سه‌گانه با یه دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی یه امتیاز بزرگ محسوب میشه. با وجود اینکه تمرکز اصلی ۴۰ نکست پیپر به هیچ وجه روی دوربین‌هاش نبوده ولی لنزهای خوبی برای ثبت عکس و فیلمبرداری روی این گوشی قرار داده شده. با این لنزها می‌تونید عکاسی از منظره، عکاسی ماکرو و عکاسی خانوادگی رو تجربه کنید و از کیفیت نسبتا خوبی که داره لذت ببرید.

  • دوربین اصلی: ۵۰ مگاپیکسل واید
  • دوربین اولترا واید: ۵ مگاپیکسل
  • دوربین ماکرو: ۲ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسل واید

دوربین اصلی این گوشی یه لنز 50 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/1.8 و قابلیت عکاسی در شبه. این دوربین به قابلیت PDAF مجهز شده که به صورت خودکار روی سوژه‌ها فوکوس انجام میده. علاوه بر این قابلیت عکاسی پانوراما و HDR هم با این دوربین امکان‌پذیر شده. برای عکاسی در شب، این دوربین حالت ویژه‌ای در نظر گرفته تا حتی با وجود نور کم، عکس‌هایی با وضوح و کیفیت بالا ثبت بشه. با این دوربین می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 1080p@30fps ضبط کنید اما خبری از فیلمبرداری 4K با دوربین اصلی نیست. یکی دیگه از نقاط ضعفش هم نبود قابلیت ضدلرزش (OIS) هست؛ پس موقع فیلمبرداری باید حواستون باشه که خیلی دستتون تکون نخوره.

بررسی دوربین TCL 40 NxtPaper

دوربین دوم این گوشی یه لنز 5 مگاپیکسلیه که برای عکاسی فوق عریض یا اولترا واید در نظر گرفته شده. با این دوربین می‌تونید از منظره‌هایی با زاویه 115 درجه عکاسی کنید. این دوربین گرچه کیفیت خیلی زیادی نداره اما برای عکس گرفتن از جشن‌ها و دورهمی‌های شما که افراد زیادی در یه قاب هستن، خیلی به درد می‌خوره. دوربین سوم، یه لنز ماکرو با کیفیت 2 مگاپیکسله. با این دوربین می‌تونید از سوژه‌های خیلی کوچیک عکاسی کنید. کیفیت بدی نداره اما خب خیلی هم کاربردی نیست.

دوربین سلفی گوشی TCL 40 NXT PAPER به یه لنز 32 مگاپیکسلی مجهز شده. برخلاف گوشی‌های شیائومی یا سامسونگ که در سطح میانرده دوربین سلفی خیلی خوبی ندارن، لنز این گوشی روی کاغذ کیفیت بالایی داره. دوربین سلفی این گوشی که در بالای نمایشگر قرار داده شده، برای عکاسی پرتره و فیلمبرداری، کیفیت نسبتا خوبی در اختیار شما قرار میده و می‌تونید باهاش فیلم‌های با کیفیت 1080p ضبط کنید. این لنز قابلیت فوکوس خودکار و ضدلرزش نداره و صرفا بخاطر مگاپیکسل بالاتری که داره مورد توجه قرار گرفته.

در نهایت با بررسی دوربین TCL 40 NxtPaper متوجه میشیم که وجود دوربین 50 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی و دوربین 32 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی، امتیاز این گوشی رو به طور قابل توجهی بیشتر کرده.

 

بررسی عملکرد سخت افزاری گوشی تی سی ال 40 NxtPaper

گوشی‌های میانرده کمی هستن که با چیپست کوالکام یا پردازنده‌های حرفه‌ای تولید بشن؛ بنابراین خبری از پردازنده کوالکام اسنپدراگون روی این گوشی نیست. TCL 40 NxtPaper با چیپست 8 هسته‌ای مدیاتک MT6769H Helio G88 روانه بازار شده. این چیپست که با فرايند 12 نانومتری ساخته شده، ترکیب خوبی از قدرت، سرعت و روان اجرا شدن برنامه‌ها داره و می‌تونید باهاش بازی‌های سبک موبایلی رو انجام بدید.

عملکرد گوشی TCL 40 NxtPaper

سیستم عامل اندروید 13 روی این گوشی نصب شده و TCL از رابط کاربری اختصاصی خودش به عنوان پوسته روی اندروید این گوشی استفاده کرده. آیکون‌ها و اجرای برنامه‌ها تفاوتی با گوشی‌های دیگه نداره و حال و هوای یه گوشی از کمپانی TCL رو می‌تونید لابه‌لای کار کردن با برنامه‌های گوشی حس کنید. باید اشاره کنیم که پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 روی این گوشی نصب شده تا اجرای بازی‌ها و برنامه‌هایی که نیاز به گرافیک دارن هم به خوبی انجام بشه. پردازنده بدی نیست اما نمیشه خیلی هم ازش توقع داشت.

کمپانی TCL این گوشی رو با حافظه 256 گیگابیتی تولید کرده و نسخه‌های دیگه‌ای از این گوشی وجود نداره. برای این گوشی فقط یه مدل حافظه رم 8 گیگابایتی در نظر گرفته شده که به نسبت پردازنده و امکاناتی که داره، رم سطح بالایی محسوب میشه. البته کاربرها میتونن با استفاده از اسلات مخصوصی که روی گوشی تعبیه شده، کارت حافظه microSDXC به این گوشی متصل کنن و حافظه‌شو ارتقاء بدن.

گوشی TCL 40 NxtPaper از نظر عملکرد پردازشی یه گوشی متوسط محسوب میشه. پردازنده معمولی برای این گوشی در نظر گرفته شده اما به لطف رم 8 گیگابایتی می‌تونه سرعت خوبی برای اجرای برنامه‌ها در اختیار شما قرار بده.

 

بررسی اسپیکر گوشی TCL 40 NxtPaper

این گوشی به اسپیکرهای استریو مجهز شده تا به لطف فناوری DTS صداهایی که تولید میشه، واقعی‌تر و با حجم بالاتری باشن. اسپیکرهای این گوشی به قابلیت بهبود صدا یا Sound Booster مخصوص مجهز شدن تا صدایی پرحجم تولید شده و به گوشتون برسه.

 

قابلیت‌های مربوط به کتابخوانی TCL 40 NxtPaper

با توجه به اینکه گوشی TCL 40 NxtPaper از قلم نوری پشتیبانی می‌کنه، کاور مخصوصی براش طراحی شده که هم از ایجاد خط و خش روی گوشی جلوگیری می‌کنه و هم جای مخصوصی برای نگه‌داری از قلم داره. این کاور توسط خود کمپانی TCL‌ طراحی شده و هولدری روی بخش پشتی دیده میشه که با باز کردنش می‌تونید گوشی رو به حالت افقی روی زمین قرار بدید و کتاب بخونید.

کاور مخصوص گوشی tcl 40 nxtpaper

یکی دیگه از قابلیت‌های جذاب این گوشی وجود حالت NXTPAPER هستش. با فعال کردن این حالت، نمایشگر گوشی مات شده و حالتی شبیه کاغذ ظاهر میشه تا تجربه کتاب خوندن با این گوشی کامل‌تر و جذاب‌تر بشه.

قابلیت های کتابخوانی گوشی TCL 40 NxtPaper

در واقع کمپانی TCL با این حالت، رسالت این گوشی که کتاب خوندن با لذت بیشتر هست رو برجسته کرده. وقتی حالت NXTPAPER رو فعال می‌کنید، رنگ آیکون‌ها از بین میره و همه‌چی سیاه و سفید میشه تا حال و هوای کتاب خوندن بهتون دست بده.

 

آیا گوشی TCL 40 NxtPaper ارزش خرید داره؟

با مبلغی کمتر از 8 میلیون تومان (اسفند 1402) اگه بخواید یه گوشی موبایل مخصوص کتاب خوندن و مطالعه بخرید، گوشی TCL 40 NxtPaper بهترین انتخابه. این گوشی همونطور که از اسمش بر میاد، برای افراد کتاب‌باز طراحی شده و امکانات خوبی به عنوان یه گوشی کتابخوان داره. اما مقایسه این مدل با رقیبای هم قیمتی مثل سامسونگ A24 4G و سامسونگ A15 نشون میده که تو بحث برند به راحتی از رقیباش شکست می‌خوره. بنابراین بررسی گوشی TCL 40 NxtPaper نشون میده که اگه به دنبال یه گوشی دوم برای کتاب خوندن می گردین که هوای چشماتون رو داشته باشه و نور آبی مضر منتقل نکنه، این مدل براتون ارزش خرید داره.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 5 ماه پیش
تعداد نظرات : 16
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Ahmaddosti

برند ، خدمات ، لوازم جانبی ضعیفه فعلا ، ریسک خریدش نسبت به رقبا روو بالا میبره

۱۱ اسفند ۱۴۰۲
alirezanikkhah

خرید این طور گوشی ها ریسک های خودش رو داره

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
MHH

یه گوشی برای کتاب خوندن! چه جالب!👍

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
SinaRe8596

این شرکتا به همین راحتی جا‌ نمی‌افتن تو ایران

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
shahab-021

۷ میلیون بدیم برا کتاب خوندن؟؟

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
mms2099

بالاخره باید ب ی بهانه ای خودشو خاص کنه

۰۴ اسفند ۱۴۰۲
Ali6678

مسخره و بدرد نخور

۰۳ اسفند ۱۴۰۲
Amir 1789

هیچی جای کتاب فیزیکی رو نمیگیره ، اما اگه بخوایم کتابی به شکل پی دی اف پیدا کنیم برای مطالعه میشه محافظ چشم رو فعال کرد تو بخش تنظیمات یا میشه با خرید یه عینک برای مطالعه خرید و بنظرم هیچ ارزشی نداره

۰۳ اسفند ۱۴۰۲
Nurse

گزینه های بهتر هم هست

۰۲ اسفند ۱۴۰۲
Limb0onTop

خاص پسنده

۰۲ اسفند ۱۴۰۲
Mostafa2012

تو 8 تومن خوب نیست

۰۲ اسفند ۱۴۰۲
Amir ali namaei

گوشی خوبیه برا کسایی که کتاب میخونن

۰۲ اسفند ۱۴۰۲
Hossein_sh

خیلی خاص پسنده دگ

۰۲ اسفند ۱۴۰۲
arsalansh

به نسبت قیمت قابلیت‌های خوبی داره اما چیپست خیلی ضعیفه برای این گوشی !

۰۲ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

گوشیه خوبیه در مجموع

۰۲ اسفند ۱۴۰۲
walkovere

برا منه نیاز مند خوبه

۰۲ اسفند ۱۴۰۲