از سال 2025 تمام گوشی‌های 4g به شبکه استارلینک متصل می‌شوند!

تقریبا از یک ساله پیش اتصال به اینترنت ماهواره‌ای بر سر زبون‌ها افتاده و حالا شرکت فضایی اسپیس ایکس با مالکیت آقای ایلان ماسک از چهره‌های معروف و ثروتمند این روزها اعلام کرده که از سال 2025 قابلیت اتصال به شبکه استارلینک برای تمامی گوشی‌های 4g یا LTE فعال خواهد شد. این سرویس «Direct to Cell» نام گذاری شده و اسپیس ایکس در وب‌سایت استارلینک صفحه جدیدی برای این سرویس راه‌اندازی کرده که برنامه زمانی اتصال گوشی‌های هوشمند به آن را مشخص می‌کند. با موبونیوز همراه باشید تا ببینیم این قابلیت چه امکاناتی را در اختیار کاربران میزاره و میتونه تاثیری در استفاده ما ایرانی ها در اینترنت بدون محدودیت در کشور داشته باشه؟

 

سرویس استارلینک چه قابلیت‌هایی خواهد داشت؟

سرویس «Direct to Cell» از سال 2024 به صورت آزمایشی آغاز به کار خواهد کرد و قراره در این سال فقط قابلیت پیامک آن فعال شود و از سال 2025 به طور رسمی کارش رو شروع و از این سال قابلیت تماس و دیتا رو هم خواهد داشت و جالب اینجاست که این اتصال به استارلینک از نظر زمان و مکان محدودیت نخواهد داشت و در هر کجا از دریا تا خشکی می‌توان به آن متصل شد.

سرویس استارلینک چه قابلیت‌هایی خواهد داشت؟

 

بدون نیاز به سخت افزار ویژه

در حال حاضر اتصال به شبکه استارلینک نیازمند خرید تجهیزات با قیمت بالا مثل گیرنده ماهواره‌ای و مودم مخصوص است. اما با استفاده از سرویس «Direct to Cell» نیاز به سخت افزار و نرم افزار ویژه‌ای نخواهید داشت و تنها کافیه که گوشی موبایل دارای اینترنت 4g یا LTE باشه تا به ماهواره‌های استارلینک برای ارسال پیامک، تماس و دیتا متصل بشه که این اتفاق باعث می‌شه کاربران بیشتری در سطح جهان بتونند از این قابلیت استارلینک استفاده کنند. البته مقدار پهنای باند در دسترس هنوز مشخص نیست اما قطعا به اندازه کافی سریع خواهد بود و ابتدا بر روی اپلیکیشن پیامک گوشی شما شروع به کار خواهد کرد، اما پس از فعال شدن خدمات این سرویس به صورت کلی شما می‌توانید از هر نرم‌افزاری (مانند WhatsApp، Skype و …) برای این اتصال استفاده کنید.

بدون نیاز به سخت افزار ویژه

 

چگونه اتصال به استارلینک برای تمام گوشی‌ها 4g ممکن می‌شود؟

نحوه اتصال به خدمات «Direct to Cell» استارلینک به این شکل خواهد بود که انگار همین دکل‌های آنتن دهی که در جاهای مختلف می‌بینیم رو در فضا خواهیم داشت، به طوری که داده‌ها از جمله پیامک، تماس تلفنی و اینترنت از طریق اپراتورهایی که در این پروژه با استارلینک شریک خواهند بود به ایستگاه‌های زمینی استارلینک ارسال خواهند شد و سپس این ایستگاه‌های زمینی دیتا رو برای ماهواره‌های فضایی ارسال می‌کنند که به مودم‌هایی تحت عنوان eNodeB مجهز هستند و همانند همین دکل‌های آنتن دهی در زمین عمل خواهند کرد. در نهایت گوشی‌های با قابلیت 4g یا LTE اطلاعات رو از دکل های فضایی دریافت می‌کنند و به این صورت اتصال به استارلینک ممکن خواهد شد.

چگونه اتصال به استارلینک برای تمام گوشی‌ها 4g ممکن می‌شود؟

شرکت استارلینک همون طور که در بالا گفتیم برای ارائه این خدمات با یک سری شرکت‌های تجاری بین المللی در کشورهایی هم‌چون آمریکا، کانادا، ژاپن و …. همکاری داره تا داده‌ها را به صورت رومینگ بین همدیگر منتقل کنند. برای مثال این سرویس در ایالات‌متحده با همکاری T-Mobile در اختیار کاربران قرار می‌گیره و به این شکل هست که شما می‌تونید به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی داشته باشید.

 

آیا این خدمات استارلینک به معنای پایان محدودیت های اینترنتی هست؟

در واقع استارلینک با این کار قصد داره نقطه کوری وجود نداشته باشه و تونسته تمامی اپراتورهای کشورهای مختلف را هم‌چون ایرانسل، همراه اول و … در ایران را دور بزنه و برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای نیازی به همکاری این اپراتورها و استفاده از سخت افزار و نرم افزار خاصی هم نداشته باشه اما آنچه در قوانین سازمان قوانین مخابرات جهانی وجود داره هر شرکتی برای ارائه خدمات مخابراتی به یک کشور دیگر باید مجوز اون کشور را داشته باشه.
در نهایت باید ببینیم در آینده آیا ایران این اجازه را به استارلینک خواهد داد یا اصلا استارلینک برای دریافت چنین مجوزی اقدام خواهد کرد یا نه؟ البته در حال حاضر وزارت ارتباطات ایران چندین بار اعلام کرده در صورتی که استارلینک به قوانین ایران احترام بگذارد می‌تواند در داخل ایران فعالیت کند.

موضوع دیگه‌ای که برای کاربران ایرانی وجود داره هزینه اشتراک این سرویس است که نسبت به سرویس‌های داخلی بسیار بیشتر خواهد بود و با توجه به قیمت ارز در کشور تعداد زیادی از مردم امکان استفاده از این سرویس را نخواهند داشت و علاوه بر این اغلب کاربران ایرانی امکان پرداخت بین‌المللی را ندارند. با این‌حال بسته به سیاست‌های استارلینک، بعید نیست در موارد خاص شاهد ارائه اینترنت ارزان‌تر یا رایگان با برخی محدودیت‌ها باشیم.

 

جمع بندی

استارلینک از سال آینده شروع به ارسال پیامک مستقیم به تلفن همراه خواهد کرد و در سال 2025 این خدمات را با تماس و دیتا ادامه خواهد. این موضوع برای افرادی که به ارتباطات اضطراری و ارتباطات در نقطه کور و بدون محدودیت علاقه دارند، اهمیت زیادی داره. از آنجا که این خدمات بدون نیاز به سخت‌افزار ویژه عرضه می‌شه و از طریقه ماهواره‌ها اطلاعات رو بین دستگاه های مختلف جابجا میکنه، انتظار می‌رود که به دسترسی آسان و گسترده‌ای برای گوشی‌ها و دستگاه‌های مختلف با قابلیت ارتباط 4G یا LTE در کشور‌های مختلف منتهی شود. البته در مورد استفاده از این قابلیت باید تا زمان عرضه نهایی صبر کنیم تا ببینیم امکان تماس ماهواره ای استارلینک مثل خیلی از تکنولوژی ها و محصولات آمریکایی در ایران ممنوع میشه و یا نه؟

سوالات متداول
(4 سوال)
1. آیا نیاز به سخت‌افزار ویژه برای استفاده از خدمات Starlink وجود دارد؟

خیر، خدمات «Direct to Cell» استارلینک به هیچ سخت‌افزار ویژه‌ای نیاز ندارند.

2. آیا خدمات Starlink برای همه کشورها در دسترس خواهد بود؟

این مسئله هنوز خیلی مشخص نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله مقررات مخابراتی هر کشور.

3. آیا این خدمات از نظر امنیتی نگرانی ایجاد خواهند کرد؟

استفاده از ماهواره‌ها برای ارسال اطلاعات ممکن است موجب نگرانی‌های امنیتی هم شود اما فعلا اطلاعات خاصی در مورد این موضوع و نحوه تضمین امنیت آن وجود ندارد.

4. آیا این خدمات در مناطق دورافتاده یا نقطه کور مفید خواهند بود؟

بله، این خدمات استارلینک به تکمیل پوشش ارائه‌دهندگان مخابراتی در مناطق دورافتاده و بدون پوشش اینترنتی کمک خواهد کرد.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 9 ماه پیش
تعداد نظرات : 14
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
tahamousavi

مقاله رو نخوندم ولی از الان میگم یه میوه ممنوعه دیگه!

۰۵ آبان ۱۴۰۲
shahab-021

اومدنش تو ایران و مجوز گرفتن
بعید میدونم

۰۲ آبان ۱۴۰۲
MHS9002

اینا ایفون ۱۴ رو ریجستر نکردن بعد بیان فیلتر رو بردارن تا ما به استارلینگ وصل بشیم

۰۱ آبان ۱۴۰۲
mehdi gheysari

خوبه

۳۰ مهر ۱۴۰۲
mms2099

سال دیگه میگن گوشی هوشمند حرام است

۳۰ مهر ۱۴۰۲
Mahayd24

اجازه میخاد که اینا نمیدن😑

۲۹ مهر ۱۴۰۲
SinaRe8596

ب چ درد ما آدمای معمولی میخوره

۲۹ مهر ۱۴۰۲
alirza.amiry

ishala vaghan dige doostan kam kam varzesh3 ro ham filter mikonan fek konam !

۲۹ مهر ۱۴۰۲
zenith

✌🏼✌🏼✌🏼✌🏼

۲۹ مهر ۱۴۰۲
Nurse

اون قسمت رایگانش شامل ما هم میشه یا نه؟؟

۲۹ مهر ۱۴۰۲
Mohammad456rahmani

انشالله

۲۹ مهر ۱۴۰۲
Limb0onTop

از سال دیگه گوشی لمسی غیر قانونی میشه تو ایران….

۲۹ مهر ۱۴۰۲
    Mohammad456rahmani

    فک نکنم

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
Don14

امیدوارم تا اون موقع ایران درست بشه

۲۹ مهر ۱۴۰۲