بررسی مشخصات گوشی Sony Xperia 5 III

“دوره گوشی های سونی سر اومده.” شاید گفتن این حرف خیلی خوشایند نباشه ولی واقعیته. سونی البته بعد عصر طلاییش چند باری سعی در کامبک به بازار رو داشت که موفق نبود. گوشی سونی اکسپریا 5 مارک 3 یکی از گوشی های پرچمدار 2021 سونی بود که اگه نگیم یه شکست کامل تو فروش رو تجربه کرد، حداقلش اونجوری که باید نفروخت. Sony Xperia 5 III جز گوشی هایی بود که تو وب جهانی بررسی هاش مخاطب خوبی داشت ما هم گفتیم شاید تو فضای وب فارسی بررسیشو بریم بد نباشه اما بعد بررسی کردنش باید همین اول بگیم نه تو بازار ایران موجوده و نه موجود خواهد شد چون اصلا خریدش توجیه نداره. پس اگه فقط دوست دارید درباره مشخصات گوشی پرچمدار 2021 سونی بیشتر بدونید با بررسی Sony Xperia 5 III همراه موبونیوز باشید.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Sony Xperia 5 III

سونی همیشه سعی کرده طراحی ساده و در عین حال با کیفیت ساخت بالایی رو برای گوشی هاش استفاده کنه. گوشی اکسپریا 5 مارک 3 هم از همین اصل پیروی میکنه و کاملا از متریال با کیفیتی ساخته شده. وزن کم (168 گرم)، اندازه کوچیک و کامپکت این گوشی و لبه های گرد استفاده شده باعث شده با یه گوشی خوش دست و جمع جور طرف باشیم. قسمت پشتی از گلس براق ساخته شده که کمی اثر انگشت روش میمونه، اما استفاده از گوریلا گلس 6 توش باعث شده خط و خش زیادی روش نیفته. سه دوربین اصلی به صورت عمودی تو یه برآمدگی مناسب گوشه سمت راست گوشی قرار گرفتن و قسمت پشتی به غیر از لوگو SONY و XPERIA خبر خاص دیگه ای نیست.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Sony Xperia 5 III

فریم گوشی از فلز آلومینیوم لبه دار ساخته شده و حالت خوش دستی به گوشی داده. لبه راست دکمه کم و زیاد کردن صدا، دکمه پاور با حسگر اثر انگشت (که محل قرار گیریش وسط گوشیه و دسترسی بهش راحته)، دکمه شاتر دوربین و دکمه اسیستنت (که امکان شخصی سازی برای کاربردش وجود داره) قرار گرفته. لبه چپ درگاه سیم کارت قرار داره که امکان استفاده از دو سیم کارت به صورت همزمان و یا یه سیم و کارت حافظه جانبی رو به شما میده و خبر دیگه ای نیست.

ابعاد کوچک گوشی سونی اکسپریا 5 مارک 3

لبه بالای گوشی میکروفون و جک 3.5 میلیمتری صدا قرار داره که وجودش تو گوشی پرچمدار نکته مثبتی به حساب میاد. لبه پایینی گوشی میکروفون دوم و درگاه تایپ سی ورژن 3.1 قرار داره که امکان اتصال به مانیتور و یا تلویزیون رو به شما میده. از گواهی IP68 استفاده شده برای این گوشی که تقریبا از نفوذ ذرات گرد و غبار و آب به گوشی جلوگیری میکنه.

صفحه نمایش 81.4 درصد از قسمت جلوی گوشی رو تشکیل میده و نسبت به پرچمداران دیگه حاشیه های گوشی از پایین و بالای صفحه زیاده و از ناچ یا پانچ هول استفاده نشده که اتفاق خوبی نیست. استفاده از گوریلا گلس 6 هم باعث شده صفحه در مقابل خط و خش و خرد شدن مقاوم باشه.

 

بررسی کیفیت نمایشگر سونی اکسپریا 5 III

تو گوشی Sony Xperia 5 III از یه صفحه نمایش 6.1 اینچی با پنل Oled و رزولوشن 1080 و نرخ به روز رسانی 120 هرتزی استفاده شده. پنل اولد رنگ های مشکی با وضوح و شفافیت خوبی نشون میده، روشنایی صفحه خیلی بالا نیست و میتونست بهتر باشه. قابلیت HDR10 و امکان نشون دادن 1 میلیارد رنگ باعث شده وضوح رنگ و جزئیات بالایی موقع استفاده از گوشی و موقع دیدن محتوای ویدئویی داشته باشید. طراحی بدون ناچ و حاشیه های زیاد صفحه کمی توی ذوق میزنه اما نسبت تصویر 21:9 گوشی باعث شده در حالت عمودی برای دیدن محتوای ویدئویی مناسب تر باشه.

مشخصات باتری و شارژدهی Sony Xperia 5 III

در گوشی های با سایز کوچیک، باتری بخشیه که صدمه میبینه و نسبت به گوشی های دیگه عملکرد ضعیف تری پیدا میکنه. اما سونی تو گوشی اکسپریا 5 مارک 3 چیزی کم نذاشته و از یه باتری با حجم 4500 میلی آمپر ساعتی برای این گوشی استفاده کرده. بازدهی باتری مناسبه و تو کاربری معمولی در کنار کمی بازی و تماشای ویدئو بهتون حدود 6 ساعت و در استفاده عادی تقریبا یه روز دووم میاره. سرعت شارژ برای یه گوشی پرچمدار اصلا بالا نیست و گوشی با استفاده از شارژر 30 واتی قرار گرفته تو جعبه توی نیم ساعت 50 درصد شارژ میشه و فول شارژ شدنش تقریبا یک ساعت و 50 دقیقه طول میکشه! سونی تو این گوشی از شارژ بیسیم استفاده نکرده که کمی برای یه گوشی پرچمدار عجیبه.

مشخصات باتری و شارژدهی Sony Xperia 5 III

بررسی امنیت Sony Xperia 5 III

استفاده از حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور برای یه گوشی پرچمدار کمی عجیبه ولی محل قرار گیریش و سرعت و دقت خوبش باعث شده خیلی اذیت نکنه و عملکرد خوبی داشته باشه. از حسگر تشخیص چهره استفاده نشده و فقط باید به همون حسگر اثر انگشت بسنده کنید!

بررسی عملکرد دوربین سونی Xperia 5 III

گوشی های سونی با استفاده از سنسور های مخصوص خودش که تو دوربین های عکسبرداریش از اون ها استفاده میکنه باعث شده تو این بخش عملکرد خوب و مناسبی داشته باشه و از لحاظ کیفیت و امکاناتی که به شما میده، کاملا نیازهاتون رو برطرف کنه.

مشخصات دوربین سونی Xperia 5 III

پکیج دوربین رو سه سنسور تشکیل میده که دوربین اصلی 12 مگاپیکسله و دو لنز اولترا واید و تله فوتو هم از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده میکنن. دوربین اصلی تو نور و روشنایی خوب عکس های تقریبا عالی میگیره که جزئیات خوبی داره و رنگ های کاملا بالانس شدن، دینامیک رنج خوبی داره و هیچ نویزی نداره. سنسور واید عکس هاش شارپنسه بالایی داره و نویز خیلی کمه، دینامیک رنج عکس های میشه گفت عالیه و رنگ های خیلی شبیه به واقعیته. لنز تله فوتو با زوم 2.9 برابری جزئیات خوبی داره و لبه های اجسام کاملا مشخص و با کیفیته، تو زوم 4.4 برابری هم تقریبا به همین صورته اما کمی زوم کنید روی عکس کمی پیکسل پیکسل شده جزئیاتش. عکسبرداری پرتره بسیار خوبه و سنسور اصلی به خوبی سوژه رو جدا میکنه و جزئیات خوبی توش دیده میشه. عکسبرداری تو نور کم، عکس های شارپ و با جزئیاتی میگیره و رنگ ها دقیقه، سایه ها کمی تاریک تر میشن ولی در کل عکس های واقعی و خوبی میگیره.

بررسی عملکرد دوربین سونی Xperia 5 III

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی عکس های با جزئیات و کیفیت مناسبی میندازه و رنگ ها رو خوب و زنده درمیاره. امکان فیلمبرداری 4k با 60 فریم وجود داره. لرزشگیر اپتیکال موقع حرکت لرزش های فیلم رو در میاره. کیفیت فیلمبرداری خوبه ولی به فیلمبرداری دوربین آیفون نمیرسه.

بررسی سخت افزار سونی اکسپریا 5 مارک 3

تو این بخش از تراشه اسنپدراگون 888 به همراه 8 گیگ رم LPDDR5 استفاده شده و امکان انتخاب رم بیشتر وجود نداره. حافظه ذخیره سازی 128/256 گیگابایتی در نظر گرفته شده که در کنار امکان اضافه کردن کارت حافظه جانبی این بخش رو تقریبا کامل کرده. عملکرد سخت افزار مناسبه و از پس اکثر برنامه ها و بازی های روز با بیشترین کیفیت و بالاترین فریم برمیاد و تا چندین سال هم مشکلی براش پیش نمیاد. اما مشکلی که تو این بخش ممکنه اذیت کننده باشه گرم شدن گوشی بر اثر استفاده است که تو تقریبا نیم ساعت بازی گوشی داغ میشه و گوشی برای کنترل دما قدرت سخت افزاری رو کاهش میده و تجربه بدی از استفاده طولانی مدت گوشی بهتون میده. قابلیت پاور کنترل استفاده شده تو گوشی سونی Xperia 5 III این امکان رو میده اگه گوشی زمان شارژ داغ بشه درصد رو ثابت نگه داره تا دمای گوشی پایین تر بیاد و مجدد شروع به شارژ میکنه که تا حدودی مشکل داغ شدن زمان استفاده رو بهتر میکنه.

مشخصات نرم افزار و رابط کاربری Sony Xperia 5 III

رابط کاربری گوشی سونی Xperia 5 III از اندروید 11 استفاده میکنه که خیلی شبیه به اندروید خامه و کمی سونی تو بعضی بخش ها دستکاری کوچیکی کرده ولی از رابط کاربری اختصاصی خبری نیست و نسبت به رقبای دیگه خودش امکانات شخصی سازی کمی داره. اکثر گوشی های پرچمدار بین 3 تا 5 سال آپدیت های نرم افزاری و نسخه های جدید اندروید رو دریافت میکنن ولی سونی تو این زمینه سابقه درخشانی نداره و وعده 2 سال آپدیت رو داده. یه بخش جالب که استفاده شده تو رابط کاربری که بیشتر مناسب گیمرهاست، بخش Game Enhancer گوشیه که اینجا می تونید بازی ها رو شخصی سازی کنید و تجربه بهتری تو بازی کردن داشته باشید.

بررسی عملکرد اسپیکر سونی Xperia 5 III

اسپیکر استریو استفاده شده که بالا و پایین صفحه نمایش قرار گرفتن صدای با کیفیتی رو میدن و بلندیشون مناسبه اما خیلی خفن نیست و کمی برای یه گوشی پرچمدار ضعیفه. ولی محل قرار گیریشون مناسبه و باعث میشه موقع استفاده عمودی یا بازی خفه نشن. جک 3.5 میلیمتری صدا استفاده اش تو گوشی های پرچمدار بسیار نکته خوب و مثبتی به حساب میاد و کیفیت صدای خوبی هم بهتون میده.

بررسی عملکرد اسپیکر سونی Xperia 5 III

ارزش خرید گوشی سونی اکسپریا 5 III

در مورد ارزش خرید باید با بولدوزر از Sony Xperia 5 III رد شد! زمانی که عرضه شد به هیچ عنوان با پرچمداران رقیبش قابل رقابت و مقایسه نبود. در حال حاضر هم که قیمت جهانیش حدود 700 دلاره، در رقابت با گوشی میان رده ای مثل Xiaomi 12t که ارزون تر هم هست، بازم ارزش خرید پایین تری داره و بازی رو میبازه! بعید میدونیم وارد کننده ای حتی سمت وارد کردن این گوشی تو بازار ایران بره اما اگه رفت و تو بازار ایران دیدینش با ذکر یک فاتحه برای گوشی های سابقا محبوب سونی از کنارش رد بشین و تمام!

آیا شما سابقه استفاده از گوشی های سونی رو تا به حال داشتید؟ به نظرتون چه عواملی باعث شد این بلا سر گوشی های Sony تو بازار بیاد؟

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۳ آبان, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 70
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Alip98

اگه این گوشی وارد ایران نمیشه پس تو چطور بررسیش کردی اگه وارد ایران شه و قیمتش مقرون به صرفه باشه میشه به خریدش فکر کرد

۱۵ آذر ۱۴۰۱
Soheil1386

مزخرف

۱۳ آذر ۱۴۰۱
Mahdi2005

کارت بیسته 👌🔥

۰۸ آذر ۱۴۰۱
vahidpasha

باید یه تکونی به خودش بده تا بتونه با رقبا بجنگه

۲۸ آبان ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban 2

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۲۱ آبان ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۲۱ آبان ۱۴۰۱
tahamousavi

حاجی یاد سونی بخیر. سونی الان اصلا اون چیزی که ازش انتظار می‌ره نیست…

۱۸ آبان ۱۴۰۱