بهترین تاکسی اینترنتی؟ اسنپ یا تپسی؟

این مقاله جنگ و رقابت بین سرویس های تاکسی آنلاینه! اسنپ یا تپسی؟ قراره که تو تمام بخش ها Snapp و Tapsi رو باهم مقایسه میکنم. در مورد قیمت، این که کدوم بیشتر و بهتر پیدا میشه، کدوم راننده ی بیشتری داره، امکانات کدوم خفن تره، در مجموع اسنپ بهتره یا تپسی و در رابطه با کلی چیزای دیگه قراره صحبت می کنیم. راستی شما از کدوم استفاده می کنید؟ حتما تا آخر بررسی همراه ما باشید چون ممکنه بعد از خوندن رقابت جنجالی اسنپ و تپسی موبونیوز نظرتون برای استفاده از سرویسی که الان استفاده می کنید، عوض بشه.

شروع کار تاکسی اینترنتی

یه زمانی همه با آژانس رفت و آمد میکردن. یه سری آژانس و تاکسی تلفنی وجود داشت که توی هر محله ای سه چهارتا از این آژانس ها بود. جلوی آژانس چند تا ماشین پارک کرده بودن و توی آژانس هم راننده ها نشسته بودن منتظر گرفتن سرویس و یه نفر پشت تلفن نشسته بود با یه دفترچه ی خیلی قطور که کد اشتراک مشتریا توش بود و تلفن که زنگ میخورد طبق نوبت راننده ها رو میفرستاد یا میگفت ماشین نداریم!

بعد از این که اسنپ اومد، کلا یه جنگ و دعوایی اون اوایل بود. آژانس ها رفتن شکایت کردن که بازار ما داره کساد میشه و این صحبت ها. در مجموع میشه گفت که ۹۰ تا ۹۵ درصد آژانس های سنتی قبلی دیگه الان که ۷ ۸ ساله از ظهور اسنپ و تپسی میگذره، وجود ندارن. یه بیزینسی با پیدا شدن اون یکی سوخت. به نظر شما دیگه چه بیزینسی با آنلاین شدن میسوزه؟

مقایسه قیمت

توی بخش قیمت نمیشه خیلی اختلافی رو بینشون قائل شد. یعنی چی؟ یعنی تو یه سری از جاها اسنپ گرون تره و توی یه سری از جاها تپسی گرون تره‌. توی عرفش یه اختلاف ۳ تا ۴ هزار تومنی دارن که خیلی نمیشه گفت اسنپ برنده اس یا تپسی. ولی موقعی که بارون بیاد یا اوج ترافیک باشه یا اتفاقی بیفته، افزایش قیمتی که اسنپ داره از تپسی بیشتره. یعنی موقع هایی که شرایط جوی آب و هوا خرابه یا ترافیک زیاده و این قضایا، اسنپ بیشتر افزایش قیمت داره تا تپسی.

یه ترفند ریزی هم وجود داره که مستقل از اسنپ یا تپسی گرفتن برای هر دو کاربرد داره. طبق تجربه ی من اگه میخواید از یه مکانی اسنپ بگیرید برای یه مقصدی، حس می کنم مناطق تهران منطقه ای توی اون ها تعریف شده که مثل منطقه ۱ تا ۲۲ نیست. مثلا خود اسنپ اومده یه تعریفی کرده که اینجا یه منطقه اس‌. اگه مقصد رو دو تا سه متر این طرف، اون طرف تر بزنی میتونه توی قیمت گرفتن تاکسی یه تاثیر چند هزار تومنی داشته باشه. پس وقتی خواستید اسنپ یا تپسی بگیرید یه سه، چهار متر، ده متر اون طرف تر بزنید گه شاید اختلاف قیمت پیدا کنه و هزینه کمتر بشه.

یه نکته ی دیگه که توی صرفه جویی کردن پول و زمان میتونه بهتون کمک کنه اینه که خودتون هم یه مقداری هوشمندی به خرج بدید. مثلا اگه توی یه خیابون یک طرفه اید، اون طرف خیابون نزنید که راننده بخواد دور بزنه تا بیاد این طرف. یه ذره پیاده روی کنید تا هم ماشین زودتر برسه و راننده دعای خیر براتون کنه و هم کارتون زودتر راه بیفته. این تکنیک ها میتونه هم توی قیمت و هم توی وقت به شما کمک کنه.

مقایسه سرعت قبول درخواست

از بحث قیمت می گذریم و میرسیم به این که تعداد مسافرها توی هر کدوم چقدره و کدوم پیشنهاد شما رو سریع تر قبول میکنه. اول درباره ی اسنپ صحبت میکنم. اسنپ سهم بازار بیشتری داره‌. طبیعتا راننده ی بیشتری هم داره. تپسی سهم بازارش از اسنپ کمتره و راننده هم کمتر داره‌. اتفاقی که اینجا میفته اینه که نمیشه گفتش کدوم یکی سریع تر قبول میکنن. از اون طرف اسنپ راننده های بیشتری داره اما حجم درخواستش هم زیاده، این طرف تپسی راننده هاش کمتره و درخواست هاش هم کمتره.

یه تناسبیه که یه بار اسنپ سریع تر قبول میکنه و یه بار تپسی. پیشنهاد ما اینه که اگه خواستید یه جایی برید که عجله دارید هر دو رو بزنید. البته ممکنه هر دو با هم بیان و مجبور بشید که یکی رو کنسل کنید! ولی در مجموع خیلی تفاوتی نداره. از دید راننده هام که نگاه کنید طبق اون چیزی که به گوشمون رسیده، هم اسنپ و هم تپسی، ۲۰ درصد کارمزد از راننده میگیرن.

یه سری از دوستان گفتن که اگه به عنوان راننده تو اسنپ هستید نمیشه بیاید تپسی ثبت نام کنید و اگه تپسی هستید نمیتونید اسنپ کار کنید. از این دعواهام دارن اما از نظر زمان رسیدن و قبول کردن، با توجه به این که تعداد راننده تقریبا با تعداد درخواست برابره مشخص نمیشه‌. بستگی به لوکیشن و شانستون داره. البته بعضی از بچه ها گفتن الان به خاطر مقابله با انحصار طلبی دیگه راننده ها هر دوتاش رو میتونن نصب کنن و تو هر دو تا پلتفرم فعالیت داشته باشن و مشکلی از این بابت وجود نداره.

مقایسه رابط کاربری و امکانات اپلیکیشن

رابط کاربری رو توی بحث گوشی ها هم گفتم که سلیقه ایه ولی اگه بخواید روی نقشه، محله ها و کافه و رستوران ها رو سرچ کنید تپسی قوی تره و Map بهتری هم داره‌‌. توی سرچ هم میتونه بهتر باشه. اما تجربه ی کاربری خودم اینه که اگه لوکیشن ها رو بلد باشید و بخواید خودتون روی Map انتخاب کنید‌، اسنپ تجربه کاربری بهتری داره. تپسی یه مقداری هم از نظر محیط و استایلش کپی برابر اصل Uber طراحی شده.

اما هر کدوم از این اپلیکیشن ها یه سری قابلیت و امکانات دارن که میتونه جذاب باشه. اسنپ که تکلیفش مشخصه. یه سوپر اپلیکیشنه که از دکتر، دارو، غذا، وانت و بلیط و همه چی توش هست که شما با نصب اپلیکیشن اون به همه چیز دسترسی دارید. وانت رو جزو ناوگان حمل و نقل میشه حسابش کرد و برای پیک موتوری یا خودت میتونی سوار موتور بشی یا محصولی یا بسته ای رو بهش بدید و پیک موتوری جزو قابلیت هاییه که اسنپ بهتون میده‌‌. تقریبا میشه گفت که فراگیر هم هست. یعنی هم راننده های وانتش زیاده و هم راننده های موتوری اسنپ.

از اونور توی تپسی اتوپیک دارید. یعنی مثلا اگه بخواید دو تا کیسه ی برنج جا به جا کنید موتوری قبول نمیکنه چون سنگینه. وانت هم برای حملش نمیصرفه. با اتوپیک ماشین میاد و بارت رو جا به جا میکنه که این قابلیت خوبیه‌. تپسی موتور هم داره که یه مقدار کم و محدوده. میشه گفت که موتوری های اسنپ از تپسی بهترن. یه قابلیت جذاب تو اپلیکیشن تپسی هست که اصلا ربطی به خدمات نداره و دلیه. اینه که میتونی به راننده انعام بدی که به نظرم خیلی باحاله. مثلا یه تایمی خیلی اذیت میکنی راننده رو، معطلش میکنی یا میگی فلان کار رو کنه و طرف همانجام میده، بعد از اون شما میتونید به راننده انعام پرداخت کنید که اسنپ این قابلیت رو به این شکل نداره و باید برای افزایش پرداختی توقف در مسیر بزنی.

یه چیز دیگه ای که توی رابط کاربری و اپلیکیشن ها هست اینه که شما توی تپسی موقعی که منتظرید درخواستتون رو یکی قبول کنه میتونید بازی کنید و سرتون گرم بشه. قبلا این بازی ماشیت نبود ولی الان اضافه شده که یه بازی باحالی داره. توی اسنپ تو زمان انتظار کرفتن ماشین نهایت کاری که میتونید کنید اینه که دوتا بوق بزنید! البته اینم بعضی جاها خوبه. کجا؟ مثلا گوشیت توی دستته و منتظر اسنپی دستتون رو میذارید روی بوق و اگه صدای بوق رو شنیدید یعنی هنوز کسی درخواستتون رو قبول نکرده و میتونید به کارهای دیگه برسید. اگه صدای بوق قطع شد یعنی باید برید دنبال ماشین.

یه سری از این اتفاقات توی رابط کاربری هم میفته اما در کل رابط کاربری یه چیز سلیقه ایه.

کد تخفیف

هر دوی این پلتفرم ها کد تخفیف رو به روش های مختلف بهتون میدن. اسنپ چون سوپر اپلیکیشنه شما میتونید از کلک هایی استفاده کنید که کیف پولتون شارژ بشه و بعدا از اون استفاده کنید. کاری به اون کیف پول نداریم. همون کد تخفیف رو هر دوی این پلتفرم ها زمانی که یه مدت ازشون استفاده نکنید براتون میفرستن که برگردید و از اون استفاده کنید.

یه فرقی وجود داره بینشون اونم اینه که توی اسنپ باید بیای کد تخفیف رو دستی وارد کنید ولی توی تپسی کد تخفیف خودش اتومات اعمال میشه و این یه ذره راحت تره.

اعتبار و پرداخت

در مورد پرداخت دو تا شیوه ی مختلف وجود داره. اول این که شیوه ی پرداخت و ورود به درگاه بانکی توی اسنپ راحت تره‌. توی تپسی شما یه مقداری برای این که بفهمید کجا باید شیوه ی پرداخت رو تعیین کنید و چجوری حسابتون رو شارژ کنید یه ذره مکافات داره. اسنپ یه ذره راحت تره و اگه آنلاین رو انتخاب کنید بدون دردسر به درگاه پرداخت انتقال پیدا می کنید در حالی که توی تپسی باید اعتبار رو انتخاب کنید و یه سری دردسر داره که البته خیلی مهم نیست.

اسنپ یه قابلیت به اسم Snapp Pay داره که میتونید بسته به میزان استفاده تا سقف ۲۰۰ تومن و در صورت استفاده ی بیشتر تا ۵۰۰ تومن هزینه کنید و آخر ماه اون رو پرداخت کنید. یعنی جلوتر اسنپ اعتبار رو بهتون میده و آخر ماه شما اون رو تسویه میکنید. قابلیت باحالیه برای اسنپ که میتونید آخر ماه بعد از حقوق گرفتن تسویه کنید.

باشگاه مشتریان

اسنپ و تپسی جفتشون هم یه کلاب مشتریان دارن که به ازای خدماتی که ازشون میگیرید یه امتیازی بهتون میدن که از اون امتیاز میتونید برای کد تخفیف سرویس های مختلف استفاده کنید که اسنپ بهتره چون سوپر اپلیکیشنه و خودش بخش های مختلف داره و از اون طرف هم با مجموعه های دیگه هم همکاری میکنه که مثلا میتونید کد تخفیف فیلیمو، نماوا و… رو بگیرید. توی تپسی این داستان خیلی محدود تره. از نظر باشگاه مشتریان به نظر من اسنپ برنده اس.

پشتیبانی

اسنپ و تپسی هم مثل هر بیزینس دیگه ای پشتیبانی دارن که از نظر چیزی که می بینیم و توی شبکه های اجتماعی اتفاق میفته، تپسی توی این قضیه بهتر. اگه یادتون باشه چند وقت پیش یه راننده ای یه لپ تاپی رو به سرقت برد و بعد از این که اون فردی که لپ تاپش دزدیده شده بود زنگ زد به اسنپ، گفتن که نمیشه با فرد مالباخته همکاری داشته باشن و اطلاعات راننده رو بدون حکم دادگاه در اختیارش قرار بدن. اتفاقات تلخی که توی شبکه های اجتماعی پیچیده میشه معمولا برای اسنپ بیشتر از تپسیه و Tapsi تونسته بهتره این داستان رو مدیریت کنه.

هر دوی این پلتفرم ها یه سری سیستم شبیه به هم دارن که یک سری راننده هستن و یک سری مسافر دارن. ولی به نظرم پشتیبانی که توی تپسی اتفاق میفته بهتره. از طرف دیگه هم شما خدمات ماشین تپسی رو بدون گوشی هم میتونید بگیرید. اگه اپلیکیشنش رو هم نداشته باشی با یدونه شماره میتونید درخواست ماشین بدید. شما اگه یه گوشی ساده هم داشته باشید با شماره گیری ۱۶۳۰ یه ماشین میفرستن. این سرویس رو اسنپ نداره. مثلا این قابلیت به درد سربازها میخوره که با یه گوشی ساده میتونن تپسی بگیرن ولی با اسنپ نمیتونن با گوشی ساده ماشین بگیرن.

(تکمیلی: با شماره گیری 1555 هم میتونید از طریق تماس و بدون نیاز به گوشی هوشمند، درخواست اسنپ کنید)

یه داستان دیگه هم هست. شما تاریخچه ی سفرها رو خودت میتونی روی این پلتفرم ها ببینی. این تاریخچه سفرها یه دیتای بزرگه که عجیب غریبه. یعنی هم اسنپ و هم تپسی میدونه که تو امروز ساعت فلان از این مبدا به مقصد رفتی و تا فلان ساعت اونجا بودی و تمام اطلاعات ریز رو میدونه. این دیتاها به نظرتون داستان دار نیست؟

به هر حال هر اپلیکیشنی که استفاده میشه و همه ی سرویس هایی که بهمون ارائه میدن از گوگل، فیس بوک تا اسنپ و تپسی باید یه داستان امانت داری اطلاعات هم توش وجود داشته باشه.

در نهایت اسنپ بهتره یا تپسی؟

اما در نهایت در جواب این سوال که اسنپ بهتره یا تپسی باید بگم که من میگم هر دو. اسنپ یه قابلیت های جذابی داره. تپسی هم همینطور. ولی نهایتا سهم بازاری که اسنپ داره خیلی بیشتره. خیلی از آدم ها بیشتر با اسنپ کار میکنن تا با تپسی. ولی نکته ای که وجود داره انحصاره.

ما یه تجربه ی بد درباره ی اسنپ فود داشتیم. چقدر سرویس های سفارش آنلاین غذا بودن که همشون به خاطر انحصاری که اسنپ ایجاد کرد یا خود به خود ایجاد شد، محو شدن. ولی اگه تپسی وجود نداشته باشه و طبیعتا انحصار بشه روی اسنپ، اون موقع این احتمال که خدماتش ضعیف تر بشه و اتفاقات تلخی که توی غذا و اسنپ فود افتاده توی اسنپ تاکسی هم بیفته، زیاد میشه. پس توی قیمت ها تقریبا یکی هستن. توی سریع تر قبول کردن و رسیدن راننده تقریبا یکی هستن. توی رابط کاربری سلیقه ای میشه. امکانات مختلفی هر کدومشون دارن که میتونن با همدیگه رقابت کنن. توی پشتیبانی چیزی که از تپسی میبینیم بهتر از اسنپه‌.

البته شاید این مدلی نباشه اما از اخبار شبکه های اجتماعی میشه گفت که معمولا تپسی بهتره. توی پرداخت ها و تخفیف ها اسنپ بهتره چون سوپر اپلیکیشنه. به نظر من کنار این دوتا مورد جا داره که یکی دیگه هم بیاد. چرا؟ چون اون انحصاره ایجاد نشه و در نهایت مثلا اسنپ فودی که تنهاست دیگه از موضع بالا با مشتری صحبت نکنه‌. یا خدمات رو به سود خودش نده. اگه رقابت باشه توی همه ی زمینه ها خدماتی که مردم میگیرن بهتره. چرا؟ چون هر ‌شرکتی اون جوری رقابت میکنه که سهم بازار بیشتری بگیره. به نظرم این رقابت جذابه. اگه شما باشید اسنپ انتخابتونه یا تپسی؟ طرف کدومید؟

سوالات متداول
(2 سوال)
اسنپ بهتره یا تپسی؟

نمیشه گفت اسنپ بهتره یا تپسی. اسنپ سهم بازار بیشتری داره و بزرگترین پلتفرم تاکسی اینترنتی ایرانه. تپسی جدی ترین رقیب اسنپ تو این حوزه اس و سعی کرده با خلاقیت و بالا بردن کیفیت خدمات با اسنپ رقابت کنه.

آیا میشه بدون داشتن گوشی هوشمند یا دسترسی به اینترنت، از اسنپ یا تپسی ماشین گرفت؟ (شماره تماس اسنپ و تپسی)

بله، با تماس با شماره 1555 برای اسنپ و 1630 برای تپسی میشه بدون استفاده از اینترنت و اعلام آدرس مبدا و مقصد (در شهرهای تحت پوشش) از سرویس اسنپ و تپسی استفاده کرد.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۳ خرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 407
5/ 3.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Vahid1358

اسنپ بهتره تپسی اکثر موقع ها خیلی گرانه

۱۸ آذر ۱۴۰۲
matin002

تپسی یه کم ارزون تره ولی اسنپ به نظرم بهتره

۱۵ آبان ۱۴۰۲
M.Helal

تپسی ارزون تره به نظرم ،اسنپ سریعنر

۳۱ شهریور ۱۴۰۲
M.Helal

تپسی ارزون تره به نظرم

۳۱ شهریور ۱۴۰۲
M.Helal

تپسی ارزون تره

۳۱ شهریور ۱۴۰۲
Mahdi110110

اسنپ به راننده هاش بسیار بسیار ظلم میکنه ….

ان شا الله مردم ب این نکته توجه داشته باشن و با حمایتشون اسباب ظلم ببشتر رو فراهم نکنند

یا علی مدد

۱۴ شهریور ۱۴۰۲
mahan.at080

اسنپ خیلی بهتره

۱۱ شهریور ۱۴۰۲
ms.ketabi

رابط کاربری اسنپ طراحی بهتری داره (:

۰۹ شهریور ۱۴۰۲
Lesani Parsa

توی آیتم ها اسنپ بهتره توی سفر تپسی

۱۸ تیر ۱۴۰۲
SMSM

ممنون از مقایسه…
البته این قابلیت مشابه اسنپ پی رو تپسی هم اضافه کرده جدیدا (:
می تونید ویدیو رو به روز رسانی کنید />
به نظر من ولی تپسی بهتره از نظر پشتیبانی مخصوصا که از ارکان اصلی هر ارگانیه!

۲۳ خرداد ۱۴۰۲
Millofilm

و در آخر قصه من همون پسر بچه ای هستم که با کمترین امکانات داره ویدیو هات رو میبینه
بعد مدتها یه تبلت گیرم آمد اونم از اون تبلت رایگان ها که بچه کمتر برخوردار ها میدادن
Lenovo TB-7305X
گوشی هایی که معرفی می‌کنی میبینم و افسوس میخورم که چرا من یکی از این گوشی ها رو ندارم

۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    amir1402..

    سلام بهتر از منی هستم که هیچ گوشی ندارم

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
no one

اسنپ

۲۷ اسفند ۱۴۰۱
alirza.amiry

khyli jaleb bood.makhsoosan bedoone internet darkhast mashin dashtan

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
Abolfazl Nahidi

خدمات هر دو شرکت خوبه

۱۵ اسفند ۱۴۰۱
Mohammad.yasin.eslamy

خیلی خوبه

پس بدون اینترنت میشه تاکسی گرفت
نمیدونستم

۲۰ بهمن ۱۴۰۱