مقایسه پردازنده های اسنپدراگون و مدیاتک

چند روز پیش یه رشته استوری گذاشتم و گفتم که پردازنده های مدیاتک و اسنپدراگون خیلی نزدیک به هم شدن و تعداد زیادی از شما سوال داشتید که عملکرد بلند مدتشون چطوره؟ برای همین قراره پردازنده های موبایل رو کنار همدیگه بذارم و بعد از مقایسه ببینیم با هم چند چندن.

اگه گیمرید و می خواید گوشی رو برای پردازنده اش بخرید، همراه موبونیوز باشید.

سری های مختلف پردازنده ها

پردازنده های اسنپدراگون سری های مختلف دارن. سری ۴، ۶ و ۸ که ۷ هم دارن. خفن ترین سری پردازنده های سری ۸ این شرکته. میان رده های رو به بالا سری ۷، میان رده های معمولی سری ۶، میان رده های رو به پایین سری ۴ و ۵ رو روی گوشی دارن که الان نسل 4 و 5 خیلی دیده نمیشن. مدیاتک ها هم سری بندی دارن. یه سری دارن که میشه پردازنده ی مدیاتک سری هلیو که پایین رده و یه بخشی از میان رده هاست. یه سری هم به اسم دایمنسیتی یا دیمنسیتی که میان رده و بالا رده در نظر گرفته میشه.

مقایسه عملکرد پردازنده های میان رده

اول درباره ی میان رده های رو به پایین صحبت می کنیم. پردازنده های مدیاتک سری هلیو خیلی تعریفی نیستن. توی بنچمارک های مختلف در مقابل اسنپدراگون های هم رده شون حرف برای گفتن ندارن. عملکرد بلند مدتشون هم طبیعتا اینجوریه. پس اگه خواستید گوشی زیر ۵ میلیون بخرید ترجیحا اسنپدراگون بخرید.

اسنپدراگون ۶۸۰ توی گوشی های زیر ۵ میلیون به کار رفته که توی چندتا از گوشی های شیائومی و سامسونگ می تونید پیداش کنید. مثلا A23 سامسونگ، ردمی 10C شیائومی و Redmi Note 11 از این تراشه ی Snapdragon استفاده کردن. این گوشی ها پایین رده یا میان رده ی اقتصادین که عملکردشون زمانی که می خرید بهتره و توی بلند مدت هم عملکرد بهتر و پایدارتری از خودشون نشون میدن.

وقتی بازی سمت میان رده ها میره، دیگه مثل گوشی های میان رده اقتصادی و پایین رده نیست‌. زمانی که توی پردازنده های مدیاتک میریم سراغ Dimensity و Helio کنار میره، دایمنسیتی حرف برای گفتن داره. بعضی ها به دایمنسیتی میگن دیمنسیتی. تلفظ دقیقش مشخص نیست و نمیشه گفت کدومش درسته.

وقتی Dimensity میاد وسط، دیگه اسنپدراگون با اختلاف زیاد برنده نیست‌. چرا؟ چون توی بنچمارک های مختلف یه دایمنسیتی ۱۲۰۰ رو کنار اسنپدراگون 778G بذاریم، دایمنسیتی برنده اس. توی بنچمارک های مختلف تقریبا توی همه ی بخش ها از اسنپدراگون بهتره.

وقتی همون اسنپدراگون 778G رو میذاری کنار دایمنسیتی 920، اسنپدراگون بهتره. گوشی Redmi 11T دایمنسیتی ۱۲۰۰ داره، ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس Dimensity 920 داره و A52s سامسونگ اسنپدراگون 778G داره. وقتی این سه تا گوشی رو کنار هم بذاری، A52s سامسونگ، Redmi Note 11 Pro Plus رو توی بخش پردازنده می بره‌ ولی به گوشی 11T می بازه.

نکات مهم پردازنده های اسنپدراگون و مدیاتک

دیگه مثل قدیم نمیشه گفت دیمنسیتی ها از اسنپدراگون ها ضعیف ترن ولی دوتا نکته وجود داره. نکته ی اول درباره ی پایداریه. طبق تحقیق و سرچ بچه های ما، پایداری پردازنده های اسنپدراگون تقریبا بهتر از مدیاتک هاست. پس اگه می خواید از یه گوشی بلند مدت، مثلا دو تا سه سال استفاده کنید احتمالا اسنپدراگون انتخاب بهتریه‌. چرا میگم احتمالا؟ چون هیچ جایی نیومده دو سه سال از یه پردازنده ی دایمنسیتی کار کشیده باشه و مقایسه اش با اسنپدراگون رو گفته باشه. به صورت عملی این اتفاق نیفتاده چون اصلا عمر دایمنسیتی ها تا الان انقدر نبوده.

با توجه به بکگراند دوتا کمپانی ها خیلی از افراد میگن که عملکرد اسنپدراگون توی بلند مدت بهتره. می دونید نکته ی این قضیه چیه؟ نکته اینجاست که وقتی گوشی رو می خرید تا یه سال تضمین شده جفتشون بهتون کارایی خوبی میدن‌.

مهم بعد از یک ساله‌. پس اگه می خواید از گوشی دو سه سال استفاده کنید سراغ اسنپدراگون برید و خریدنش براتون مهم تر باشه‌. اگه هر سال گوشیتون رو عوض می کنید دیگه خیلی به پایداری و این مسائل فک نکنید.

نکته ی دوم اینه که دولوپرها، کسایی که بازی ها رو می سازن، کسایی که اپلیکیشن ها رو می سازن، و کسایی که بازی ها رو توسعه میدن برای پردازنده های اسنپدراگون بهتر و سریع تر این کار رو انجام میدن. همخونی که بین سخت افزار و نرم افزار باید وجود داشته باشه از طرف شرکت ها و کمپانی های سازنده ی‌ بازی برای اسنپدراگون بهتره.

حالا این دوتا رقیب رو یه جمع بندی کنیم. وقتی اسنپدراگون رو کنار مدیاتک های دایمنسیتی می ذاری، رقابتشون توی بنچمارک ها و عملکرد نزدیک همه و نمیشه قطعی بگی که اسنپدراگون بهتره. اما یه سری دلایل مثل کار کردن بیشتر کمپانی ها و سازگاریشون بیشتر با اسنپدراگون و پایداری یه مقدار بهترش می تونه امتیاز رو به اسنپدراگون بده.

نکته اینجاست که یه گوشی دارید که پردازنده اش دایمنستی یا مدیاتکه فکر نکنید که باخت دادید. تمام حرف هایی که میزنم اینجوریه که توی بازه های کوچیک جا به جا میشه. یعنی افرادی که خیلی حساسن این حرف ها براشون مهمه. اگه پردازنده براتون خیلی مهم نیست، اختلافشون خیلی زیاد نیست که ناراحت بشید و بگید که گوشی من مدیاتکه.

رقابت اسنپدراگون و مدیاتک در پرچمدارها

توی پرچمدارها هم دقیقا اتفاقی که میفته اینه که با توجه به پردازنده ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ که به تازگی توسط مدیاتک عرضه شده، تمام بنچمارک هاش از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ بهتره. اما بازم داستان اینه که اختلاف خیلی کمی وجود داره ولی به هر حال دایمنسیتی تونسته نسبت به اسنپدراگون برنده بشه. البته که توی بلند مدت عملکردش رو پس نداده. پس طبق تجربه اگه براتون پردازنده مهمه و می خواید بلند مدت از گوشی استفاده کنید و بازی کنید، اسنپدراگون می تونه انتخاب بهتری باشه.

این بین اگزینوس و Kirin هواوی هم وجود داره که وقتی در مقام مقایسه با این دوتا قرار بگیرن، واقعا حرف زیادی برای گفتن ندارن. ولی با این حال نکته اینجاست که اون ها هم کم نمیارن و اختلاف خیلی زیادی ندارن‌. یه سری از اگزینوس ها واقعا در مقابل هم قیمت های اسنپدراگون خودشون حرف برای گفتن ندارن‌ ولی یه سری ها در مقابل هم قیمتشون حرف برای گفتن دارن. مثلا وقتی A53 سامسونگ رو می بینی، پردازنده ی اگزینوس که توش گذاشتن ضعیف تر از A52s که پردازنده اش اسنپدراگونه. پس A53 به A52s از نظر پردازنده نمی رسه که این رو عملکردشون توی واقعیت و همه ی بنچمارک ها میگن.

روی گوشی های پایین رده و میان رده می بینیم که اختلاف خیلی زیاد نیست. مثلا وقتی یه مقداری قیمت رو پایین تر میاری اگزینوس ۱۲۸۰ که توی A33 به کار رفته از پردازنده ی مدیاتک که توی A32 به کار رفته بود بهتره.

در نهایت اسنپدراگون برنده اس یا مدیاتک؟

با توجه به حرف هایی که زدم نمیشه یه نسخه ی واحد پیچید. ولی اگه زیاد اهل بازی کردن هستید، به خاطر دلایلی که گفتم اسنپدراگون امتیاز بیشتری داره. اما نکته اینجاست که دیگه مدیاتک ها اختلاف فاحشی با اسنپدراگون ها ندارن و بازنده ی اصلی میدون نیستن. حواستون به این قضیه باشه که اگه گوشی که توی بخش های دیگه خوب بود پردازنده ی مدیاتک داشت (مثل 11T) می تونه انتخاب خوبی باشه و کار تون رو در بیاره ولی باید حواستون به استفاده ی بلند مدت، پایداری، دولوپرها و… باشه.

 

گوشی شما چه پردازنده ای داره؟ تجربه ی شما از پردازنده ی گوشیتون چیه و آیا از عملکردش راضی هستید؟

نویسنده : me.ghorbani
تاریخ انتشار ۲۹ تیر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 175
5/ 3.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
already 1234

چرا الکی میگی پس چرا پوکو جی تی دایمنسیتی ۱۱۰۰ هست الان دو سه سال تو بازار داره کار میکنه چرا میگی عمرش دو سال نمیشه دایمنسیتی روی a34 و نوت ۱۲ پرو پلاس هم هست

۲۴ آبان ۱۴۰۲
comment-user-img
Nurse

چه خبره اینجا

۱۶ شهریور ۱۴۰۲
comment-user-img
Neyestanak

بنظر بنده عادلانه قضاوت کردید. اگر بحث تلویزیون سونی بشه چقدر سخته بخواهیم حتی LG را به اثبات برسانیم. بعد هم سرمایه گذاران تست تولیدشان را روی اسنپدراگون انجام دادند و میدهند چون با اون ست شدند.باید طبق قانون تجارت مدیا سختی ها و سوابق را طی کنه اون هم بدون اشتباه. البته دیگه سخت افزار بعلت حجم بالای درخواست جوابگویی همه تولید کننده ها را نمیتوانند بکنند. و بالاترین سرمایه گذاری را میخواد که بصورت کم کم باید شروع کرد و سرمایه گذاری تولید فوری اصلا بصرفه نیست. چند مدت پیش رییس جمهور کره پیش ملکه الیزابت رفته بود و خواهش داشت سهمیه و درخواست کره را بیشتر کنند.

۰۱ مرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
sobhan 5458

اقای شجاری شما ی مشکل جدی با 11T و پردازندش داری نه؟ اخه چی بگم دیمنسیتی ۱۲۰۰ بین اسنپدراگون۸۶۵ و ۸۷۰ هست دازه تو بخش مموری و چی پی یو از اسنپدراگون ۸۷۰ بهتره

۰۳ تیر ۱۴۰۲
comment-user-img
Amir 400

سلام،آقای شجری من ویدیوهات رو میبینم و باید بگم که خیلی خوب گوشی هارو بررسی میکنی،ولی باید بگم که شما که میگی پردازنده های سری هلیو مدیاتک ضعیف اند و برای گوشی های پایین رده استفاده میشن سخت در اشتباهی چون گوشی من پردازنده مدیاتک هلیو G90T داره ولی اصلا تو بازی های سنگین لگ و باگ نداره و خییلی هم سریعه.

۲۱ خرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Solsl

اونجوری که من از سایتا و gsmarena و اینا فهمیدم
توی بخش cpu مدیاتک بهتره و در gpu ادرنو اسنپ دراگون
ولی توی توضیحات به نظر اسنپ دراگون ۸۷۰ پایدار تر از بقیه بود ولی توی بخش عمر باتری و داغ شدن گوشی مدیاتک ۳۰ درصد بهتر عمل میکرد
اون سایت ۸۸۸ رو با ۸۱۰۰ مقایسه کرد و درمجموع مدیاتک به دلیل اوپتیمایز بیشتر و کم مصرفی و مقرون به صرفه بودن امتیاز بالاتری اورد
همونطور که گفتم ۸۱۰۰ عملکردش پایدار بود هم در x مود و هم در fps مود عملا روی خط صاف بود ولی در طولانی مدت اسنپ دراگون بر اساس نظر مردم بهتر بود البته توی توضیحات اومده بود که مدیاتک توی گوشی های ریلمی و اوپو و انر بهتر بود تا شیائومی
درکل هرکدوم رو بگیرین ضرر نمیکنین
بنا به گفته سایت سری اسنپ دراگون ۸۸۸ فایوجی و در مدیاتک ۸۱۰۰ و ۹۰۰۰
اگر بین ۱۲تی و ۱۱تی پرو شیائومی موندی هردوتاش یکیه
تو فورتنایت :۳۰fps
گنشین:۳۰ fps
کالاف:55
پابجی:40 تا 47
اون داستان باگ های بازی با مدیاتک هم رفع شده تا حدودی
بین ۸۷۰ و ۸۱۰۰۰ میشه گفت :شیائومی کلا ۵ سال عمرکنه اگر استفاده درستی از گوشی بشه مدیاتک میتونه عملکردش بهتر باشه چون بهنیه تره

۰۸ فروردین ۱۴۰۲
    comment-user-img
    Solsl

    منظورم از پایداری که اول گفتم همون طولانی مدت بود

    ۰۸ فروردین ۱۴۰۲
    comment-user-img
    Amir4819

    چرا شعر میگی
    من 11T Pro دارم
    پابجی : 60 fps
    گنشن ایمپکت : 60 fps
    فورتنایت : 90 fps
    کالاف : 60 fps

    ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Javid2003

با توجه به این poco x4 pro یا redmi note 11 pro plus?

۲۸ دی ۱۴۰۱
comment-user-img
yuones2007

سلام خسته نباشید. ببخشید یه سوال داشتم لطفا جواب بدید.
من میخوام گوشی poco x4 gt بگیرم با پردازنده دایمنسیتی 8100 بنظرتون تو این رنج قیمت گوشی با پردازنده اسنپدراگون هست که بهتر باشه؟
لطفا جواب بدین ممنون

۲۱ دی ۱۴۰۱
    comment-user-img
    Mohamad1234

    منم خواستم همینو بگیرم ولی فهمیدم که برای بلند مدت بهتره بری سراغ پوکو اف فور چون بلند مدت بهتری داره

    ۲۳ دی ۱۴۰۱
comment-user-img
Amir_HM_faR

ویدئو عالی

من موندم بین دو مدل A33 و نوت 11 پرو 5جی میخاستم بدونم کدوم گزینه بهتریه برای استفاده طولانی و پکیج بهتریه هم دوربین هم سخت افزار

۲۱ دی ۱۴۰۱
comment-user-img
mobolu

جالب بود

۰۶ دی ۱۴۰۱
comment-user-img
anti.gen

بیشتر به اسنپدراگون اعتماد دارم تا بقیه پردازنده ها

۲۷ آذر ۱۴۰۱
comment-user-img
Amiir2002

👏🏼👍🏼

۲۷ آذر ۱۴۰۱
comment-user-img
Morteza60

سلام وقت بخیر. لطفا راهنمایی کنید که بین گوشی 11 lite 5G NE و mi 11T و
redmi 11 pro plus کدوم بهتره و ارزش خرید بالاتری داره؟ خیلی اهل بازی نیستم ولی قوی بودن گوشی در قسمتهای دوربین و پردازش و عملکرد و صدا برام مهمه. خودم بیشتر نظرم روی 11 lite 5G ne هست!
لطفا نظر کارشناسانه خودتون رو بفرمایید. تشکر فراوان

۰۳ آذر ۱۴۰۱
    comment-user-img
    ErfanSadeghi

    سلام به نظر من redmi 11pro plus گوشی بهتریه

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    comment-user-img
    Amir4819

    11T

    ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Amirreza Poorgaravand

ممنون میشم جواب بدید هرکی که بلده

۱۴ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
Amirreza Poorgaravand

ممنون میشم جواب بدید

۱۴ آبان ۱۴۰۱