مقایسه Snapdragon 8S Gen 3 و Snapdragon 8 Gen 3

پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 بهترین و بالارده‌ترین پردازنده کوالکام برای گوشی‌های هوشمند در سال 2024 بوده و در حال حاضر قلب تپنده خیلی از گوشی‌ها مثل خانواده Galaxy S24 سامسونگ به شمار میره. شرکت کوالکام به تازگی از پردازنده جدیدی به اسم Snapdragon 8S Gen 3 هم رو نمایی کرده که همچنان برچسب «پردازنده پرچمدار» رو یدک می‌کشه. اما این تراشه دقیقا با Snapdragon 8 Gen 3 چه تفاوت‌هایی داره؟ پس امروز هم تو مقایسه پردازنده اسنپدراگون 8 اس نسل 3 و اسنپدراگون 8 نسل 3 با موبونیوز باشین تا این دو تا پردازنده رو بررسی و تفاوت‌هاشون رو کشف کنیم.

 

تفاوت‌ پردازنده های اسنپدراگون 8 نسل 3 و اسنپدراگون 8s نسل 3

پردازنده‌ها معمولا تو بهینه‌سازی بخش‌های مختلف گوشی مثل باتری، نمایشگر، گرافیک، اتصالات اینترنت و بلوتوث و نهایتا قیمت گوشی دخیل هستن. بنابراین انتخاب بین دو تا پردازنده می‌تونه رو مصرف باتری و اتصالات تاثیر بذاره و تجربه کاربری‌تون رو از گوشی دگرگون کنه. در ادامه این دو پردازنده غول کوالکام رو تو بخش‌های مختلف مقایسه می‌کنیم تا ببینیم سراغ کدوم گوشی‌ها بریم.

 

پردازشگر مرکزی (CPU)

مقایسه Snapdragon 8S Gen 3 و Snapdragon 8 Gen 3 رو از مهمترین بخش یعنی سی‌پی‌یو (CPU) شروع می‌کنیم. هر دو پردازنده روی کاغذ سی‌پی‌یوهای توانمندی دارن که از تکنولوژی ARM استفاده می‌کنه. پردازنده Snapdragon 8S Gen 3 از یک هسته بزرگ Cortex-X4٫ در کنار ۴ هسته متوسط Cortex-A720 و ۳ هسته کوچک Cortex-A520 استفاده می‌کنه. این هسته‌ها به ترتیب فرکانس‌هایی برابر با ۳.۲ گیگاهرتز، ۲.۸ گیگاهرتز و ۲ گیگاهرتز دارن.

پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 در مقابل با ۱ هسته بزرگ Cortex-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز، ۵ تا هسته متوسط Cortex-A720 فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز و فرکانس ۳ گیگاهرتز و ۲ هسته Cortex-A520 بروزرسانی شده که فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز داره.

تفاوت‌ CPU پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 و اسنپدراگون 8s نسل 3

به طور رسمی هنوز هیچ منبعی تایید نمی‌کنه که پردازنده جدید Snapdragon 8S Gen 3 دقیقا چقدر حافظه کش داره ولی حدسی که میزنیم اینه که مقدار کش کمتری نسبت به Snapdragon 8 Gen 3 داره تا هزینه نهایی ساخت گوشی‌هایی که از این پردازنده استفاده می‌کنن کمتر بشه.

در کل Snapdragon 8S Gen 3 به نسبت Snapdragon 8 Gen 3 فرکانس کمتری داره و در نتیجه قدرتی که ارائه میده کمتر هستش ولی همچنان سی‌پی‌یوی این پردازنده خیلی توانمنده و می‌تونه قدرت کافی برای کاربری‌های مختلف رو به راحتی ارائه بده.

 

پردازشگر گرافیکی (GPU)

در حالی که Snapdragon 8S Gen 3 با Snapdragon 8 Gen 3 شباهت خیلی زیادی داره و تفاوت اصلی توی تعداد هسته‌های متوسط و فرکانس CPU هستش، توی بخش GPU یا همون گرافیک می‌بینیم که تفاوت‌های زیادی دارن و کلا ماجرا فرق می‌کنه. پردازنده 8s از گرافیک مشابه رقیب استفاده می‌کنه که در سال ۲۰۲۲ توسعه پیدا کرده و فقط چنتا بهبود جزئی نسبت به Snapdragon 8 Gen 2 داشته. البته باز هم باید این نکته یادمون باشه که این پردازنده گرافیکی همچنان پردازنده خیلی قدرتمندیه. Snapdragon 8S Gen 3 از رهگیری پرتو یا همون ری تریسینگ (Ray Tracing) استفاده می‌کنه ولی همچنان نسبت به Snapdragon 8 Gen 3 قدرت کمتری داره. فقدان قابلیت Global Illumination و قابلیت خروجی تصویر به یک نمایشگر 8K خارجی هم از نقاط ضعف پردازنده گرافیکی اسنپ دراگون ۸اس نسل ۳ به حساب میاد. پردازشگر گرافیکی این دو پردازشگر شباهت‌هایی هم دارن مثلا هر دو برای رزولوشن QHD+ از نرخ بروزرسانی ۱۴۴ هرتز و برای رزولوشن 4K هم از نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنن.

تفاوت‌ گرافیک اسنپدراگون 8 نسل 3 و اسنپدراگون 8s نسل 3

به طور خلاصه پردازشگر گرافیکی 8S Gen 3 به نسبت 8 Gen 3 کمی ضعیف‌تره ولی همچنان می‌تونه قابلیت‌های خیلی خوبی رو برای گیم ارائه بده. طبق گفته کوالکام این پردازنده توی بخش پردازش گرافیکی به نسبت Snapdragon 8 Gen 3 عملکرد Ray Tracing بهتری ارائه میده و بهینه‌تر شده و مصرف برق و تولید گرماش هم کنترل شده‌ تره. موبایل گیمرها از این پردازنده راضی خواهند بود، مخصوصا اگر در کنار این پردازنده از خنک کننده خوب هم استفاده کنن.

 

قابلیت‌های هوش مصنوعی (Ai)

پردازنده Snapdragon 8S Gen 3 درست مثل برادر بزرگترش قابلیت‌های هوش مصنوعی زیادی داره و بهبودهای زیادی توی زمینه هوش مصنوعی مولد یا Generative AI داشته. این پردازنده توانایی این رو داره که به راحتی هر نوشته، عکس و صدایی رو از کاربر دریافت بکنه و فایل‌هایی که کاربر نیاز داره رو تولید کنه. این پردازنده از مدل‌های هوش مصنوعی تا ۱۰ میلیارد پارامتر و Gemini Nano پشتیبانی می‌کنه. طبق گفته کوالکام، این پردازنده توانمند میتونه برای انجام وظایفی مثل تولید عکس بصورت آفلاین (on-device)، بزرگتر کردن عکس بصورت آفلاین (image expansion) و موارد دیگه مربوط به هوش مصنوعی مولد استفاده بشه.

به طور خلاصه پردازنده Snapdragon 8S به نسبت Snapdragon 8 برای انجام محاسبات هوش مصنوعی عملکرد کندتری داره؛ ولی با این حال می‌تونه قابلیت‌های خیلی زیادی رو برای گوشی‌های هوشمند فراهم بکنه. به طور مثال اسنپ دراگون 8 می‌تونه در کسری از ثانیه تصویرهای مختلف تولید کنه ولی اسنپدراگون 8s چون از مدل‌های یادگیری ماشینی Stable Diffusion و Speculative Decoding که امکان انجام سریع محاسبات رو فراهم می‌کنن پشتیبانی نمی‌کنه، برای انجام محاسبات مربوط به تولید عکس نیاز به زمان بیشتری داره.

مقایسه اسنپدراگون ۸ اس و اسنپدراگون ۸

عدد token rate این چیپست هنوز به طور رسمی از طرف کوالکام منتشر نشده و نمیشه دقیق گفت که این پردازنده توی انجام محاسبات هوش مصنوعی به نسبت Snapdragon 8 Gen 3 چقدر کندتره. این در حالیه که عدد token rate مشخص می‌کنه که چقدر زمان برای انجام محاسبات مختلف نیازه و اسنپ دراگون 8 نسل 3 برای یک مدل هوش مصنوعی با بیش از ۱۰ میلیارد پارامتر به ۱۵ توکن ریت می‌رسه.

 

مقایسه اتصالات

این پردازنده جدید اسنپ دراگون از مودم X70 استفاده می‌کنه که روی پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 هم موجود بود و از اتصال ماهواره‌ای هم پشتیبانی می‌کنه. ولی نکته جالب اینجاست که حداکثر سرعت دانلود Snapdragon 8 Gen 2 به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسه در حالی که این عدد برای Snapdragon 8S Gen 3 برابر با 5 گیگابیت بر ثانیه است که به مقدار قابل توجهی کمتره!

از لحاظ wifi و بلوتوث این پردازنده با Snapdragon 8 Gen 3 تفاوتی نداره به FastConnect 7800 مجهز شده که امکاناتی مثل وایفای ۷، بلوتوث ۵.۴ و پخش صدا aptx از طریق بلوتوث و موارد بیشتر اشاره کرد.

مقایسه اتصالات اسنپ دراگون ۸ و ۸ اس

متاسفانه این پردازنده از تکنولوژی XPAN کوالکام که برای اولین بار با Snapdragon 8 Gen 3 معرفی شد پشتیبانی نمی‌کنه. این تکنولوژی برای کاربر و گوشی این امکان رو فراهم می‌کنه که برای وصل شدن به دستگاه پخش موسیقی بلوتوثی (مثل ایرباد و اسپیکر و هدست و … ) بجای بلوتوث از وایفای استفاده بکنه. در حال حاظر نبود این تکنولوژی اونقدر مهم نیست ولی کسی چه میدونه شاید سال بعد همه لوازم جانبی به این تکنولوژی مجهز بشن و این پردازنده از قافله عقب بمونه.

 

مقایسه کیفیت دوربین

اسنپدراگون 8s به ISP یا همون image signal processor (پردازشگر سیگنال تصویر) مجهز شده که به کاربر این امکان رو میده تا بطور خیلی پایدار و یکنواخت بین ۳ تا از دوربین‌های گوشی حتی وسط فیلمبرداری سوییچ بکنه. این پردازنده جدید از دوربین‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی هم می‌تونه پشتیبانی بکنه و به قابلیت بهبود فیلمبرداری شب هم مجهز شده.

این پردازنده به نسبت Snapdragon 8 Gen 3 توی چند زمینه ضعیف‌تر شده؛ مثلا از فیلمبرداری 8K پشتیبانی نمی‌کنه و فقط از 4K با نرخ ۶۰ و 1080P با ۲۴۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنه. این یعنی که خبری از فیلمبرداری اسلوموشن ۱۲۰ فریم 4K هم نیست. یه قابلیت کوچیک دیگه هم از این پردازنده حذف شده و اونم Truepic هست؛ این قابلیت به گوشی این امکان رو میده که تشخیص بده که آیا تصویر واقعا با دوربین گوشی ثبت شده یا نه.

 

آیا خرید گوشی‌های Snapdragon 8s Gen 3 ارزش داره؟

پردازنده Snapdragon 8S Gen 3 دقیقا اون پردازنده پرچمدار خفنی نیست که برای سال ۲۰۲۴ انتظار داریم، ولی با این حال بازم میشه گوشی‌هایی که به این پردازنده مجهز هستن رو توی سبد خریدمون نگهداریم. چون هنوز بنچمارکی از این پردزانده روی گوشی‌ها منتشر نشده نمی‌شه به طور دقیق گفت که باید انتظار چقدر قدرت رو داشته باشیم، ولی چیزی که روی کاغذ میبینیم یه پردازنده توانمنده که توی همه زمینه‌ها می‌تونه قدرت زیادی رو از خودش نشون بده. این تراشه به لطف گرافیک قوی هم توی بازی‌ها، هم توی زمینه هوش مصنوعی و هم تو زمینه دوربین قوی ظاهر شده. بهتر از همه هم قیمت این پردازنده‌ست که به گفته کوالکام گوشی‌های مجهز به این پردازنده با برچسب قیمتی 500 تا 800 دلار به بازار عرضه میشن که به نسبت گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen 3 برچسب قیمتی بهتری دارن.

اگه می‌خواید کمتر هزینه کنید باید به سراغ Snapdragon 8 Gen 2 برید که توی گوشی‌های پرچمدار پارسال مثل Samsung S23 Ultra برید که به نسبت گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen 3 مثل Samsung S24 Ultra قابلیت‌های هوش مصنوعی کمتری دارن و توی زمینه سی‌پی‌یو هم اونقدر درخشان نیستن. ولی همچنان با یک گوشی پریمیوم طرف هستید که کلی قابلیت‌های خفن و ویژه رو به کاربر ارائه میده.

نویسنده : کورش نجفیان
تاریخ انتشار 4 ماه پیش
تعداد نظرات : 10
5/ 4.2

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Nurse

بنظر جذاب میاد

۲۱ فروردین ۱۴۰۳
Mobin.sn

Poco F6💪💪

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
MSE_BRAVE

قیمت خیلی مهمه

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
alirezanikkhah

این پردازنده ما به احتمال زیاد توی پوکو اف 6 برای اولین بار خواهیم دید طبق بنچمارک‌هایی که تا الان منتشر شده از ۸ نسل ۲ که بهتر بوده ولی به 8 نسل ۳ نرسیده ولی اگه همچین عملکردی رو تو قیمت زیر ۵۰۰ دلار ارائه بده محشره

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
SinaRe8596

هنوزم پردازنده فوق‌العاده‌ایه

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
Hossein_sh

تو دراز مدت باید ببینیم

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

poco f6 pro چه زمانی رونمایی میشه؟
ممکنه روی اون این پردازنده باشه؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    D444rkGhost

    معلوم نبست کی بیاد ولی این رو نداره ۸ جن ۲ هست

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
Ahmaddosti

فک نکنم، توی کاربرد زیاد فرقی داشته باشم با هم

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    D444rkGhost

    اتفاقا خیلی می تونه داشته باشه مشکل ۸ جن تو سینگل ترد بالا و الترد کم و TDP بالاست که همه این مشکلا توی S حل شدن و احتمالا یا گرونتر یا هم قیمت چون درکل خیلی بهتر

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳