مقایسه تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با مدیاتک Dimensity 9300

نزدیک به ۳ هفته پیش، کوالکام از غول جدید امسال خودش یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رونمایی کرد؛ تراشه ای که با توجه به قابلیت های چشمگیری که داره؛ به عنوان یک اعلان جنگ برای تراشه های اپل شناخته می شه و این بار هم مثل سال قبل، اپل با حریف قدری روبرو شد. مدتی بعد از معرفی کوالکام، اینبار تایوانی ها هم از پرچمدار جدیدشون یعنی تراشه Dimensity 9300 مدیاتک رونمایی کردن که به عنوان یک تراشه با طراحی انقلابی و جدید، یه حریف جانانه برای پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 و A17 اپل محسوب میشه. توی این مقاله، این دو تراشه قدرتمند رو زیر ذره بین میبریم تا ببینم کدومشون عملکرد بهتری در بخش های مختلف داره؛ با مقایسه تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با مدیاتک Dimensity 9300 همراه موبونیوز باشید.

 

دو معماری متفاوت؛ دو کارایی فراتر از انتظار!

هر دو تراشه Dimensity 9300 مدیاتک و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با معماری ۳ نانومتری TSMC ساخته شدن اما تایوانی ها مدعی هستند که دایمنسیتی ۹۳۰۰ بر روی نسل سوم این معماری ساخته شده در حالی که کوالکام برای اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از نسخه‌ N4P این معماری استفاده کرده. مدیاتک برای پرچمدار امسال خودش از یه طراحی جدید که مبتنی بر هسته کاملا بزرگ هست، استفاده کرد؛ معماری جالبی که کارایی این تراشه پرچمدار رو تا حد زیادی افزایش داده. این تراشه، از ۸ هسته شامل یک هسته اصلی Cortex-X4 با فرکانس ۳/۲۵ گیگاهرتز، ۴ هسته بزرگ Cortex-X4 با فرکانس ۲/۸۵ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲ گیگاهرتز تشکیل شده در صورتی که این ساختار در تراشه ۸ هسته ای اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به صورت یک هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳/۳ گیگاهرتز، ۳ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳/۲ گیگاهرتز، ۲ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳ گیگاهرتز و ۲ هسته Cortex-A520 Refresh با فرکانس ۲/۳ گیگاهرتزی هست.

استفاده از معماری مبتنی بر هسته کاملا بزرگ توی تراشه پرچمدار مدیاتک، تا حدی عملکرد این تراشه رو نسبت به نسل قبل و حتی غول های ۲۰۲۳ اپل و کوالکام ارتقا داده که بر اساس نتایج بنچمارک گیک بنچ از تست این تراشه بر روی گوشی موبایل ویوو X100، دو تراشه Dimensity 9300 مدیاتک در بخش امتیاز تک هسته ای، با کسب نمره ۲۲۷۰، فاصله کوتاهی نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با امتیاز ۲۳۲۹ داره اما در بخش امتیاز تک هسته ای، نه تنها این تراشه رو با اختلاف زیادی پشت سر میذاره، بلکه این اختلاف عملکرد رو نسبت به A17 Pro اپل هم حفظ میکنه که واقعا جای تحسین داره و اگه مدیاتک از چنین معماری استفاده نمی کرد؛ به طور حتم نمیتونست حریف این دو تراشه قدرتمند امسال بشه.

مشخصات تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳

عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ هم که واقعا جای بحثی نداره و این تراشه هم مثل برادر بزرگتر خودش یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲، یه پردازنده سریع، کارآمد و قدرتمند هست؛ البته امسال و به لطف استفاده از هوش مصنوعی چند حالته که برای اولین بار توی تراشه های کوالکام دیده میشه؛ این پرچمدار جدید سری اسنپدراگون، عملکرد بسیار چشمگیر و بهتر از حد انتظار ما از این مدل تراشه های کوالکام رو در اختیارمون میذاره. به گفته کوالکام، این تراشه پرچمدار، ۹۸ درصد سریع تر از نسل قبلی خودش هست اما ۴۰ درصد کمتر از اون تراشه نیاز به انرژی داره.

 

عملکرد چشمگیر پردازنده گرافیکی دو پرچمدار ۲۰۲۳ کوالکام و مدیاتک

کوالکام به عنوان یکی از تولیدکننده های قدرتمند تراشه هایی با عملکرد گرافیکی بی نظیر شناخته میشه که این عملکرد رو توی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هم به خوبی نسل های قبلی این تراشه به رخ میکشه. به گفته کوالکام، پردازنده گرافیکی Adreno 750 توی تراشه Snapdragon 8 Gen 3 حدود ۲۵ درصد سریع تر از نسل قبلی هست که البته بهبود قابلیت رهگیری پرتو (ray tracing) توی این تراشه، نقش تاثیرگذاری رو توی بحث افزایش این سرعت ایفا میکنه. همچنین، عملکرد پرچمدار ۲۰۲۳ کوالکام رشد ۲۵ درصدی رو نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ داره.

تراشه Dimensity 9300 مدیاتک مجهز به پردازنده گرافیکی Mali-G720 Immortalis هست؛ این چیپست، مثل Adreno 750 تراشه پرچمدار کوالکام از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی میکنه که به لطف اون، نه تنها تبدیل به یه تراشه گیمینگ شده بلکه ارتقا عملکرد بسیار خوب این پردازنده گرافیکی نسبت به همتای خودش در دایمنسیتی ۹۲۰۰ مدیاتک رو به دنبال داشته به طوری که تونسته به رشد عملکرد ۴۶ درصدی برسه اما ۴۰ درصد کمتر از این تراشه انرژی مصرف کنه. به ادعای مدیاتک، عملکرد گرافیکی تراشه Dimensity 9300 بهتر از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ هست اما اونجوری که من توی این سالها دیدم، بازار موبایل سلیقه دیگه ای داره و توی بسیاری از مواقع، اسنپدراگون برنده میدون میشه و مدیاتک معمولا انتخاب اول مشتریان نیست.

مشخصات تراشه Dimensity 9300 مدیاتک

تراشه اسنپدراگون از نرخ تازه سازی حداکثر ۲۴۰ هرتز و رزولوشن 8K پشتیبانی میکنه (صرفا در هنگام اتصال گوشی به صفحه نمایش خارجی) که این مقدار برای نمایشگرهای گوشی با وضوح QHD+ به حداکثر ۱۴۴ هرتز با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه میرسه. این در حالی هست که تراشه Dimensity 9300 تایوانی ها از نرخ نوسازی ۱۸۰ هرتز روی رزولوشن های WQHD و ۱۲۰ هرتز روی رزولوشن 4K پشتیبانی میکنه؛ علاوه بر این ویژگی ها، این تراشه پرچمدار مدیاتک قابلیت پشتیبانی از نمایشگر دوگانه فعال برای گوشی های تاشو رو هم داره.

 

میزان مصرف انرژی تراشه Dimensity 9300 مدیاتک و اسنپدراگون ۸ نسل ۳

تراشه های پرچمدار ۲۰۲۳ کوالکام و مدیاتک در مقایسه با نسل های قبلی خودشون، مصرف انرژی بهینه تری دارن. تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ مدیاتک در مقایسه با دایمنسیتی ۹۲۰۰، حدود ۴۰ درصد عملکرد بهتری داره در حالی که نسبت به این پردازنده، ۴۰ درصد کمتر انرژی مصرف میکنه. کوالکام هم برای تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۳ همین رویه رو در پیش گرفته و این تراشه علیرغم داشتن هسته های قوی تر در مقایسه با نسل قبلی و بهبود 29 درصدی عملکرد در بخش تک هسته ای و ۲۰ درصد در بخش چند هسته ای، ۲۰ درصد کمتر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ انرژی نیاز داره. در مقایسه بین عملکرد دو تراشه، Dimensity 9300 مدیاتک و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بر اساس امتیاز بنچمارک های مختلف، پرچمدار تایوانی ها با اختلاف حدود ۱۰ درصدی، گوی سبقت رو از تراشه کوالکام ربوده و به یکی از اعجوبه های مدیاتک تا به امروز تبدیل شد.

 

هوش مصنوعی سکان دار هر دو تراشه پرچمدار کوالکام و مدیاتک!

استفاده از هوش مصنوعی روی تراشه های موبایلی چند سالی هست که به پایه ثابت فرایند تولید تراشه های پرچمدار بازار تبدیل شده و دو تراشه Dimensity 9300 مدیاتک و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ هم از این قاعده مستثنی نیستند و توی هر دو تراشه شاهد استفاده از این فناوری جدید هستیم که البته قابلیت های متفاوتی رو در هر کدوم از اینا به کاربر ارائه میده.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳، پرچمداری مجهز به هوش مصنوعی قدرتمندی هست که به ادعای کوالکام، در مقایسه با نسل قبلی، ۹۸ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد کارایی بیشتری رو در واحد پردازش عصبی (NPU) هوش مصنوعی داره. این تراشه مجهز به یه مدل زبانی بزرگ (LLM) با بیش از ۱۰ میلیارد پارامتر هست که توان اجرای ۱۵ توکن در هر ثانیه رو داره و میتونه تصاویر پایداری رو در کمتر یک ثانیه تولید کنه.

قابلیت های هوش مصنوعی تراشه های پرچمدار کوالکام و مدیاتک

تراشه Dimensity 9300 مدیاتک هم توی بخش هوش مصنوعی، عملکرد تقریبا مشابهی رو با اسنپدراگون داره و علاوه بر کاهش ۴۵ درصدی مصرف انرژی نسبت به نسل قبلی خودش و همچنین، دو برابر شدن سطح عملکرد تراشه، هوش مصنوعی قدرتمندی داره که از LLM هایی با حداکثر ۷ میلیارد پارامتر و توانایی اجرای ۲۰ توکن در هر ثانیه پشتیبانی میکنه. علاوه بر این ویژگی ها، این تراشه با استفاده از هوش مصنوعی Stable Diffusion میتونه تصاویر رو در کمتر از یک ثانیه پردازش و تولید کنه که از این لحاظ، عملکرد کاملا یکسانی با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ داره.

از لحاظ قابلیت های هوش مصنوعی که کوالکام و مدیاتک برای دو تراشه های پرچمدار امسال خودشون استفاده کردن، نمیشه تفاوت خاصی قائل بشیم و بگیم که کدوم یکی به دیگری برتری داره اما با این وجود، بحث هایی که بین این شرکت ها با رقبای تجاریشون در مورد اضافه کردن قابلیت های جدید به هوش مصنوعی این تراشه شکل گرفته، باید منتظر بمونیم و ببینم که هر کدوم از این تراشه ها تا پایان سال از چه ویژگی های خاص و جدیدتری پشتیبانی می کنن.

 

اتصالات کدام یک از دو تراشه کوالکام و مدیاتک پیشرفته تر است؟

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از مودم داخلی X75 استفاده میکنه و استاندارد 3GPP Release 17 (نوعی استاندارد جدید مخابراتی برای اتصال تلفن های همراه به اینترنت) رو داره و از نسخه ۱۸ این استاندارد هم در آینده پشتیبانی میکنه. این ویژگی باعث میشه که این مودم، یه اتصال بسیار خوب با سرعت دانلود تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه رو روی شبکه 5G در اختیارتون بذاره. از این لحاظ، Snapdragon 8 Gen 3 در مقایسه تراشه ۲۰۲۳ تایوانی ها، پیشرفته تر به حساب میاد چون که تراشه جدید مدیاتک، علیرغم همه ویژگی های قابل توجهی که توی بخش های مختلف ارائه میده، فاقد این قابلیت تراشه اسنپدراگون هست و صرفا از نسخه ۱۶ این استاندارد با حداکثر سرعت دانلود ۷ گیگابایت بر ثانیه روی شبکه 5G استفاده میکنه که احتمال منسوخ شدنش در آینده نزدیک و افت کیفیت اتصال به اینترنت توی گوشی های دارای این تراشه وجود داره.

اتصالات دو تراشه پرچمدار ۲۰۲۳ کوالکام و مدیاتک

هر دو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و تراشه Dimensity 9300 مدیاتک از وای فای ۷ و بلوتوث نسخه 5.4 پشتیبانی می کنن اما تراشه کوالکام، علاوه بر این نسخه بلوتوث، مجهز به قابلیت پشتیبانی از فناوری XPAN هست که با استفاده از اون میتونین از طریق وای فای به هدفون هایی که امکان اتصال با وای فای به دستگاه های دیگه رو دارن، متصل بشین و از یه اتصال با کیفیت تر نسبت به بلوتوث لذت ببرین.

 

رقابت نفس گیر دو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و ۹۳۰۰ مدیاتک در بخش دوربین!

تراشه Dimensity 9300 مدیاتک به لطف استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته ای که داره؛ تصاویر و حتی ویدیوها رو تا ۱۶ لایه تقسیم بندی میکنه که این قابلیت، به شدت روی بهبود کیفیت تصاویر یا ویدیوهای ضبط شده با دوربین گوشی های مجهز به این تراشه تاثیر میذاره. در کنار این ویژگی، این تراشه از قابلیت های دیگه ای مثل HDR همیشه روشن برای ضبط ویدیوهای 4K و امکان ضبط ویدیوهای بوکه با کیفیت 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی میکنه؛ علاوه بر این، کیفیت تصاویری که در حالت زوم با دوربین هایی که از توان پردازشی این تراشه استفاده می کنن، گرفته میشه؛ تا حد زیادی نسبت به نسل قبل این تراشه بهبود داره. این تراشه پرچمدار تایوانی ها، از یک دوربین اصلی با حداکثر کیفیت ۳۲۰ مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری با حداکثر کیفیت 8K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه یا 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی میکنه.

تراشه ۹۳۰۰ مدیاتک

اسنپدراگون ۸ نسل ۳، عملکرد تقریبا مشابهی نسبت به نسل قبلی خودش داره و اون کیفیت اصلی تصاویر و ویدیو رو حفظ کرده و از یک دوربین اصلی با حداکثر کیفیت ۲۰۰ مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری HDR با حداکثر کیفیت 8K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی میکنه. از این لحاظ، تغییر خاصی نسبت به سال قبل توی این تراشه پرچمدار کوالکام نمیبینم منتها این غول فناوری، امسال از هوش مصنوعی مولد برای فعال کردن چند تا ویژگی مرتبط با دوربین توی این تراشه اش استفاده کرده که چشمگیرترین اونها، قابلیت Photo Expansion هست. با استفاده از این قابلیت شما میتونین بخش های مختلف عکس رو گسترش بدین (مشابه چیزی که توی نسخه جدید فتوشاپ داریم) و روی تصاویرتون یه ادیت تمیز و حرفه ای بزنین. علاوه بر این، با استفاده از ویژگی Video Magic Eraser میتونین اشیا و سوژه هایی که نمیخواین رو از یه فایل ویدیویی حذف کنین. در کنار این قابلت ها، هوش مصنوعی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به شما این امکان رو میده که بتونین با پس زمینه مورد نظر خودتون فیلمبرداری کنین!

ویژگی های دوربین دو تراشه پرچمدار

بخوایم واقع بینانه و بیطرفانه بگیم، توی بحث عملکرد دوربین، هر دو تراشه Dimensity 9300 مدیاتک و Snapdragon 8 Gen 3 عملکرد فوق العاده خوبی دارن ولی به خاطر بعضی از قابلیت ها، اسنپدراگون میتونه با اختلاف نه چندان کمی از تراشه مدیاتک در جایگاه بالاتری قرار بگیره و اگه گوشی هایی به بازار بیان که از همه قابلیت های این دو تراشه توی بخش دوربین استفاده کنن؛ احتمالا انتخاب ما و خیلی های دیگه، گوشی های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خواهند بود!

 

جمع بندی؛ بالاخره تراشه Dimensity 9300 مدیاتک بهتره یا اسنپدراگون ۸ نسل ۳؟

هنوز گوشی های خاصی با این پردازنده ها وارد بازار نشدن (به جز سری شیائومی ۱۴ که با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ اومده و گوشی ویوو X100 که مجهز به تراشه ۹۳۰۰ مدیاتک هست و هر دو فعلا فقط توی بازار چین عرضه شدن) که بخوایم از الان دنبال برنده باشیم ولی بر اساس نتایج بنچمارک های این دو تراشه و اطلاعاتی که فعلا ازشون میدونیم؛ میشه گفت که اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به خاطر پشتیبانی از اتصالات پیشرفته تر، داشتن هوش مصنوعی قوی، عملکرد گرافیکی فوق العاده خوب و البته ویژگی های دوربین پیشرفته، امتیاز بسیار خوبی رو میتونه از کاربرا بگیره اما این به این معنی نیست که تراشه Dimensity 9300 مدیاتک بد باشه؛ این تراشه تایوانی هم از معماری جدید مبتنی بر هسته کاملا بزرگ استفاده میکنه که نتیجه اش رو توی تست بنچمارک گیک بنچ دیدیم و در کنار این مزیت، مجهز به هوش مصنوعی پیشرفته ای هست که چه توی بخش پردازش گرافیکی و چه ویژگی های دوربین، عملکرد بسیار قابل توجهی داره. با وجود همه این موارد، در نهایت کاری جز صبر کردن برای عرضه جهانی گوشی های مجهز به این دو تراشه و تست کردن عملکرد این دو چیپست پرچمدار نمیتونیم انجام بدیم و اینکه از الان برنده میدون رو اعلام کنیم؛ نتیجه چندان اطمینان بخش و درستی نداره.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 6 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 17
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

ali.sh2004

به نظرم اسنپ بهتره

۲۹ بهمن ۱۴۰۲
tahamousavi

اسنپدراگون بیشتر روی برندینگ‌ خودش هزینه کرده؛ برای همین حتی اگر پردازنده های مدیاتک هم یه روزی ازش جلو بزنن، بازهم اسنپدراگون ها برنده هستن…

۱۹ آذر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

مقایسه خوبی بود 👌🏻

۱۱ آذر ۱۴۰۲
mehdi gheysari

دایمن سی تی ببینیم چی مکنی

۲۹ آبان ۱۴۰۲
Ali.J.4

ب شخصه همچنان با مدیا تک حال نکرده و همچنان با کوالکام حس خیلی بهتری میگیرم🫠

۲۸ آبان ۱۴۰۲
EminEm 19

کاش ویدیو میزاشتین

۲۸ آبان ۱۴۰۲
majid_kh

عالی

۲۸ آبان ۱۴۰۲
alirezanikkhah

دایمنسیتی 9300 برام خیلی جالبه که چطور بدون مصرف بیش از حد و گرما انقد خوب کار میکنه

۲۸ آبان ۱۴۰۲
Pooriya86

هنوز تو مغز من اسنپدراگون بهتره و بهش بیشتر اعتماد دارم

۲۸ آبان ۱۴۰۲
alirza.amiry

MERCC az shoma

۲۷ آبان ۱۴۰۲
Mahayd24

باید از نزدیک تو گوشی‌های مختلف تست بشه اما به نظر من هنوز هم snapdragon نسبت به mediatek برتری داره

۲۷ آبان ۱۴۰۲
Nurse

عجب رقابتی

۲۷ آبان ۱۴۰۲
Mohammad_d

به نظرم اسنپ دراگون بهتره باشه

۲۷ آبان ۱۴۰۲
Arash 12345

سومین کامنت، به نظرم چون کوالکام این دراگون ایکس الیت رو هم رونمایی کرده پردازنده ی اسنپ دراگون ۸ نسل ۳ بهتره

۲۷ آبان ۱۴۰۲
SinaRe8596

جفتشون عالی

۲۷ آبان ۱۴۰۲
Limb0onTop

من اسنپدراگون ترجیح میدم

۲۷ آبان ۱۴۰۲
Mohammadmartin

برای گوشی های قاتل پرچمدار قیمت مناسب 9300 بهتره قیمت کمتری داره و مشخصات فوق العاده داره رقابت نزدیک داره با هشت نسل سه

۲۷ آبان ۱۴۰۲