اسنپدراگون ۷ نسل ۳ تراشه پرقدرت میان رده معرفی شد!

کوالکام امسال با معرفی چند تا تراشه جون دار و قوی، خوب تونسته توجه رسانه ها رو به خودش جلب کنه؛ توی جدیدترین رونمایی از محصولات این شرکت، تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۳ معرفی شده که به عنوان یه تراشه میان رده، احتمالا قراره مهمون خیلی از گوشی های میان رده بازار باشه. در ادامه مشخصات تراشه Snapdragon 7 Gen 3 کوالکام رو بررسی میکنیم تا ببینم با عرضه این تراشه چه تغییرات و بهبودهایی میتونه توی گوشی های میان رده بازار ایجاد بشه. پس تا پایان مقاله معرفی تراشه اسنپدراگون 7 نسل 3 همراه موبونیوز باشید.

 

اسنپدراگون ۷ نسل ۳؛ سریع تر از قبل اما با مصرف انرژی بهینه تر!

کوالکام با معرفی جدیدترین تراشه میان رده خودش تو بازار گرد و خاکی به پا کرده که بیا و ببین! اسنپدراگون ۷ نسل ۳ با معماری ۴ نانومتری TSMC تولید شده و ۸ هسته شامل یک هسته اصلی Kryo با فرکانس ۲/۶۳ گیگاهرتز، سه هسته پرفورمنس با فرکانس ۲/۴ گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز میشه.
کوالکام در حال حاضر و در بیانیه های مطبوعاتی خودش، اطلاعات بیشتری درباره هسته های استفاده شده در این پردازنده میان رده منتشر نکرده؛ اما میدونیم که بر اساس ادعای این شرکت، تراشه جدید Snapdragon 7 Gen 3 نسبت به اسنپدراگون ۷ نسل ۱ توی بخش عملکرد، بهبود ۱۵ درصدی و توی بخش مصرف انرژی، بهبود حدود ۲۰ درصدی رو تجربه کرده. اینکه کوالکام چرا این تراشه میان رده جدید خودش رو با اسنپدراگون ۷ نسل ۲ و یا حتی اسنپدراگون ۷ نسل ۲ پلاس مقایسه نکرده و به جای اون، سراغ تراشه ۲ نسل قبل از این چیپست جدید رفته؛ موضوعی هست که برای ما هم جای سوال داره!

اسنپدراگون ۷ نسل ۳؛ سریع تر از قبل اما با مصرف انرژی بهینه تر!

این تراشه جدید غول تولید کننده پردازنده های موبایلی دنیا، از حافظه های LPDDR5 از نوع UFS 3.1 پشتیبانی می کنه و به گفته کوالکام، قراره برای اولین بار توی محصولات برندهای HONOR و vivo استفاده بشه و شاید تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳، بتونیم شاهد اولین گوشی های میان رده تولید شده توسط این برندها در بازار باشیم!

 

تجربه بازی روان و هیجان انگیزتر

در مشخصات منتشر شده از تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۳، هیچ اشاره ای به نوع پردازنده گرافیکی استفاده شده در این مدل نشده؛ اما بر اساس ادعای سازندگان، تراشه میان رده جدید کوالکام به لطف این پردازنده گرافیکی، حدود ۵۰ درصد عملکرد سریع تری رو در مقایسه با پردازنده گرافیکی Adreno 644 اسنپدراگون ۷ نسل ۱ برای اجرای بازی های HDR ارائه میده که نشون دهنده پیشرفت قابل توجه بخش پردازش گرافیک این تراشه در گوشی های میان رده آینده بازار هست.
کوالکام برای پردازنده میان رده جدید خودش، ویژگی منحصر به فرد تراشه گیمینگ Snapdragon Elite رو هم به کار گرفته و این تراشه، میتونه تجربه بازی مطلوبی رو برای موبایل گیمرها روی گوشی های میان رده بازار ارائه بده. با این تفاسیر، اسنپدراگون ۷ نسل ۳ احتمالا بازی ها رو با کیفیت گرافیکی بهتر و خروجی صدای مطلوب تری ارائه میده و اگه واقعا توی عمل و نه فقط روی کاغذ، همچین عملکرد خوبی رو داشته باشه؛ به نظرم میتونه یه آپشن خوب برای گیمرها باشه و حتی با یه گوشی میان رده هم میتونین بازی های دلخواهتون رو اجرا کنین (طبیعتا نه با تنظیمات Max هر بازی!) و نیازی به خرید گوشی های گرون تر با تراشه های پرچمدار ندارین!

 

بهبود کیفیت دوربین و فیلم برداری 4K

کوالکام تو بحث دوربین هم تغییرات قابل توجهی رو توی این تراشه میان رده ایجاد کرده. این بار به لطف استفاده از ISP سه گانه ۱۲ بیتی، توی این تراشه قابلیت پشتیبانی از دوربین های سه گانه ۲۱ مگاپیکسلی، دوربین های دوگانه ۳۲+۲۱ مگاپیکسلی و یا دوربین تکی ۶۴ مگاپیکسلی با سرعت فیلمبرداری ۳۰ فریم در ثانیه و تاخیر شاتر صفر فراهم شده؛ البته این همه ماجرا نیست و این تراشه میان رده میتونه از ماژول دوربینی با کیفیت ۲۰۰ مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری 4K تا ۶۰ فریم بر ثانیه هم پشتیبانی کنه و با این حساب، به احتمال زیاد شرکت های زیادی برای گوشی های میان رده خودشون به سراغ کوالکام و تراشه جدیدش میان!
بهبود کیفیت دوربین و فیلم برداری 4K

ارتقای امکانات ارتباطی و انتقال داده در تراشه جدید کوالکام!

در پردازنده جدید اسنپدراگون ۷ نسل ۳، با بهره گیری از مودم Snapdragon X63 5G Modem-RF امکان استفاده از اینترنت نسل پنجم با بالاترین سرعت ممکن وجود داره که برای تراشه های میان رده، میتونه قابلیت جالب توجهی باشه. این تراشه همچنین در بحث انتقال داده با پشتیبانی از Qualcomm Fast Connect 6700 امکان اتصال به Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.3 رو هم فراهم کرده.

 

استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد تراشه Snapdragon 7 Gen 3

توی بحث هوش مصنوعی، کوالکام از NPU Hexagon توی این تراشه استفاده کرده که به ادعای خودش، تا ۶۰ درصد میتونه فرآیندهای پردازش گرافیکی توسط این تراشه رو سریع تر از نسل های قبلی انجام بده که برای یه تراشه میان رده، قابلیت درخور توجهی به حساب میاد و میتونه جایگاه اونو در بین تراشه های هم رده خودش، بالاتر ببره و گوشی های هوشمند مجهز به این تراشه رو هم، ارزش خرید بیشتری به عنوان یه گوشی موبایل میان رده اما با عملکرد گرافیکی نسبتا قوی داشته باشن.

 

تجربه بهتر در هنگام کار با نمایشگر گوشی های مجهز به تراشه جدید کوالکام!

تا قبل از این، گوشی های میان رده برندهای مختلف، معمولا از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و گاهی هم تا ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می کردن که در تمامی برنامه ها و در هر وضعیتی مقدار ثابتی داشت و نمی شد به عنوان یه نرخ نوسازی متغیر روش حساب باز کرد؛ اما حالا توی تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۳ امکان پشتیبانی از حداکثر نرخ نوسازی ۱۶۸ هرتز در دستگاه های مجهز به نمایشگرهای +WFHD رسیده که قابلیت بازگشت به نرخ ۱۲۰ هرتز در حالت +WQHD رو هم داره. این تغییر شاید توی تماشای فیلم با گوشی های مجهز به این تراشه، چندان به چشم نیاد ولی به احتمال زیاد، زمان انجام بازی های آنلاین مثل PubG (البته با نرخ فریم و تنظیمات گرافیکی مناسب!) تجربه بهتری رو در اختیارتون میذاره!
تجربه بهتر در هنگام کار با نمایشگر گوشی های مجهز به تراشه جدید کوالکام!

جمع بندی؛ اسنپدراگون ۷ نسل ۳ تراشه ای با امکانات متعدد اما مقرون به صرفه!

کوالکام در تراشه جدید خودش علاوه بر ارتقای قابل توجه توی بخش های پردازش و عملکرد گرافیکی این چیپست که اون رو نسبت به نسل ۱ همین تراشه تا حدود ۱۵ درصد بهینه تر کرده؛ ویژگی های دیگه ای مثل پشتیبانی از ماژول دوربینی با کیفیت ۲۰۰ مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری 4K تا ۶۰ فریم بر ثانیه، اینترنت 5G، حداکثر نرخ نوسازی ۱۶۸ هرتز با قابلیت تغییر به ۱۲۰ هرتز و امکان استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی رو هم توی این تراشه به کار گرفته که میتونه اونو در مقایسه با رقبا، به انتخاب بهتر و البته بهینه تری برای غول های فناوری تولید کننده گوشی های هوشمند میان رده در دنیا تبدیل کنه. باید منتظر موند و دید که آیا این اعداد و ارقام، در عمل هم میتونه اسنپدراگون ۷ نسل ۳ رو به یه تراشه میان رده قوی که باعث بهبود عملکرد گوشی های میان رده بشه، تبدیل کنه یا نه؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 8 ماه پیش
تعداد نظرات : 23
5/ 4.7

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Mhch8877

خوبه👌👌

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

به نظر خوب میاد 👌🏻

۲۶ آذر ۱۴۰۲