بررسی کامل قابلیت Second Space + روش فعالسازی

رابط کاربری شیائومی قابلیت های شخصی سازی زیادی در اختیار کاربرهاش قرار داده. یکی از قابلیت های کاربردی که شیائومی خیلی وقت پیش ارائه داد، Second Space یا همون فضای دوم گوشیه. دیگه به گوشی دوم برای کارهای شخصی یا قرارهاتون نیاز ندارین! شیائومی با اضافه کردن این قابلیت یک فضای مخفی دیگه در اختیار کاربرهاش قراره داده که می تونین از هر دو فضای مجزا بطور همزمان استفاده کنین. از کاربردها Second Space میشه به تعریف محیط کاربری مجزا برای کودکان با اپ ها و دسترسی های محدود، جدا کردن فضای کاری و فضای شخصی و قرار دادن گوشی در اختیار سایر افراد بدون ترس و لرز لو رفتن پیام ها و … اشاره کرد!

اگه حریم شخصی برای شما مهم باشه، حتما این سوال براتون پیش اومده که برای استفاده از Second Space باید حتما گوشی شیائومی داشت یا گوشی های دیگه هم این قابلیت رو دارن؟ برای جواب دادن به این سوال و تمام نکاتی که راجع به فضای دوم گوشی وجود داره همراه موبونیوز باشید.

فضای دوم گوشی یا Second Space چیست؟

یکی از خفن ترین قابلیت هایی که برای گوشی های اندرویدی وجود داره، فضای دوم گوشیه. حتما برای شما هم پیش اومده که یه فردی به قصد کنجکاوی بیاد بالا سرتون یا بخواید گوشی رو به کسی بدید اما یه سری مطالب توی گوشیتون باشه و نگران اطلاعاتتون باشید. این ویژگی برای کسایی که به حریم شخصی خودشون اهمیت میدن یا می خوان کارهای شخصی و کاریشون جدا باشه خیلی کاربردیه.

با استفاده از Second Space انگار دو تا گوشی رو باهم دارین و می تونین روی هر فضا تم خاص یا برنامه های متفاوتی رو نصب کنین. با فعال کردن فضای دوم انگار یه گوشی دوم خریدی و فعالش کردی که هیچ فایلی روش نیست.

یکی دیگه از مزیت های فضای دوم گوشی، امکان نصب دو اکانت برای برنامه های مختلفه که میتونی دو نسخه از یه اپلیکیشن روی گوشی نصب میشه. این ویژگی برای برنامه ای مثل واتساپ که نمی تونه از دوتا حساب کاربری همزمان روی گوشی پشتیبانی کنه کاربرد داره.

اولین بار شیائومی سال 2016 با MIUI 8 قابلیت Second Space رو معرفی کرد. الان خیلی از گوشی های اندرویدی مثل سامسونگ، وان پلاس و ریلمی فضای دوم دارن اما ممکنه با اسم های مختلفی شنیده بشه و با نام Second Space معرفی نشده باشن. این قابلیت یه فضایی رو در اختیار کاربر قرار میده که متفاوت از حافظه اصلی گوشیه و با اثر انگشت یا رمز عبور جدیدی که تعیین می کنین ازش محافظت میشه.

 

فعال کردن فضای دوم گوشی های اندرویدی

ویژگی Second Space یا فضای دوم به صورت پیش فرض توی بعضی از گوشی های اندرویدی وجود داره و فقط لازمه که به راحتی فعالش کنین. ابتدا گزینه Security رو از Setting (تنظیمات) گوشی انتخاب کنین و توی انتهای صفحه جدیدی که بهتون نمایش میده روی گزینه Second Space کلیک کنین. حالا کافیه گزینه Turn On Second Space انتخاب کرده و روی گزینه Continue که توی آخر صفحه وجود داره کلیک کنین. در آخر هم پسورد یا دکمه میانبر انتخاب کنین تا فضای دوم گوشیتون فعال بشه.

حذف فضای دوم گوشی

به هر دلیلی ممکنه بخواین که فضای دوم گوشی رو حذف کنین. این کار خیلی راحته اما نکته ای که باید بهش توجه کرد اینه که با حذف کردن فضای دوم، تمام اطلاعاتی که داخلش دارین هم پاک میشه. پس اگه می خواین فضا دوم رو حذف کنین، اول اطلاعاتی که بهش نیاز دارین رو به فضای اصلی منتقل کنین. برای حذف فضای دوم گوشی وارد Settings (تنظیمات) بشید و بعد از وارد شدن به Privacy (امنیت) گزینه ی Private Space (فضای خصوصی) رو انتخاب کنین. توی این بخش گزینه ی Delete Private Space (حذف فضای خصوصی) رو توی فضای دوم گوشی می بینین یا آیکون Delete (حذف) رو توی فضای اصلی گوشی دیده میشه که با انتخاب یکی از این راه ها و وارد کردن رمز عبور گوشی، فضای دوم به صورت کامل حذف میشه.

نحوه ی فعال کردن فضای دوم گوشی شیائومی

تقریبا اکثر گوشی های شیائومی قابلیت Second Space رو دارن که کافیه با چند تا گزینه ساده فعالش کنین.

  1. وارد Setting (تنظیمات) گوشی شیائومی بشید و گزینه ی Second Space رو به راحتی با سرچ کردن بالای گوشی پیدا کنین.
  2. روی گزینه Turn On Second Space (فعال کردن فضای دوم ) کلیک کنین.
  3. توی این مرحله یه سری توضیحات نمایش داده میشه که بعد از خوندن Continue (ادامه دادن) رو انتخاب کنین. یه پیغام مبنی بر این که فضای دوم گوشی با موفقیت ساخته شده نمایش داده میشه و با انتخاب مجدد Continue (ادامه دادن) می تونین نحوه ی دسترسی به فضای دوم رو انتخاب کنین که از طریق Using a password (استفاده از رمز عبور) یا Using a shortcut (استفاده از میانبر) باشه. با انتخاب این مرحله و کلیک روی گزینه Continue فعال سازی فضای دوم برای شما انجام میشه.

نحوه ی فعال کردن فضای دوم گوشی شیائومی

 

نحوه انتقال سریع اطلاعات از فضای اصلی به فضای دوم شیائومی

ابتدا وارد قسمت تنظیمات گوشی بشین و گزینه Second Space رو انتخاب کرده و روی Move data کلیک کنین (در صورت پرسش رمز عبور، پسورد حساب اصلی رو وارد کنین). هر کدوم از فایل‌های مدنظرتون رو انتخاب کنین، به طور مثال برای کپی کردن عکس‌ها روی گزینه Import Photos و همچنین برای کپی کردن مخاطبین گوشی، روی گزینه Import files کلیک کنین.

نحوه انتقال اطلاعات از فضای دوم شیائومی به فضای اول

شاید برای شما پیش بیاد و تصمیم بگیرین بعضی از داده‌ها و فایل‌ها مثله عکس‌، ویدئو، آهنگ‌ها و مخاطبین رو از Second Space به فضای اول منتقل کنین. برای اینکار توی فضای دوم Settings رو باز کرده و روی Second Space کلیک کنین. انتقال داده‌ها (Move data) رو انتخاب کنین، اگر فضای اول شما پسوورد داره، اول باید رمزشو وارد کنین تا اجازه انتقال فایل‌ها داده بشه. در اینجا چند آپشن به شما نمایان میده و می تونین گزینه Import و Export رو انتخاب کنین.

فراموش شدن رمز Second Space گوشی شیائومی

برای بازیابی رمز عبور فقط کافیه روی گزینه Forgot password کلیک کرده و سپس روی گزینه Continue که برای درخواست رمز عبور فضای اصلی درخواست میشه، کلیک کنین تا بتونین رمز عبور حساب کاربری Mi رو وارد کرده و بعد روی گزینه OK بزنید.

نحوه حذف کردن Second Space شیائومی

حالا ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که چه طوری فضای دوم گوشی شیائومی رو حذف کنیم؟ برای حذف فضای دوم شیائومی

  1. برنامه Security رو باز کرده و روی گزینه Second space ضربه بزنین.
  2. در انتهای صفحه گزینه Delete Second space رو انتخاب کنین.
  3. روی گزینه Continue کلیک کرده و با وارد کردن رمز عبور، اثر ­انگشت، پین یا الگو اونو تایید کنین.
  4. حالا گزینه انتقال به فضای اول رو انتخاب کرده و برای حذف فضای دوم روی Continue ضربه بزنین تا فرایند حذف کامل بشه.

روش دومی هم برای حذف کردن فضای دوم گوشی وجود داره. ابتدا از طریق فضای اصلی وارد بخش تنظیمات گوشی بشین. حالا عبارت Second space رو سرچ کنین و بعد از باز شدن صفحه ی جدید از بالای صفحه روی آیکون Delete ضربه بزنین تا فضای گوشی حذف بشه.

فضای دوم گوشی سامسونگ

اولین بار سامسونگ فضای دوم گوشی رو با اسم AltZLife به عنوان آپدیت نرم افزاری برای گلکسی A51 و A71 ارائه داد و ویژگی های منحصر به فردی رو هم براش در نظر گرفت. اولین ویژگی جذاب فضای دوم گوشی سامسونگ اینه که فقط با دو بار ضربه به دکمه ی پاور، خیلی راحت و بدون دردسر بین فضای اصلی و فضای دوم گوشی سوییچ می کنه.

ویژگی دومی که برای فضای دوم گوشی سامسونگ در نظر گرفته شده Content Suggestions (پیشنهادات محتوا) که با وجود هوش مصنوعی به کاربر پیشنهاد میده که تصاویر و محتوای خصوصی رو به پوشه ی امن منتقل کنه. برای استفاده از قابلیت پیشنهادات محتوا باید عکس هایی که مدنظرتونه رو با عنوان Private برچسب گذاری کنید و توی گالری خصوصی پوشه ی امن قرار بدید. اینجاست که هوش مصنوعی به صورت خودکار موارد مشابه رو به فضای دوم پیشنهاد میده.

فعال کردن فضای دوم گوشی های سامسونگ

قابلیت فضای دوم فقط برای برخی از گوشی های سامسونگ بطور پیش فرض وجود داره، اما برای گوشی های سامسونگی که این قابلیت رو ندارن میشه با اپلیکیشن Second Space Launcher فضای دوم گوشی رو راه اندازی کرد. این اپلیکیشن به صورت رایگان در پلی استور موجوده و فرقی نمیکنه که از کاربران گوشی های سری A سامسونگ، سری S سامسونگ، سری m یا گلکسی Z باشین چون نصب این اپلیکیشن روی گوشی سامسونگ به راحتی امکان پذیره. از طرفی به راحتی می توانید فایل ها رو در بین Main Space و Second Space جابجا کنین.

 

Second Space در گوشی هواوی

فضای دوم توی گوشی های هواوی به صورت پیش فرض فعال نیست. برای استفاده از فضای دوم توی گوشی های هواوی کافیه

  1. ابتدا به تنظیمات EMUI رابط کاربری هواوی برید.
  2. روی گزینه Privacy کلیک کرده و وارد بخش Private Space بشین.
  3. گزینه Enable رو انتخاب کرده و بعد از اون تعیین کنین که قفل فضای دوم گوشیتون با اثر انگشت یا رمز عبور باز بشه.
  4. یکبار تنظیمات گوشیتون رو ببندین.
  5. برای اینکه به Log in برسین باید مجدد مرحله ی اول تا سوم رو انجام بدین.

نکته مهم توی رمز گذاری فضای دوم گوشی اینه که چه از اثر انگشت استفاده می کنین چه رمز عبور، باید متفاوت از رمز فضای اصلی باشه و مثلا یکی دیگه از انگشت هاتون رو برای فضای دوم استفاده کنین.

وضعیت تماس ها در Second Space

تماس ها و پیام هایی که روی گوشی دریافت می کنید، برای هر دو فضای اصلی و Second Space به صورت مشترک در نظر گرفته میشه. مگر این که توی فضای اصلی و دوم، دو حساب کاربری مختلف برای پیام رسان ها و ایمیل خودتون ثبت کرده باشین که اینجوری محتوایی که ارسال و دریافت می کنین مستقل و متفاوت از همدیگه بشن.

نکته ی قابل توجه راجع به تماس ها و پیام های فضای دوم اینه که اگه مثلا مخاطبین شما توی سیم کارت ذخیره شده باشن، به صورت مشترک توی دو تا فضا استفاده میشن مگه این که اطلاعات رو توی برنامه ی تماس تلفنی که برای هر کدوم متفاوته ذخیره کرده باشین.

مدیریت نوتیفیکشن ها در فضای دوم گوشی

وقتی درباره ی حریم شخصی صحبت می کنیم، قطعا دوست نداریم که نوتیفیکشن های فضای دوم برای حساب کاربری اصلی ارسال و نمایش داده بشن. امکان مدیریت نوتیفیکشن ها بهترین بخش قابلیت Second Space که بهتون این اختیار رو میده تا نوتیفیکشن های فضای دوم توی فضای اصلی نمایش داده نشه.

البته اگه دوست داشتید می تونین نمایش تعداد نوتیفیکشن های حساب اصلی توی فضای دوم رو فعال کنین. البته در این صورت فقط نوتیفیکشن و تعدادش نمایش داده میشه و برای دسترسی به محتوای کامل باید به حساب کاربری اصلی برید. برای فعال کردن قابلیت نمایش نوتیفیکشن ها در حساب کاربری اصلی، ابتدا به بخش Settings (تنظیمات) گوشی اندرویدی خودتون برید و وارد بخش Second space (فضای دوم) بشید. تیک گزینه Show notifications from First space (نمایش اعلان ها از فضا اول) رو فعال کنین.

 

اپلیکیشن ‎Parallel Space،استفاده ی همزمان از چند اکانت

اگه گوشی شما فضای دوم نداره، نگران نباشین. با نصب اپلیکیشن ‎Parallel Space به راحتی میشه فضای جدا توی گوشی ایجاد کرد. که با وجود این برنامه می تونین دوتا اکانت از برنامه های مورد نظرتون رو روی گوشی داشته باشین. این برنامه از اکثر بازی ها و برنامه های گوگل پلی پشتیبانی می کنه و کسی به غیر از شما بهش دسترسی نداره و این یعنی حفاظت از حریم شخصی؛ چیزی که برای شما هم قطعا مهمه.

 

تفاوت Dual Apps با Second Space

قابلیت Dual Apps یکی دیگه از ویژگی‌های مفید رابط کاربری MIUI، اما متفاوت از Second Space عمل میکنه.

بطور مثال شما دو حساب WhatsApp دارین و می‌خواین توی یه گوشی از هردو حساب همزمان استفاده کنین. برای این کار Dual Apps را در بخش تنظیمات گوشی سرچ کرده و بعد از انتخاب برنامه حالت دوگانه رو برای آن فعال کنین. سپس قادر به استفاده همزمان از دو برنامه توی گوشی شیائومی هستین. بیشتر تلفن‌های Android با از دو سیم کارت همزمان پشتیبانی می کنن، که یعنی توی شبکه‌های اجتماعی مانند WhatsApp می‌تونین دو حساب کاربری داشته باشین، اما این اجازه بطور عادی به شما داده نمیشه. Dual Apps توی گوشی های شیائومی این مسئله رو حل کرده و دیگه نیازی به جابجایی به Second Space نیست.

به طور خلاصه ویژگی Dual Apps فقط یه کپی از اپلیکیشن ها درست میکنه اما Second Space یه محیط کاربری کاملا مجزا در اختیار شما قرار میده که میتونید اپ های مختلف توش نصب کنید، تماس ها و پیام ها رو مدیریت کنید و دسترسی فضای دوم رو فقط برای افرادی خاص محدود کنید.

جمع بندی

خیلی از افراد برای حفظ حریم شخصی یا اطلاعات خودشون نیاز به یه گوشی دوم دارن که قابلیت Second Space این کار رو راحت کرده. بدون این که نیاز باشه هزینه ی بیشتری پرداخت کنید و سراغ خرید گوشی دوم برید، میشه یه صفحه کاربری و فضای کاملا مجزا توی گوشی خودتون داشته باشید. اگر از کاربران گوشی آیفون هستین، شاید این سوال براتون پیش بیاد که آیا گوشی‌های آیفون هم فضای دوم دارن؟ در پاسخ این سوال میشه گفت متاسفانه چنین برنامه­‌ای به طور پیش­ فرض برای تلفن‌های همراه آیفون طراحی نشده اما نرم افزارهایی برای شبیه سازی فضای دوم برای iOS هم وجود دارن که میشه با کمی جستجو پیداشون کرد. نظر شما راجع به فضای دوم گوشی چیه؟ تا حالا از این قابلیت استفاده کردید؟

 

 

نویسنده : me.ghorbani
تاریخ انتشار ۲۳ شهریور, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 147
5/ 4.7

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Kourosh140

سلام بنده گوشیم اصلا گزنیه حالت های ویژه یا همون (Second Space) رو نداره کمکم کنید

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Kourosh140

سلام بنده گوشیم نوت 11s ولی اصلا گزنیه حالت های ویژه یا همون (Second Space) رو نداره کمکم کنید

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Kourosh140

سلام بنده گوشیم نوت 11s ولی اصلا گزنیه حالت های ویژه یا همون (Second Space) رو نداره کمکم کنید ممنون میشم

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Abolfazl Nahidi

چه قابلیت خفنی😍👌

۱۳ بهمن ۱۴۰۲
reza1403

درود.تو گوگل پلی برای گوشی سامسونگ اپلیکیشن باز نمیشه؟

۱۲ آذر ۱۴۰۲
Arvin Hashemi

عالییییی

۰۲ بهمن ۱۴۰۱
Arvin Hashemi

👏

۰۲ بهمن ۱۴۰۱
aliakbar1401

عالیی خسته نباشیدد

۰۹ دی ۱۴۰۱
aliakbar1401

عالیی

۰۹ دی ۱۴۰۱
anti.gen

داشت حسودیم میشد به شیائومی که فهمیدم واسه سامسونگ هم راهکار داره. ایول داری شجاری 👏

۰۵ آبان ۱۴۰۱
AMIRHOSEYN 1028

عالی

۰۳ آبان ۱۴۰۱
Reza abbasi 1365

سلام آقا مهدی،گوشی من نوت ۱۱ هست ولی داخل تنظیمات فضای دوم نداره میتونید راهنماییم کنید باتشکر

۳۰ مهر ۱۴۰۱
    Erfan1375

    سلام. منم نوت ۱۱ دارم. داره. Second Space رو توی تنظیمات جست‌وجو کن، پیداش می‌کنی.

    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
    Kourosh140

    منم همینم

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
alireza

سلام مفید بود

۳۰ مهر ۱۴۰۱
..

مردان علی حیدری

۰۹ مهر ۱۴۰۱
Mahdi2005

دمت گرم ❤️❤️

۰۹ مهر ۱۴۰۱
fateme_hsini

عالی

۰۸ مهر ۱۴۰۱
ALI ZAREI

ایولا پسر

۰۸ مهر ۱۴۰۱
A.L.I

جالب بود مرسی

۰۸ مهر ۱۴۰۱
hadik8411

عالی بود

۰۸ مهر ۱۴۰۱
abolfazl.

جالب بود. 💙💙❤️❤️

۰۷ مهر ۱۴۰۱