کالبدشکافی و بررسی تعمیرپذیری گوشی S24 Ultra سامسونگ

سلام به موبوبکس دوست‌داشتنی، این بار با یکی دیگه از مقاله های کالبدشکافی در خدمتتون هستیم. پرچمدار های سامسونگ بالاخره عرضه شدن و بررسی ویدیو های کالبدشکافی و تعمیرپذیری اونا هم روز‌به‌روز داغ‌تر میشه! گوشی گلکسی S24 Ultra سامسونگ 24 ژانویه سال نو میلادی (4 بهمن ۱۴۰۲) به بازار عرضه شد و نوآوری های سامسونگ در عرصه AI و استفاده از فریم کناری تیتانیومی همانند رقیب خودش اپل، از اخبار داغ و حواشی حول گلکسی S24 Ultra سامسونگ بود. با کالبدشکافی و بررسی تعمیرپذیری گوشی S24 Ultra سامسونگ، همراه موبونیوز باشید تا ببینیم داخل این پرچمدار اندرویدی چه خبره و سامسونگ از چه قطعات و امکاناتی برای این گوشی استفاده کرده.

 

کالبدشکافی و بررسی تعمیرپذیری گوشی گلکسی S24 Ultra سامسونگ

مثل همیشه در وهله اول، درگاه سیم کارت رو جدا می‌کنیم.

با استفاده از تفنگ حرارتی به قاب پشتی گوشی S24 Ultra سامسونگ حرارت می‌دیم تا عایق‌بندی اون شل بشه و بتونیم با استفاده از اهرم مخصوص اون رو جدا کنیم. وزن پرچمدار جدید سامسونگ حدود 233 گرم هست و قاب پشتی از انعطاف پذیری خوبی برخورداره. گلکسی S24 Ultra به گواهی IP68 مجهز شده و ضد آب می‌باشد و در مقابل ذرات گرد و‌ غبار هم مقاومه.

اگه می‌خواین قاب لنز های دوربین گوشی گلکسی S24 Ultra رو در صورت شکسته شدن و ترک برداشتن تعویض کنید، نیازی نیست که قطعه‌ی دیگه‌ای رو باز کنید و از طریق حرارت دادن و شل کردن عایق‌بندی می‌تونید اونا رو به راحتی در بیارید و تعویض کنید. در مرحله بعدی 17 پیچ چهارسو وجود داره که باید باز بشه.

گیرنده NFC و پنل شارژ وایرلس جزء اولین قطعاتی هستن که از دل گلکسی S24 Ultra بیرون میان. این گوشی به بلوتوث 5.3 و وای‌فای 802.11 مجهز شده و از لحاظ ارتباطی زیرساختی مستحکم و بهینه داره.

کابل اتصال باتری رو می‌تونیم به همراه بقیه کابل‌ های اتصال به آسونی جدا کنیم. یادتون باشه که حتما از اهرم پلاستیکی استفاده کنید.

بعد از این مرحله، می‌رسیم به کالبدشکافی اسپیکر بالایی گوشی گلکسی S24 Ultra. قطعه اسپیکر در مرکز و برد گیرنده های آنتن در کناره‌ها تعبیه شده.

دوربین سلفی گوشی گلکسی S24 Ultra به لنز 12 مگاپیکسلی مجهز شده و شما می‌تونید با استفاده از این لنز، تماس تصویری دوگانه برقرار کنید! Auto-HDR و HDR10+ از دیگر ویژگی های دوربین سلفی هستن، همچنین با این لنز 12 مگاپیکسلی بهتون این اجازه رو میده تا ویدیو هایی با کیفیت 4K با سرعت 30/60fps ضبط کنید. متاسفانه دوربین سلفی سر جای خودش با استفاده از عایق‌بندی قوی پرس شده و برای درآوردن اون باید با دقت و ظرافت با استفاده از تیغ یا ابزار های مخصوص دیگه، عایق‌بندی رو جدا کنید و لنز رو در بیارید. بریم سراغ کالبدشکافی اسپیکر پایینی، داخل این اسپیکر و قسمتی پشتی برد اون، ماژول ویبره و موتور Haptic نصب شده.

کابل های اتصالی که در میانه فریم گوشی تماشا می‌کنید، متصل کننده برد جانبی به برد اصلی هستن، کابل پایینی، برد اصلی رو به صفحه‌نمایش متصل می‌کنه و کابل اتصالی که در گوشه پایینی مشاهده می‌کنید مربوط به شارژ کردن قلم S pen می‌باشد. گیرنده های آنتن 5G هم که دور تا دور فریم اصلی تعبیه شدن با استفاده از یک کابل اتصال کوچک به برد اصلی وصل میشن.

بعد از جداسازی تمامی کابل های اتصال ذکر شده می‌تونیم بریم سر وقت برد اصلی، لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید، لنز اصلی 200 مگاپیکسلی، لنز 50 مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم 5x و لنز 10 مگاپیکسلی تله‌فوتو با قابلیت زوم 3x تعبیه شدن، تمامی این لنزها از کیفیت و امکانات هیولایی برخوردار هستن که بررسی جزئیات اونا در این مقاله نمی‌گنجه و باید سری به مقاله نقد و بررسی گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ بزنید! لنز اصلی به همراه لنز های تله‌فوتو به قابلیت OIS یا همون لرزش‌گیری تصاویر مجهز شده. میکروفون ثانویه، فناوری Laser AF و فلش LED هم روی برد دیده میشن. برد اصلی از معماری چند لایه برخورداره. بریم سراغ پشت برد اصلی، حسگر مجاورتی و کابل های اتصال دوربین ها پشت این برد تعبیه شدن.

بعد از درآوردن لنز های دوربین می‌ریم سراغ قسمتی از برد اصلی که باقی‌مونده. پشت برد یه میکروفون دیگه نصب شده و بر روی پردازنده پد های حرارتی جهت انتقال گرما تعبیه شده. قلب تپنده گوشی S24 Ultra سامسونگ به چیپ 4 نانومتری پردازنده Snapdragon 8 نسل سوم مجهز شده و GPU به کار رفته در این برد از نوع Adreno 750 می‌باشد. توی کالبدشکافی متوجه شدیم که سامسونگ رم رو بالای پردازنده قرار داده.

بریم سراغ فریم اصلی، دو تا پیچ هست که گیرنده های آنتن رو نگه‌داشته و باید باز بشه. قطعاتی که در تصویر می‌بینید، چیپ های آنتن 5G هستن. برای درآوردن باتری، که یکی از قطعات مهم و تاثیرگذار در امتیاز تعمیرپذیری به حساب میره، از چسب آبی رنگ مخصوص جداسازی باتری استفاده می‌کنیم. باتری گلکسی S24 Ultra سامسونگ، به راحت‌ترین شکل ممکن در میاد. سامسونگ پرچمدار خودش رو به باتری 5000 میلی‌آمپری مجهز کرده و با استفاده از شارژر 45 واتی می‌تونید این گوشی رو در 30 دقیقه، حدود 65 درصد شارژ کنید. توان شارژ بی‌سیم اون 15 وات هست و برای دوستانی که کنجکاوی بیشتری دارن، شما می‌تونید با استفاده از S24 Ultra خودتون شارژدهی معکوس 4.5 واتی داشته باشید.

بعد از درآوردن باتری، به سیستم‌خنک‌کننده می‌رسیم که در قسمت پشتی مادر برد تا لایه زیرین برد جانبی نصب شده. سه تا پیچ دیگه وجود داره که باید برای باز کردن برد جانبی بازش کنید. درون برد جانبی، میکروفون اصلی و در کنارش درگاه شارژ قرار داره. درگاه شارژ این گوشی از نوع USB Type-C 3.2 هست و درگاه سیم‌کارت هم پشت همین برد تعبیه شده.

قلم S pen کالبدشکافی و مورد خاصی نداره برای همین زیاد بهش نمی‌پردازیم. بریم سراغ صفحه‌نمایش، سامسونگ از صفحه‌نمایش LTPO AMOLED استفاده کرده که به همراه نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز و HDR10+، می‌تونه حداکثر روشنایی 2600 نیت رو برای کاربران به ارمغان بیاره. این صفحه‌نمایش 6.8 اینچی رزولوشن 1440×3120 پیکسلی داره و نسبت صفحه‌نمایش به حاشیه های اون 88.5 درصد می‌باشد. فناوری محافظ از این صفحه‌نمایش Gorilla Glass Armor هست و سامسونگ تراکم پیکسلی 505ppi رو برای گوشی S24 Ultra در نظر گرفته.

برای کالبدشکافی صفحه‌نمایش تمامی مراحل رو از ابتدا تا اینجای کار انجام بدید و بعد گوشی رو برگردونید و از جلو به اون حرارت بدید تا عایق‌بندی زیر صفحه‌نمایش شل بشه و بتونیم با اهرم پلاستیکی بازش کنیم. قبلاً هم اشاره کرده بودیم که عایق‌بندی های سامسونگ خیلی سفت و محکم هست اما از اونجایی که حین گرفتن تست مقاومت، صفحه‌نمایش این گوشی ترک برداشته بود، کارشناس کانال PBKreviews دل رو به دریا زد و صفحه‌نمایش رو با قلدری جدا کرد. با بررسی لایه پشت صفحه‌نمایش، می‌تونیم حسگر اثر انگشت اولترا سونیک و محل قرارگیری حسگر مجاورتی رو مشاهده کنیم. طراحی سیستم‌ خنک‌کننده از لحاظ ابعاد و اندازه نسبت به گوشی S23 Ultra سامسونگ دستخوش تغییرات فراوانی شده است. برای تعویض و یا درآوردن دکمه های کناری هم باید اونا رو از توی قلاب فلزی خودشون آزاد کنید و پس از قطع کردن کابل اتصال اون رو در بیارید و دکمه جدید رو در فریم کناری جا بزنید. کاور های فلزی دکمه ها رو باید از سمت بیرون در بیارید.

 

امتیاز نهایی و جمع‌بندی

گلکسی S24 اولترا سامسونگ گوشی جذاب و هیجان‌انگیزی هست که با استفاده از فناوری های هوش‌مصنوعی می‌تونه بیشتر از همیشه دل کاربران اندرویدی رو به‌دست بیاره و لرزه بر تن رقیب خودش، گوشی iPhone 15 Pro Max بندازه. سخت افزار قدرتمند، لنز های دوربین وحشتناک، طراحی خوب و به قاعده و کلی آپشن های دیگه می‌تونه این گوشی رو به یک دیوایس ایده‌آل تبدیل کنه اما در تعمیرپذیری چطور؟ امتیاز 9 از ده نشون دهنده‌ی این هست که سامسونگ بر خلاف رقیب خودش اپل هزینه زیادی رو صرف بهبود و افزایش قدرت تعمیرپذیری گوشی های خودش کرده و طراحی معماری این گوشی به قدری ساده و مرتب هست که اگه به همراه دستورالعمل جلوی بچه ده ساله هم بزارید می‌تونه اون رو باز کنه و باتریو عوض کنه! نظر شما چیه؟ شما از یک تا ده چه امتیازی رو به گلکسی S24 اولترا سامسونگ می‌دید؟ به نظر شما این گوشی ارزش خرید بیشتری داره یا رقبای اپلی اون؟ نظرتون درباره ویژگی های هوش مصنوعی سامسونگ چیه؟

نویسنده : تحریریه موبونیوز
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 25
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Amir 1789

چه ارزشی داره که برخی ویژگیهاش (هوش مصنوعی )پولی باشه همینطور تو بخش طراحی تغییر نداشته باشه و همینطور تو بخش دوربین هم که نگم پیشرفت آن چنانی نداشته

۰۸ اسفند ۱۴۰۲
EminEm 19

بابا نکن حیفع

۰۶ اسفند ۱۴۰۲
Ali.J.4

خب اینشم ک خوبه👏👏

۰۵ اسفند ۱۴۰۲
Abolfazl Nahidi

کلا گوشی های سامسونگ در مقایسه با آیفون ها راحتتر تعمیر میشن

۰۵ اسفند ۱۴۰۲