نقد و بررسی مشخصات گوشی Z FLIP سامسونگ

بررسی گوشی گلکسی Z FLIP سامسونگ

نوآوری و اولین بودن در دنیای تکنولوژی همیشه جذاب بوده. وقتی تلاش های اولیه تون برای نوآوری و معرفی یک تکنولوژی جدید خیلی موفق نباشه طبیعتا کمی نا امید میشید؛ اما سامسونگ ناامید نشد. اولین گوشی با نمایشگر تاشوی سامسونگ، گلکسی فولد بود که در فوریه 2019 معرفی شد و توجه خیلی از کاربرا رو به خودش جلب کرد. بخش شگفت انگیز این گوشی نمایشگرها و طراحی منحصر به فردش بود، این گوشی با کمک لولاهاش از وسط به صورت کتابی باز میشد و یه نمایشگر 7.3 اینچی رو در اختیار کاربر میزاشت. همچنین در حالت بسته روی یه لبه دیگه یه نمایشگر 4.6 اینچی داشتیم که واقعا جذاب بود. اما گلکسی فولد هم مانند نسخه اولیه همه تکنولوژی ها پر از ایراد بود. وزن زیاد، عملکرد نه چندان رضایت بخش لولاها، بریدگی زیاد نمایشگر و ضخامت زیاد، بخشی از ایرادات این گوشی بودن که باعث شد خیلی مورد استقبال واقع نشه. سامسونگ اما ناامید نشد و دوباره انرژی گذاشت تا بتونه نمایشگر تاشو رو توی قالب دیگه به بازار معرفی کنه و هیجان این تکنولوژی جذاب رو توی بازار حفظ کنه. GALAXY Z FLIP اومده تا دوباره جون تازه ای به تکنولوژی اسمارت فون ها بده. بازاری که سال هاست دیگه شاهد کار خلاقانه خفنی توش نیستیم و بیشتر شده بازی اعداد؛ اعداد لنز دوربین، اعداد باتری ها و شارژرها و اعداد مدل سخت افزار که هرساله بهش اضافه میشه. باهم به بررسی تجربه کاربری و جزء به جزء سامسونگ Z FLIP می پردازیم؛ با موبونیوز همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت GALAXY Z FLIP

همین اول کاری بریم سراغ جذاب ترین بخش گوشی یعنی طراحیش. وجه تمایز این گوشی با سایر گوشی های کره خاکی طراحی و ساخت کاملا بی نظیرشه که برای اولین بار داره توی یه گوشی به کار میره. پشت گوشی شیشه ایه و یه فریم آلومینیومی دور تا دور شو پوشش داده. توی قسمت بالای قاب پشتی دوتا دوربین وجود داره، کنارش یه فلش و کنار فلش هم یه نمایشگر کوچک 1.1 اینچی قرار داره. توی قسمت پایین قاب پشتی چیزی نیست. لبه پایین گوشی درگاه تایپ سی (Type-c)  برای شارژ، میکروفون مکالمه و اسپیکر قرار داره. لبه سمت راست گوشی دکمه پاور (که حسگر اثرانگشت هم باهاش ادغام شده) و کم و زیاد کردن صداست و لبه سمت چپ هم خشاب سیم کارت دیده میشه.طراحی GALAXY Z FLIPطراحی زیر GALAXY Z FLIPطراحی سمت راست GALAXY Z FLIPطراحی سمت چپ GALAXY Z FLIPپنل جلویی گوشی یه نمایشگر امولده که روکشش از جنس پلاستیکه و  82 درصد از پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده. شاید بگید چرا پلاستیک؟ چون بتونه به خوبی خم و تا بشه. وسط نمایشگر یه فرو رفتگی نواریه که به اجبار ایجاد شده برای کار کردن صحیح مکانیزم تا شدن. بالای پنل هم دوربین سلفی توی یه حفره قرار گرفته که اسپیکر مکالمه هم بالای اون، این پکیج رو همراهی میکنه.کار کردن با GALAXY Z FLIPمجموعا درباره طراحی یه سری نکات مثبت و منفی وجود داره. اولین نکته منفیش اینه که جای اثر انگشت روی گوشی میمونه، مثل 90 درصد گوشی های بازار! نقطه ضعف بزرگ گوشی اینه که حس امنیت کمی داره تو دست گرفتن گوشی. با این که نسبت به گلکسی فولد نازک تر و سبکتر شده و میشه بایه دست باهاش کار کرد، ولی باز هم اون حس امنیت و تسلطی که با یه گوشی غیر تاشو تجربه میکنید رو ندارید. با کمی سخت گیری نقطه ضعف سومش رو هم میشه به فرورفتگی نمایشگر از محل تا شدن اشاره کرد که با لمس دست به وضوح حس میشه. اما میریم سراغ نکات مثبتش؛ جسارت سامسونگ ستودنیه، اون حس خاص بودن و لاکچری بودن گوشی شما رو به وجد مباره، لولای نرم و روونی داره و به نسبت گلکسی فولد پیشرفت خوبی داشته. Z FLIP بعد از تا شدن ابدا زمخت و آزاردهنده نیست و به راحتی توی جیب جا میشه. بیرون زدگی دوربینش هم خیلی کمه و تقریبا احساس نمیشه.طراحی GALAXY Z FLIPخیلی ها براشون سواله که گوشی تاشو اصلا به چه دردی میخوره؟ این سری گوشیها یه جورایی شروع طراحی گجت ها به این سمته، رفته رفته به احتمال زیاد طراحی گوشی ها بره به این سمت و اون روزی که مثل فیلم های علمی تخیلی، گوشی موبایل بشه یه صفحه نازک که دور مچ خم میشه، زیاد دور نیست. بدنه تاشو این گوشی رو میتونید طوری قرار بدید که با سطح میز زاویه 45 درجه ایجاد کنه و این چیزیه که فقط با Z FLIP میتونید تجربش کنید. یا حتی برای گرفتن عکس سلفی با قراردادن گوشی روی میز میتونید به زیبایی عکس سلفی بگیرید یا ویدیو کال کنید. نکته آخری که درباره طراحی گوشی میشه بهش اشاره کرد اینه که یه نوار پلاستیکی دور نمایشگر قرار داده شده که وقتی گوشی رو تا می کنید نمایشگرها روی هم نیفتن وآسیب نبینن.

نمایشگر GALAXY Z FLIP

یه صفحه نمایش 6.7 اینچی داینامیک امولد (Dynamic AMOLED) روی Z FLIP قرار گرفته که همون نمایشگریه که قبلا روی s20 ultra دیده بودیم. رزولوشن این نمایشگر 1080 در 2636 هست که رزولوشن قابل قبولی به نظر میاد. این نمایشگر رو قابلیت HDR10+ همراهی میکنه که کیفیت پنل رو از اونی که هست بیشتر میکنه.نمایشگر GALAXY Z FLIPخط وسط نمایشگر GALAXY Z FLIP طبق چیزی که توی دوربین های پاپ آپ شاهد بودیم و دیدیم که دستکاری توی فیزیک کلی دوربین کیفیت اونو کاهش میداد، توی این گوشی هم انتظارش رو میکشیدیم. اما برندی که توی صفحه نمایش در دنیا شهره ست و واسه پنل هاش سر و دست میشکنن، قطعا روی یه گوشی خاص هم سنگ تموم میزاره؛ کیفیت رنگ ها و روشنایی توی نمایشگر Z FLIP فوق العاده اس و دقیقا چیزیه که توی پرچم دارهای این برند هم شاهد هستیم. نکته منفی این نمایشگر اینه که نمایشگرش محافظ نداره و خبری از گوریلا گلس روش نیست. تنها لایه ای که روی نمایشگر رو گرفته، یه لایه پلاستیکه که به مکانیزم تا شدن صفحه کمک میکنه و سامسونگ گفته دست بهش نزنید که اگه بلند بشه دیگه نمایشگر نخواهید داشت!نمایشگر دوم، یه صفحه امولده با اندازه 1.1 اینچ و رزولوشن 112 در 300 پیکسل. پشت گوشی کنار دوربین ها قرار داره که ویژگی های مثبت خوبی داره. میتونید داخلش نوتیف ها، اعلان ها و ساعت و تاریخ رو ببینید، موزیک رو کنترل کنید و خلاصه وقتی گوشی بسته اس ازش بی خبر نباشیدنمایشگر دوم GALAXY Z FLIP

باتری و شارژدهی GALAXY Z FLIP

یه باتری با ظرفیت 3300 میلی آمپر توی Z FLIP قرار گرفته. طبعا ظرفیت خیلی کمی برای یه گوشی بالارده تو سال 2020 هست. اما نکته ای باید بهش توجه بشه اینه که با توجه به طراحی دو تیکه قاب پشتیش احتمالا باتری با ظرفیت بیشتر توی این گوشی جا نشده. شارژدهی گوشی خیلی چنگی به دل نمیزنه، توی استفاده های سنگین حدود 5 ساعت دووم میاره و اگه باهاش مدارا کنید میتونه نهایتا 10 ساعت بهتون شارژ بده. Z FLIP یه شارژر فست شارژ 115 واتی داره که باتری 3300 میلی آمپری رو یک ساعت و ده دقیقه فول شارژ میکنه که کاملا قابل قبوله.

امنیت GALAXY Z FLIP

سامسونگ توی این گوشی از یه حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده نکرده و حسگر رو آورده زیر دکمه پاور، روی لبه سمت راست قرار داده. این حسگر دسترسی خیلی خوبی داره و نسبت به حسگرهای پشت گوشی کاربر پسندتره. از طرفی نسبت به حسگر های زیر نمایشگر عملکرد سریع تری داره. تشخیص انگشت به خوبی توی این گوشی انجام میشه و توی کمترین زمان قفل گوشی رو باز میکنه.این گوشی از سیستم تشخیص چهره هم بهره می بره که توسط دوربین سلفی عمل میکنه. سرعتش قابل قبوله و توی محیط های کم نور هم تصویر رو شناسایی میکنه. در مجموع حسگر اثر انگشت و سیستم تشخیص چهرش قابل قبول و رضایت بخشه.

دوربین GALAXY Z FLIP

توی بخش دوربین خبری از لنزهای متعدد مرسوم و چیزی که این روزها رایجه نیست. دوتا دوربین خوب، مختصر و مفید، شایدم اجبار سامسونگ به علت کمبود فضا. به هر حال ما با جفتش عکاسی کردیم و بررسیش رو در ادامه میخونید.فریم دوربین GALAXY Z FLIP

  • دوربین اصلی :

سنسور لنز اصلی 12 مگاپیکسله با گشودگی دیافراگم F1.8، کیفیت لنز اصلی قابل قبوله، تصاویر ثبت شده با کیفیتن و وضوح خوبی دارن؛ اما قطعا کیفیتشون به S20 ULTRA نمیرسه و تو رده پایین تری قرار داره. چالشی که با این لنز خواهید داشت عکاسی توی نور کم هست که کیفیت تصاویر رو کم میکنه و نمیتونه کمبود نوردهی محیط رو بهتر کنه. به همین منوال عکاسی توی حالت شب هم کیفیت مطلوبی نداره و نمیشه روش حساب کرد. عکاسی توی حالت پرتره اما جذاب و رضایت بخشه، سوژه به خوبی از بکگراند جدا میشه و محو شدگی پس زمینه هم مصنوعی نیست.

عکس سنسور اصلی GALAXY Z FLIP
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اصلی GALAXY Z FLIP
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

نکته جذابی که توی بخش دوربین Z FLIP وجود داره استفاده از نمایشگر ثانویه کنار لنزها هست؛ طوری که میتونید تصویر بندانگشتی کوچیکی از خودتون رو توش ببینین .و از دوربین اصلی به عنوان دوربین سلفی استفاده کنین.

  • لنز اولترا واید :

لنز دوم این گوشی هم مثل اولی 12 مگاپیکسله و گشودگی دیافراگمش F2.2 هست. حداکثر زاویه ای که پشتیبانی میکنه 123 درجه هست که نسبت به لنز اصلی گستره ی وسیع تری از محیط رو پوشش میده. کیفیت عکس ها توی حالت فوق عریض هم قابل قبوله و نزدیک به لنز اصلیه و میشه کاملا روش به عنوان یه لنز اولترا واید درست درمون حساب کرد.

نمونه عکس سنسور اولترا واید GALAXY Z FLIP
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اولترا واید GALAXY Z FLIP
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلمبرداری :

Z FLIP قابلیت فیلمبرداری 4K  60 فریم بر ثانیه رو داره. کیفیت فیلم هاش به شدت عالی و قابل قبوله و میتونه شما رو راضی کنه. اما، این اما ها نشون میده سامسونگ نخواسته توی این گوشی سنگ تموم بزاره ! اما کیفیت لرزش گیر و سرعت تغییر فوکوسش خیلی خوب نیست و ممکنه توی فیلم برداری های متحرک باهاش به مشکل بخورید.

  • دوربین سلفی :

لنز سلفی Z FLIP 10 مگاپیکسله، واید هست و گشودگی دیافراگمش f2.4 هست که از همین جا میشه فهمید توی نور کم خیلی نمیشه روش حساب کرد. توی تست هایی که انجام دادیم توی شرایط نوری مختلف، تصاویر فقط توی شرایط نوری خوب، سلفی های جذابی میشدن و با یکم به هم ریختگی نور محیط، دیگه خبری از وضوح و جزئیات توی عکس ها نیست. توی بخش سلفی نکته ای که این گوشی رو متمایز میکنه استفاده از نمایشگر تاشو و قراردادن گوشی روی سطح هست که میتونید خودتونو بهتر ببینین، نیمه پایینی گوشی رو به عنوان پایه استفاده کنین و آسون تر سلفی بگیرین.

نمونه عکس سلفی GALAXY Z FLIP
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

دوربین سلفی GALAXY Z FLIP طراحی دوربین سلفی GALAXY Z FLIP

 در مجموع دوربین این گوشی نمره خوبی رو میگیره و بیشتر به میان رده ها شبیه تا پرچم دارها، تصاویر میتونن شما رو راضی کنن ولی مشکلات جزیی هم دارن که گاها آزار دهنده ست.

پردازنده و سخت افزار GALAXY Z FLIP

هرچقدر توی دوربین کمی و کاستی دیدیم توی سخت افزار جبران شده. پردازنده 7 نانومتری اسنپدراگون 855 پلاس در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 640  از غول های سخت افزاری دنیای موبایل و جزو آخرین مدل های معرفی شده توسط کمپانی ها هستن. این مجموعه خفن رو 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی همراهی میکنه. همه این ها باعث میشه Z FLIP هیچ گونه مشکلی از بابت انجام کارهای سنگین پردازشی نداشته باشه. توی مدتی که با این گوشی کار کردیم به هیچ عنوان لگ و باگی مشاهده نشد. تسک ها و برنامه ها روون اجرا میشدن و توی اجرای بازی های سنگین گرافیکی به مشکل خاصی بر نخوردیم. تنها نقطه ضعف این بخش داغ کردن گوشیه که یکم از حد معمولش زیاد بود.سخت افزار GALAXY Z FLIP

نرم افزار و رابط کاربری GALAXY Z FLIP

مکمل بخش سخت افزار، نرم افزاره. Z FLIP از اندروید 10 استفاده میکنه و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ on ui2 هم روی این گوشی سواره که هر دو آخرین نسخه ارائه شده تا لحظه معرفی گوشی هستن. وان یوآی قابلیت های شخصی سازی زیادی رو برای کاربر فراهم میکنه و از محبوب ترین رابط های کاربری موجود تو دنیای اندرویدی هاست. قسمت دوال اپ به کاربر این اجازه رو میده که همزمان دو تا اپلیکیشن رو توی صفحه باز کنن و این با توجه به صفحه تاشوی Z FLIP میتونه قابلیت خیلی جذابی باشه.

اسپیکر GALAXY Z FLIP

بخش آخری که مورد بررسی قرار دادیم اسپیکر و پخش صداست. صدا فقط از تک اسپیکر پایین پخش میشه. یه صدای مونو اما از یه اسپیکر قابل قبول. بلندی صدا خیلی زیاد نیست و مطلوبه اما کیفیتش عالیه و همون چیزیه که از یه اسپیکر مونو انتظار داریم. حقیقتا با وجود چالش های طراحی چنین گوشی خاصی و کمبود فضا نسبت به یه گوشی فلت، انتظار اسپیکر دوتایی استریو رو نداشتیم ازش و کیفیت همین اسپیکر جواب کاربر رو میده.

جمع بندی

Z FLIP یکی از گرونترین گوشی های بازاره. گوشی 1600 دلاری سامسونگ که حتی از پرچمدارهای 2020 سامسونگ هم گرونتره. اما برای خاص بودن و دست گرفتن گوشی که مکانیزمش با همه گوشی هایی که دیدین متفاوته پرداخت چنین هزینه ای خیلی هم زیاد نیست. ویژگی اصلی این گوشی لولاهای تاشوی اونه که کارکردن با این گوشی رو براتون لذت بخش میکنه و تجربه کاربری متفاوتی رو براتون فراهم میکنه. ویژگی مثبت دیگه اش نمایشگر به شدت با کیفیتشه که وضوحش شما رو به وجد میاره. پردازنده قدرتمند Z FLIP هم باعث میشه کوچکترین نگرانی از بابت پردازش نداشته باشید. از جمله نقاط منفی گوشی میشه به حس امنیت پایین و آسیب پذیری اون اشاره کرد که همیشه با یه ترس از خراب شدن توی کار کردن باهاش همراهیتون میکنه. دوربین معمولی و باتری ضعیف هم جزو نقاط منفی این گجت خاص هستن که ممکنه کاربر رو کمی اذیت کنه. این گوشی رو نمیشه با گوشی دیگه ای مقایسه کرد چون گوشی خاصیه و واقعا خاص پسند ها میرن سراغش. اگه دنبال یه گوشی عجیب غریب با ویژگی های خوب و کار راه بنداز هستین Z FLIP میتونه جزو گزینه های شما باشه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۰ اسفند, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 17
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
abasi6658

نسخه ۲۰۲۲ش هم با اینکه ارتقاهای خوبی داشته اما هنوز یه سری ایرادها داره

۱۲ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
AliNajafiJahani

محشره 😍❤👌🏻

۰۳ اسفند ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

من ک عاشق گوشی های تاشو هستم😍😍

۰۳ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

Gooood🔥🔥

۰۳ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

Nice

۰۳ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
SHAYAN ART

واقعا خیلی پیشرفت کرده دم سامسونگ گرم!

۲۰ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
SHAYAN ART

چقدر از اون موقع تا الان متفاوت تر شده!

۲۰ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۲۷ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
a.s_momeni

😍😍😍

۲۶ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari44

مشتی ❤️💘

۱۷ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari80

خفن 💖

۱۷ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
_IRShadow80_

عالیه ❤️

۱۷ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
iman

جالبه

۱۷ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۴ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
milad.sojoudi

دمت گرم بچه شابدالعظیم

۱۲ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
AmirReza.mp

طراحیش جالب نیس

۰۴ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
salman.rezaiezadeh

اگه صفحه نمایشش راحت خش نمی‌افتاد خیلی ارزش خریدش بالاتر میره

۲۹ تیر ۱۴۰۰