بررسی مشخصات گوشی Xcover 6 Pro سامسونگ

فرقی نداره دنبال یه گوشی پرچمدار باشین یا گوشی اقتصادی، سامسونگ برای همه نیازهای بازار یه محصولی بالاخره داره! گوشی های جان سخت یا Rugged Phone ها با مقاومت بدنه بیشتر و بهتر و طراحی کاملا متفاوتشون شناخته میشن و برای کسایی که تو محیط های صنعتی مثل کارخونه یا پروژه های عمرانی کار میکنن یا کوهنوردها و طبیعت گرد ها طراحی شدن. ولی چه اتفاقی میفته وقتی سامسونگ تصمیم میگیره وارد بازار گوشی های جان سخت (راگد فون) هم بشه؟ تو این مقاله قراره با گوشی سامسونگ Xcover 6 Pro آشنا بشیم. چهارمین نسل از راگد فون های سامسونگ که تو سال 2022 معرفی شده و به نظر میرسه به جز ظاهر متفاوت و جان سختش، باطنی قوی هم داره و تو بخش عملکرد پردازشی و نرم افزار میشه روش حساب بلند مدت باز کرد. با بررسی مشخصات Xcover 6 Pro سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی XCover 6 Pro؛ جان سخت با چاشنی کلاسیک!

اکثر راگد فون های هوشمندی که توی بازار پیدا می کنیم، نهایت تلاششون رو برای به رخ کشیدن مقاومت بالای بدنه به خرج دادن و میشه کلی تکسچر و طراحی متفاوت روی بدنه پیدا کرد. ولی خبری از اون همه زرق و برق روی XCover 6 Pro نیست و با یه طراحی ساده، زیبا و تقریبا کلاسیک با یه سری ویژگی نوستالژیک طرفیم. این گوشی ابعاد بزرگی داره و میشه گفت از S22 Ultra هم یکم بزرگ تره. قاب پشتی از جنس پلاستیک مقاوم ساخته شده و یه سری تکسچر خطی داره که به خوبی از لیز خوردن گوشی توی دست جلوگیری میکنه. دو تا دوربین و یه فلش گوشه بالا سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته.

بررسی طراحی XCover 6 Pro

دور دوربین ها یه نوار قرمز رنگ داره که از هم تفکیکشون میکنه و جذابیت بیشتری به قاب پشتی میده. لوگوی Samsung هم پایین قاب پشتی دیده میشه.

قاب پشتی درست مثل گوشی های قدیمی باز میشه. البته ماجرا وقتی جذاب تر میشه که بدونین زیر قاب قراره با باتری جدا شدنی و درگاه سیم کارت و رم میکرو به سبک گوشی های قدیمی مواجه بشین. دور تا دور محفظه باتری و جای سیم کارت ها روی قاب جدا شدنی یه نوار پلاستیکی اضافه دیده میشه که به نظر میرسه برای بالا بردن مقاومت گوشی در برابر ورود آب اضافه شده که البته خیلی قابل اتکا به نظر نمیاد ولی بودنش بهتر از نبودنشه. XCover 6 Pro (نسخه گلوبال) از دو سیم کارت و رم میکرو به طور همزمان پشتیبانی می کنه. البته این گوشی یه نسخه ویژه ایالات متحده هم داره که از یک سیم کارت و رم میکرو پشتیبانی می کنه.

فریم دور گوشی از ترکیب آلومینیوم و پلاستیک با طراحی مات ساخته شده و با ضخامت بیشتری که به گوشی داده و تکسچر های خاص، به قرار گرفتن راحت تر گوشی توی دست کمک میکنه. سمت راست گوشی دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار داره. حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ادغام شده. عملکرد حسگر اثر انگشت Xcover 6 Pro کاملا معمولیه و گاهی کوچیک بودن اندازه سنسور ممکنه باعث بشه عملکرد خیلی خوبی ازش نبینید. زیر گوشی اسپیکر، میکروفون، درگاه تایپ سی و دو تا پین (که برای استفاده از استند شارژ استفاده میشه)، دیده میشه. Xcover 6 Pro علاوه بر دکمه های پاور و صدا که روی بقیه گوشی ها میبینیم، دو تا دکمه دیگه هم داره. یکی روی فریم سمت چپ و اون یکی بالای گوشی قرار گرفته. هر دو تا دکمه قابلیت شخصی سازی دارن. بالای گوشی علاوه بر دکمه قرمز رنگ، جک 3.5 میلی متری صدا و یه چراغ نوتیفیکیشن هم قرار گرفته تا پکیج امکانات کاربردی این گوشی رو تو بخش طراحی تکمیل کنه.

بررسی طراحی بدنه XCover 6 Pro سامسونگ

پنل جلویی یه نمایشگر با حاشیه های خیلی زیاد رو تو خودش جای داده. دوربین سلفی تو ناچ قطره ای قرار داره و اسپیکر مکالمه هم چسبیده به لبه بالای قاب جلویی دیده میشه. پنل جلویی با جدیدترین و مقاوم ترین نسخه گوریلا گلس یعنی Gorilla Glass Victus Plus محافظت میشه.

مقاومت بدنه گوشی سامسونگ ایکس کاور 6 پرو

سامسونگ تو بخش طراحی برای Xcover 6 Pro حسابی وقت گذاشته و یه گوشی بزرگ با مقاومت خوب و طراحی زیبا تحویل بازار داده. Xcover 6 Pro آزمون استاندارد مقاومت نظامی MIL-STD-810H رو هم پشت سر گذاشته و در کنار گواهی IP68 میتونه خیالتون رو بابت مقاومت خیلی خوب این گوشی راحت کنه. همچنین ترکیب رنگ خاکستری تیره و قرمز به کار رفته تو طراحی این گوشی جلوه زیبا و کلاسیکی بهش داده و میتونه این گوشی رو حتی به یه میان رده عادی با طراحی خیلی خوب تبدیل کنه.

 

مشخصات نمایشگر Samsung Xcover 6 Pro؛ بزرگ و کاملا معمولی!

دیدن نمایشگر LCD روی راگد فون ها یه اتفاق مشترک بین تمام این گوشی هاست و سامسونگ Xcover 6 Pro هم از همین قانون پیروی می کنه. البته انتخاب هوشمندانه ای هم هست چرا که نمایشگر های LCD تو استفاده با حداکثر روشنایی خیلی کمتر باعث بالا رفتن حرارت گوشی میشن. پنل جلویی Xcover 6 Pro از یه نمایشگر 6.6 اینچی از نوع PLS LCD با رزولوشن 1080 و رفرش ریت 120 هرتزی میزبانی می کنه. نمایشگر این گوشی کیفیت خوبی داره و روی حداکثر روشنایی نمایشگر برای استفاده زیر نور مستقیم یا تو فضای باز میتونین تا حدودی حساب باز کنین. نمایشگر حاشیه های نسبتا زیادی داره که با توجه به اینکه جانب احتیاط برای مقاومت بیشتر گوشی در نظر گرفته شده، کاملا طبیعیه. به طور کلی با یه نمایشگر با کیفیت نسبتا خوب و روشنایی قابل قبول طرفیم که در حد استفاده روزانه معمولی کارتون رو راه میندازه.

مشخصات نمایشگر Samsung Xcover 6 Pro

 

بررسی باتری Xcover 6 Pro؛ باتری قابل تعویض و شارژدهی خوب

همونطور که تو بخش طراحی اشاره کردیم، باتری گوشی Xcover 6 Pro درست مثل گوشی های هوشمند قدیمی تر، قابلیت تعویض و جدا شدن داره. تو جعبه گوشی Xcover 6 Pro یه باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4050 میلی آمپر ساعت قرار گرفته که باید خودتون روی گوشی قرار بدین. باتری این گوشی عملکرد شارژدهی خوبی از خودش نشون میده و تو استفاده معمولی میتونه یک روز کامل شارژدهی کنه. البته این شارژدهی خوب در کنار سرعت شارژ شدن خوب میتونست ایکس کاور 6 پرو رو تبدیل به یه انتخاب جذاب تر کنه، ولی سامسونگ تصمیم گرفته همون روال قبلی روی گوشی های میان رده خودش رو توی این گوشی هم حفظ کنه. این گوشی از شارژ 15 واتی با سیم (نسخه گلوبال یا جهانی) پشتیبانی می کنه و فول شارژ شدن باتری تقریبا نزدیک به 2 ساعت و ربع طول می کشه! البته موضوع به همینجا ختم نمیشه و به رسم این روزهای گوشی های میان رده سامسونگ، شارژر هم از جعبه این گوشی حذف شده و باید جداگانه خریداری بشه!

بررسی باتری گوشی Xcover 6 Pro سامسونگ

درسته که سرعت شارژ شدن باتری این گوشی از نظر عدد و رقم جذاب به نظر نمیرسه، ولی استفاده کردن از باتری جدا شدنی برای Xcover 6 Pro، شرایط استفاده از این گوشی برای بازه زمانی طولانی تر رو براتون فراهم میکنه. اینجوری شما میتونین هر چند تا باتری که نیاز دارین تهیه کنین و هر زمان که شارژ باتری روی گوشی رو به اتمام بود، با یه باتری دیگه جایگزینش کنین. البته برای شارژ کردن باتری ها خارج از گوشی نیاز به تهیه یه شارژر باتری هم دارین.

 

بررسی عملکرد دوربین Galaxy Xcover 6 Pro؛ کار راه انداز!

معمولا از راگد فون ها انتظار دوربین های خفنی رو نداریم. سامسونگ هم به این موضوع واقف بوده و فقط دو تا دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی و 8 مگاپیکسلی اولترا واید روی این گوشی قرار داده. عملکرد دوربین های Xcover 6 Pro کاملا معمولی ولی کار راه اندازه.

دوربین اصلی به طور پیش فرض عکس های 12.5 مگاپیکسلی ثبت می کنه. عکس هایی که با دوربین اصلی Xcover 6 Pro ثبت می کنین کیفیت قابل قبولی دارن و در حد ثبت چند تا عکس از منظره یا برای گزارش های کاری، عملکردش خوبه. رنگ ها طبیعی ثبت میشه و عکس ها جزئیات خوبی دارن.

دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی هم یه مقدار افت کیفیت نسبت به دوربین اصلی داره ولی اون هم عکس های قابل قبولی رو ثبت می کنه و میشه برای عکس هایی که زاویه دید بیشتری نیاز دارن روش حساب باز کرد. جزئیات عکس های دوربین اولترا واید به خوبی عکس های دوربین اصلی نیست ولی عملکرد قابل قبولی داره.

یکی از اتفاقات جالب تو بخش دوربین رو میشه تو بخش عکاسی پرتره این گوشی دید. عکس های پرتره ای که با Xcover 6 Pro ثبت می کنین به عنوان یه میان رده کیفیت خیلی خوبی دارن. جداسازی سوژه از پس زمینه به خوبی انجام میشه و پس زمینه هم خیلی طبیعی محو میشه.

دوربین سلفی Xcover 6 Pro یه سنسور 13 مگاپیکسلی داره. عکس های دوربین سلفی کیفیت قابل قبولی دارن و میشه در حد ثبت خاطرات روش حساب باز کرد.

تو بخش فیلمبرداری، قابلیت فیلمبرداری 4K با 30 فریم بر ثانیه با دوربین اصلی و 1080 با 30 فریم بر ثانیه با دوربین اولترا واید وجود داره. دوربین سلفی هم میتونه 1080 با 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه. ویدئو هایی که با دوربین Xcover 6 Pro ثبت میشه، کیفیت کاملا معمولی داره.

سامسونگ Xcover 6 Pro به مجموعه دوربین کاملا معمولی مجهز شده. این گوشی از پس کار های روزمره بر میاد و باید انتظار عملکرد ضعیف تری تو بخش دوربین این گوشی نسبت به بقیه میان رده های عادی سامسونگ رو داشته باشین. عکس های پرتره با کیفیت رو هم میشه به عنوان یه نقطه قوت تو بخش دوربین در نظر گرفت. در هر حال داریم در مورد یه گوشی جان سخت حرف میزنیم، پس طبیعیه که تمرکز سامسونگ روی بخش های دیگه مثل طراحی و مقاومت بدنه بیشتر از دوربین باشه. خلاصه اینکه دوربین این گوشی عملکرد قابل قبولی داره ولی خیلی روش حساب باز نکنین.

 

بررسی عملکرد پردازشی Xcover 6 Pro؛ روان و پایدار!

وظیفه مدیریت بخش پردازشی گوشی Xcover 6 Pro به پردازنده Snapdragon 778G 5G سپرده شده. Xcover 6 Pro تو یه نسخه با 6 گیگ رم و 128 گیگ حافظه داخلی که میتونین با استفاده از رم میکرو ارتقا بدین، وارد بازار شده. پردازنده این گوشی کارش رو به خوبی انجام میده و از پس اجرای برنامه های نسبتا سنگین و مولتی تسکینگ به راحتی بر میاد. گزارشی از داغ شدن یا بالا رفتن غیر قابل کنترل دما منتشر نشده و میتونین انتظار یه عملکرد پردازشی پایدار و خوب از Xcover 6 Pro داشته باشین. البته که انتظار یه گوشی با قدرت پردازشی خیلی بالا برای بازی کردن به صورت حرفه ای رو هم نباید از راگد فون ها داشته باشین!

بررسی عملکرد پردازشی Xcover 6 Pro سامسونگ

 

مشخصات نرم افزار Xcover 6 Pro؛ پشتیبانی نرم افزاری بلند مدت

یکی دیگه از جذابیت های این گوشی جان سخت سامسونگ، تو بخش نرم افزار این گوشیه. Xcover 6 Pro با رابط کاربری اختصاصی سامسونگ One UI 4.1 بر پایه اندروید 12 وارد بازار شد و آپدیت اندروید 13 رو هم به تازگی دریافت کرده. از نظر محیط کاربری هیچ فرقی بین این گوشی و سایر میان رده ها و بالا رده های سامسونگی تو بازار پیدا نمیکنین و قابلیت های نرم افزاری بقیه گوشی ها تمام و کمال روی این گوشی جان سخت هم در دسترس شما قرار گرفته. ایکس کاور 6 پرو تو بخش نرم افزاری به خوبی با پردازنده هماهنگ شده و تجربه کاربری خیلی خوبی رو با این گوشی خواهید داشت.

سامسونگ قول انتشار 4 تا آپدیت اندروید و 5 سال بروزرسانی امنیتی برای این گوشی داده که این گوشی رو تبدیل به انتخابی مناسب برای کسانی می کنه که از گوشی تا وقتی روشن میشه، استفاده می کنن!

 

قابلیت های کاربردی Xcover 6 Pro سامسونگ

همونطور که تو بخش طراحی اشاره کردیم، سامسونگ برای Xcover 6 Pro دو تا دکمه فیزیکی بیشتر در نظر گرفته که یکی با رنگ قرمز بالای گوشی قرار داره و دکمه دوم که بهش Xcover Key هم گفته میشه، سمت چپ گوشی دیده میشه. تو بخش تنظیمات میتونین یه سری شخصی سازی ها برای این دو تا دکمه فیزیکی انجام بدین. به طور مثال Xcover Key یا همون دکمه سمت چپ گوشی رو میتونین به واسطه چند تا اپلیکیشن خاص، مثل Zello یا Microsoft Teams، برای ضبط پیام های صوتی کوتاه و ارسال پیام ها در حالتی که صفحه ی گوشی خاموشه، استفاده کنین. ساده تر بخوایم بگیم، میتونین از Xcover 6 Pro به عنوان یه Walkie Talkie استفاده کنین.

قابلیت های کاربردی Xcover 6 Pro سامسونگ

همچنین دکمه بالای گوشی رو میتونین برای اجرای دو دستور متفاوت به طور همزمان ست کنین. مثلا با یک بار فشار دادن دکمه، چراغ قوه روشن بشه یا با نگه داشتن دکمه یکی از برنامه های گوشی مثل پیام ها یا یکی از شبکه های اجتماعی باز بشه. البته یه باگ کوچیک اینجا وجود داره. دکمه فیزیکی بالای گوشی فقط در حالتی کار می کنه که صفحه گوشی روشن باشه. میتونیم امیدوار باشیم با یه آپدیت نرم افزاری امکان استفاده از دکمه بالای گوشی موقعی که صفحه گوشی خاموشه هم فراهم بشه.

 

عملکرد اسپیکر Xcover 6 Pro؛ رسا ولی نه چندان خوب!

سامسونگ Xcover 6 Pro از سیستم صوتی مونو برای پخش صدا استفاده می کنه و صدا فقط از اسپیکر زیر گوشی پخش میشه. اسپیکر این گوشی بلندی صدای خیلی خوبی داره و میتونین مکالمات کاملا واضح و خوبی تو محیط های پر سر و صدا باهاش داشته باشین. ولی اصلا روی کیفیت صدای اسپیکر حساب باز نکنین. وجود جک 3.5 میلی متری صدا یکی از ویژگی های مثبت این گوشی به حساب میاد تا در شرایطی که سر و صدای اطراف زیاده، بتونین با استفاده از هدفون یا هندزفری همچنان از قابلیت های ارتباطی Xcover 6 Pro مثل واکی تاکی استفاده کنین.

 

آیا گوشی Samsung Xcover 6 Pro ارزش خرید داره؟

سامسونگ Xcover 6 Pro یه راگد فون با مقاومت متوسط به حساب میاد که بر خلاف رقباش طراحی ساده تری داره و شاید به چشم یه گوشی میان رده معمولی هم بشه بهش نگاه کرد. این گوشی با قیمت جهانی 550 دلار وارد بازار شد و احتمالا خیلی محدود وارد بازار ایران میشه یا شاید اصلا وارد نشه! سری گوشی های Xcover سامسونگ معمولا برای سازمان ها یا پروژه های صنعتی یا عمرانی به طور انحصاری تولید میشن تا برقراری ارتباط یکپارچه برای کارکنان سازمان ها راحت تر بشه. از طرفی پشتیبانی نرم افزاری بلند مدت این گوشی رو به انتخاب قابل اتکا برای کسایی میکنه که میخوان نهایت استفاده رو از گوشی هوشمند ببرن و خیلی برای عوض کردن گوشی عجله ندارن. تو بخش دوربین و نمایشگر از این گوشی نمیشه توقع زیادی داشت. کیفیت اسپیکر هم چندان تعریفی نیست. تو بخش باتری قابلیت تعویض باتری یه ویژگی منحصر به فرد برای این گوشی و در مقایسه با رقباش بین راگد فون ها به حساب میاد، ولی خبری از شارژ وایرلس و یا فست شارژ با سرعت بالاتر روی گوشی سامسونگ ایکس کاور 6 پرو نیست که باعث میشه خیلی نتونیم تو بخش شارژ شدن به این گوشی امتیاز بالایی بدیم. همین قابلیت جدا شدن باتری باعث شده قاب پشتی هم مقاومت کمتری نسبت به رقباش مثل Cat s53 یا Doogee S98 Pro داشته باشه، ولی همچنان این گوشی تو شرایط خاص و طبق استاندارد هایی که براش مشخص شده، مقاومت خیلی خوبی از خودش نشون میده. به طور کلی خرید این گوشی با توجه به اینکه به طور محدود و سفارشی تولید میشه و تک و توک وارد بازار ایران میشه، برای کاربران معمولی یا حتی طرفداران سامسونگ خیلی توجیه اقتصادی نداشته باشه اما خوب برای کسایی که طبیعت گرد هستن یا بواسطه شرایط کاری دنبال یه گوشی سخت جون هستن، میتونه یه گزینه قابل بررسی باشه.

 

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۸ دی, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 74
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

SinaRe8596

جالب و جذاب

۱۵ آذر ۱۴۰۲
Nurse

ممنون از نقد کامل و جذاب موبونیوز

۱۷ بهمن ۱۴۰۱
Mahdi2005

دمت گرم مهدی ❤️😘

۰۶ بهمن ۱۴۰۱
tahamousavi

حیف که اینا نمیاد ایران که حداقل یه دست بگیریم…

۱۷ دی ۱۴۰۱
behrouzeetemadi75

مثل همیشه عالی

۱۷ دی ۱۴۰۱
afsheen

اینجور گوشیها معمولن خاصن ولی واسه من حس خاص بودن نسبت به بقیه مدلهای سامسونگ رو منتقل نکرد

۱۶ دی ۱۴۰۱
godrati

عالییه

۱۵ دی ۱۴۰۱
Hossein mbk

طراحی کلاسیک، ساده و درعین سادگی زیباس

۱۵ دی ۱۴۰۱
Hossein mbk

550 دلار قیمت تقریبا خوبیه

۱۵ دی ۱۴۰۱
Hossein mbk

کسانی که محیط کاری دشواری دارند براشون خیلی مناسب

۱۵ دی ۱۴۰۱
Hossein mbk

استاندارد های خوبی رو تونسته دریافت کنه

۱۵ دی ۱۴۰۱
Hossein mbk

این سری گوشی های سامسونگ خیلی نوستالژیک ان

۱۵ دی ۱۴۰۱
hamidcipher

جان سخت است جان سخت . . . !

۱۴ دی ۱۴۰۱