نقد و بررسی مشخصات گوشی S10 LITE سامسونگ

بررسی گوشی گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

وقتی از گوشی های اندرویدی حرف میزنیم اولین نامی که توی ذهن همه میاد سامسونگه. غول کره ای که آمار فروشش در سال 2020 به 315 میلیون دستگاه رسید و فاصلش رو با اپلی  که 215 میلیون دستگاه آیفون فروخت رو حفظ کرد. در بازار ایران هم سامسونگه که حرف اولو میزنه ؛ جالبه بدونید تا پایان سال 2020 سامسونگ 46 درصد از سهم فروش گوشی های موبایل رو در ایران رو به خودش اختصاص داده و برند چینی شیائومی با سهم 18 درصدی اون با اختلاف فاحشی غول کره ای رو دنبال میکنه. همه این آمار نشون میده سیاست های فروش و بازاریابی سامسونگ در کنار کیفیت مطلوب گوشی هاش همیشه جواب داده و تک تک مدل هایی که به بازار معرفی میکنه استراتژی و هدف مشخصی رو دنبال میکنه. چه پرچمدار و قاتل پرچمدار، چه میان رده و چه گوشی های اقتصادی.اینبار سامسونگ یه قاتل پرچمدار معرفی کرده که میخواد ویژگی های گلکسی S10 رو با قیمتی پایین تر به کاربر هدیه کنه. توی سال های گذشته سامسونگ برای نامگذاری این رده از پسوند مینی (MINI) استفاده میکرد. آخرین عضو خانواده مینی ها هم GALAXY S9 MINI بود که اونقدر که باید مورد توجه قرار نگرفت. اما از سری 10 کهکشانی ها نام گذاری تغییر کرده و پسوند لایت (LITE) جایگزین مینی شده که هم زیباتر هست و هم بهتر میتونه حس یه گوشی با کیفیت و القا کنه. گلکسی S10 LITE اومده که با مشخصات خوبش نظر خریدارانی که با هزینه کمتر، اسم و امکانات یه پرچم دار و میخوان رو جلب کنه. با بررسی این گوشی جذاب در استودیو موبونیوز همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت GALAXY S10 LITE

حس خوب کیفیت چیزیه که از دست گرفتن S10 LITE بهتون منتقل میشه. بدنه شیشه ای به همراه فریم آلومینیومی جذابی که دور تا دور گوشی رو پوشونده زیبایی خاصی به این گوشی داده. رقبای هم رده این گوشی هم از ترکیب بدنه شیشه ای و فریم آلومینیومی استفاده کردن اما نقطه ضعف S10 LITE اینه که خبری از گواهی IP67  که نشون بده گوشی ضد آب و ضدگرد و غباره درش نیست.پشت گوشی یه قاب شیشه ای قرار داره که دوربین های اصلی توی یه مستطیل مشکی رنگ بالا سمت چپ جا خوش کردن. سه تا دوربین و یک فلش تکی، تمام چیزیه که توی قاب مشکی دوربین وجود داره. پایین قاب هم لوگوی سامسونگ میدرخشه.زیر گوشی درگاه تایپ  سی (Type-C) میکروفون مکالمه و اسپیکر دیده میشه و خبری از جک 3.5 میلیمتری صدا نیست  که خب هم خوبه و هم بد. خوب از این نظر که هرچه تکنولوژی به سمت حذف سیم های پردردسر و دست و پاگیر بره بهتره وبد از این نظر که هنوز همه کاربرا آماده حذف کامل سیم هندزفری نیستن و اذیتشون میکنه.طراحی زیر گوشی S10 LITEطراحی سمت راست S10 LITEطراحی سمت چپ S10 LITEطرایح بالای S10 LITEلبه سمت راست گوشی دکمه پاور و کم و زیاد کردن صداست که در این جا سامسونگ اشتباه s10 رو تکرار نکرده و دکمه پاور رو کمی بهتر و در دسترس تر قرار داده. لبه سمت چپ هم خشاب سیم کارت دیده میشه که جای حافظه خارجی با سیم کارت دوم ادغام شده و اگه میخواین از حافظه جانبی استفاده کنین باید قید سیم کارت دوم رو بزنین. بالای گوشی هم جز میکروفون دوم خبری از چیز خاصی نیست.پنل جلویی اما نماییه که شما رو به وجد میاره، یه پنل فلت که 88 درصد اون رو صفحه نمایش 6.7 اینچی فرا گرفته و  حاشیه های کمی داره. دوربین سلفی توی یه حفره یا پانچ هول بالای صفحه قرار داره و اسپیکر مکالمه هم خیلی ریز بالای دوربین سلفی دیده میشه.مجموعا درباره طراحی گوشی با وجود صفحه نمایش بزرگش گوشی بزرگیه. بیرون زدگی دوربینش خیلی کمه که نکته ی مثبتیه و طراحی پشتش رو جذاب تر کرده. اثر انگشت هم روی قابش میمونه که دیگه نقطه ضعف به حساب نمیاد چون با این قیمت ها دیگه کسی گوشیش رو بدون قاب استفاده نمیکنه. کیفیت ساخت گوشی هم با وجود اینکه بالاست و رضایت بخشه اما نسبت به رقباش کمی پایین تره.

نمایشگر GALAXY S10 LITE

کیفیت و شفافیت چیزیه که صفحه نمایش های ساخت سامسونگ اونو فریاد میزنن! یه پنل 6.7 اینچی با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل توی S10 LITE وجود داره که با توجه به اندازه گوشی نسبت 20 به 9 رو برای کاربر به وجود آورده. پنل سوپر امولد پلاس (SUPER AMOLED PLUS) این گوشی کیفیت خارق العاده ایی داره. تفاوت سوپر امولد و سوپر امولد پلاس هم در اینه که روشنایی کمی در سوپر امولد بیشتر و غلظت رنگ ها کمی در سوپر امولد پلاس بهتره؛ در کل تفاوتش به اون صورت نیست که متوجهش بشید و بیشتر بازی اسمی سامسونگه.نمایشگر S10 LITEنمایشگر S10 LITE از HDR10+ هم پشتیبانی میکنه که باعث میشه رنگ ها واقعی تر به نظر برسن. محافظ گوریلا گلس 3 هم وظیفه محافظت از پنل نمایشگر رو به عهده داره. نرخ تازه سازی این نمایشگر 60 هرتز هست که در این بازه قیمتی توقع بیشتر از این هم نمیره. مجموعا تو بحث نمایشگر شما چیزی کم نخواهید داشت و میتونید نهایت لذت رو از نمایشگر S10 LITE ببرید.

باتری و شارژدهی GALAXY S10 LITE

یکی از نقاط قوت این گوشی باتری فوق العادشه. S10 LITE یه باتری لیتیوم پلیمری(Li-Po) با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت رو در خودش جا داده که عملکرد فوق العاده ای داره.  باتریش قطعا از رقباش بهتره. توی مشخصات گوشی قید شده که آداپتور این مدل فست شارژ 45 واتی که البته توی نسخه هایی که داخل ایران هست شارژر 25 واتی وجود داره که دلیلش نامشخصه. شارژ شدن با این آداپتور توی نیم ساعت حدود 55 درصد رو پر کرد و  شارژ کاملش حدود یک ساعت و نیم طول میکشه که زمان معقولیه.

امنیت GALAXY S10 LITE

بخش امنیت یکی از مهم ترین بخش های هر گوشی موبایله، جایی که حسگر ها و ویژگی های امنیتی به کمک هم میان تا از اطلاعات کاربر محافظت کنن. S10 LITE از یه حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده میکنه که برخلاف S10 از نوع اولتراسونیک نیست. این حسگر اپتیکال، همون حسگریه که توی سری A های سامسونگ به کار میره و نسبت به حسگرهای اولتراسونیک از سرعت و دقت کمتری برخورداره.امنیت S10 LITE سرعت و دقت کمی داره که البته میشه با یکم دستکاری تو تنظیمات بهترش کرد.  این گوشی سیستم تشخیص چهره هم داره که از دوربین سلفی استفاده میکنه و امنیتش خیلی بالا نیست؛ اما سرعت خوبی داره و توی نور کم هم چهره رو تشخیص میده و انتخاب بهتری نسبت به حسگر اثر انگشت کند زیر نمایشگره.

دوربین GALAXY S10 LITE

این گوشی از سه تا لنز استفاده میکنه که به صورت عمودی زیر هم در قاب پشتی قرار دارند. به ترتیب از بالا سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو، سنسور 48 مگاپیکسلی اصلی و سنسور فوق عریض 12 مگاپیکسلی قرار دارن. در این گوشی خبری از سنسور تله فوتو نیست و سامسونگ به همین سه لنز بسنده کرده. در ادامه به بررسی دقیق دوربین های گوشی S10 LITE میپردازیم.فریم دوربین های S10 LITE

  • سنسور اصلی :

عملکرد دوربین 48 مگاپیکسلی گوشی خیلی فوق العاده نیست. عکس ها قابل قبوله ، جزییات خوبی داره و شفافیتش مطلوبه. عملکرد عکاسی توی محیط نوری خوب عالیه و میتونه راضی تون کنه. درکل لنز اصلیش نسبت به رقبای خودش توی یه رده پایین تر قرار میگیره اما راضی تون میکنه.

  • سنسور اولترا واید :

تصاویر در بخش فوق عریض هم در حد همون لنز اصلی هست اما با یکم روشنایی کمتر. لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید میتونه تصاویر خوبی از گستره ی وسیع تری رو نسبت به لنز اصلی ثبت کنه. به هم ریختگی تصاویر در لبه ها هم آزاردهنده نیست و در کل بایه لنز رضایت بخش و نه عالی طرف هستیم.

  • سنسور ماکرو :

لنز ماکروی 5 مگاپیکسلی این گوشی عملکرد مطلوبی داره. رنگ ها و جزییات به خوبی ثبت میشن و سوژه از فاصله نزدیک جزییات خوبی داره. توی بخش ماکرو بر خلاف دوربین اصلی S10 LITE میتونه کاملا با رقیب شیائومی رقابت کنه.

  • فیلم برداری :

فیلم برداری با این گوشی خیلی لذت بخشه. دلیلش و در ادامه بهتون میگیم. قابلیت فیلم برداری 4K 60 فریم بر ثانیه داره که هم در حالت واید و هم در حالت اولترا واید کیفیت فوق العاده ای داره. اما نکته ای که فیلم برداری با این گوشی رو لذت بخش تر میکنه لرزش گیر فوق العاده اونه. لرزش گیر سوپر استدی (Super Steady OIS) این گوشی بخش زیادی از لرزش و نویز فیلم رو میگیره و به زیباتر شدن و حرفه ای تر شدن فیلم هاتون کمک میکنه. البته روشن بودن این قابلیت کمی کیفیت کلی فیلم رو کاهش میده که واقعا محسوس نیست و ارزشش و داره.

  • سنسور سلفی :

دوربین سلفی S10 LITE یه لنز 32 مگاپیکسلی عریضه که توی یه حفره توی پنل جلویی قرار داره. کیفیت عکس ها مناسبن اما با کم شدن نور خیلی انتظار عکس های سلفی با کیفیتی ازش نداشته نباشید. توی بخش سلفی هم این گوشی از سایر رقباش کیفیت پایین تری داره و تصاویر خیلی خوبی رو نمیتونید باهاش بگیرید. دوربین سلفی این گوشی از قابلیت HDR پشتیبانی میکنه و میتونه فیلمبرداری فول اچ دی 30 فریم بر ثانیه رو انجام بده که قابل قبوله.

پردازنده و سخت افزار GALAXY S10 LITE

سامسونگ همیشه پردازنده خفن هاشو راهی بازار آمریکا و اروپا میکنه و برای بازار خاورمیانه و آسیا از نسخه های دارای پردازنده اگزینوس استفاده میکنه. امام این بار خوشبختانه نسخه ای که وارد ایران شده پردازنده اش اسنپدراگون. نسخه 855 اسنپدراگون قلب تپنده S10 LITE رو تشکیل میده که رم 6 گیگابایتی به همراه پردازنده گرافیکی آدرنو 640(ADRENO)   اون و همراهی میکنن. عملکرد پردازشی این گوشی از تمام رقبا به جز S10 بهتره. لگ و باگی توی این مدتی که تستش کردیم مشاهده نشد و تمام کارها و بازی ها روون اجرا شدن. مجموعا عملکرد سخت افزاریش نمره قابل قبول و حتی عالی ای میگیره.عملکرد پردازشی S10 LITE

نرم افزار و رابط کاربری GALAXY S10 LITE

رابط کاربری دوست داشتنی سامسونگ یعنی وان یو آی (ONE UI)  در این گوشی هم دیده میشه که نسخه 2.1 اون روی گوشی سوار شده. S10 LITE به همراه اندروید 10 عرضه شده که آپدیت اندروید 11 هم براش میاد.رابط کاربری یه چیز کاملا سلیقه ایه اما کمتر کسی پیدا میشه که رابط کاربری اختصاصی سامسونگ رو دوست نداشته باشه. همه چیز همونجوریه که باید باشه . ویژگی های زیاد، در کنار راحتی استفاده از دلایل محبوبیت رابط کاربری سامسونگه.

اسپیکر GALAXY S10 LITE

 کیفیت صدای اسپیکر واقعا خوبه اما از نظر بلندی صدا پیش رقباش کم میاره. صدا از تک اسپیکر مونو ی پایین پخش میشه و خبری هم از اسپیکر استریو نیست. حذف جک 3.5 میلیمتری صدا حداقل در این سال ها خیلی اتفاق جسورانه ایه. مردم هنوز ترجیع میدن هندزفری کابلی خودشون رو به گوشی وصل کنن و لذت ببرن تا بخوان نگران تموم شدن شارژ هندزفری بیسیم شون باشن. البته درسته که نبود جک 3.5 میلی متری با تبدیل تایپ سی به مادگی سوکت صدا حل میشه اما باز هم سوکت اصلی روی گوشی یه چیز دیگه ست.

جمع بندی

قاتل پرچم دار، گوشی ایه که کاربر رو وسوسه میکنه بین خرید اون و پرچم دار مردد بشه. سعی داره کیفیت و امکانات خفن بزرگتر ها رو با یه قیمت مناسب به کاربر عرضه کنه و S10 LITE گوشی ایه که توی این مسیر موفق عمل کرده. صفحه نمایش عالی، باتری فوق العاده و پردازنده کم نظیر از نکات مثبت این گوشیه که میتونه شما رو ترغیب کنه. دوربین معمولی ، اثر انگشت کند و بلندی کم صدای اسپیکر هم جزو نقاط منفی این گوشین. در مجموع انتخاب بین گوشی در این بازه قیمتی کار سختیه و همه چیز به اولویت شما بستگی داره.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۸ فروردین, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 21
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

abasi6658

اشتباه من این بوده که اون موقع تحقیق نکردم وگرنه یکی از گزینه های خریدم همین میشد

۱۵ آبان ۱۴۰۱