نقد و بررسی مشخصات گوشی NOTE 10 LITE سامسونگ 

بررسی گوشی گلکسی نوت 10 لایت سامسونگ

وقتی اسم نوت(NOTE) کنار اسم سامسونگ میاد ناخودآگاه یاد قلم، صفحه نمایش بزرگ، دوربین با­کیفیت و سخت افزار پرچم دار می افتیم. سری اول گوشی­های نوت سامسونگ در سال 2011 معرفی شد؛ اون موقع هنوز صفحه نمایش بزرگ در گوشی­های موبایل مرسوم نبود، نوت با صفحه 5.3 اینچی خودش یکی از بزرگ­ترین گوشی­های زمان خودش بود. کیفیت ساخت خوب، سخت افزار عالی و قلم فوق العاده این گجت دوست داشتنی تونست هر سال به تعداد طرفدارانش اضافه کنه اما تاریخ این سری همیشه هم رو به جلو نبوده، تنها عضو شکست خورده خانواده نوت گلکسی نوت 7 بود که پس از مشکل باتری و منفجر شدن گوشی­ها طی فراخوان سامسونگ به کمپانی برگشت داده شد ولی سامسونگ در سال­های بعد تونست دوباره اعتماد کاربرا رو برای خرید سری نوت جلب کنه. توی این مطلب نسخه لایت نوت 10 رو مورد بررسی قرار دادیم؛ صفحه نمایش با کیفیت، دوربین­های عالی و سخت افزار مناسب از ویژگی­های برجسته  GALAXY NOTE 10 LITE سامسونگه که در ادامه به بررسی اون می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت NOTE 10 LITE

بدنه پلاستیکی، چیزیه که وقتی پسوند لایت (LITE) کنار اسم یه گوشی میاد از دیدنش تعجب نمیکنیم. بدنه این گوشی پلاستیکیه با فریم آلومینیومی؛ پشت گوشی سه تا لنز با یه فلش بالا سمت چپ گوشی قرار­گرفتن، قابی پشتی مستعد جذب اثر انگشته؛ باقی قاب چیزی نیست جز لوگوی سامسونگ. خوبی طراحی پشتی اینه که دوربین­ها برجستگی خاصی ندارن و تقریبا هم سطح قاب هستن.لبه پایینی درگاه تایپ سی (Type C)، میکروفون، اسپیکر، جک 3.5 میلیمتری هندزفری و قلم مخصوص سری نوت دیده میشه. لبه­ ی سمت راست گوشی دکمه پاور و کم و زیاد کردن صداست، لبه سمت چپ هم خشاب سیم کارت قرار ­داره.طراحی زیر گوشی NOTE 10 LITEطراحی سمت راست NOTE 10 LITEطراحی سمت چپ NOTE 10 LITEقاب جلویی رو یه صفحه نمایش فلت 6.7 اینیچ پوشونده که بر خلاف نوت 10 و نوت 10 پلاس خمیده نیست. بالای صفحه نمایش دوربین سلفی توی یه پانچ هول دیده میشه و اسپیکر مکالمه به همراه سنسور مجاورت و سنجش نور هم در بالاترین نقطه ی قاب جلویی توی یه بریدگی قرار گرفته. مجموعا طراحی این گوشی حس یه میان رده رو بهمون میده و در رده پرچمدار نیست، و به نسبت رقبای هم ­قیمتش مثل گلکسی S10 و می نوت 10 پرو و K30 پرو شیائومی کیفیت ساخت کمتری داره.

نمایشگر NOTE 10 LITE

صفحه نمایش جاییه که گوشی­های سامسونگ همیشه درش سربلند بودن؛ گلکسی NOTE 10 LITE هم مثل سایر اعضای خانواده نوت صفحه نمایش با کیفیتی داره. رزولوشن این نمایشگر  2400 × 1080 پیکسله و از HDR10 هم پشتیبانی میکنه. در مورد نمایش رنگ ها و کیفیت تصویر دقیقا اون چیزیه که از سامسونگ انتظار میره؛ کیفیت بالا و وضوح عالی. نکته ی که میشه سخت­گیرانه به اون اشاره کرد روشنایی صفحه س که نسبت به نوت 10 و نوت 10 پلاس و حتی نوت 9 کمی کمتره و ممکنه زیر نور آفتاب کمی وضوحش کاهش پیدا کنه. پنل نمایشگر این گوشی نسبت به رقبای خودش حاشیه های زیادی داره اما پانچ هول ریزش کمی وضع رو بهتر کرده و باعث شده از نگاه کردن به  تمام صفحه لذت بیشتری ببرید.نمایشگر NOTE 10 LITE

باتری و شارژدهی NOTE 10 LITE

باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت در این گوشی قرار داده شده که روی کاغذ از برادر­های بزرگتر خودش بهتره. اما در عمل شارژدهی کمتری نسبت به نوت 10 و نوت 10 پلاسی داره که باتریشون 4300 میلی آمپره. البته در استفاده­های ترکیبی معمولی تا یک روز و نصفی میتونید روی باتری این گوشی حساب کنید و تقریبا راضی­تون کنه.NOTE 10 LITE یه آداپتور 25 واتی فست شارژ داره که 1 تا 80 درصد باتری رو میتونه تو یک ساعت شارژ کنه اما مثل همه­ ی فست شارژرها اون 20 درصد باقی مونده روند شارژ شدنش کند و معمولی طی میشه و فول شارژ شدن کاملش تقریبا یک ساعت و بیست دقیقه طول میکشه که قابل قبوله و مجموعا تو بخش باتری چیزی از رقبا کم نداره.

امنیت NOTE 10 LITE

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر یکی دو سالیه که روی گوشی­های اندرویدی قرار میگیره و NOTE 10 LITE سامسونگ هم از این قاعده مستثنی نیست. حسگر اپتیکال این گوشی سرعتش خوبه اما خیلی خفن و عالی نیست. سیستم تشخیص چهره این گوشی هم عملکرد سریع و قابل قبولی داره و توی نور کم هم چهره شما رو تشخیص میده اما همون طور که میدونید از لحاظ امنیتی خیلی نمیشه روش حساب کرد چون داره از دوربین سلفی استفاده میکنه و حسگر سه بعدی اختصاصی نداره.امنیت NOTE 10 LITE

دوربین NOTE 10 LITE

توی این گوشی سه تا لنز 12 مگاپیکسلی واید، اولترا واید و تله فوتو وجود داره. کیفیت عکس­ها در دوربین اصلی عالیه، عکس­ها کیفیت، داینامیک رنج و شفافیت خوبی دارن و در مجموع این گوشی میتونه عملکرد قابل قبولی رو تو این بخش ارائه بده، البته نباید کیفیت عکس­های نوت 10 رو ازش انتظار داشت ولی در رده خودش عالیه.فریم دوربین های NOTE 10 LITE

نمونه عکس سنسور اصلی NOTE 10 LITE
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اصلی NOTE 10 LITE
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

دوربین اولترا واید این گوشی اما به خوبی دوربین اصلی نیست. داینامیک رنج و وایت بالانس قابل قبولی داره اما توی نمایش جزییات خیلی موفق عمل نمیکنه وعکس ها شفافیت شون عالی نیست همچنین عکس­ ها تو حالت تله فوتو یه چیزی بین لنز واید و اولتراوایده و کیفیت تصاویر کاملا معمولیه.

نمونه عکس سنسور اولترا واید NOTE 10 LITE
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اولترا واید NOTE 10 LITE
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور تله فوتو:

تصاویر پرتره در GALAXY NOTE 10 LITE به خوبی ثبت میشه، جزییات سوژه اصلی خوبه اما گاهی اوقات تشخیص سوژه از بکگراند به خوبی صورت نمیگیره که ممکنه اذیتتون کنه. عکس­ها در حالت شب به خوبی ثبت میشن و کاملا وجود حالت شب میتونه نویز و به خوبی کم کنه و رنگ و نور تصاویر رو بهبود ببخشه. مجموعا هر سه لنز این گوشی میتونه شما رو راضی کنه. توی این رنج قیمت رقبای سرسختی مثل می نوت 10 پرو شیائومی و K30 پرو شیائومی وجود دارن که NOTE 10 LITE کمی دوربینش از اون­ها ضعیف تره.

نمونه عکس سنسور تله فوتو NOTE 10 LITE
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور تله فوتو NOTE 10 LITE
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
حالت پرتره دوربین NOTE 10 LITE
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلمبرداری:

NOTE 10 LITE سامسونگ قابلیت فیلم­برداری 4K با 60 فریم بر ثانیه رو داره که بهتره روی حالت 30 فریم بر ثانیه باهاش فیلم­برداری کنید چرا که روی حالت 60 فریم فیلمتون کمی نویز پیدا میکنه. عملکرد لرزشگیر و کیفیت رکورد عالیه و کاملا قابل قبوله.

  • سنسور سلفی:

لنز سلفی این گوشی 32 مگاپیکسلی اما کیفیت تصاویر به طرز ناامیدکننده ای پایینه، طوری که میتونیم بگیم با یکی از بدترین لنزهای سلفی در این بازه قیمتی طرف هستیم. شارپنس و روشنایی خوبی نداره. در مجموع این گوشی توی بخش دوربین سلفی بازی رو به رقبای هم قیمت خودش باخته و میتونم بگم برای این بخش هیچ حرفی برای گفتن نداره. کاش کمپانی ها به جای استفاده از اعداد و ارقام عجیب غریب برن به سمت این که سخت افزار و نرم افزار رو بهینه کنن تا بهترین عملکرد و. خروجی رو داشته باشه.

پردازنده و سخت افزار NOTE 10 LITE

پردازنده پرچمدار نسل قبل، چیزیه که در NOTE 10 LITE سامسونگ قرار داده شده. پردازنده اگزینوس 9810 (Exynos 9810) همون پردازنده گلکسی نوت 9 هست که در این گوشی هم از اون استفاده شده. عملکرد پردازشی سریع و قابل قبوله، کارها بدون لگ انجام میشه و عملکرد نرم ­افزاری روونه. تنها مشکل سخت افزاری این گوشی هم که در تمام گوشی­های دارای پردازنده اگزینوس وجود داره داغ شدن گوشی با یه مقدار پردازش سنگین و بازیه که اونقدر هم آزاردهنده نیست.عملکرد پردازشی NOTE 10 LITE

نرم افزار و رابط کاربری NOTE 10 LITE

اندروید 10 و رابط کاربری وان یو آی 2 (One UI 2) روی NOTE 10 LITE وجود داره که قبلا دربارش صحبت کردیم و با کلیک روی اینجا میتونید نقد کاملش رو بخونید. انیمیشن­های جذاب و رابط کاربری منعطف با قابلیت­های زیاد از جمله ویژگی­های رابط کاربری اختصاصی سامسونگه.

اسپیکر  NOTE 10 LITE

صدا به صورت مونو از تک اسپیکر پایین گوشی پخش میشه، کیفیت صدای خوبی داره اما بلندی زیادی نداره. اسپیکر استریوی نسخه های اصلی یکی از بخش هایی که نوت 10 و نوت 10 پلاس رو از این گوشی متمایز میکنه.

قلم NOTE 10 LITE

قلم جذاب اس پن سامسونگ (S Pen) جذاب ترین قسمت این گوشیه حساسیت سری این قلم نسبت به نسل قبل خودش بیشتر شده، میتونید هر چیزی که میخواین رو با دست خط خودتون بنویسین یا نقاشی بکشین یا اگه معمار یا طراح هستین نمونه اولیه کارتون رو با این قلم تو گوشی خودتون ثبت کنین. با دکمه فیزیکی روی قلم هم میشه عکس گرفت یا طبق چیزی که خودتون میخواین اون رو شخصی سازی کنین اما تنها تفاوت این قلم با نوت 10 و نوت 10 پلاس اینه که قابلیت­های ژیروسکوپی که مبتنی بر حرکت قلم از راه دوره توی این قلم وجود نداره، مثلا در نوت 10 پلاس با نگهداری دکمه و تکون دادن قلم بین مودهای دوربین سوییچ میکنه که خب نبودش در NOTE 10 LITE طبیعیه؛ بالاخره باید یه فرق هایی بین نسخه اصلی و نسخه لایت یه گوشی باشه.قلم NOTE 10 LITE

جمع بندی

توی این روزا که پرچم دارا از جمله پرچمدارهای سامسونگ خیلی قیمتشون بالاست افرادی هستن که اسم و قلم فوق العاده سری نوت رو میخوان اما با قیمت پایینتر، گلکسی NOTE 10 LITE سامسونگ مناسب این افراده. توی بخش هایی مثل طراحی، دوربین و صفحه نمایش نسبت به نسخه اصلی نوت پسرفت داشته. از قابلیت­های دیگه نوت 10 و نوت 10 پلاس که توی این گوشی حذف شده میشه به نبود اسپیکر استریو، حذف شدن یه سری قابلیت های قلم و ضد آب نبودن بدنه اشاره کرد. در مقایسه بین گلکسی NOTE 10 LITE و گلکسی A71  فقط در صورتی که قلم براتون اولویته و واجبه این گوشی ارزش خرید داره، در غیر این صورت خرید آ71 منطقی تره. رقابت با گوشی هم رده قیمت به جز در بخش صفحه نمایش در سایر موارد شیائومی PRO K30 و شیائومی MI NOTE 10 PRO از این گوشی بهتر هستن. در مورد رقیب سامسونگی بالاتر هم میتونید به گلکسی اس 10 سامسونگ نیم نگاهی بندازید اگر قلم براتون مهم نیست با کمی هزینه بیشتر انتخاب بهتریه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۰ تیر, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 21
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

abasi6658

دقیقا فقط واسه اونایی که دغدغه قلم دارن مناسبه

۲۷ آبان ۱۴۰۱