بررسی گوشی Samsung M55

در روزهای اول سال 1403، کمپانی سامسونگ از جدیدترین گوشی سری M با نام Samsung M55 رونمایی کرد. این گوشی که جزو خانواده گوشی‌های اقتصادی سامسونگ قرار می‌گیره، ترکیبی از پردازنده‌ای نسبتاً قدرتمند، نمایشگری بزرگ، باتری با قابلیت شارژ سریع و دوربین‌های باکیفیته. اگه بخوایم ساده‌تر درباره سامسونگ M55 صحبت کنیم باید بگیم که فاصله بین گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده سامسونگ با معرفی M55 خیلی کم شده و شما می‌تونید با مبلغی کم‌تر، گوشی M55 رو خریداری کنید ولی تعدادی از امکاناتی که توی میان‌رده یا پرچمدارهای سامسونگ وجود داره رو اینجا هم ببینید. با این حال، این گوشی هنوز هم یه محصول اقتصادی محسوب میشه. با موبونیوز همراه باشید تا با بررسی گوشی Samsung M55 ویژگی‌های مهمش رو بررسی کنیم و ببینیم اصلاً ارزش خرید داره یا نه؟

 

بررسی گوشی Samsung M55 از نظر طراحی

شاید کسل کننده‌ترین ویژگی ساموسنگ M55 رو بشه طراحیش به حساب آورد! هیچگونه خلاقیت و نوآوری خاصی در طراحی بدنه این گوشی مشاهده نمی‌کنید و به نظر می‌رسه که مهندسان سامسونگ نشستن و گفتن: «خب همون طراحی همیشگی رو برای اینم استفاده می‌کنیم دیگه!» چیدمان دوربین‌های این گوشی مثل M54 به صورت خطی انجام شده و قابش حالت خمیده و گرد در گوشه‌ها داره.

بررسی طراحی گوشی Samsung M55

سامسونگ این گوشی رو در دو رنگ آبی تیره (مشکی) و آبی روشن که از نوع رنگ‌های مات هستن تولید کرده که اثر انگشت و لکه روی بدنه گوشی باقی نمی‌مونه. در واقع این یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت M55 سامسونگ محسوب میشه. این شرکت در طراحی M55 تا جایی که تونسته از M54 الگوبرداری کرده اما در قوس و خمیدگی‌های گوشه‌ها تفاوت‌های خیلی کمی هم دیده میشه. در سمت راست گوشی، کلیدهای ولوم و پاور قرار داده شده، سمت چپ اسلات سیم کارت، پایین گوشی، ورودی شارژر، میکروفن و اسپیکر دیده میشه و در بالا هم اسپیکر دوم و سنسور NFC رو می‌تونید ببینید. در قاب پشت، دوربین‌های سه‌گانه رو می‌بینید که به شکل خطی زیر هم قرار داده شدن و فلاش در کنار اونها قرار داره؛ این طراحی رو در M54 هم شاهد بودیم. در قاب پشت لوگوی سامسونگ هم مثل همیشه با فونت بزرگ حک شده.

به طور کلی طراحی ظاهری این گوشی امتیاز بالایی نمی‌گیره چون مشخصه ویژه‌ای در طراحی این گوشی نمی‌بینیم. همه‌چیز عادی و تکراریه و سامسونگ فقط در ارائه رنگ آبی روشن، نوآوری به خرج داده.

 

کیفیت بدنه سامسونگ M55

بدنه و فریم گوشی سامسونگ M55 از پلاستیک ساخته شده و باید بگیم که کیفیت خیلی بالایی هم نداره. اگه با انگشتتون به قاب پشتی گوشی کمی فشار بیارید، می‌بینید که به سمت پایین میره و منعطف میشه. به نظر می‌رسه بدنه گوشی خیلی نازک ساخته شده. علاوه بر این، وقتی دقت کردیم دیدیم که شکاف‌هایی بین ماژول‌های دوربین و پنل پشتی وجود داره که باعث میشه گرد و غبار در اونها جمع بشه و تمیز کردنش هم کار سختیه.

بررسی طراحی ظاهری گوشی Samsung M55

با این وجود، Samsung M55 وزنی در حدود 180 گرم داره و در دسته گوشی‌های سبک وزن قرار می‌گیره. این گوشی برای کسایی که از گوشی‌های سنگین فراری‌ان مناسبه و به راحتی می‌تونید با یه دست باهاش کار کنید. همچنین باید به ضخامت 7.8 میلی‌متری گوشی هم اشاره کنیم که در مقایسه با گوشی‌های میانرده و پرچمدار، بسیار باریک طراحی شده تا راحت‌تر در دست قرار بگیره.

در نتیجه، این گوشی از نظر کیفیت بدنه هم در حد و اندازه قیمتش عمل کرده و خبری از محافظ‌های گوریلا گلس برای قاب پشت یا نمایشگر جلوی گوشی نیست.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Samsung M55

سامسونگ برای M55 از نمایشگر Super AMOLED+ با اندازه 6.7 اینچ، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و وضوح FHD+ استفاده کرده. این نمایشگر در گوشی‌های میانرده A35 و A55 هم وجود داره و روی کاغذ خوب به نظر میرسه. اما باید یادآوری کنیم که تعداد از قابلیت‌های نسل قبلی، یعنی M54 در این گوشی جدید حذف شده. مثلاً خبری از محافظ گوریلا گلس 5 در این گوشی نیست و یه محافظ ضعیف روی نمایشگر دیده میشه یا تراکم پیکسلی نمایشگر M55 در مقایسه با M54 کاهش پیدا کرده و از 393ppi‌ به 385ppi رسیده که البته بخاطر تفاوت ناچیز، خیلی قابل مشاهده نیست.

بررسی صفحه نمایش گوشی Samsung M55

نمایشگر M55 از قابلیت همیشه روشن پشتیبانی می‌کنه و حداکثر روشنایی آن به 1000 نیت می‌رسه که عدد خوبیه. البته طبق تست لوکس متر که در سایت‌ها انجام شده، حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی 841 نیت شده که باز هم روشنایی خوبیه. این نمایشگر از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنه که برای گیمرهای موبایلی مناسبه. نمایشگر این گوشی برای اجرای بازی‌های سنگین و با سرعت بالا، مشکلی در پردازش و نمایش تصاویر نداره و خبری از تاخیر تصاویر نیست. همچنین باید به وضوح 1080 در 2400 پیکسلی این گوشی اشاره کرد که رزولوشن بالاییه.

اما یکی از موضوعاتی که ممکنه شما رو اذیت کنه اینه که هیچ گزینه‌ای برای تغییر رنگ‌های نمایشگر در این گوشی وجود نداره. یعنی شما نمی‌تونید طیف رنگی دلخواه خودتونو برای نمایه‌های گوشی تعیین کنید.

به طور کلی، صفحه نمایش سامسونگ M55 به لطف اندازه بزرگ و پنل Super AMOLED+ تونسته امتیازهای بالایی دریافت کنه. این نمایشگر با روشنایی 1000 نیت حتی زیر نور مستقیم خورشید هم به خوبی کار می‌کنه و بخاطر نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی برای پردازش تصاویر سریع مشکلی نداره.

 

بررسی باتری گوشی سامسونگ M55

یکی از نقاط مثبت گوشی سامسونگ M55 باتریشه! این گوشی به باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که گرچه در مقایسه با نسل قبلی (M54) که به باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز بود، کاهش چشمگیری داشته اما با ارائه شارژ‌ سریع، کمبودها رو پوشش داده. با یه بار شارژ کردن این باتری می‌تونید حداکثر 24 ساعت از گوشی استفاده کرده و نیازی به شارژ مجدد نداشته باشید.

برای شارژ کردنش به یه شارژر 45 واتی با قابلیت Super Fast Charging 2.0 نیاز دارید. وقتی گوشی رو با این شارژر به برق می‌زنید در عرض 30 دقیقه حدود 50 درصد از باتری شارژ میشه و تا یک ساعت، به شارژ 90 درصد میرسه. این شارژر 0 تا 100 درصد باتری رو در عرض 70 دقیقه پر می‌کنه. اگه از شارژر 25 واتی برای این گوشی استفاده کنید، 0 تا 100 درصد باتری در عرض 80 دقیقه کامل میشه.

در نتیجه، سامسونگ از متداول‌ترین ظرفیت (5000mAh) که این سال‌ها برای گوشی‌های اقتصادی و میانرده استفاده میشه برای گوشی M55 استفاده کرده ولی روی سرعت شارژ مانور داده. ولی در مقایسه با خیلی از گوشی‌ها، سرعت شارژ M55 خیلی هم زیاد نیست و در حد متوسط عمل می‌کنه.

 

بررسی دوربین Samsung M55

سه دوربین برای سامسونگ M55 در نظر گرفته شده که با طراحی خطی عمودی در کنار فلش دوربین قرار گرفتن. کیفیت و وضوح این دوربین ها از قرار زیره:

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی واید
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 50 مگاپیکسلی واید

همونطور که مشخصه در اکثر گوشی‌های اقتصادی و حتی میان رده هم از همین ترکیب دوربین‌ها استفاده شده. در ادامه هرکدوم از دوربین‌ها رو به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

 

دوربین اصلی

برخلاف M54 که از سنسور 108 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی استفاده کرده بود، سامسونگ با یه برگشت به عقب، سنسور 50 مگاپیکسلی رو برای گوشی جدید انتخاب کرد. این دوربین دیافراگم f/1.8 داره و در روشنایی روز می‌تونه عکس‌های خوبی ثبت کنه. در نورهای کم، در صورتی که از حالت Night Mode استفاده کنید، کیفیت عکس خوبی در اختیارتون قرار میده و تنها مشکلش اینه که برای گرفتن عکس در اون حالت باید 7 تا 8 ثانیه انگشتتونو روی شاتر دوربین نگه دارید تا پردازش‌ها انجام بشه و دوربین عکس با کیفیتی بگیره.

بررسی دوربین گوشی Samsung M55

دوربین اصلی M55 حالت پرتره خوبی هم داره که البته سوژه رو کمی روشن‌تر از حد معمول می‌کنه تا پس‌زمینه به شکل تار یا بوکه نمایش داده بشه. دو ویژگی مهم دیگه‌ای که برای دوربین اصلی این گوشی میشه ذکر کرد اینه که به فناوری OIS و PDAF مجهز شده. فناوری OIS از تار شدن عکس بخاطر لرزش دست جلوگیری می‌کنه و فناوری PDAF به طور خودکار روی سوژه عکاسی شما فوکوس می‌کنه تا واضح‌تر ثبت بشه.

در زمینه فیلمبرداری هم باید گفت که این دوربین می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنه و قابلیت ضبط فیلم اسلومشون و تایم لپس رو هم داره. یه موضوع خیلی مهم اینه که دوبین اصلی در حالت فیلمبرداری هم قابلیت ضدلرزش داره و می‌تونید فیلم‌هایی بدون لرزش دست ضبط کنید. این قابلیت که در خیلی از گوشی‌ها وجود نداره، برای M55 در نظر گرفته شده.

به طور کلی، دوربین 50 مگاپیکسلی M55 کیفیت خوبی برای عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار شما قرار میده و هرچقدر در زمینه طراحی بدنه و نمایشگر و حتی باتری، نقطه ضعف داشت، در زمینه دوربین اصلی دل طرفدارهای سامسونگ رو بدست آورده.

 

دوربین اولترا واید

دوربین دوم این گوشی سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 داره و برای عکاسی فوق عریض مناسبه. این دوربین در روشنایی روز کیفیت خوبی در اختیارتون قرار میده و می‌تونید عکس‌هایی تا زاویه 123 درجه ثبت کنید که برای عکاسی از مناظر طبیعی خیلی مناسبه. هرچقدر که نور محیط کمتر میشه، کیفتیت عکس‌‌های این دوربین هم کمتر میشه و نباید خیلی رووش حساب باز کنید.

 

دوربین ماکرو

دوربین سوم که در پایین‌ترین قسمت از چیدمان دوربین‌ها قرار داده شده، دوربین ماکرو با سنسور 2 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.4 هست. با این دوربین می‌تونید از غذاهایی که طبخ می‌کنید عکس بگیرید یا از سوژه‌هایی که خیلی کوچیک هستن عکاسی کنید. کیفیت عکس‌های این دوربین هم متوسطه و البته خیلی هم ازش استفاده نمیشه به همی دلیل شرکت‌های مختلف خیلی براش مایه نمی‌ذارن.

 

دوربین سلفی

یکی دیگه از جاهایی که سامسونگ سعی کرده خودشو نشون بده، دوربین سلفی M55 هست. در حالی که دوربین سلفی M54 لنز 32 مگاپیکسلی داشت، سامسونگ برای گوشی M55 از لنز 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4‌ استفاده کرده که یه لنز واید (عریض) محسوب میشه. عکس‌هایی که با این دوربین سلفی ثبت می‌کنید کیفیت خیلی خوبی دارن و جون میده برای اینکه از خودتون عکس پرتره بگیرید. کیفیت فیلمبرداری این دوربین هم خیلی بالاست و می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنه.

به طور کلی، سامسونگ در زمینه دوربین سلفی، قدم‌های خوبی برداشته و به نظر میرسه از این طریق خواسته کمبودهایی که در بخش‌های دیگه بوده رو جبران کنه.

 

بررسی نرم افزار و عملکرد پردازشی Samsung M55

سامسونگ برای گوشی اقتصادی M55 از تراشه کوالکام Snapdragon 7 Gen 1 که با فرایند 4 نانومتری ساخته شده استفاده کرده. این یه خبر خوبه چون در نسل قبلی همین گوشی از تراشه اگزینوس استفاده شده بود که قدرت زیادی نداشت. این پردازنده هشت هسته‌ای می‌تونه تا 12 گیگابایت رم رو پشتیبانی کنه و در ارزیابی سایت‌های بنچمارک مثل سایت AnTuTu تونسته امتیاز 600 هزار رو دریافت کنه که در مقابسه با رقبایی مثل OnePlus Nord CE4 یا Nothing Phone (2a) امتیاز کمتری دریافت کرده ولی بالاتر از گوشی Oppo Reno 11 قرار گرفته که کمی هم گرون‌تر از M55 هست.

بررسی نرم افزار گوشی Samsung M55

این گوشی در تست تک هسته‌ای در وبسایت Geekbench امتیاز 947 و در تست چندهسته‌ای امتیاز 2357 رو دریافت کرده که در مقایسه با رقبای هم‌قیمتش پایین‌تره. در آزمایش‌های مربوط به پردازنده گرافیکی یا GPU هم خیلی بد نبوده و سرعت و قدرت پردازش خوبی برای اجرای بازی‌هایی مثل Call of Duty Warzone Mobile در اختیار شما قرار میده. این گوشی از نظر رم و حافظه داخلی در دو مدل 8 گیگابایتی با حافظه 128 و 256 گیگابایت و 12 گیگابایتی با حافظه 256 گیگابایت به بازار عرضه شده و شما می‌تونید از طریق اضافه کردن کارت حافظه، حافظه این گوشی رو ارتقاء بدید.

بنابراین، یکی از نقاط قوت سامسونگ M55 پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشیه که در مقایسه با نسل قبلی، ارتقاء خوبی داشته.

 

بررسی نرم افزار گوشی سامسونگ ام 55

جدیدترین نسخه از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی One UI 6.1 برای گوشی M55 در نظر گرفته شده. این رابط کاربری که روی اندروید 14 قرار داده شده به جدیدترین امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری مجهز شده که جابه‌جایی بین آیکون‌های و برنامه‌های گوشی رو راحت‌تر می‌کنه. سامسونگ میگه که تا 4 سال برای این گوشی آپدیت نرم‌افزاری و تا 5 سال آپدیت‌های امنیتی ارائه میده.

 

بررسی اسپیکر سامسونگ M55

دو اسپیکر در بالا و پایین گوشی M55 قرار داده شده تا صدایی استریو با حجم و کیفیت بالا تولید کنن. این اسپیکرها به فناوری Dolby Atmos مجهز هستن که به طور مستقیم روی تولید صدای بیس با کیفیت تاثیرگذاره. ارزیابی‌های ما نشون میده که حجم صدای اسپیکرها در حد متوسطه و وقتی درجه صدا رو بالا می‌برید، کیفیت افت می‌کنه. این گوشی به جک 3.5 میلی‌متری هم مجهز نیست و نمی‌تونید بهش هندزفری سیمی متصل کنید.

 

آیا گوشی Samsung M55 ارزش خرید داره؟

گوشی سامسونگ M55 هنوز وارد بازار ایران نشده و بنابراین قیمت گذاری براش انجام نشده ولی قیمتش در بازارهای جهانی حدود 560 یورو در نظر گرفته شده. این گوشی که بیشتر مخصوص کشور هند ساخته میشه و همین الان در بازارهای هند هم فروخته میشه احتمالاً‌ با ورودش به بازار ایران با قیمتی در حدود 13 میلیون تومان به فروش میرسه. با این تخمین قیمت، میشه ارزش خرید M55 رو ارزیابی کرد. سامسونگ M55 با طراحی تکراری، باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی، بدنه ضعیف، دوربین نسبتاً قدرتمند و پردازنده کوالکام اسنپدارگون نسل 7 و رم 12GB با قیمتی حدود 13 میلیون تومان ارزش خرید متوسطی داره. البته با توجه به قیمت گوشی سامسونگ در ایران، ارزش خرید این مدل مدیون دوربین 50 مگاپیکسلی و قابلیت شارژ سریعشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 12
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hirad2006

۱۳ میل میاد این
فروشنده ۲۰ تومن شی/ اف به خریدار

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Persia1350

سپاس بابت توضیحاتتون

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

با قیمت ۱۳ تومن میرسه بازار ؟!

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
SinaRe8596

گوشی جالب و باحالیه فقط ایت کیفیت ساخت پایینش آدمو به شک میندازه

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

من که زیاد حال نکردم اما خب بالاخره گزینه ایه

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
arsalansh

زیاد جالب نیست

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
sajjad.166914

سلام

داداش مطمئنی ۱۳ تومنه ؟

با A55 samsung یه مقایسه بزارید

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    arsalansh

    این بیاد زیر قیمت A55 نخواهد بود !

    ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
mms2099

۴۵ وات وقتی تو باکسا ی آنر یا شیائومی ۶۵ وات هست اصلا ب صرفه نیس

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Ahmaddosti

ارزش خرید ندارن توی این بازه شیائومی بهتره

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Mobin.sn

از طراحیش اصلا خوشم نیومد

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Arvin Hashemi

برای گوشی های رده پایین تو ایران باید ۱۳ میلیون بدیم

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳