نقد و بررسی مشخصات گوشی M51 سامسونگ

بررسی گوشی گلکسی ام 51 سامسونگ

فرض کنیم بودجه­ مون برای خرید یه گوشی هوشمند، 10 میلیون تومنه، مطمئناً با این مقدار پول انتظارات بالایی از یه گوشی هوشمند داریم ولی نباید توقعات آنچنانی هم داشته باشیم. Galaxy M51 سامسونگ از همین رنج گوشی ­هاییه که همزمان هم انتظارات رو از خودش بالا می­بره و هم به پای گوشی­های پرچم­دار نمی­رسه و این­بار با بررسی گلکسی M51 با ما همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت Galaxy M51

به نظر شما یه کمپانی میتونه هم از متریال تماماً پلاستیکی استفاده کنه و هم طراحی جالبی ارائه بده؟ بریم که جوابش رو تو بخش طراحی بررسی گلکسی M51 پیدا کنیم. این گوشی تو رنگ­های سفید، مشکی و آبی تیره عرضه شده و با ابعاد 164 در 76 و ضخامت 9.5 میلی­متر، تقریباً 230 گرم وزن داره؛ و جزو دسته­ ی گوشی­های سنگین به حساب میاد.طراحی گلکسی M51پشت قاب و حاشیه ­ی تماماً پلاستیکی، 4 تا لنز و 1 فلش تو قاب مستطیلیِ بالا سمت چپ قرار گرفتند. جای اثر انگشت روی قاب میفته اما به اون صورت دیده نمیشه. جنس پنل جلویی گوریلا گلس 3+ هست. زیر گوشی درگاه تایپ C، جک 3.5 میلی­متری صدا، اسپیکر و میکروفون وجود داره و یک میکروفون دیگه هم بالای گوشی به چشم میاد. تو لبه­ ی سمت راست کلید­های ولوم صدا و دکمه­ ی پاور ادغام شده با حسگر اثر انگشت و تو حاشیه­ ی سمت چپ هم خشاب سیم کارت و رم خودنمایی می­کنن.اندازه گلکسی M51صفحه نمایش تخت M51 هم تقریباً 85% پنل جلویو اشغال کرده و دوربین سلفی اون بالا تو پانچ هول و بالاش هم اسپیکر مکالمه قرار گرفته. میشه گفت قاب کلاً پلاستیکی این گوشیِ حدوداً 10 میلیون تومنی، ذوق هر خریداریو کور می­کنه و در برابر هم­تراز­های خودش واقعاً کم میاره. تو این رنج قیمت، Mi Note 10 lite  شیائومی با قاب شیشه­­ ای و فریم آلومینیومی­ش سلطان طراحی به حساب میاد و M51 جلوش کم میاره.در مجموع، این گوشی نسبتاً سنگین با طراحی معمولی، از ظرافت و زیبایی خاصی بهره نمی­بره و بیشتر به درد اونایی که طراحی رو جدی نمی­گیرن و ظرافت براشون معنای خاصی نداره، میخوره.وزن گلکسی M51

نمایشگر Galaxy M51

تو بررسی گلکسی M51 به بخشی رسیدیم که طبق معمول کمپانی سامسونگ و نمایشگر­های مورد انتظار و واقعاً خوبش، سامسونگ Galaxy M51 هم از نعمت داشتن یک صفحه ­نمایش عالی برخورداره. پنل جلویی از نوع پنل سوپر امولد پلاس (Super AMOLED Plus) با اندازه ­ی 6.7 اینچیه و نمایشگر نسبتاً بزرگی به حساب میاد. رزولوشن 1080*2400 چشم هر بیننده­ ای رو مجذوب خودش می­کنه. میشه گفت Galaxy M51 سامسونگ از نظر نمایشگر روشنایی و عملکرد خوبی داره، تو این صفحه نمایش کمی اغراق رنگی طبیعیه و رنگ­ها رو به خوبی نمایش میده؛ در ضمن کنتراست واقعا معرکه ­ای داره و عمق رنگ مشکی تو M51 واقعا بی نظیره و اشباع رنگی معرکه­ ای داره. صفحه نمایش گلکسی M51با این احوال، بررسی گلکسیM51 تو این بخش امتیاز بالایی رو کسب میکنه و در مقایسه با رقیب هم برند خودش یعنی A71 سامسونگ رقابت پایاپایی داره. رقیب شیائومی­ش هم با اینکه رزولوشن پایین ­تری داره اما از قابلیت HDR 10 پشتیبانی میکنه و چیزی از رقبا کم نداره. در مجموع، تو این بازه­ ی قیمتی، هم­تراز­ها رقابت خیلی سختی رو پیش رو دارن و تنها تفاوتشون ابعاد بزرگ­تر صفحه ­نمایش M51 و A71 سامسونگه که برتری محسوب میشه.

باتری و شارژدهی Galaxy M51

اجازه بدید همین اول بررسی گلکسی M51 سامسونگ تو بخش باتری ، براتون خلاصه کنیم که باتری این گوشی، قدرتمند­ترین و پر ظرفیت ­ترین باتری تو این بازه­ قیمتیه. یعنی با قاطعیت میشه گفت که اگر باتری برای شما اولویت داره، فعلاً رو دست M51 هیچ گوشیه ی دیگه ای نیومده و با قلدری تمام جلوی حریف­ هاش ایستاده.این باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 7000 میلی آمپر ساعت، دست کم 2 روز شارژدهی داره. راندمان و عملکردش خارق ­العاده ­ست. به طوری که حتی تو اجرای­ برنامه ­ها و بازی­ های سنگین هم 2 روز رو بدون شارژر خدمت میکنه. سامسونگ تو جعبه ی این گوشی یه آداپتور 25 واتی فست شارژ هم قرار داده که حدودا 2 ساعت فول شارژش میکنه. شاید با خودتون بگید 2 ساعت زمان زیادیه اما این مقدار شارژدهی واقعا ارزششو داره. میشه گفت با خرید گلکسیM51 آخرتِ ظرفیتِ باتری رو تجربه می­کنیم.با این اوصاف، باطری M51 از رقیب هم برند خودش جلو میزنه و با اختلاف نسبتاً زیاد از باتری Mi Note 10 lite پیشی میگیره. ساده بگم: همه­ ی رقبا سر تعظیم به این غول پرظرفیت سامسونگ فرود آوردن. شارژ گلکسی M51

 امنیت Galaxy M51

حسگر اثر انگشت تو M51 با دکمه­ ی پاور حاشیه­ ی گوشی ادغام شده و سرعتش خیلی بالاست. برای استفاده به تمام انگشت نیازی نیست و میشه باهاش روی نوتیفیکیشن بار و امثالش تو گوشی شخصی ­سازی اعمال کرد که این ویژگی خیلی جالبه و کارایی زیادی برامون به ارمغان میاره.سیستم تشخیص چهره ­ی دوبعدی هم طرف دیگه­ امنیت M51 هست که سرعت اون هم بالاست. در مورد حسگر­های دیگه ­ی این گوشی هم میشه از شتاب سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت و قطب نما نام برد. در مجموع، گلکسی M51 از رقیب شیائومی و هم­ برند خودش تو این بخش سرعت و برتری بیشتری داره و اگه امنیت گوشی براتون مهمه، این گوشی کاملا نیاز شما رو برطرف میکنه. امنیت گلکسی M51

دوربین Galaxy M51

بالاخره به این بخش از بررسی گلکسیM51 و تصمیم گیری خرید گوشی بر اساس توقعات ضد و نقیض رسیدیم. لنز­های اِم51 جزو همون انتظارات بالایی هستن که همزمان نباید خیلی روشون حساب باز کرد.سنسور های M51 عبارت ­اند از:

  •       سنسور 64 مگاپیکسلی برای لنز اصلی
  •       سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید
  •       سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو
  •       سنسور 5 مگاپیکسلی عمق میدان
  •       سنسور 32 مگاپیکسلی سلفی

بخش دوربین گلکسی M51

  • سنسور اصلی:

سنسور لنز اصلی این گوشی 64 مگاپیکسله و دقیقا مثل A71 دیافراگم 1.9 داره؛ و تفاوتش با رقیب شیائومی­ش اینه که دیافراگمِ می نوت 10 لایت 1.8 هستش و همین باعث به وجود اومدن یه سری اختلاف جزئی سر دوربینشون میشه. اگر میخواین اطلاعات کامل­تری از این لنز داشته باشین، یه سر به بررسی Galaxy A71  سامسونگ هم بزنید.با این لنز M51 میشه عکس­های فوق ­العاده ­ای ثبت کرد؛ کیفیت تصویر برداری عالیه؛ روشنایی و داینامیک رنج قابل قبولی داره و شارپنس هم خوبه. رنگ­ها از چشم این لنز به واقعیت خیلی نزدیکن و مثل اکثر دوربین­ها کمی اغراق رنگی هم توش وجود داره. گرچه به نسبت گوشی­های پرچم­دار تو عکس­ها کمی نویز وجود داره اما تو این رنج قیمت با دوربین فوق­ العاده ­ای طرفیم.

دوربین گلکسی M51
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور اولترا واید:

دیافراگم این سنسور 2.2 و با اینکه می نوت 10 لایت شیائومی، لنز اصلی با کیفیت ­تری داره اما لنز اولترا واید M51 از هم­ تراز شیائومی خودش بهتر عمل میکنه. در نتیجه اگر سر و کار بیشتری با لنز اولترا واید دارید، M51 شارپنس بهتری رو در اختیارتون میذاره و با داشتن 123 درجه زاویه عکس­های عریض ­تری رو میتونید ثبت کنید.

دوربین الترا واید گلکسی M51
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور ماکرو :

با اینکه تو این لنز خبری از اتو فوکوس یا فوکوس خودکار نیست اما اگر شرایط نوری خوب باشه، لنز ماکرو M51 عکس­های پر جزئیات و واقعا خوبی رو ثبت میکنه. و اگر لنز ماکرو براتون اهمیت داره، این رو بگم که این لنز اسباب بازی نیست و با داشتن دیافراگم 2.4 واقعا به کارتون میاد.

لنز ماکرو گلکسی M51
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور تشخیص عمق میدان:

اجازه بدین خیالتونو راحت کنم، عکس­های پرتره­ای که M51 میندازه، واقعا معرکه و عالی هستن. پس زمینه­ ی عکس­های گرفته شده به خوبی تار میشن و تو 80% مواقع سوژه­ ی اصلی به خوبی و درستی تشخیص داده میشه. در نتیجه تو این قسمت، این سنسور واقعا فوق­ العاده عمل میکنه و باهاش میتونین عکس­های پرتره­ ی خوبی ثبت کنین.

پرتره گلکسی M51
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

در مجموع بررسی لنز­های گلکسی M51، باید بگم که تمام رقبا تو این رنج قیمت واقعا معرکه و فوق ­العاده­اند و رقیب­های سرسختی برای هم هستن. به اون صورت نمیشه از هیچ کدومشون ایراد بزرگی گرفت و اما اگه بخوایم خیلی خیلی دقیق بشیم، محصول کمپانی شیائومی یعنی Mi note 10 lite برتری بیشتر و جزئی ­تری داره.

  • فیلم برداری :

M51 مثل رقبا از قابلیت فیلم برداری 4k و 30 فریم بر ثانیه بهره میبره. اما وقتی که با رزولوشن 1080p فیلم برداری کنیم، از عهده­ ی 60 فریم بر ثانیه بر نمیاد و این یک ضعف در برابر ­بقیه به شمار میاد. سرعت تغییر فوکوس و استبلایزر معمولیه و تو حین حرکت، کیفیت افت پیدا می­کنه ولی در حالت ایستا واقعا خوب و با کیفیت بالا از پس فیلمبرداری 4K برمیاد. در نتیجه اگر ولاگر هستید، این گوشی میتونه راضی­تون کنه اما باز هم رقیب شیائومی تو این بخش کمی بهتر عمل می­کنه.

  • سنسور سلفی:

این سنسور 32 مگاپیلسلیِ جا گرفته تو پنل جلویی، کارش رو به بهترین شیوه­ ی ممکن انجام میده. جزئیات عالی و روشنایی معرکه داره اما نقطه ضعف کوچیکی که میشه بهش گرفت اینه که برای­ عکس­برداری جمعی و یا با فاصله­ ی دور احتمالا مونوپاد لازم بشین. کراپ بودن سنسور سلفی یه ایراد براش محسوب میشه. اما با این حال، M51 از نظر دوربین سلفی از رقبا سرتره.

دوربین سلفی Galaxy M51
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

سخت افزار و پردازنده Galaxy M51

یکی دیگه از بخش­های پررقابت گوشی­های این رنج قیمت، سخت افزار محسوب میشه.تو پردازنده­ گلکسی M51، اسنپدراگون 8 نانومتری 730GQualcomm SDM730 Snapdragon) 730G)  داریم که دقیقاً همون پردازنده­ رقیب شیائومی­شه. کار کردن با این گوشی با رم 8 گیگابایتی خیلی روون و لذت بخشه، لگ و باگ خیلی کم به چشم میاد. البته شاید بعد از یه ساعت استفاده­ سنگین شاهد افت فریم باشیم. تحت فشار اپلیکیشن ­های سنگین داغ میکنه اما نه خیلی زیاد. در کل تمام رقبا تو این رنج قیمت، نیاز گیمر­ها و اونایی که از اپ ­های سنگین استفاده می­کنند رو برآورده میکنه.پردازنده گلکسی M51دما گلکسی M51

نرم افزار و رابط کاربری Galaxy M51

M51 از اندروید 10 قابل ارتقا به 11 و one UI 3.1 پشتیبانی می­کنه. در مجموع، بخش نرم ­افزار این گوشی هم نمره ­ی خوبی می­گیره. البته تمام رقبا خوبن اما شاید A71 یکم از بقیه ضعیف ­تر عمل کنه. در مجموع سیستم عامل این گوشی و رابط کاربریش تقریبا روونه و لگ و باگ خاصی توش نمیبینید.

 اسپیکر Galaxy M51

تو بخش بررسی صدای گلکسیM51، صدا فقط از اسپیکر پایینی به گوش میرسه. درجه­ ی بلندی صدای 28.5 داره و از نظر کیفیت و تفکیک صدا فوق­ العاده عمل میکنه ولی بلندی صدا شاید می­تونست عملکرد بهتری داشته باشه.اسپیکر گلکسی M51

جمع بندی

 از نظر دوربین، سخت ­افزار و نمایشگر تمام رقبای هم­تراز رقابت پایاپایی دارن و تصمیم برای خرید گوشی رو واقعا سخت میکنن.

 اگر طراحی و ظرافت یک گوشی براتون اولویت داره،M51 با بدنه پلاستیکی­ و وزن زیاد به دلیل باتری پر ظرفیتش شاید نتونه راضیتون کنه؛ اگه به اسمارت فون های ظریف ­تر علاقه دارین، رقیب های شیائومی هستن که از این گوشی خیلی ظریف تر و خوش دست تر و سبک ترن. اگر هم رو بحث شارژدهی تاکید دارین، حسن بزرگ M51 دقیقا همین جاست و از تمام رقبا پیشی گرفته و در آخر اینم بگم که سری M سامسونگ در ایران کمیاب تره و پشتیبانی نرم­ افزاری و سخت ­افزاری ضعیف ­تری داره و اگر خدایی نکرده خراب بشه، تعمیر نرم افزاری و سخت افزاریش سخت میشه و شاید سر این موضوع یکم دردسر داشته باشین.

نقاط قوت
باتری فوق العاده
پردازنده قابل قبول
نمایشگر با کیفیت
نقاط ضعف
وزن زیاد
دوربین معمولی
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۷ اسفند, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 56
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

iman

عجب باتری خفنی داره!!!

۰۲ دی ۱۴۰۰
mjasghari44

مشتی هستی و تاثیر گذار 😍💖

۲۰ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

عالیه💘

۲۰ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

باتریش واقعا غوله 😍

۲۰ آذر ۱۴۰۰
godrati

عالیی عالی بود

۱۸ آذر ۱۴۰۰
godrati

👌🏻👌🏻👍🏻

۱۸ آذر ۱۴۰۰
a.s_momeni

👌👌👌

۱۴ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۱۳ آذر ۱۴۰۰
hossein.ham

عالییی

۰۷ آذر ۱۴۰۰
dMohammad

عالی

۲۳ آبان ۱۴۰۰
mohammad1381

👍👍

۲۲ آبان ۱۴۰۰
Milad.ap

باطریش خوبه

۱۹ آبان ۱۴۰۰
Sajjad_sf

ممنونم عالی بود 💜👍

۱۶ آبان ۱۴۰۰
2079-soroush

🔥🔥

۱۵ آبان ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۱۴ آبان ۱۴۰۰
baset

لطفا نظراتتون رو در موردm51بگین اگه مشکل جدی داره به ما که میخوایم بخریم کمک میکنه

۱۱ آبان ۱۴۰۰
M.H.T

من دارمش عالیه👌🏼
فقط دوربینش نسبت به M31 یکمی ضعیفه با اینه مث همه.
ماکرو M51 واضح تر از M31🤷‍♂️

۰۹ آبان ۱۴۰۰
    AmirReza.mp

    داداش دوربینش کار راه اندازی نیس؟
    درختی که چنتا عکس خوب از خودت بگیری
    توی کارای روزمره دچار لگ و باگ نمیشه؟

    ۱۱ آبان ۱۴۰۰
amoradi829

خیلی خوبه👏👏👏👏

۰۹ آبان ۱۴۰۰
Arad.taghi

اگه پردازنده اش یکم قوی تر بود حیلی خوب می شد

۰۹ آبان ۱۴۰۰
sina_sn

Nice

۰۹ آبان ۱۴۰۰