بررسی مشخصات گوشی M23 سامسونگ

گلکسی M23 یه گوشی کم قیل و قال که توی یه سری از بخش ها حرف برای گفتن داره ولی یه سری نقص های جدی هم داره. قراره این گوشی خوش رنگ و لعاب رو با Redmi Note 11S شیائومی و A32 خود سامسونگ هم مقایسه کنیم. اگه می خواین توی رنج قیمتی 6 تا 7 میلیون تومن گوشی بخرید، برای بررسی گوشی Samsung Galaxy M23 همراه موبونیوز باشید.

طراحی گوشی M23، همون همیشگی

همون همیشگی سامسونگ! یه پلاستیک بد کیفیت و بد ساختی که واقعا حس خیلی چیپی توی این بازه قیمتی میده. پشت گوشی سه تا لنز زیر همدیگه با یه بیرون زدگی معقول دیده میشن. فلش هم کنار لنزها توی قاب مستطیل شکل بالای گوشی سمت چپ وجود داره. لوگو SAMSUNG هم دیده میشه.

رنگ گوشی که ما بررسی کردیم، سبز یشمی مانند و خوش رنگه که جای اثر انگشت روش می مونه و کثیف میشه. احتمالا باید از قاب استفاده کنید. دور تا دور گوشی هم پلاستیکه. زیر گوشی درگاه Type-c، اسپیکر، جک 3.5 میلی متری و میکروفون قرار داره.

لبه سمت راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا وجود داره که حسگر اثر انگشت هم روی دکمه پاوره. بالای گوشی یه میکروفون دیگه اس. لبه سمت چپ خشاب سیم کارته که همزمان از دوتا سیم کارت و یه میکرو اس دی پشتیبانی میکنه.

پنل جلویی یه نمایشگر تخت رو به خودش می بینه که تقریبا 82 درصدش صفحه نمایشه. دوربین سلفی توی ناچ قطره ای قرار گرفته و یه ذره قدیمیه. اسپیکر مکالمه بالا دیده میشه. حاشیه های این گوشی نسبتا زیاده. مخصوصا از بالا و پایین که یه مقداری حس چیپ بودن به گوشی میده ولی خیلی اذیت کننده نیست.

مجموعا درباره طراحی و مقایسه اش با رقبا می تونم بگم که با رقیب سامسونگی خودش هم نمی تونه رقابت کنه. گوشی A32 که برای پارساله و خیلی از عرضه اش گذشته طراحی خیلی شکیل تر و باحال تری نسبت به این گوشی داره. ردمی نوت 11S هم که اصلا گواهی IP53 داره و خوش ساخت تر از این گوشیه. توی بخش طراحی میشه گفت M23 حرف خیلی زیادی برای گفتن نداره.

صفحه نمایش گوشی M23 سامسونگ

یه نمایشگر TFT LCD می بینیم که 120 هرتزیه. صفحه نمایش TFT نقطه ضعفشه چون روشناییش رو به نسبت رقباش کمتره ولی خوبیش اینه که بعد از یه مدت احتمال این که روی نمایشگرش هاله بیفته وجود نداره.

رنگ ها توش خیلی طبیعین و به سمت زردی و آبی بودن نمیرن. یه رنگ طبیعی می بینید که اگه گرافیست باشید به کارتون میاد. رنگ ها طبیعیه ولی روشنایی اذیتتون میکنه.

حس عمق رنگ مشکی رو توش نمی بینید. اغراق رنگی که بعضی اوقات تصویر رو جذاب می کنه رو ندارید اما رفرش ریت 120 هرتزی داره و اندازه اون هم 6.6 اینچه که رزولوشن 1080 بهتون میده.

یه نمایشگر خوبه ولی باز توی این بازه قیمتی به نظرم A32 نمایشگر بهتری داره که البته A32 سامسونگ ارزش خرید نداره. یعنی اگه سراغ A33 که یه مقداری از این گوشی گرون تره برید، بهتره.

می تونم بگم که توی صفحه نمایش حرف برای گفتن نداره ولی چیزی هم کم نداره. صفحه نمایش گوشی Redmi Note 11S 5G هم تقریبا عملکردی شبیه به این داره.

کیفیت نمایشگر گوشی Samsung Galaxy M23

 

باتری M23، شارژدهی خوب، شارژ شدن بد

باتری این گوشی واقعا عملکردش خوبه. یه ساعت کالاف دیوتی بازی کردن 10 درصد از شارژش رو کم می کنه. راحت می تونید توی استفاده های معمولی یک روز و نصفی ازش کار بکشید.

اگه استفاده زیاد داشته باشید، یه روز کامل رو می تونه بهتون شارژ بده. منظور از یه روز کامل اینه که مثلا از 9 صبح کار با گوشی رو شروع کنید و صد در صد باشه، تا 9 و 10 شب باهاش کار کنید. اگه خیلی استفاده سنگینی داشته باشید، اوایل که می خریدش تا ساعت 7 و 8 غروب می تونید باهاش کار کنید. بعدا که باتری ضعیف میشه یکم متفاوت تره.

از نظر شارژ شدن باید یه آداپتور 25 واتی برای این گوشی بخرید. از فست شارژ 25 واتی پشتیبانی میکنه ولی آداپتور داخل باکسش نیست. تقریبا یک ساعت و نیم طول میکشه که از 10 درصد به صد در صد برسه.

این زمان زیاده. شارژ شدنش یه مقدار طول میکشه. به نسبت رقباش مثل ردمی نوت 11S که آداپتور 33 واتی داره و تقریبا کمتر از نیم ساعت طول میکشه که فول شارژ بشه، یه نقطه ضعف محسوب میشه. ولی خوب گوشی های سامسونگ همه شون همینجورین.

کابل شارژ گوشی Samsung Galaxy M23

امنیت گوشی M23 سامسونگ

حسگر اثر انگشت روی دکمه پاوره. خیلی نمی تونم ازش تعریف کنم. اول انگار اثر انگشت رو شناسایی نمی کنه و خیلی روون و سریع نیست ولی وقتی اثر انگشت رو تشخیص بده قفل صفحه رو سریع باز میکنه.

سیستم تشخیص چهره دو بعدی هم داره که عملکردش نرماله.

حسگر اثر انگشت گوشی Samsung Galaxy M23

بررسی دوربین M23، قابل قبول رو به خوب

برای M23 سامسونگ یه سنسور 50 مگاپیکسلی داریم. عکس هایی که باهاش ثبت می کنیم، فوق العاده وایت بالانس درستی دارن. رنگ ها خیلی طبیعی و درسته ولی اون کنتراستی که دلت می خواد داشته باشه رو نداره.

این حرفم یعنی نمی تونه عکس جونداری بگیره. گوشی Redmi Note 11S 4G سنسور 108 مگاپیکسلی داره که دوربینش واقعا از این گوشی بهتره اما نسخه 5G این گوشی که تازه وارد بازار ایران شده مثل M23 دوربین 50 مگاپیکسلی داره که تقریبا دوربین هاشون یکیه. میتونم بگم توی این بازه قیمتی کار رو خوب براتون در میاره. گوشی M33 هم داریم که تقریبا لنزش همینه فقط یه سنسور از این گوشی بیشتر داره.

اولترا واید

گوشی M23 یه سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید داره که 123 درجه پوشش میده و واقعا اولترا وایده. موقع ثبت کردن عکس، اعوجاج رو توی تصویر می بینید ولی موقعی که ثبت میشه و میرید توی گالری عکستون رو ببینید، می بینید که خودش اعوجاج رو یه کراپ داده و درستش کرده.

عکس های اولترا واید یه افت محسوسی نسبت به کیفیت دارن ولی می تونم بگم که عکس های خوبین. یعنی اولترا واید پرتی نداره.

ماکرو

یه سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو هم داره که یه لول از فانتزی بهتره. خیلی نمی تونید روی ماکرو M23 حساب کنید چون نمی تونید زیاد به سوژه نزدیک بشید. توی ماکرو اتو فوکوس هم نداره.

پرتره

با توجه به این که سنسور تشخیص عمقی نداره، پرتره های پنجاه پنجاهی میگیره. پس پرتره های خیلی قوی و خفنی نمی تونید بگیرید.

عکاسی حالت شب

عکاسی حالت شب هم یه عملکرد نرمال داره که خیلی تعریفی نیست و پر از نویزه. سعی می کنه که درستش کنه ولی در مجموع میشه گفت که به عکاسی در حالت شب این گوشی خیلی اعتماد نکنید.

پکیج عکاسی این گوشی یه چیز قابل قبول رو به خوبه. یعنی نه ضعف جدی داره و نه شگفتی خیلی خفنی. اگه توی این رنج قیمتی دوربین براتون مهمه Redmi note 11S 4G می تونه انتخاب اولتون باشه ولی نسخه 5G گوشی Redmi Note 11S، این گوشی، A32 و M32 همه شون توی یه رنجن و خیلی تفاوتی توی دوربین هاشون وجود نداره.

فیلمبرداری

این گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K با کیفیت 30 فریم بر ثانیه داره که عملکرد تصویر برداریش هم واقع خوبه. یه نیمچه استبلایزری هم روی ویدیوها میندازه که عملکردش قابل قبوله و می تونم بگم ویدیوهاش حتی به نسبت ردمی نوت 11 اس 4جی که فقط با کیفیت 1080 می تونه فیلم برداری کنه بهتره. داشتن 4K و اسلوموشن قوی تر توی فیلمبرداری M23 نقطه برتری این گوشی به نسبت رقباشه.

گوشی های سامسونگ این بازه مثل گوشی M33 این برتری رو دارن. پس توی فیلمبرداری نسبت به رقبای شیائومیش بهتر عمل میکنه.

سلفی

یه سنسور 8 مگاپیکسلی برای گوشی M23 در نظر گرفته شده که عکس های اونم خوبه. موقعی که عکس رو می گیرید مشکل عدیده داینامیک رنج رو توش ندارید. می تونه قشنگ اکسپوژر رو تنظیم کنه و نورها رو درست میسنجه.

موقعی که عکس ثبت میشه هم شارپه. یعنی رنگ و لعاب خوبی داره ولی وقتی زوم می کنیم، دیگه آبرنگی میشه و خیلی دیتیل رو نمی تونه ثبت کنه. برای این گوشی این سنسور جواب میده. عکس های سلفی خوبی می تونید باهاش ثبت کنید.

ویدیو سلفیش تقریبا یه قاب کراپ داره که دستتون رو باید یه ذره از خودتون دورتر نگه دارید. استبلایزر درستی روی سلفیش نداره. یه ذره تصویر توی ویدیوهای سلفی میلرزه و مشکل توی وایت بالانسش هم می بینیم. توی بررسی ما وقتی ویدیو سلفی رو توی زوایای مختلف بررسی می کردیم، دوربین رو سمت راست می گرفتیم رنگ ها صورتی میشد، میرفتیم سمت مخالف سبز بود. از پایین زرد بود!

در کل عملکرد دوربین سلفی M23 با رقباش پایاپایه.

اگه دوربین براتون مهمه و می خواید توی بازه 6 تا 7 تومن هزینه کنید، باید بدونید که دوربین ها خیلی با هم فرق نداره. البته به جز Redmi Note 11S 4G که دوربین 108 مگاپیکسلی داره.

پردازنده گوشی M23، نقطه قوت

اسنپدراگون 750 روی این گوشیه که واقعا عملکردش خوبه. می تونید تا یک ساعت بازی کالاف دیوتی رو توی حالت گرافیک و فریم ریت Very High اجرا کنید که هم پایداره و هم لگ و باگ نداره.

توی محیط کاربری همه چیز خیلی خوب و روونه. 120 هرتزی بودن نمایشگر باعث میشه که حس خوبی از ترکیبش با سخت افزار قوی بگیرید. نکته اینجاست که اگه نمایشگرش TFT نبود، واقعا تجربه بازی باهاش لذت بخش بود.

توی بخش مموری این گوشی UFS 2.1 داره که به نسبت A32 عملکردش بهتره ولی ردمی نوت 11 اس UFS 2.2 داره که مموریش بهتره.

در مجموع می تونم بگم که خیالتون از نظر سخت افزار این گوشی راحت باشه اما اگه بخوام مقایسه کنم تقریبا رقابت پایاپایی با Redmi Note 11S 5G شیائومی داره. این گوشی اسنپدراگون 750 داره ولی Redmi Note 11s 5G دایمنسیتی 810 داره.

توی بنچمارک ها و آزمایش هایی که انجام میشه، دایمنسیتی 810 یه مقداری زورش بیشتره ولی طبق تجربه ای که من این چند روز داشتم، می تونم بگم که به جرات می تونه خیالتون رو از بابت سخت افزار راحت کنه. قطعا عملکرد بهتری از A32 داره. حتی قطعا از M33 هم که اگزینوس 1280 داره بهتره.

می تونم بگم که این گوشی توی این بازه قیمتی از نظر پردازشی واقعا خوبه.

نرم افزار گوشی M23 سامسونگ

اندروید 12 و One UI 4.1 داره که خیلی آپدیت و به روزه. احتمالا آپدیت ها رو تا دو سه تا اندروید می گیره. پکیج سخت افزار و نرم افزار یه چیز درستیه برای سامسونگ توی این بازه قیمتی.

بررسی عملکرد اسپیکر سامسونگ ام 23

متاسفانه این گوشی صدای استریو نداره و کلا سامسونگ با اسپیکر استریو مشکل داره! اما واقعا بلندی صدای خوبی برای یه تک اسپیکر داره. کیفیتش خوبه ولی تفکیکش توی اوج صدا به هم میریزه.

توی بازی کردن می تونید حس خوبی از اسپیکرش بگیرید ولی Redmi note 11S اسپیکر استریو داره که حس بهتری داره. جک 3.5 میلی متری داره که بتونید توی بازی با یه هندزفری با سیم و باکیفیت صدای پا رو هم تشخیص بدید. تو بخش اسپیکر، عملکردش نه خوبه نه بد.

گوشی M23 سامسونگ ارزش خرید داره؟

توی بخش طراحی واقعا حرفی برای گفتن نداره و به جز رنگش چیز دیگه ای نیست که جذبتون کنه. از نظر طراحی خیلی هم روی گوشی های اقتصادی، میان رده و حتی یه لول قبل تر از قاتل پرچمدار سامسونگی نباید حساب کنید. گواهی IP هم نداره و کلا طراحی رو میذاریم کنار.

توی بخش صفحه نمایش 120 هرتز بودن خوبه ولی TFT بودنش شاید یه ذره اذیتتون کنه. این قضیه سلیقه ایه. ما امولدها رو به خاطر کنتراست رنگی که بهم میدن بیشتر دوس داریم اما امولدها روش هاله میفته یا هر اتفاق دیگه ای میفته. نمایشگر TFT هم به حال بد نیست 120 هرتزی هم هست. روشناییش به نسبت رقبای امولدش کمتره.

توی بخش باتری عملکرد شارژدهی واقعا خوبه و میتونه راضی نگهتون داره ولی شارژ شدنش طول میکشه. یک ساعت و نیم تا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه طول میکشه که از 0 تا 100 یا از 10 تا 100 برسه.

توی بخش دوربین، توی این بازه قیمتی راضیتون میکنه. نه خیلی واو که بگیم عجب دوربینی داره و نه خیلی پرت که بگیم عجب آشغالیه! به خاطر همین دوربین عملکردی بهتون میده که واقعا رضایت بخشه.

بخش سخت افزار نقطه قوت و مثبت M23 که می تونه تا یکی دو سال حتی دو سال و نیم، خیالتون رو راحت کنه. چون اندروید آپدیتی داره و احتمالا آپدیت های بعدی رو هم میگیره.

توی بخش اسپیکر یه عملکرد معمولی داره. مجموعا می تونم بگم ارزش خرید این گوشی حتی نسبت به M33 می تونه بهتر باشه. گوشی M33 یه سنسور 5 مگاپیگسلی تشخیص عمق از این گوشی بیشتر داره. توی بقیه بخش ها یا با این گوشی برابره یا از این گوشی پایین تره. برای مثال به نظرم اسنپدراگون 750 حس بهتری نسبت به اگزینوس 1280 گوشی M33 سامسونگ داره. پس توی این بازه این گوشی ارزش خریدش بیشتره. به نسبت شیائومی ها هم که اصلا یه دنیای متفاوته. گوشی شیائومی توی این رنج قیمتی پوکو ام 4 پرو و Redmi Note 11S نسخه 4G و 5G رو داریم.

اگه دوربین براتون مهمه ردمی نوت 11 اس نسخه 4G خوبه. اگه کلا با اکوسیستم شیائومی حال می کنید و می خواید یه گوشی خیلی شبیه به این گوشی پیدا کنید، گوشی Redmi Note 11S 5G رو انتخاب کنید. اگه سامسونگ باز باشید طبیعتا بهتره برید سراغ M23 و اگه شیائومی باز باشید بهتره برید سراغ Redmi Note 11S 5G شیائومی. چون دوربین و سخت افزارشون شبیه همه. بقیه بخش هاشون هم تقریبا مشابه. فقط Redmi Note 11S 5G یه شارژر بهتر داره. ردمی نوت 11 اس نسخه 4G سخت افزارش به غایت از M23 ضعیف تره ولی دوربینش از این گوشی به غایت بهتره.

تجربه شما درباره گوشی های این رنج قیمتی برند شیائومی و سامسونگ چیه؟ شما باشید توی این رنج گوشی های شیائومی رو انتخاب می کنید یا سامسونگ؟

سوالات متداول
(2 سوال)
نقاط قوت گوشی M23 چیست؟ چرا این گوشی رو بخریم؟

گوشی M23 سامسونگ عملکرد پردازشی خوبی حتی توی بازی داره، شارژدهی باتری هم خوبه و از لحاظ سیستم عامل و رابط کاربری هم بروزه. به جز طراحی بدنه که ضعیف کار شده تو بقیه بخش ها هم درسته که عملکرد متوسطی داره ولی میتونه کارتون رو راه بندازه.

نقاط ضعف M23 سامسونگ چیست؟ چرا این گوشی رو نخریم؟

اسپیکر مونو، طراحی نه چندان خوب و با کیفیت بدنه، سرعت شارژ معمولی، عدم وجود شارژر در پک گوشی و عملکرد متوسط دوربین و صفحه نمایش از دلایلی میتونه باشه که بی خیال خرید گوشی M23 بشین و برین سراغ رقبای هم قیمتیش.

خرید گوشی M23
نویسنده : me.ghorbani
تاریخ انتشار ۱۱ مرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 132
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

اون زمان m33 خیلی مناسب‌تر بود

۱۶ تیر ۱۴۰۲
Don14

اسنپ دراگون ۷۵٠ تو گوشی ۶ میلیونی سامسونگ
خیلی جالبه

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
qazal

TFT همون IPS عه ؟

۱۴ بهمن ۱۴۰۱
Aria nikzad

عالی حرف نداره سامسونگ

۲۸ دی ۱۴۰۱
AmirAli813

ممنونم از گروه خوب موبو نیوز
این گوشی از لحاظ سخت افزاری که تو رنج خودش بی نظیره و شارژدهی خیلی خوبی هم که داره یعنی واسه یه گیمر تو این رنج قیمتی انتخاب خیلی خوبیه دوربین معمولی داره ولی بازم به روز به همین دلیل خیلی خوبه صفحه نمایشش بد نیست که فقط یه ذره روشنایی کمتری داره بعضی از دوستان میگن معمولیه نه اصلا این گوشی در بخش سخت افزار نرم افزار و باتری یه شگفتیه تو این رنج قیمتی

۱۵ دی ۱۴۰۱