بررسی مشخصات گوشی F54 سامسونگ

هند با توجه به اینکه دومین کشور پر جمعیت دنیا به حساب میاد، یه بازار خیلی جذاب برای کمپانی هاس تا با سود کمتر ولی در حجم بالا محصولات اقتصادی رو بتونن به فروش برسونن. سامسونگ هم مثل باقی برندهای دنیای گوشی های هوشمند یه سری از گوشی ها خودش رو مخصوص این بازار تولید و عرضه میکنه که نسخه تغییر یافته و کمی اقتصادی شده گوشی های سری A این برند به حساب میان. جدیدترین عضو این خانواده F54 که به تازگی با قیمت حدودی ۳۵۰ دلاری مخصوص بازار هند عرضه شده و تقریبا همون گوشی A54 سامسونگه که یه مقداری از بعضی بخش هاش زده شده و اقتصادی تر شده. با بررسی مشخصات گوشی F54 سامسونگ همراه موبونیوز باشید تا ببینم در صورت عرضه توی بازار ایران این گوشی ارزش خرید داره؟

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت F54 سامسونگ

از لحاظ طراحی گوشی f54 همون طراحی آشنای گوشی های سری A و F قدیمی رو داره و مثل گوشی های سری A امثال خیلی به روز و مدرن نشده و از طراحی کاملا تخت و جذاب استفاده نمیکنه. بدنه کاملا پلاستیکی ساخته شده و از شیشه یا فلز در ساخت گوشی خبری نیست و متریال استفاده شده خیلی حس خوبی نداره و برای یه گوشی با این قیمت خیلی مناسب نیست و یه مقداری حس ارزون بودن به شما منتقل میکنه. جزیره دوربین خاصی نداره و لنز ها به صورت مجزا به صورت عمودی زیر همدیگه قرار گرفتن و یه مقدار خیلی کمی برآمدگی دارند. برای اینکه به لنز ها آسیبی وارد نشه دور لنزها یه فریم فلزی قرار گرفته. فلش LED هم در کنار لنز اصلی در داخل بدنه قرار داره.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی F54 سامسونگ

پلاستیک قاب پشتی به صورت براق ساخته شده که خیلی راحت اثر انگشت و لکه روش باقی می مونه و اگه بدون قاب از گوشی استفاده کنید خیلی راحت کثیف میشه. ابعاد، وزن و قطر برای یه گوشی با صفحه نمایش ۶.۷ اینچی مناسبه و به خاطر یه خمیدگی کوچیک در لبه های قسمت پشتی در استفاده طولانی مدت خیلی به دست شما فشاری وارد نمی کنه ولی نمیشه به عنوان یه گوشی خوش دست به F54 نگاه کرد. پایین قاب پشتی لوگو SAMSUNG دیده میشه. تنوع رنگی خیلی بالایی نداره و فقط در دو رنگ سورمه ای و نقره ای عرضه میشه که رنگ نقره ای در مقابل نور یه تغییر رنگ جالب و هفت رنگ مانندی داره.

مشخصات رنگ بندی گوشی اف 54 سامسونگ

فریم از پلاستیک براق و خمیده ساخته شده تا گوشی یه مقدار بهتر توی دست قرار بگیره و خیلی راحت سر نخوره. روی لبه راست دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته که حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ترکیب شده که هم سرعت و دقت مناسبی داره و هم دسترسی خوب و راحتی به شما میده. سمت چپ خشاب سیم کارت قرار گرفته که از یه سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی به صورت همزمان پشتیبانی میکنه. بالای گوشی خبر خاصی نیست و پورت تایپ سی، تک اسپیکر گوشی و یه میکروفون روی لبه پایینی گوشی قرار گرفتن.

صفحه نمایش طراحی خوب و با حاشیه متوسطی داره ولی فقط پانچ هولی که دوربین سلفی توی اون قرار گرفته یه مقداری بزرگه. از گوریلا گلس ۵ برای محافظت صفحه نمایش در مقابل خط و خش استفاده شده ولی به خاطر ذات اقتصادی تر گوشی خبری از گواهی IP بر خلاف نسخه مشابه سری A یعنی A54 نیست.

در مجموع گوشی F54 از یه طراحی قدیمی و یه بدنه با کیفیت ساخت معمولی استفاده میکنه که نه خیلی ضعیف بزرگ و اذیت کننده ای داره و نه نکته مثبت و جذابی داره. البته به نسبت قیمت بد نیست ولی در مقابل میان رده های دیگه خیلی حرف خاصی در این بخش برای گفتن نداره.

 

بررسی نمایشگر گوشی Samsung F54

صفحه نمایش ۶.۷ اینچی سوپر امولد پلاس با رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ به روز رسانی ۱۲۰ هرتزی با حاشیه متوسط جزئیات خوبی رو به نمایش میزاره و ترکیب رنگ و کنتراست خوب و زنده ای داره و از تماشای ویدیو یا بازی روی گوشی به خاطر بزرگ بودن نمایشگر و جزئیات خوبی که داره کاملا لذت می برید. رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی باعث میشه تجربه کار با گوشی روون باشه و موقع کار پاسخ دهی مناسبی به دستورات شما داشته باشه. روشنایی در حالت خودکار میتونه تا حدود ۸۰۰ نیت افزایش پیدا کنه که باعث میشه در محیط های روشن و یا بیرون از خونه بتونید بدون مشکل خاصی از گوشی استفاده کنید. از قابلیت +HDR10 هم پشتیبانی میکنه و اگه اهل استریم ویدیو باشید میتونه کیفیت مناسب و خوبی رو در اختیار شما بزاره.

بررسی نمایشگر گوشی Samsung F54

صفحه نمایش F54 به عنوان یه گوشی میان رده اقتصادی عملکرد بسیار خوبی داره و مشکل و ضعف خاص و تو چشمی نداره و برای مصارف معمولی و روزمره مثل گشتن توی فضای مجازی و یا تماشای ویدیو کاملا نیازهای مخاطب رو با کیفیت خوب بر طرف میکنه.

 

مشخصات باتری و شارژدهی سامسونگ F54

گوشی های سری F سامسونگ به داشتن باتری های با ظرفیت بالا مشهور هستند و سامسونگ برای F54 مثل گوشی های دیگه این سری از یه باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که توی استفاده سنگین میتونه به راحتی حدود ۷ ساعت به شما اسکرین تایم بده و اگه به صورت عادی و معمولی از گوشی استفاده کنید، حدود ۱ روز و نیم میتونه شما رو همراهی کنه.

مشخصات باتری و شارژدهی سامسونگ F54

به رسم باقی گوشی های سامسونگ توی یکی دو سال اخیر آداپتور شارژر از جعبه حذف شده و شما باید آداپتور ۲۵ واتی قابل پشتیبانی رو به صورت مجزا تهیه کنید و یه هزینه ای به مبلغ تمام شده گوشی اضافه میشه. با اینکه ظرفیت باتری زیاده ولی سامسونگ هنوز از آداپتور با توان بالا برای این گوشی استفاده نکرده و همین موضوع باعث شده برای شارژ مجدد گوشی باید حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه منتظر بمونید که به نسبت زمان زیادی به حساب میاد.

 

بررسی عملکرد دوربین گوشی F54 سامسونگ

از یه دوربین سه گانه ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو استفاده میکنه و لنز اصلی لرزشگیر اپتیکال داره. مثل گوشی A54 از یه لنز ۳۲ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده شده. لنز اصلی در حالت پیش فرض عکس های ۱۲ مگاپیکسلی  با کیفیت و جزئیات مناسبی ثبت میکنه که دینامیک رنج و کنتراست رنگ خوبی دارند اما یه مقداری وایت بالانس در بعضی عکس ها به هم میریزه. در نور کم جزئیات عکس ها مناسبه اما یه مقداری نویز دیده میشه و رنگ ها دقت عکس های گرفته شده در روز رو ندارند. با روشن کردن نایت مود نویز ها کمتر میشه اما جزئیات ریز از دست میره و یه مقداری دستکاری نرم افزاری توی عکس ها بیشتر میشه و اگه دنبال عکس های نزدیک به واقعیت هستید بهتره از نایت مود استفاده نکنید.

بررسی عملکرد دوربین گوشی F54 سامسونگ

لنز اولترا واید عکس های با جزئيات مناسبی میگیره اما یه مقداری زاویه دید محدود تری به نسبت گوشی های دیگه داره و به هم ریختگی توی گوشه های عکس ها دیده میشه. لنز ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره و خیلی عکس های جذاب و خفنی به شما نمیده. عکس های پرتره جداسازی سوژه رو به خوبی انجام میدن و جزئيات و ترکیب رنگ مناسبی دارند اما محو شدن پس زمینه یه مقداری مصنوعی انجام میشه.

دوربین سلفی عکس های با جزئیات پوست و رنگ واقعی و دینامیک رنج مناسب به شما میده و عملکرد راضی کننده ای داره.

دوربین اصلی و سلفی میتونن با کیفیت 4k و ۳۰ فریم فیلمبرداری کنن که جزئيات و کیفیت خوبی توی فیلم ها دیده میشه و دینامیک رنج و وایت بالانس مناسی هم دارند. البته OIS یا لرزش گیر اپتیکال فقط در رزولوشن ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم کار میکنه که باعث میشه ویدیوهایی با لرزش کم و کیفیت مناسبی داشته باشید.

مشخصات فیلمبرداری و لرزشگیر دوربین f54 سامسونگ

در مجموع کیفیت این بخش مناسب و خوبه و با توجه به بازه گوشی عملکرد مناسبی از خودش نشون میده و در تا حدودی در حد اندازه گوشی A54 ظاهر میشه و یه مقداری ترکیب رنگ ضعیف تر و دستکاری نرم افزاری بیشتری توی عکس ها دیده میشه.

 

مشخصات سخت افزار و نرم افزاری Samsung F54

سامسونگ مثل گوشی A54 از تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ برای این گوشی استفاده کرده که به نسبت قیمت قدرت پردازشی خوب و مناسبی داره و میتونه به راحتی از پس اکثر کارهای روزانه و عادی بدون هیچ لگ و مشکلی بر بیاد، اما تراشه های اگزینوس پایداری و عملکرد مناسبی توی بنچمارک های مختلف و یا بعضی بازی ها ندارند و همین موضوع باعث میشه این گوشی خیلی برای بازی و یا استفاده سنگین مناسب نباشه. توی بازی Pubg با گرافیک پایین میتونید حدود ۳۰ فریم رو داشته باشید اما با بالا بردن گرافیک لگ و باگ زیاد میشه و تجربه بازی خیلی اذیت کننده میشه. البته توی بازی های نسبتا سبک تر و بهینه تر مثل کالاف دیوتی موبایل یه خورده وضعیت بهتره و میتونه با گرافیک خوب و فریم بین ۵۵ تا ۶۰ بازی رو اجرا کنه و یه تجربه مناسب به شما بده.

سامسونگ از سیستم خنک کننده خاص و خفنی برای گوشی استفاده نکرده و همین موضوع باعث میشه در استفاده سنگین و بیشتر از نیم ساعت گوشی به شدت داغ کنه و باعث افت فریم و باگ توی بازی ها ایجاد بشه. البته کار طولانی مدت با دوربین و یا روشن بودن دیتای موبایل هم باعث داغ شدن گوشی میشه. از وای فای ۶ و بلوتوث نسخه ۵.۳ برای گوشی استفاده شده تا موقع بازی یا وب گردی مشکل اتصال و سرعت نداشته باشید و یا موقع استفاده از هندزفری بلوتوثی اتصال پایدار و با تاخیر کمی داشته باشید. گوشی F54 فقط توی یه نسخه با رم و حافظه ذخیره سازی ۸/۲۵۶ عرضه میشه.

سامسونگ در بخش رابط کاربری و پشتیبانی از گوشی ها تقریبا از تمامی تولید کننده ها عملکرد بهتری داره و یه تجربه سبک و بدون مشکل و کندی خاص رو با امکانات شخصی سازی متنوع و جالب ترکیب میکنه و در اختیار کاربران خودش میده، اندروید ۱۳ و One UI 5.1 یه تجربه رابط کاربری مناسب و به روز رو در اختیار شما میزارن و سامسونگ قول ۴ آپدیت اندروید و ۵ سال آپدیت امنیتی رو داده که باعث میشه از لحاظ نرم افزاری تا چندین سال خیالتون راحت باشه، البته اگه پردازنده تا اون زمان کم نیاره!

 

مشخصات اسپیکر گوشی سامسونگ F54

یکی از مواردی که سامسونگ برای کاهش قیمت و اقتصادی کردن این گوشی ازش زده همین بخشه و به جای اسپیکر استریو از یه اسپیکر مونو استفاده کرده که بلندی صدای خوب و مناسبی داره ولی خیلی تفکیک خوب نیست و کمی در صداهای بلند صدا نا مشخص میشه. از جک 3.5 میلیمتری صدا هم خبری نیست و باید از تبدیل تایپ سی یا هندزفری بلوتوث استفاده کنید.

 

آیا گوشی F54 سامسونگ ارزش خرید داره؟

گوشی F54 سامسونگ یه صفحه نمایش بزرگ و با جزئیات و ترکیب رنگ مناسب و رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی با یه باتری با شارژدهی خوب و طولانی در کنار یه پردازنده با قدرت مناسب و کافی داره که میتونه در استفاده معمولی یه تجربه خوب و روون رو به شما بده و اگه هر از گاهی عکاسی میکنید و کیفیت و جذاب بودن عکس ها براتون مهمه، کارتون رو راه میندازه و شما رو راضی نگه میداره. رابط کاربری سبک و راحت و بدون برنامه های مزاحم و پشتیبانی طولانی مدت این امکانات رو تکمیل و خیالتون رو بابت چند سال بعدی راحت میکنه. البته کیفیت ساخت معمولی و نسبتا ضعیف بدنه و طراحی قدیمی اون در کنار استفاده از یه اسپیکر مونو و طولانی بودن زمان شارژ و عملکرد نه چندان خوب در بعضی بازی ها و استفاده طولانی مدت و سنگین باعث میشه این گوشی خیلی برای استفاده حرفه ای و کاربرانی که بیشتر از کارهای معمولی از گوشی دارند زیاد مناسب نباشه و نتونه خیلی عملکرد راضی کننده ای براشون داشته باشه و به نسبت گوشی A54 سامسونگ خیلی گوشی بهتر و جذاب تری نیست. البته با داشتن قیمت ۳۵۰ دلاری احتمالا قیمت پایین تری به نسبت گوشی A54 در بازار پیدا کنه ولی باید تا زمان عرضه در لیست قیمت گوشی سامسونگ بازار ایران صبر کنیم و منتظر قیمت نهایی و به طبع اون ارزش خرید این گوشی باشیم.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار ۳ تیر, ۱۴۰۲
تعداد نظرات : 69
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
.M.sobhaA

در f54 که دوربین زیاد تغییر نداشته با a54 ، اما از لحاظ باتری ۱۰۰۰ میلی آمپر افزایش داشته و همچنین حاشیه کمتری داره که در a54 این حاشیه های زیاد اذیت کننده هست و صفحه نمایش بزرگتری داره نسبت به a54 و اما از لحاظ اسپیکر و متریال ساخت و طراحی گوشی افت محسوسی داشته همچنین مدت زمان شارژ شدن گوشی هم به نوعی فاجعه هست و ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه زمام میبره که این در a54 تنها در ۵۵ دقیقه بود.

۱۴ مرداد ۱۴۰۲
Mohammadsi30

لطفا بررسی ویدیوییش کن

۲۶ تیر ۱۴۰۲
qazal

همون ای ۵۴ عه

۲۱ تیر ۱۴۰۲
    Mohammad Hassan

    دوربین و صفحه نمایشش بهتره ولی اسپیکرش بدتره

    ۲۷ تیر ۱۴۰۲