نقد و بررسی مشخصات گوشی A80 سامسونگ

بررسی گلکسی A80 سامسونگ

رقابت گوشی‌های تمام صفحه حسابی داغ شده و حالا نوبت سامسونگه. سامسونگ با معرفی GALAXY A80 قدم جدیدی رو برداشته و اولین گوشی خودش با نمایشگر تمام صفحه رو به جهان معرفی کرده. نمایشگری بدون ناچ و بریدگی که لذت دوچندانی از تماشای این گوشی به آدم میده. اما سامسونگ برای رسیدن به این هدف ریسک بزرگی رو پذیرفته و طراحی جدیدی رو روی این گوشی پیاده کرده. اما آیا این طراحی کار آمده یا نه؟ با موبونیوز همراه باشید تا این بالا رده جدید سامسونگ رو باهم بررسی کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A80

تو نگاه اول A80 اصلا شبیه به اعضای خانواده خودش نیست. با توجه به قطر 9.3 میلی‌متری و وزن 220 گرمی A80 میتونیم بگیم با یه گوشی کاملا بزرگ و سنگین سروکار داریم که کیفیت ساخت بالایی داره. برخلاف سایر اعضای خانواده A که همگی ساختاری پلاستیکی داشتن این گوشی از ترکیب پنل پشتی شیشه‌ای با لایه محافظتی گوریلا گلس 6 و فریم میانی آلومینیومی بهره میبره.پنل شیشه‌ای پشت گوشی ساختاری براق داره و بشدت اثر انگشت رو به خودش جذب میکنه. اما وقتی به پنل پشتی گوشی نگاه میکنید، دوربین سه‌تایی به همراه فلش تو بالاترین قسمت پنل پشتی خودنمایی می کنن. ساختار دوربین‌های این گوشی باعث شده تا از کلمه خاص برای طراحی این گوشی استفاده کنیم. دوربین GALAXY A80 طوری طراحی شده که موقع گرفتن عکس سلفی، قسمتی که دوربین تو اون قرار گرفته به صورت کشویی رو به بالا حرکت میکنه و بعد ماژول دوربین با یه چرخش 180 درجه‌ای تبدیل به دوربین سلفی میشه. تو نگاه اول تبدیل دوربین اصلی به سلفی ایده خیلی جذابی بنظر میرسه اما خب این گوشی یه سری مشکلاتی هم داره. وقتی که گوشی میره تو حالت سلفی طول گوشی خیلی زیاد میشه، علاوه بر اون ماژول دوربین بخاطر ساختار چرخشی که داره خیلی لق میزنه. از طرفی هم دوربین موقع باز و بسته شدن صدای خیلی زیادی تولید میکنه.طراحی دوربین سلفی گلکسی A80طراحی قاب پشتی گلکسی A80زیرگوشی درگاه شارژ (Type C) به همراه اسپیکر اصلی و خشاب سیم کارت قرار گرفته. متاسفانه خبری از جک 3.5 میلی‌متری هندزفری تو این گوشی نیست. دکمه پاور تو لبه سمت راست گوشی و دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا هم تو لبه سمت چپ گوشی به چشم میخورن. اما پنل جلویی سامسونگ شاهکاره؛ یه صفحه نمایش تخت و بدون خمیدگی که هیچ خبری از بریدگی یا ناچ توش نیست و حاشیه‌های خیلی کمی هم داره.طراحی سمت چپ گلکسی A80طراحی زیر گوشی گلکسی A80طراحی سمت راست گلکسی A80مجموعا درباره طراحی این گوشی میشه گفت صفحه نمایش بدون ناچ و بریدگی به قیمت اضافه شدن دوربین سلفی مکانیکی، نشون میده سامسونگ ریسک بزرگی کرده. موقع کارکردن با گوشی باید خیلی مراقب افتادن گوشی باشید از اونجایی هم که قاب های محافظ لبه بالایی گوشی رو پوشش نمیدن این گوشی رو نسبت به رقباش آسیب پذیرتر میکنه. وزن زیاد و طراحی بزرگ این گوشی هم باعث شده تا GALAXY A80 یه گوشی بد دست باشه.

 نمایشگر گلکسی A80

سامسونگ حتی برای میان‌رده‌های خودش هم از بهترین نوع نمایشگر استفاده میکنه؛ چه برسه به A80 که یه گوشی بالارده محسوب میشه. نمایشگر A80 یه شاهکاره. یه پنل سوپر امولد (Super AMOLED) 6.7 اینچی با رزولوشن 1080 در 2400 تو این گوشی به چشم میخوره. کیفیت، نوردهی، کنتراست و دقت رنگ این نمایشگر عالیه و دقیقا همون چیزیه که از سامسونگ انتظار میره.نمایشگر گلکسی A80اما جذاب‌ترین قسمت نمایشگر تمام صفحه بودن اونه، یعنی دیگه خبری از دوربین سلفی تو یه قسمت از صفحه‌نمایشون نیست و A80 لذت کارکردن با یه نمایشگر تمام صفحه رو به شما میده. علاوه بر این حاشیه‌های کم صفحه نمایش باعث شده تا نسبت صفحه نمایش به پنل جلویی دستگاه به 85.8 درصد برسه. سامسونگ برای پوشش صفحه نمایش GALAXY A80 از گوریلا گلس 3 استفاده کرده که میشد بهتر باشه. علاوه بر این A80 از صفحه نمایش همیشه روشن یا Always on Display هم بهره میبره.

باتری و شارژدهی GALAXY A80

باتری یکی از نقاط ضعف این گوشیه. با توجه به ابعاد بزرگ A80 انتظار میره سامسونگ از  یه باتری با ظرفیت بالا استفاده کنه اما متاسفانه سامسونگ به یه باتری با ظرفیت 3700 میلی آمپر بسنده کرده. خوشبختانه گوشی از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی میکنه و متاسفانه چیزی از شارژ بی‌سیم تو این گوشی به چشم نمیخوره.ظرفیت پایین باتری در کنار صفحه نمایش بزرگ 6.7 اینچی باعث شد تا تو تست‌هایی که ما انجام میدیم گوشی فقط از یه صبح تا غروب بتونه شارژ نگه داره. و این یعنی نمی تونید زیاد رو باتری A80 حساب باز کنید. تو جعبه گوشی یه آداپتور 25 واتی شارژ سریع هم دیده میشه که شارژ کامل گوشی حدودا 1 ساعت و 15 دقیقه طول میکشه.

امنیت GALAXY A80

A80 هم مثل میان‌رده‌های خانواده A، حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش رو تو خودش میبینه. سرعت باز شدن قابل قبوله اما در مقایسه با رقبای خود تو این بازه قیمتی قافیه رو میبازه. تو تجربیات کاربری ما چند باری هم تو شناسایی اثر انگشت به مشکل خورد. خیلی بهتر میشد اگه سامسونگ تو محصولات بالارده هم مثل پرچمدارهای خودش از سنسورهای اولتراسونیک استفاده میکرد. جای سنسور اثر انگشت خوبه اما شاید اندازه بزرگ خود گوشی باعث بشه تا برای باز کردن گوشیتون مجبور باشید از هر دو دستتون استفاده کنید.GALAXY A80 با توجه به نحوه عملکرد دوربین سلفیش و طولانی بودن زمان باز شدن و چرخیدن دوربین، از سیستم تشخیص چهره محرومه. در کل میشه گفت سامسونگ تو قسمت امنیت کار چندان خاصی انجام نداده. حتی اون حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر هم عملکرد بدی داره و شاید بازکردن گوشی با الگو یا پین کد رو به بازکردن با اثر انگشت تون ترجیح بدید.

دوربین A80

خاص ترین قسمت A80 برمیگرده به نوع طراحی دوربین های این گوشی. سامسونگ از ترکیب لنز 48 مگاپیکسلی واید، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و یه سنسور TOF یا تشخیص عمق میدان برای دوربین A80 استفاده کرده. انتظاری که ما از دوربین A80 داشتیم خیلی بیشتر از چیزی بود که دیدیم. اما خب هنوز هم GALAXY A80 دوربین قابل قبولی داره و میتونه نیاز شمارو برطرف کنه.سنسور های دوربین گلکسی A80

  • سنسور اصلی:

دوربین اصلی A80 یه لنز 48 مگاپیکسلی با ضریب گشودگی دیافراگم 2.0 داره. دوربین از ویژگی ادغام پیکسل‌ها استفاده میکنه و خروجی کار یه عکس‌ 12 مگاپیکسلیه البته امکان ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی هم تو A80 وجود داره. علی رغم گشودگی کم دریچه لنز روشنایی تصاویر خوبه اما تو نور کم جزئیات پس زمینه یکم از بین میره.شارپنس هم در سطح قابل قبولی قرار داره و جزئیات به خوبی تو عکس‌ها ثبت میشه. سامسونگ قابلیتی رو اضافه کرده که با روشن کردن اون، هوش مصنوعی گوشی به کمکتون میاد و تنظیمات عکس رو متناسب با 30 حالتی که براش تعیین شده، تغییر میده. کیفیت عکس‌هایی که با این گوشی گرفته میشه خیلی فوق‌العاده نیست ولی قابل قبوله و راضی نگهتون میداره.

  • سنسور اولترا واید:

دومین دوربین A80 همونطور که انتظار میره دوربین اولتراوایده. لنز 8 مگاپیکسلی با ضریب گشودگی دیافراگم 2.2 برای GALAXY A80 انتخاب شده که زاویه دید 123 درجه‌ای رو پوشش میده. کیفیت عکس‌های اولترا واید نسبت به عکس‌های معمولی کمتره و خب این طبیعیه. عکس‌هایی که با این لنز گرفته میشه شارپنس بالایی ندارن، گستره دینامیکی خوبی هم توشون دیده نمیشه و لبه های تصویر بیش از حد کش میاد.

  • سنسور تشخیص عمق:

و اما سومین و آخر لنزی که تو A80 استفاده شده، لنز TOF یا تشخیص عمق میدانه. از این لنز برای جداسازی سوژه از پس زمینه و گرفتن عکس‌های پرتره استفاده میشه. جداسازی سوژه‌های انسانی از پس زمینه به خوبی صورت میگیره اما تو جداسازی اشیا با جزئیات بیشتر یکم به مشکل میخوره. اما بازهم پس زمینه به خوبی مات میشه، عکس‌ها روشنایی قابل قبولی دارن، شارپنس تو سطح قابل قبولیه و در کل میشه گفت عکس‌های پرتره‌ای که با این گوشی میگیرید به دلتون میشینه.

  • فیلم برداری:

A80 قابلیت فیلم برداری 4K و 30 فریم بر ثانیه رو داره. قابلیت فیلم برداری 60 فریم بر ثانیه هم فقط تو کیفیت 1080 براتون فراهمه. علاوه بر دوربین اصلی دوربین اولترا واید هم قابلیت فیلمبرداری 1080 و 30 فریم بر ثانیه رو تو خودش میبینه. خبری از لرزشگیر اپتیکال تو این دوتا گوشی نیست و لرزشگیر الکترونیکی تو فیلم‌برداری 1080 و 30 فریم بر ثانیه با هر دوتا لنز به چشم میخوره. از دیگر قابلیت‌ها میشه به لایو فوکوس هم در عکس و هم ویدیو اشاره کرد. علاوه بر این‌ها امکان فیلم‌برداری سوپر اسلوموشن با نرخ 4A80 فریم بر ثانیه و کیفیت 720 تو این گوشی دیده میشه.

  • دوربین سلفی:

بریم سراغ دوربین سلفی، شاید این امکان که بشه با لنزهای اصلی عکس‌های سلفی گرفت در نگاه اول خیلی جذاب باشه. بواسطه عملکرد خاص دوربین، عکس‌های سلفی که با این گوشی گرفته میشه یه سروگردن از رقیباش بالاتره. امکان تصویر برداری سلفی با همه امکانات دوربین اصلی نکته مثبتیه که میشه بهش اشاره کرد.سنسور سلفی گلکسی A80اتفاق جذابی که تو سلفی این گوشی میوفته اینه که میشه با لنز اولترا واید، سلفی بگیرید و این یعنی فضای بیشتر برای تصاویر سلفی. به لطف سنسور ToF عکس‌های پرتره تو حالت سلفی هم به خوبی ثبت میشن. دقیقا مثل دوربین اصلی عکس‌های سلفی روشنایی و شارپنس خوبی دارن و میشه روشون حساب کرد.

پردازنده و سخت افزار A80

سامسونگ توی GALAXY A80 از پردازنده 8 نانومتری اسنپدراگون 730 استفاده کرده. وظیفه پردازش بر عهده 8 هسته پردازشی گذاشته شده که 2 هسته با فرکانس 2.2 گیگاهرتز برای انجام کارهای سنگین و 6 هسته با فرکانس 1.8 گیگاهرتز برای انجام کارهای سبک تر در نظر گرفته شده. این گوشی فقط تو یه نسخه حافظه داخلی 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت به بازار عرضه شده.سخت افزار گلکسی A80پردازنده قوی در کنار 8 گیگابایت رم باعث شده تا عملکرد پردازشی گوشی بشدت خوب باشه. ما مثل همیشه برای تست عملکرد پردازشی بازی آسفالت 9 رو روی گوشی نصب کردیم. خوشبختانه A80 از این آزمون سربلند بیرون اومد و بازی بدون هیچ لگ و یا کندی اجرا شد. A80 به خوبی از پس اجرای بازی‌های سنگین بر میاد. کار کردن تو محیط خود گوشی هم سریع و براحتی انجام میشه و به لطف 8 گیگابایت رم عملکرد گوشی تو جابجایی بین برنامه و اجرای همزمان چندین برنامه هم خیلی خوبه. در مجموع میشه عملکرد پردازشی A80 رو رضایت بخش دونست.

نرم افزار و رابط کاربری A80

رابط کاربری اختصاصی سامسونگ One UI 2.0 بر پایه اندروید 9 تو این گوشی دیده میشه. تو نگاه اول به شباهت خیلی زیاد رابط کاربری با S10 پی میبرید. همونطور که همیشه گفتیم رابط کاربری موضوعیه که کاملا به سلیقه افراد بر میگرده. اما میشه گفت بین گوشی‌های اندرویدی رابط کاربری سامسونگ واقعا خوبه، تمرکز بیشتر روی ویجت‌ها وآیکون‌های جذاب از نکاتیه که تو این گوشی به چشم میخوره.علاوه بر این‌ها رابط کاربری سامسونگ قابلیت شخصی سازی زیادی رو هم به کاربر میده. شما حالا میتونید سایز آیکون‌ها رو تغییر بدین یا اینکه بازه زمانی مختلفی رو برای صفحه‌نمایش همیشه روشن انتخاب کنید. حالت تیره هم با این گوشی اضافه شده تا دیگه نوز زیاد صفحه‌نمایش تو نور کم اذیتتون نکنه. قبلا درباره ویژگی‌های رابط کاربری سامسونگ مفصل توضیح دادیم که میتونید لینک مطلبش رو در انتهای همین متن پیدا کنید.

اسپیکر A80

تو این بخش یه اتفاق جالبی افتاده. سامسونگ دیگه از اسپیکر مکالمه استفاده نکرده و از تکنولوژی ارتعاش صفحه نمایش برای پخش صدا هنگام مکالمه استفاده میکنه. خب این یعنی خبری از اسپیکر ثانویه و صدای استریو نیست. صدا از طریق تک اسپیکر خیلی کوچکی که تو لبه پایینی دستگاه تعبیه شده پخش میشه. بلندی صدا خیلی چنگی به دل نمیزنه و کیفیت و تفکیک صدای خوبی هم نداره. البته گوشی از تکنولوژی دالبی هم پشتیبانی میکنه که فقط وقتی هدفونتون متصل باشه میتونید ازش استفاده کنید.  به نظر ما سامسونگ میتونست تو بخش اسپیکر خیلی بهتر عمل کنه و در کل اسپیکر A80 یه نمره ضعیفی میگیره.

جمع بندی

طراحی جدید و البته خاص A80 در کنار صفحه نمایش بدون ناچ و بریدگی باعث شده تا A80 مورد توجه خیلی‌ها قرار بگیره. قابلیت تبدیل دوربین‌های اصلی به دوربین سلفی ویژگی دیگه‌ایه که این گوشی رو به یک گزینه ایده‌آل برای دوست داران عکس‌های سلفی تبدیل میکنه. صفحه نمایش فوق‌العاده درکنار سخت افزار قوی میتونه هر کسی رو نسبت به خرید این گوشی ترغیب کنه.اما در مقابل طول عمر کم باتری، کیفیت متوسط عکس‌ها، اسپیکر ضعیف و عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و جک3.5 میلی‌متری صدا از نکات منفیه این گوشیه. در کل میتونیم بگیم که A80 واقعا گوشی خوبیه اما ارزش خرید بالایی در لیست قیمت گوشی موبایل در بازار تو بازه قیمتی خودش نداره. شما میتونید با همین مقدار هزینه گوشی‌های بهتری رو از بقیه برندها مثل هواوی و شیائومی خریداری کنید. 

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۶ آبان, ۱۳۹۸

آخرین مقالات