بررسی گوشی A14 سامسونگ

گوشی سامسونگ A14 4G بدون هیچ سر و صدای خاصی معرفی شد و به سرعت در اسفند 1401 وارد بازار ایران شده است. احتمالا این گوشی بتواند یکی از کاندیدای اصلی پرفروش ترین گوشی سال 1402 باشد. البته با توجه به قیمت پایین گوشی و همچنین سابقه محبوبیت نسل های قبلی گوشی‌های میانرده اقتصادی، تقریبا کار سختی پیش رو ندارد. با بررسی A14 همراه موبونیوز باشید تا ببینیم گوشی Samsung Galaxy A14 چه تغییراتی کرده است و تا چه حد می‌تواند یک عملکرد خوب را در کنار کیفیت ساخت و قیمت مناسب داشته باشد.

بررسی A14 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

مهمترین و بیشترین تغییری که به نسبت a13 مشاهده کردیم، طراحی ظاهر و بدنه گوشی بود که مدرن تر و زیباتر شده است. طراحی مثل گوشی های گرون‌قیمت‌تر سامسونگ به صورت تخت ساخته شده است. این طراحی باعث می‌شود گوشی نسبت به قیمتش، ظاهر بهتری داشته باشد. بدنه کاملا از پلاستیک است ولی در قاب پشتی تکسچر استفاده شده یکدست نیست. یک تکسچر راه راه به صورت عمودی و مات استفاده شده است که حس جالبی موقع در دست گرفتن می‌دهد.

نقد و بررسی A14 از نظر طراحی بدنه
با بررسی A14 متوجه شدیم قاب پلاستیکی و مات این گوشی که یک تکسچر جذاب راه راه هم دارد که مانع از درج اثر انگشت روی قاب می‌شود.

کیفیت بدنه A14 سامسونگ

این طراحی مات باعث می‌شود کثیفی و اثر انگشت خیلی روی بدنه باقی نماند و ظاهر گوشی تمیز باقی بماند. محل قرارگیری و چینش دوربین ها هم تفاوتی نکرده است و از همان طراحی یکپارچه با همان بدنه و فریم برای دوربین ها استفاده شده است. فقط یک لنز تشخیص عمق حذف شده است و سه لنز دیگر به صورت عمودی به همراه یک فلش LED روی قسمت پشتی گوشی قرار گرفته‌اند. پایین این قسمت هم لوگوی Samsung به چشم می‌خورد.

وزن و ابعاد گوشی A14

مورد دیگری که در بررسی A14 متوجه شدیم، تغییر قطر و ابعاد گوشی بود که کمی بزرگتر شده است و وزن گوشی را بالاتر می‌برد. پس با یک گوشی قطور طرف هستیم که استفاده طولانی مدت از آن ممکنه خسته کننده باشد. بسته به اندازه دست و نوع در دست گرفتن، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

طراحی قاب پشت A14

تخت شدن قسمت پشتی هم باعث می‌شود این وزن بیشتر حس شود و کمی از خوش دستی و راحتی گوشی کم کند. البته فریم بزرگ گوشی از پلاستیک براق با یک خمیدگی کوچیک ساخته شده است تا استفاده از گوشی و در دست گرفتن آن کمتر اذیت کننده باشد. رنگ های استفاده شده در این نسل هم تنوع بهتر و بیشتری دارد و می‌تواند نظر قشر بیشتری را به خودش جلب کند.

بررسی A14 از نظر کیفیت طراحی
تغییرات ظاهری خوبی در این نسل ایجاد شده است و در بحث بررسی طراحی A14 از ما امتیاز این بخش را می‌گیرد.

طراحی اطراف بدنه A14

روی لبه بالایی فریم گوشی میکروفون قرار دارد و خبر خاص دیگری نیست. سمت راست دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته است که سرعت و دقت مناسبی در باز کردن گوشی دارد. سمت چپ درگاه سیم کارت قرار گرفته است که به صورت همزمان از دو سیم کارت و یک کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند. پایین گوشی هم تک اسپیکر، پورت تایپ سی، میکروفون و جک 3.5 میلیمتری صدا جا خوش کرده است.

طراحی دوربین‌های گلکسی A14

پنل جلوی گوشی و صفحه نمایش تغییر مثبتی نکرده و می‌شود گفت تا حدودی پسرفت هم داشته است. طراحی پنل از همان طراحی قدیمی با حاشیه زیاد استفاده می‌کند. البته به خاطر کشیده تر شدن صفحه نمایش، حاشیه نمایشگر (به خصوص از بالا و پایین) هم بیشتر شده است. دوربین سلفی هم هنوز یک ناچ قطره ای بالای صفحه نمایش قرار دارد. بلندگوی مکالمه هم بالای این ناچ قرار گرفته است.

بررسی قاب A14
طراحی گوشی A14 نسبت به نسل قبل تغییر کرده و شبیه به s24 شده است.

سامسونگ هنوز در کیفیت ساخت گوشی های خودش فاصله زیادی با گوشی های رقیب دارد. تغییرات ظاهری خوبی در این نسل ایجاد شده است که ظاهر گوشی را کمی مدرن‌تر و جذاب‌تر کرده است. اما باز هم طبق نظرات کاربران و نقد و بررسی A14، کیفیت ساخت خیلی خوب نیست. البته تغییر سبک طراحی باعث شده این کیفیت خیلی به چشم نیاد و حس ارزون بودن موقع استفاده از گوشی خیلی به شما دست ندهد.

طراحی نمایشگر A14

طراحی صفحه نمایش هم با اینکه قدیمی شده است ولی از سامسونگ انتظار بیشتری نمی‌شود داشت. سامسونگ حتی در گوشی های میان رده خودش هم در این بخش تغییر خاصی ایجاد نکرده است. از گواهی IP و محافظت پیش فرض صفحه نمایش هم خبری نیست که نمی‌شود عیب خاصی در این زمینه به گوشی A14 سامسونگ گرفت.

بررسی کیفیت صفحه نمایش A14

صفحه نمایش 6.6 اینچی با پنل PLS LCD و رزولوشن 1080 کیفیت تصویر مناسب و قابل قبولی دارد. اما در بررسی A14 دیدیم که به خاطر نوع پنل روشنایی و زاویه دید محدودتری دارد. این پنل، در محیط های روشن و بیرون از خانه استفاده از گوشی را کمی سخت می‌کند. زمان بررسی نمایشگر A14 متوجه شدیم که مشکل روشنایی خودکار که در A13 وجود داشت، با اضافه شدن حسگر مجاورتی در A14 برطرف شده است. خوشبختانه، دیگر با کاهش یا افزایش خودکار بیش از حد و غیرمعقول روشنایی طرف نیستیم.

نقد A14 از نظر کیفیت صفحه نمایش
نتیجه تست A14 در بخش کیفیت صفحه نمایش این بود که پنل PLS LCD این گوشی روشنایی و زاویه دید محدودتری دارد. در محیط های روشن و بیرون از خانه ممکن است اذیت کننده باشد.

یکی از بخش هایی که در نسخه 5G بهبود خوبی پیدا کرده بود اما اینجا از آن خبری نیست، اضافه شدن نرخ به روز رسانی 90 هرتزی بود. اما نسخه 4G به رفرش ریت 60 هرتزی بسنده کرده است و نباید انتظار یک تجربه روان را داشته باشید. ترکیب رنگ ها هم بد نیست و با تغییرات در تنظیمات می‌توانید ترکیب دلخواه خودتان را به دست بیاورید. در کل، این بخش می‌شود گفت هیچ تغییری نسبت به A13 نکرده است و تقریبا همان پنل برای این گوشی هم استفاده شده است.

تست A14 سامسونگ در بخش باتری و شارژدهی

باتری لیتیوم پلیمری 5000 میلی آمپر ساعتی شارژدهی مناسب و قابل قبولی دارد. با وجود اینکه مصرف پردازنده و صفحه نمایش کم است، بررسی A14 نشان داد که در استفاده معمولی تا دو روز از گوشی استفاده کنید. البته دیگر به سبک گوشی های میان رده اقتصادی سامسونگ از آداپتور داخل جعبه خبری نیست و باید یک هزینه جدا هم برای آداپتور در نظر بگیرید. اینجا باید واقعا به گوشی ها شیائومی و بقیه چینی ها احترام گذاشت که نه تنها شارژر داخل جعبه قرار دارد بلکه توان بالا و سرعت شارژ بسیار خوبی هم دارند. 

برای شارژ گوشی باید یا از شارژرهای قدیمی خودتان استفاده کنید و یا آداپتور 15 واتی قابل پشتیبانی را بخرید. با این آداپتور شارژ کامل گوشی حدود 2 ساعت و 20  دقیقه زمان می‌برد که می‌شود گفت معمولی است و خیلی بد نیست. فست شارژ هم در نیم ساعت حدود 30 درصد باتری را شارژ می‌کند.

بررسی دوربین گوشی A14

در این بخش شاهد اتفاق خاصی نبودیم. فقط لنز تشخیص عمق حذف شده است که می‌شود گفت خیلی چیز خاصی را هم از دست نداده است. در گوشی A14 ما 5 تا لنز دوربین داریم که از قرار زیرند:

  • وربین اصلی: سنسور لنز اصلی 50 مگاپیکسل
  • دوربین اولترا واید: 5 مگاپیکسل
  • دوربین ماکرو: ۲ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: ۱۳ مگاپیکسل

که در بررسی A14 دیدیم که در حد یک گوشی اقتصادی می‌تواند انتظارات را برآورده کند.

بررسی عملکرد دوربین A14 سامسونگ
در بررسی A14 کیفیت دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی خوب بود ولی عدم وجود سنسور لرزشگیر اپتیکال حس می‌شد.

عملکرد دوربین اصلی A14

لنز اصلی عملکرد معمولی دارد و در حد قیمت می‌تواند کار شما را راه بی‌اندازد. جزئیات و رنگ عکس ها مناسب است و فقط ادیت نرم افزاری مخصوص سامسونگ روی عکس ها دیده می‌شود که کمی عکس ها را اغراق شده و روشن می‌کند. دوربین اصلی A14 با کیفیت 1080 و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری می‌کند و کیفیت فیلم ها هم خوب و قابل قبول است. با این حال، لرزشگیر خیلی خوب نیست و فوکوس هم گاهی اوقات مشکل پیدا می‌کند.

عملکرد دوربین سلفی A14

با بررسی دوربین سلفی A14 متوجه پیشرفت نسبت به نسل قبلی شدیم. این‌بار سامسونگ از یک سنسور 13 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده کرده است که جزئیات بهتری در عکس ها دیده می‌شود و نویز به مراتب کمه و رنگ های صورت هم خوب پردازش می‌شود. در مجموع تغییرات بخش دوربین خیلی گسترده و زیاد نبوده و یک سری تغییرات کوچیک ایجاد شده است. کیفیت کلی در حد قبلی خودش مانده است و ضعف خاصی با توجه به قیمت دیده نمی‌شود.

تست دوربین A14 سامسونگ
عملکرد دوربین A14 بهتر از نسل قبل شده است و این بار نویز تصاویر به مراتب کمتره و رنگ ها به خوبی پردازش میشن.

عملکرد لنز اولتراواید A14

لنز اولترا واید هم متوسط است و نسبت به لنز اصلی کمی افت کیفیت دارد و دینامیک رنج خیلی خوب نیست. لنز ماکرو بیشتر جنبه فانتزی دارد و به خاطر نداشتن فوکوس خودکار نمی‌توانید عکس های خیلی خوبی با آن بگیرید.

بررسی Samsung A14 از نظر قدرت پردازشی و رابط کاربری

سامسونگ برای گوشی A14 از یک تراشه مدیاتک هلیو G80 با تکنولوژی ساخت 12 نانومتری استفاده کرده است. پس مثل نسخه 5G خبری از تراشه های مختلف برای ریجن های مختلف نیست. اگه این گوشی را با نسخه معمولی A13 مقایسه کنیم، پیشرفت بسیار خوبی را می‌بینیم و دیگر از مشکلات هنگ و کندی خبری نیست. پس می‌توانید یک تجربه راحت و بدون مشکل خاصی را با گوشی داشته باشید. ولی اگه با نسخه بهبود یافته A13 به نام A14 مقایسه کنیم، تقریبا تفاوت خاصی بین دو گوشی دیده نمی‌شود و هر دو از همین پردازنده مدیاتک استفاده می‌کنند.

تست A14 در بخش پردازنده
سامسونگ در این گوشی از چیپست mediatek helio g80 استفاده کرده است که در مراحل بررسی A14 هیچ لگ و باگ خاصی در آن دیده نشد.

در بررسی عملکرد A14 در بخش پردازنده دیدیم که برنامه ها و بازی ها با گرافیک معمولی را بدون مشکل اجرا می‌کند. فقط باید انتظار لگ و فریم پایین را داشته باشید و اگر می‌خواهید تجربه روان تری داشته باشید باید جزئیات گرافیکی را کمی کاهش دهید. دمای گوشی هم در استفاده بلند مدت خیلی بالا نمی‌رود ولی کمی در استفاده سنگین و طولانی با کاهش قدرت روبرو می‌شویم. گوشی سامسونگ A14 4G در 2 دو نسخه با 4/6 گیگ رم و 64/128 حافظه ذخیره سازی عرضه می‌شود. البته بابت فضای ذخیره سازی خیلی مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید در آینده با استفاده از کارت حافظه جانبی آن را افزایش دهید.

عملکر A14 سامسونگ در بازی
عملکرد A14 در اجرای بازی های گرافیک متوسط کمی افت می‌کند و باید انتظار لگ و فریم پایین را داشته باشید.

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری A14

سامسونگ در این گوشی از اندروید 13 در کنار One UI Core 5 استفاده می‌کند. این سیستم عامل تجربه روان و سبکی به شما می‌دهد و هم امکانات شخصی سازی مناسب و متنوعی دارد. البته نسخه Core برای گوشی های اقتصادی سامسونگ که پردازنده نسبتا ضعیف‌تری دارند، بهینه شده است. این مسئله باعث میشود خیلی لگ و باگ در رابط کاربری نداشته باشید.

پشتیبانی نرم افزاری بخشی است که سامسونگ در آن نسبت به باقی رقبا بهتر عمل می‌کند و می‌توانید انتظار دو سال پشتیبانی نرم افزاری و 4 سال پشتیبانی امنیتی را برای این گوشی داشته باشید تا خیالتان بابت طول عمر Samsung a14 هم راحت شود.

بررسی اسپیکر A14 سامسونگ

همچنان شاهد استفاده از یک اسپیکر مونو با بلندی خوب اما کیفیت صدای متوسط هستیم که بیس خیلی عمیقی هم ندارد. جک 3.5 میلیمتری هم هنوز دیده می‌شود و فعلا خبری از حذف آن مثل آداپتور نیست. ورژن بلوتوث هم به نسخه 5.1 ارتقا پیدا کرده که تغییر خوبی است.

آیا گوشی A14 سامسونگ ارزش خرید دارد؟

با توجه به بررسی  A14 و مقایسه با نسل قبلی گوشی های میانرده اقتصاد سامسونگ، تغییرات خیلی زیاد و گسترده ای نکرده است. در بخش صفحه نمایش و باتری عملا هیچ تفاوتی با گوشی A13 ندارد. قدرت سخت افزاری بسیار بهتر و قوی تر شده است و دیگر کندی و لگ در استفاده معمولی در آن دیده نمیشود. دوربین هم با بهتر شدن لنز سلفی و بهبودهای کوچیک کلی می‌شود گفت راضی کننده بوده است. بیشترین تغییر در بخش ظاهر و طراحی ایجاد شده است تا طراحی خیلی تکراری و قدیمی به نظر نرسد. 

قیمت A14 سامسونگ در نسخه با رم و حافظه 4/64 در رنج 5 تا 5.5 میلیون تومان قرار دارد. اگه شرایط بازار و دلار نزولی باشد احتمال کاهش قیمت هم دارد ولی با توجه به شرایط ایران، قیمت گوشی ها روزانه و به صورت لحظه ای باید بررسی شود. اگه قصد خرید یک گوشی اقتصادی با امکانات مناسب را دارید، با توجه به نقد و بررسی A14 و اینکه نسبت به A13 خیلی تفاوت قیمتی زیادی ندارد، خرید منطقی‌تری به حساب می‌آید.

اگر نسخه 5G در بازار ایران موجود می‌شد با اینکه کمی از این گوشی گران‌تر است، با داشتن رفرش ریت 90 هرتزی و قدرت پردازشی بیشتر گزینه اقتصادی بسیار بهتری به حساب می‌‌آمد ولی احتمالا باید به خرید نسخه 4G بسنده کرد! 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 118
5/ 4.1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

shahab-021

تکراریا هیچکدوم پرفروش نیستن
فقط مردم مجبورن بخاطر قیمتش بخرن

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
Nurse

🙄🙄

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
Amir ali namaei

اصلا خوب نیست مشخصاتش برابری میکنم با ao4e

۲۹ دی ۱۴۰۲
Mirsajjad1386

چرا ویدیو پلی نمیشه؟

۲۳ آذر ۱۴۰۲
Bita_r

A14 بهتره یا A12؟

۲۲ آبان ۱۴۰۲
164_Ehsan

واقعا خیلی کم کاری کرده سامسونگ این همون گوشی a13 فقط با نرم افزار جدید تر همین هیچ تفاوتی نکرده اگه اینطوری باشه ۳ تونن بیشتر میزاریم a24 بهترین گوشی اقتصادی رو میگیریم

۰۸ آبان ۱۴۰۲
tahamousavi

لابد قراره این گوشی بدون شارژر پرفروش ترین گوشی امسال ایرانم بشه!!!

۰۶ آبان ۱۴۰۲
MohammadHosseinxz

ینی واقعاً ارزش خرید A04s از A14 بیشتره؟

۰۱ آبان ۱۴۰۲
    Alireza 2010

    خیر A14 بهتره

    ۰۱ آبان ۱۴۰۲
Soheil1386

به درد نمیخوره

۰۱ آبان ۱۴۰۲
mehdi gheysari

redmi note 12 5gیا 4g

۳۰ مهر ۱۴۰۲
Amir1828wuee

کیا این گوشی دارن مشکل تاچ داره

۲۹ مهر ۱۴۰۲
    Mirsajjad1386

    من دارم.اذیت می کنه دیگه

    ۲۳ آذر ۱۴۰۲
ALIASGHR_HDAIT

ی سوال من چند جا از موبایل فروشی ها رفتم میگن تاچ و اثر انگشتش درست کار نمیکنه یعنی اگ شما امروز اثر انگشت رو ثبت کنیم فردا پاک میشه همین منو تو شک انداخته دو دل کرده که بخرم یا نه

۲۹ مهر ۱۴۰۲
    Alireza 2010

    نه اینطور نیست
    یکم دیر قفل گوشی رو باز میکنه

    ۰۱ آبان ۱۴۰۲
    Mirsajjad1386

    تاچ مشکل داره ولی اثرانگشت اوکیه

    ۲۳ آذر ۱۴۰۲
shahab-021

اکثر مشخصات تکراری
حالا این چی میخاد دربیاد خدا میدونه
سامسونگ هم دست از سری آ برنمیداره

۲۹ مهر ۱۴۰۲
King Samsung

نه مشکل نداره گوشی های نسل ۴ سامسونگ فوق العاده هستند مخصوصا a24 من خودم آ ۲۴ دارم

۲۸ مهر ۱۴۰۲
Tahas

شجاری کجاییی

۲۸ مهر ۱۴۰۲
Amir1828wuee

دوستان میشه بگین بدون گلس هم تاچش مشکل داره یا نه

۲۷ مهر ۱۴۰۲
Yasinking

من الان سه ماه a14 دارم و تاچش یکم مشکل داره ولی میشه باهاش کنار اومد، کيفيت ساخت هم در حد سامسونگ و بقیه بخش ها با توجه به قیمت خوبه 👍

۲۷ مهر ۱۴۰۲
    Amir1828wuee

    بدون گلس هم تاچ مشکل داره

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
Yasinking

من الان سه ماه a14 دارم و تاچش یکم مشکل داره ولی میشه باهاش کنار اومد، کيفيت ساخت هم در حد سامسونگ و بقیه بخش ها با توجه به قیمت خوبه 👍

۲۷ مهر ۱۴۰۲
Hwman

گوشی خوبیه ولی تفاوت زیادی باa13نداره

۲۷ مهر ۱۴۰۲
    Tahas

    پردازنده پیشرفت چشمگیری کرده

    ۲۸ مهر ۱۴۰۲
      Alireza96483904

      خوب نیست از نظر من

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
Mohammadreza138

گوشی خوبی هست

۲۷ مهر ۱۴۰۲