مقایسه A54 و S24 سامسونگ

A54 و S24 دو تا از محصولات برند سامسونگ هستن که اختلاف رده و قیمت قابل توجهی با هم دارن. مقایسه این دو اما تفاوت‌های یک گوشی میانرده و یک گوشی پرچمدار رو به ما نشون میده و می‌تونیم ببینیم که سامسونگ در گوشی‌های پرچمدارش چه تکنولوژی‌ها و قابلیت‌هایی به کار میبره که اون‌ها رو از سری میانرده‌ متمایز می‌کنه. البته عملکرد A54 به عنوان یکی از محبوب‌ترین میانرده‌های سری A در بعضی از بخش‌ها شما رو غافلگیر می‌کنه. پس تا پایان مقایسه A54 و S24 سامسونگ همراه موبونیوز باشید تا با هم ببینیم A54 تا چه اندازه می‌تونه برای S24 خط و نشون بکشه.

 

مقایسه A54 و S24 سامسونگ از نظر طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ که مدت‌ها طراحی‌های مختلف رو برای گوشی‌هاش امتحان می‌کرد، بالاخره به یک زبان مشترک رسیده و اون رو نه تنها برای سری S که حتی برای سری میانرده A هم پیاده‌سازی کرده. در نتیجه زبان طراحی S24 و A24 کم و بیش یکسانه و فقط در جزئیات، ابعاد و متریال بکار رفته هست که تفاوت‌های این دو آشکار میشه. به محض دیدن هر دو گوشی، اولین تفاوتی که جلب توجه می‌کنه ابعاد و اندازه اون‌هاست. A54 با اختلاف چند میلیمتری از رقیبش بزرگتره و ضخامت خیلی بیشتری داره. S24 که نمایشگر کوچک‌تر و باتری کم‌حجم‌تری داره به طور کلی جمع و جورتره و همین باعث شده تا کار با یک دست با اون ممکنه باشه در حالی که A54 خوشدستی رقیبشو نداره.

 

مقایسه کیفیت بدنه

سامسونگ در ساخت پنل پشتی و جلویی هر دو گوشی از شیشه استفاده کرده اما این شیشه‌ها با هم تفاوت دارن. پنل پشتی و جلویی S24 توسط یک لایه گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت میشه اما A54 سراغ گزینه اقتصادی‌تر گوریلا گلس 5 رفته که باز هم محافظت بسیار خوبی رو برای گوشی فراهم می‌کنه اما مقاومت اون به ویکتوس 2 نمی‌رسه.

جای تعجب نداره که سامسونگ برای ساخت فریم S24 از آلومینیوم استفاده کرده اما برای ساخت فریم A54 پلاستیک رو انتخاب کرده. لبه‌های S24 کاملا تخت هستند و به گوشی‌های اپل شباهت دارن. لبه‌های A54 اما با مقداری انحنا ساخته شدن.

مقایسه کیفیت بدنه a54 و s24 سامسونگ

هر دو گوشی موفق شدن استاندارد IP رو دریافت کنن. A54 استاندارد IP67 رو دریافت کرده و تا عمق یک متری به مدت 30 دقیقه ضدآب باقی می‌مونه. S24 هم استاندارد IP68 رو دریافت کرده و در عمق 1.5 متری به مدت نیم ساعت ضدآب باقی می‌مونه.

 

مقایسه پنل جلویی و پشتی

در پنل جلویی S24 یک نمایشگر 6.2 اینچی قرار داره که 90.9 درصد از پنل جلویی رو پوشش میده. نمایشگر 6.4 اینچی A54 تنها 82.9 درصد از پنل پشتی رو پوشش میده و به عبارتی حاشیه‌های نمایشگر A54 از رقیبش خیلی بیشتره. در واقع یکی از ایرادات طراحی A54 هم به حاشیه‌های زیاد صفحه نمایش اون بر می‌گرده که معمولا در رقبای هم قیمت شیائومی بسیار کمتره.

مقایسه طراحی A54 و S24

طراحی پنل پشتی تقریبا یکسانه. در هر دو گوشی سه دوربین رو می‌بینیم که به صورت جزیره‌ای و بدون هیچ قاب یا حاشیه‌ای مستقیما از پنل پشتی خارج شدن و در کنار اون‌ها هم یک فلاش ال ای دی قرار داره.

خوشدستی، متریال بهتر در فریم و پنل‌های پشتی و جلویی و همچنین وزن 167 گرمی در مقابل وزن 202 گرمی A54، باعث شده تا برنده این بخش گوشی پرچمدار سامسونگ یعنی S24 باشه. تنها ضعف A54 در این بخش حاشیه‌های زیاد نمایشگر اونه و بقیه موارد مثل پلاستیکی بودن فریم با توجه به بازه قیمتی گوشی منطقیه و انتظار بیشتری هم از یک گوشی میانرده نداریم.

 

مقایسه صفحه نمایش A54 و S24

نمایشگرهای سامسونگ همیشه یکی از نقاط قوت محصولات این برند محسوب می‌شدن و در مورد این دو گوشی هم این مسئله صدق می‌کنه. گلکسی A54 به یک صفحه نمایش 6.4 اینچی با رزولوشن 1080 در 2340 از نوع سوپر آمولد مجهز شده. کیفیت این نمایشگر از هر نظر عالیه؛ رنگ‌ها بسیار زیبا به تصویر کشیده میشن و عمق رنگ مشکی با توجه به آمولد بودن صفحه زیاده. حداکثر روشنایی نمایشگر A54 در حالت خودکار به 1000 نیت می‌رسه و حتی در زیر نور خورشید شما می‌تونید نمایشگر رو ببینید و با گوشیتون کار کنید. پشتیبانی از استاندارد HDR+ یکی دیگه از نقاط قوت این نمایشگره و محتواهایی که از این استاندارد برخوردارن با کیفیت بالاتری در A54 به تصویر کشیده میشن. نرخ نوسازی 120 هرتزی امکانات نمایشگر A54 رو کامل می‌کنه و در کنار پردازنده خوب که جلوتر به بررسی اون می‌پردازیم باعث میشه عملکرد کلی گوشی بسیار روان به نظر برسه.

مقایسه صفحه نمایش A54 و S24

با اینکه صفحه نمایش A54 هیچ ایرادی نداره و در بین رقبای هم قیمتش یکی از بهترین‌هاست اما هیچ کدوم از این‌ها به این معنی نیست که سامسونگ نمی‌تونه نمایشگری بهتر بسازه. S24 با توجه به پرچمدار بودنش به یک صفحه نمایش باکیفیت 6.2 اینچی از نوع داینامیک آمولد مجهز شده که رزولوشن 1080 در 2340 داره. کوچکتر بودن نمایشگر باعث شده تا تراکم پیکسلی اون از A54 بیشتر باشه. بهره‌مندی از تکنولوژی داینامیک آمولد به این معنیه که نمایشگر S24 کنتراست و دقت رنگ بهتری نسبت به نمایشگرهای آمولد معمولی داره و در حذف نورهای مضر آبی هم بهتر عمل می‌کنه.

مقایسه صفحه نمایش A54 و S24

پشتیبانی از استاندارد Dolby Vision یکی دیگه از قابلیت‌های این نمایشگره. به گفته خود سامسونگ در حالت خودکار حداکثر روشنایی صفحه نمایش S24 به 2600 نیت می‌رسه و کار با گوشی حتی در زیر نور خورشید به سادگی امکانپذیره. در نرخ نوسازی هم با اینکه صفحه نمایش S24 به 120 هرتز محدود شده و تفاوتی با A54 نداره اما این 120 هرتز متغیره و خود گوشی به صورت هوشمند می‌تونه مقدار نرخ نوسازی رو برای صرفه جویی در مصرف باتری بین 1 تا 120 هرتز تغییر بده. با توجه به ظرفیت کمتر باتری به خاطر اندازه جمع و جوری که S24 داره، وجود یک نمایشگر LTPO برای این گوشی ضروریه.

S24 تونست برتری خودش رو در بخش نمایشگر هم به رخ بکشه. با اینکه نمیشه هیچ ایرادی به صفحه نمایش A54 گرفت اما S24 با داشتن تکنولوژی داینامیک آمولد و همچنین LTPO بودن پنل عملکرد بهتری رو از خودش نشون میده.

 

مقایسه A54 و S24 از نظر عملکرد باتری و شارژدهی

بخش باتری جاییه که رقابت دو گوشی خیلی به هم نزدیکه و هر دو حرف برای گفتن دارن. یک باتری بزرگ با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت وظیفه تامین انرژی A54 رو بر عهده داره. شارژدهی این باتری نسبت به سایر گوشی‌های میانرده هم قیمت بهتره و در استفاده‌های روزمره و نیمه سنگین به راحتی برای یک روز کامل شارژدهی داره. با یک شارژ کامل شما می‌تونید تا 9 ساعت و پنج دقیقه به وب گردی بپردازین یا برای 13 ساعت و 23 دقیقه ویدیو ببینید.

در بخش شارژ شدن اما عملکرد میانرده پرطرفدار سامسونگ چندان تعریفی نداره. در حالی که فست شارژهای 60 واتی و حتی بالاتر در این بازه قیمتی برای سایر برندها معمولی حساب میشه، A54 سامسونگ از تنها 25 وات فست شارژ پشتیبانی می‌کنه. در جعبه گوشی شارژری قرار داده نشده و باید اون رو جداگانه تهیه کنید. با یک شارژر 25 واتی استاندارد، باتری A54 در مدت نیم ساعت 56 درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل باتری هم باید یک ساعت و 3 دقیقه صبر کنید.

باتری و شارژدهی A54

با اندازه کوچکی که S24 داره خیلی عجیب نیست که انتظار یک باتری کوچک رو داشته باشیم و همینطور هم هست. ظرفیت باتری اس 24 تنها 4000 میلی‌آمپر ساعته که عدد نسبتا کمی در مقایسه با سایر گوشی‌ها محسوب میشه. با این وجود، سامسونگ با بکارگیری پردازنده کم مصرف و نمایشگر LTPO تونسته حداکثر بهره رو از همین باتری کم ظرفیت ببره. با شارژ کامل، باتری S24 برای 17 ساعت و 40 دقیقه ویدیو دیدن یا برای 9 ساعت و 46 دقیقه وب‌گردی شارژدهی داره و عملکرد بهتری رو نسبت به باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی A54 از خودش نشون میده. ظاهرا سامسونگ بین گوشی‌های میانرده و پرچمدارش فرق نمی‌ذاره و در هر صورت شما مجبورید شارژر رو جداگانه تهیه کنید. باتری S24 از فست شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کنه که می‌تونه در مدت نیم ساعت 59 درصد گوشی رو شارژ کنه و در مدت یک ساعت و 15 دقیقه شارژ اون رو به 100 درصد برسونه.

باتری و شارژدهی s24

از اونجایی که S24 یک گوشی بالارده محسوب میشه باید از اون انتظار امکانات یک گوشی پرچمدار رو داشت. یکی از این امکانات قابلیت شارژ بی‌سیمه که خوشبختانه در این گوشی قرار داده شده. S24 از شارژ بی‌سیم با سرعت 15 وات پشتیبانی می‌کنه و علاوه بر اون به قابلیت شارژ معکوس هم مجهز شده و می‌تونه دستگاه‌های الکترونیکی دیگه‌ای مثل ساعت‌های هوشمند یا هندزفری‌ها (که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنن) رو به صورت بی‌سیم شارژ کنه.

شارژدهی بسیار خوب با وجود باتری کم حجم، قابلیت شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس باعث میشه ما S24 رو به عنوان برنده این بخش انتخاب کنیم. در بخش شارژدهی هر دو گوشی بسیار خوب عمل می‌کنن و عملکردشون کم و بیش مشابهه اما در بخش شارژ شدن، سرعت فست شارژ کم و نبود شارژر دو نقطه ضعفیه که در هر دو گوشی مخصوصا پرچم دار S24 به وضوح دیده میشه.

 

مقایسه A54 و S24 در بخش دوربین

با اینکه این دو گوشی در دو بازه قیمتی کاملا متفاوت قرار دارن اما سامسونگ هر دو رو به 3 دوربین مجهز کرده. البته کاربرد و کیفیت این دوربین‌ها یکسان نیست و S24 به خاطر پرچمدار بودنش از دوربین‌های بهتری بهره‌مند شده. در ادامه کیفیت این دوربین‌ها رو بررسی می‌کنیم.

 

مقایسه دوربین‌های اصلی

دوربین اصلی A54 یک سنسور 50 مگاپیکسلیه که گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 و اندازه پیکسل‌های اون یک میکرومتره. تصاویر ثبت شده با این دوربین جزئیات کافی دارن و از داینامیک رنج خوبی هم بهره می‌برن و به جرات میشه گفت که در این بازه قیمتی A54 یکی از بهترین دوربین‌ها رو داره. دوربین اصلی به لرزشگیر اپتیکال هم مجهز شده که باعث میشه تصاویر با شفافیت بیشتری ثبت بشن و مهمتر از اون به دوربین کمک می‌کنن که تصاویر بهتری در نور کم ثبت کنه. تصاویر گرفته شده در نور کم و در شب به لطف لرزشگیر OIS از کیفیت مناسبی برخوردارن.


دوربین اصلی S24 هم یک سنسور 50 مگاپیکسلیه اما نه اون دوربینی که در A54 دیده بودیم. کیفیت این دوربین واقعا بالاست و البته از دوربین یک گوشی پرچمدار هم انتظار دیگه‌ای نمیره. تصاویر با جزئیات کافی ثبت میشن و نور و داینامیک رنج هم عالیه. دوربین اصلی S24 هم به OIS مجهز شده که به شما کمک می‌کنه تصاویر باکیفیت‌تر و شفاف‌تری بگیرید. سامسونگ در سری جدید پرچمدارش از هوش مصنوعی زیاد استفاده کرده و در قسمت‌های مختلف از جمله در قسمت دوربین قابلیت‌های مبتنی بر AI رو زیاد می‌بینیم. همچنین این رو هم باید بگیم که دوربین اصلی S24 می‌تونه تصاویر رو با فرمت RAW ذخیره کنه که برای کسایی که به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کنن می‌تونه قابلیت مهمی باشه.

 

مقایسه دوربین‌های اولترا واید

دوربین دوم A54 یک سنسور 12 مگاپیکسلیه که توانایی ثبت عکس‌های اولتراواید رو داره. پوشش 123 درجه‌ای این دوربین از دوربین اولتراواید گوشی‌های رقیب بیشتره که به شما اجازه میده عکس‌های عریض‌تری بتونید بگیرید. طبیعتا نباید انتظار کیفیت دوربین اصلی رو از دوربین اولتراواید داشت اما در مجموعه میشه گفت کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین کاربر رو راضی میکنه.

لنز دوم رقیب هم یک سنسور 12 مگاپیکسلی اولتراوایده که با پوشش 120 درجه‌ای یه مقدار ضعیف‌تر از A54 عمل می‌کنه اما در مقابل تصاویر ثبت شده با اون کیفیت بهتری نسبت به تصاویر ثبت شده توسط گوشی میانرده سامسونگ دارن.

 

مقایسه دوربین سوم (ماکرو و تله فوتو)

دوربین سوم میان رده این مقاله یک سنسور 5 مگاپیکسلیه که کاربردش ثبت تصاویر ماکروئه. به خاطر 5 مگاپیکسلی بودن، این دوربین از کیفیت بهتری نسبت به دوربین‌های 2 مگاپیکسلی ماکرو که در بعضی از گوشی‌های دیگه در این بازه قیمتی می‌بینیم برخورداره اما معمولا دوربین‌های ماکرو کاربرد چندانی ندارن و بهتر بود سامسونگ A54 رو به یک دوربین تله فوتو مجهز می‌کرد؛ یعنی همون کاری که تو اس ۲۴ انجام داده!

در پرچم دار کوچک 2024 دوربین ماکرو که معمولا در گوشی‌های میانرده سامسونگ می‌بینیم جای خودش رو به دوربین پرکاربردتر تله فوتو داده. این دوربین 10 مگاپیکسلی توانایی زوم 3 برابری اپتیکال رو داره و باعث میشه حتی با زوم کردن، تصاویر کیفیت خودشون رو حفظ کنن. وجود لرزشگیر اپتیکال OIS برای این دوربین هم کمک می‌کنه تا عکاسی از سوژه‌هایی با فاصله بسیار زیاد راحت‌تر باشه.

مقایسه فیلمبرداری A54 و S24

دوربین A54 قابلیت ضبط ویدیوهایی با کیفیت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه رو داره. البته با قرار دادن کیفیت روی فول اچ دی امکان ضبط ویدیو با نرخ 60 فریم بر ثانیه هم وجود داره. فقط در کیفیت 4K و در نور کم، ویدیوها کمی نویز دارن که برای یک گوشی در این بازه قیمتی طبیعیه. اگر بخواین ویدیوها لرزش کمی داشته باشن می‌تونید قابلیت استبلایزیشن رو فعال کنید اما باید کیفیت ویدیو رو روی فول اچ دی قرار بدین.

با داشتن قابلیت فیلمبرداری 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه، در زمینه فیلمبرداری هم S24 برتری خودشو نسبت به رقیبش نشون میده. بهتر بودن S24 فقط به خاطر این اعداد و ارقام نیست و ویدیوهای ضبط شده با این گوشی واقعا از کیفیت بالایی برخوردارن. جزئیات در ویدیو زیاده و فوکوس هم به خوبی و با سرعت بالایی انجام میشه. لرزش فیلم‌های ضبط شده هم به لطف وجود OIS بسیار کم و کنترل شده هست.

راستی S24 با هر سه دوربینش قابلیت فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه رو داره. در ویدیوها صداها به صورت استریو ضبط میشن و میکروفون‌های S24 هم مثل دوربینش شما رو ناامید نمی‌کنن.

 

مقایسه دوربین‌های سلفی A54 و S24

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی A54 مثل دوربین اصلی این گوشی تصاویر بسیار باکیفیتی رو ثبت می‌کنه. داینامیک رنج تصاویر ثبت شده برای یک دوربین سلفی قابل قبوله و رنگ‌ها هم به درستی ثبت میشن. با این دوربین می‌تونید ویدیوهایی با کیفیت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید. در مجموع دوربین سلفی A54 عملکرد خیلی خوبی در مقایسه با رقبای هم قیمت خودش داره.

مقایسه دوربین‌های سلفی A54 و S24

در پنل جلویی S24 یک دوربین 12 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی قرار گرفته. با مقایسه دوربین سلفی A54 و S24 میشه فهمید که بهتر بودن کیفیت عکس ربطی به مگاپیکسل اون نداره و خیلی چیزها در این زمینه تاثیرگذارن. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی S24 کاملا راضی کنندس و البته از تصاویر ثبت شده با A54 هم بهتره. رنگ‌ها به خصوص رنگ پوست در دوربین S24 بهتر ثبت میشه و به واقعیت نزدیک‌تره. این دوربین توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه رو هم داره.

با وجود اینکه دوربین‌های A54 تصاویر بسیار باکیفیتی ثبت می‌کنن و این گوشی در بازه قیمتی خودش یکی از بهترین دوربین‌ها رو داره اما در مقابل S24 پرچمدار کم میاره و رقابت رو واگذار می‌کنه. S24 با داشتن دوربین پرکاربردتر تله فوتو، کیفیت تصاویر بهتر و امکان فیلمبرداری با کیفیت 8K برادر کوچکترش رو شکست میده.

 

مقایسه A54 و S24 سامسونگ در بخش سخت افزار و رابط کاربری

پردازنده قلب تپنده یک گوشیه و عملکرد اون بر قسمت‌های مختلف تاثیر می‌ذاره. سامسونگ هم گوشی میانرده و هم پرچمدار خودش رو به پردازنده‌های خودش یعنی سری اگزینوس مجهز کرده. توانایی و قابلیت‌های پردازنده‌های اگزینوس بارها از طرف کارشناسان و کاربران به چالش کشیده شده و ایرادای زیادی هم از اون‌ها گرفته شده اما سامسونگ همچنان به کار خودش ادامه میده.

سال قبل پردازنده اگزینوس 1280 که روی گوشی A53 قرار داده شده بود عملکرد ناامیدکننده‌ای از خودش نشون داد و همه نسبت به استفاده دوباره سامسونگ از پردازنده‌های خودش نگران بودن. امسال پردازنده اگزینوس 1380 رو در A54 می‌بینیم که خوشبختانه خیلی بهتر از نسل قبل کار خودش رو انجام میده. این پردازنده 5 نانومتری دارای 4 هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتزه و به طور کلی عملکرد روانی رو از خودش نشون میده. در کارهای روزمره به لگ‌ها و باگ‌های کمی بر می‌خورین و قطعا مقدار لگ‌ها از گوشی‌های هم قیمت شیائومی کمتره. در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین A54 شما رو ناامید نمی‌کنه و می‌تونه بازی‌هایی مثل کال آو دیوتی و پابجی رو بدون لگ اجرا کنه. اگر هم قصد دارید برای مدت طولانی با گوشی بازی کنید می‌تونید برای 2 ساعت انتظار عملکرد پایداری رو داشته باشید و بعد از 2 ساعته که توان پردازنده اندکی افت پیدا می‌کنه.

مقایسه A54 و S24 سامسونگ در بخش سخت افزار و رابط کاربری

S24 در سه کشور چین، کانادا و آمریکا با پردازنده اسنپدراگون عرضه میشه اما در جاهای دیگه از جمله ایران پردازنده اگزینوس جای اسنپدراگون رو گرفته. معمولا از یک پردازنده موبایل انتظار داریم که 8 هسته داشته باشه اما در مورد پردازنده S24 شرایط فرق می‌کنه. S24 به پردازنده 4 نانومتری اگزینوس 2400 مجهز شده که به جای 8 هسته، 10 هسته داره. یک هسته 3.21 گیگاهرتزی Cortex-X4، 2 هسته 2.9 گیگاهرتزی Cortex-A720، 3 هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A720 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A520 ده هسته اگزینوس 2400 رو تشکیل میدن. عملکرد این پردازنده هم بر خلاف نسخه‌های اولیه اگزینوس عالیه و مشکلاتی مثل داغ شدن بیش از حد در اون برطرف شدن. جای تعجبی نداره که S24 عملکرد پردازشی خیلی بهتری نسبت به A54 داره. در تست آنتوتو بنچمارک در پردازش تک هسته‌ای 116 درصد و در پردازش چند هسته‌ای 146 درصد S24 عملکرد بهتری نسبت به رقیب خودش داره.

A54 سامسونگ با 6 یا 8 گیگابایت رم از نوع LPDDR4X و 128 یا 256 گیگابایت حافظه UFS 3.1 عرضه میشه. علاوه‌ بر این‌ها، این گوشی از کارت حافظه هم پشتیبانی می‌کنه؛ قابلیتی که در S24 وجود نداره. البته جای کارت حافظه با جای سیم کارت دوم مشترکه و نمی‌تونید همزمان دو سیم کارت و یک کارت حافظه رو داخل دستگاه قرار بدین.

S24 با هشت گیگابایت رم از نوع LPDDR5X عرضه میشه که از رم A54 سرعت بالاتری داره. برای حافظه داخلی این گوشی که از نوع UFS 4.0 هست سه گزینه 128، 256 و 512 گیگابایتی وجود داره. همونطور که گفتیم سرعت رم و حافظه S24 نسبت به رقیبش بیشتره.

 

مقایسه عملکرد نرم افزاری A54 و S24 سامسونگ

OneUI رابط کاربری گوشی‌های سامسونگه و S24 و A54 هم از همین رابط کاربری استفاده می‌کنن. شاید با خودتون فکر کنید که در این بخش نباید تفاوت چندانی وجود داشته باشه که باید بگیم سخت در اشتباهید.

OneUI که در A54 قرار گرفته ورژن 5.1 این رابط کاربریه که بر مبنای اندروید 13 طراحی شده. کار در این محیط کاربری بسیار راحته و عملکرد روان اون در کنار پردازنده خوب و نمایشگر 120 هرتزی باعث میشه تا کاربر از کار کردن با A54 احساس رضایت کنه. به جز چند مورد خاص مثل قابلیت DeX و قابلیت‌های مربوط به هوش مصنوعی، تقریبا همه چیزهایی که در یک پرچمدار سامسونگ می‌بینید در A54 هم دیده میشه. سامسونگ اعلام کرده که برای A54 تا چهار سال آپدیت اندروید و تا پنج سال آپدیت‌های امنیتی ارائه میده؛ چیزی که حتی در بعضی از پرچمدارهای برندهای دیگه هم دیده نمیشه.

قابلیت‌های هوش مصنوعی S24

OneUI که S24 به اون مجهز شده ورژن 6.1 هست که بر مبنای اندروید 14 طراحی شده که ظاهر اون رو در A54 هم می‌بینیم. اما به خاطر پرچمدار بودن، S24 قابلیت‌های مختلفی از جمله قابلیت‌های مربوط به هوش مصنوعی رو در خودش جا داده. همچنین سامسونگ در یک اقدام بی‌سابقه برای سری S24 وعده 7 سال آپدیت اندروید رو داده که به این معنیه که این گوشی تا اندروید 21 رو دریافت خواهد کرد. این آپدیت‌ها عمر موبایل رو طولانی‌تر می‌کنه و به شما اجازه میده حتی بعد از چند سال استفاده باز هم بتونید از ویژگی‌های جدیدترین نسخه اندروید بهره ببرید و بتونید جدیدترین بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها رو نصب کنید.

هم در بخش سخت افزار و هم در بخش رابط کاربری S24 رقیب خودش یعنی A54 رو شکست میده. پردازنده قدرتمندتر و قابلیت‌های مختلف مربوط به هوش مصنوعی و همینطور پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر باعث میشه تا S24 رو به عنوان برنده این بخش انتخاب کنیم. اما لازم به ذکره که A54 هم هیچ جوره نسبت به میانرده‌های هم قیمت خودش باج نداده و با رابط کاربری خوب و پرازنده متوسط در نوع خودش عالیه.

مقایسه اسپیکر A54 و S24 سامسونگ

S24 و A54 هر دو به یک جفت اسپیکر استریو مجهز شدن که اسپیکر اصلی در لبه پایینی گوشی‌ها قرار گرفته و بلندگوی مکالمه هم نقش اسپیکر دوم رو بازی می‌کنه. به خاطر استریو بودن، هر دو اسپیکر از حجم صدای بسیار خوبی برخوردار هستند؛ البته حجم صدای S24 از رقیبش اندکی بیشتره. کیفیت صدای هر دو اسپیکر هم راضی کنندس. هر دو اسپیکر در پخش صداهای زیر خوب عمل می‌کنن اما به خاطر اندازه‌ای که دارن صداهای بم با کیفیت کمتری به گوش کاربر می‌رسه. در کل هر کدوم از این دو گوشی رو بخرید قطعا از کیفیت اسپیکرش راضی خواهید بود. راستی این رو هم بگیم که هر دو گوشی از دالبی اتموس (Dolby Atmos) پشتیبانی می‌کنن.

مقایسه اسپیکر A54 و S24 سامسونگ

چند وقتی هست که دیگه جک 3.5 میلی‌متری رو روی خیلی از گوشی‌ها نمی‌بینیم و جای خالی اون‌ها در این دو محصول سامسونگ هم دیده میشه. به جای اون، برای اتصال انواع هدفون و اسپیکر می‌تونید از بلوتوث ورژن 5.3 که در هر دو گوشی قرار داده شده استفاده کنید که یک اتصال پایدار و باکیفیت رو بین دو دستگاه فراهم می‌کنه.

در بخش اسپیکر هم S24 و هم A54 عملکرد خوبی دارن و رقابت در این بخش نزدیکه. اگه بخوایم سختگیرانه هر دو گوشی رو بررسی کنیم، S24 به خاطر حجم و کیفیت صدای بهتر به عنوان برنده این بخش انتخاب میشه.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

مقایسه دو گوشی که در بازه‌های قیمتی مختلفی قرار دارن کار سختیه؛ مخصوصا اگه اختلاف قیمتشون تا این اندازه زیاد باشه. گوشی A54 سامسونگ با رم 8 و حافظه 256 گیگ با قیمت حدودی 16 میلیون تومان (فروردین 1403) در دسترسه، اما Samsung S24 با همین کانفیگ حدود 54 میلیون قیمت داره. البته این نکته رو هم مد نظر داشته باشین که ای ۵۴ کارت حافظه می‌خوره و شما می‌تونین نسخه 128 گیگ رو با 2 تومن کمتر بخرین و با یه کارت حافظه اضافی، فضای ذخیره‌سازی کافی رو بدست بیارین و سود کنین.

با این حال با توجه به قیمت گوشی سامسونگ تو رده پرچم دار و قابلیت‌هایی که فقط برای این سری‌ها عرضه میشه، باید ببینیم چه استفاده‌ای از گوشی داریم تا یکی از این دو مدل رو انتخاب کنیم. پیشنهاد ما اینه که اگه یه گوشی برای تولید محتوا می‌خواین که دوربین خفن، بدنه خوش دست و سبک و قابلیت‌های بروز هوش مصنوعی رو داشته باشه، برین سراغ S24. ولی اگه می‌خواین این گوشی رو به خاطر سخت افزار بهترش بخرین، انتظار نداشته باشین که 40 میلیون هزینه بیشتر یه سخت افزار قوی گیمینگ بهتون بده، چون اینطور نیست. عوضش با خرید ای 54 یه میانرده گیرتون میاد که شارژدهی بهتری داره، نمایشگرش بزرگه و به درد فیلم دیدن می‌خوره، جدیده و دوربیناشم در حد خودش خوبه.

مقایسه مشخصات galaxy a54 با s24

Samsung Galaxy A54
Samsung Galaxy S24
تاریخ عرضه

Announced2023, March 15

StatusAvailable. Released 2023, March 24

Announced2024, January 17

StatusAvailable. Released 2024, January 24

مشخصات بدنه

رنگ بندیLime, Graphite, Violet, White

SIMIP67 dust/water resistant (up to 1m for 30 min)

Build

Weight202 g (7.13 oz)

Dimensions158.2 x 76.7 x 8.2 mm (6.23 x 3.02 x 0.32 in)

رنگ بندیOnyx Black, Marble Grey, Cobalt Violet, Amber Yellow, Jade Green, Sandstone Orange, Sapphire Blue

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 min) Armor aluminum 2 frame with tougher drop and scratch resistance (advertised)

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus 2), glass back (Gorilla Glass Victus 2), aluminum frame

Weight167 g or 168 g (5.89 oz)

Dimensions147 x 70.6 x 7.6 mm (5.79 x 2.78 x 0.30 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionCorning Gorilla Glass 5

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~403 ppi density)

Size6.4 inches, 100.5 cm2 (~82.9% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 120Hz, 1000 nits (HBM)

ProtectionAlways-on display

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~416 ppi density)

Size6.2 inches, 94.4 cm2 (~90.9% screen-to-body ratio)

نوعDynamic LTPO AMOLED 2X, 120Hz, HDR10+, 2600 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging25W wired

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Po 5000 mAh, non-removable

Charging25W wired, PD3.0, 50% in 30 min (advertised) 15W wireless (Qi/PMA) 4.5W reverse wireless

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Ion 4000 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), PDAF, OIS 12 MP, f/2.2, 123 (ultrawide), 1.12m 5 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, 720p@480fps

ویژگیLED flash, panorama, HDR

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, 24mm (wide), 1/1.56", 1.0m, Dual Pixel PDAF, OIS 10 MP, f/2.4, 67mm (telephoto), 1/3.94", 1.0m, PDAF, OIS, 3x optical zoom 12 MP, f/2.2, 13mm, 120 (ultrawide), 1/2.55" 1.4m, Super Steady video

ویدئو8K@24/30fps, 4K@30/60fps, 1080p@30/60/240fps, 1080p@960fps, HDR10+, stereo sound rec., gyro-EIS

ویژگیLED flash, auto-HDR, panorama

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.2, 26mm (wide), 1/2.8", 0.8m

ویدئو4K@30fps, 1080p@30fps

ویژگی هاDual video call, Auto-HDR, HDR10+

نوع دوربینSingle : 12 MP, f/2.2, 26mm (wide), Dual Pixel PDAF

ویدئو4K@30/60fps, 1080p@30fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

Internal128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetExynos 1380 (5 nm)

CPUOcta-core (4x2.4 GHz Cortex-A78 & 4x2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G68 MP5

InternalUFS 3.1 - 128GB only UFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8650-AC Snapdragon 8 Gen 3 (4 nm) - USA/Canada/ChinaExynos 2400 (4 nm) - International

CPU8-core (1x3.39GHz Cortex-X4 & 3x3.1GHz Cortex-A720 & 2x2.9GHz Cortex-A720 & 2x2.2GHz Cortex-A520)10-core (1x3.2GHz Cortex-X4 & 2x2.9GHz Cortex-A720 & 3x2.6GHz Cortex-A720 & 4x1.95GHz Cortex-A520)

GPUAdreno 750 (1 GHz) - USA/Canada/ChinaXclipse 940 - International

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 13, One UI 5.1

OSAndroid 14, One UI 6.1

ویژگی ها

SensorsVirtual proximity sensing

SensorsSamsung DeX, Samsung Wireless DeX (desktop experience support)

مشخصات صدا

3.5mm jack No

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

3.5mm jack 32-bit/384kHz audio Tuned by AKG

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands1, 3, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 77, 78 SA/NSA/Sub6 - International

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 20, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

5G bands SA/NSA/Sub6/mmWave - USA

EDGE

GPRS

3G bandsCDMA2000 1xEV-DO

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

2G bandsCDMA 800 / 1900 & TD-SCDMA

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 28, 32, 38, 39, 40, 41, 66 - International

SpeedHSPA, LTE-A (up to 7CA), 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GLONASS, BDS, GALILEO, QZSS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو-26.6 LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

سایر

SAR0.81 W/kg (head) 0.67 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$381.00 / 482.97 / 445.00 / 40,999

SAR EU0.69 W/kg (head) 1.34 W/kg (body)

ModelsSM-A546V, SM-A546U, SM-A546U1, SM-A546B, SM-A546B/DS, SM-A546E, SM-A546E/DS, SM-A5460

SAR1.23 W/kg (head) 1.10 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$799.99 / 899.00 / 799.00 / 79,999

SAR EU0.87 W/kg (head) 1.35 W/kg (body)

ModelsSM-S921B, SM-S921B/DS, SM-S921U, SM-S921U1, SM-S921W, SM-S921N, SM-S9210, SM-S921E, SM-S921E/DS

نویسنده : پویا علیمی
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 15
5/ 3.9

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

AliNajafiJahani

مقایسه خوبی بود

۱۲ فروردین ۱۴۰۳
Nurse

قطعا هیچکدوم

۰۸ فروردین ۱۴۰۳
arsalansh

گوشی پرچمدار کلا یک چیز دیگست اما اگر پول تون در حد میان‌رده هست سمت شیائومی برید چون شیائومی اختلاف بین میان‌رده و پرچمدار رو در دنیای موبایل خیلی کاهش داده و تاحدی همون حس رو به شما منتقل می کنه.

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
majid_kh

عالی
کلا سری s حرف نداره

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

s24 یه چیز دیگست…

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

اصلا مقایسه خوبی نیست!

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

این چه سمیه؟ این دوتا رو که نزدیک 20 میلیون و بیشتر اختلاف قیمت دارن رو با هم مقایسه کردید!

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
SinaRe8596

تجربه داشتن یه گوشیه پریمیوم واقعا یه چیز دیگس

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Mobin.sn

لطفاً سری redmi k هم ویدیو بررسی یا مقالشو درست کنید ممنون❤️❤️❤️

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Alireza 2010

واقعاً که
از موبونیوز بعید بود همچین مقایسه ای 😑

۰۶ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

اگه پولتون بین این دوتاس a55 هم گزینه ی عالی ایه

۰۶ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

اگه پولشو دارین برین برا s24 اما اگه پولتون کمتره و میخاین تقریبا همون چیزارو داشته باشید(حالا یه کم کمتر) a54.

اما از لحاظ ارزش خرید به نظرم a54 بهتره

۰۶ فروردین ۱۴۰۳
MHH

قطعا a54 بهتره!

۰۶ فروردین ۱۴۰۳
    Alireza 2010

    😐😑

    ۰۶ فروردین ۱۴۰۳
محمد سامان طالعی

مقایسه عالی

۰۶ فروردین ۱۴۰۳