مقایسه گوشی A14 و A24 سامسونگ

سامسونگ در گوشی های سری A امسال موفق شده به نسبت قیمت امکانات و قابلیت های متنوعی رو برای گوشی های اقتصادی خودش استفاده کنه. بین گوشی های میان رده اقتصادی سامسونگ دو گوشی A14 و A24، فروش و طرفداران زیادی دارند و حالا با توجه به اختلاف قیمت حدودا یکی دو میلیون تومانی (در نسخه های با رم و حافظه ذخیره سازی یکسان) سوالی که پیش میاد اینه که بین دو گوشی کدوم ارزش خرید بیشتری داره و میتونه به نسبت قیمت گزینه مناسب تری به حساب بیاد؟ پس با بررسی و مقایسه گوشی سامسونگ A24 با A14 همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی سامسونگ A14 با Samsung A24

از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت بین دو گوشی خیلی تفاوتی وجود نداره و هر دو گوشی از زبون طراحی جدید گوشی های سامسونگ استفاده میکنن و کلا گوشی های سری A امسال خیلی به هم دیگه شباهت پیدا کردند. جزیره دوربین مجزا و بزرگ حذف شده و سنسورها با بدنه ترکیب شدند و به صورت عمودی کنار همدیگه قرار گرفتن. دور لنزها هم یه فریم فلزی قرار گرفته تا هم از سنسورها محافظت بشه هم یه جلوه بهتری با گوشی ها بده. بدنه هر دو گوشی به صورت تخت ساخته شده که یه مقداری فریم گوشی خمیدگی داره تا بهتر توی دست قرار بگیره و گریپ مناسبی توی دست داشته باشه. بدنه هر دو گوشی کاملا پلاستیکی ساخته شده که متریال مناسب و قابل قبولی دارند، فقط توی طراحی گوشی A14 یه سری خطوط راه راه روی بدنه استفاده شده که یه مقداری حس ارزون قیمت بودن گوشی رو بیشتر نمایش میده. از لحاظ رنگ های استفاده شده گوشی A24 رنگ های جذاب تر و خاص‌تری داره.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت A24 سامسونگ

بررسی ارزش خرید و قیمت a14 4g سامسونگ

هر دو گوشی نسبتا قطور و سنگینی هستند اما گوشی A14 یه مقداری چاق‌تره و قطر بیشتری داره و از لحاظ وزنی هم یه ۵ ۶ گرم سنگین‌تره و خیلی گوشی خوش دست و راحتی به حساب نمیاد و میتونه در استفاده طولانی مدت کمی اذیت کننده باشه. البته A24 هم خیلی وضعیت بهتری نداره اما به نسبت حس بهتر و راحت‌تری توی دست موقع استفاده طولانی مدت داره. حسگر اثرانگشت برای هر دو گوشی روی دکمه پاور کار شده که دسترسی مناسبی داره اما گوشی A14 به خاطر پردازنده یه خورده سرعت کمتری موقع باز کردن گوشی داره. از گواهی IP و محافظ پیش فرض روی نمایشگر هم خبری نیست که زیاد هم توی بازه گوشی های اقتصادی استفاده نمیشه. صفحه نمایش دو گوشی از لحاظ ظاهری خیلی تفاوتی با هم دیگه ندارند و هر دو از یه نمایشگر با حاشیه نسبتا زیادی استفاده میکنن، البته گوشی A24 یه خورده حاشیه کمتری توی بالای نمایشگر داره و دوربین سلفی توی یه ناچ قطره ای وسط نمایشگر قرار گرفته.

در این بخش خیلی تفاوت زیادی بین دو گوشی وجود نداره، هر دو از یه طراحی جدید و مناسب استفاده میکنند که کیفیت ساخت مناسبی هم توی ساخت دیده میشه اما گوشی A24 یه مقداری گوشی خوش دست تری به حساب میاد و میتونه در استفاده روزمره و طولانی مدت حس بهتری به شما بده.

برای مشاهده عکس های بیشتر و بررسی دقیق تر میتونید به مقاله بررسی جداگانه گوشی ها سر بزنید:

بررسی مشخصات گوشی a14 سامسونگ

بررسی مشخصات گوشی a24 سامسونگ

 

مقایسه صفحه نمایش Samsung A24 با A14

در اینجا تفاوت بین دو گوشی تقریبا زیاد میشه و برتری های گوشی A24 خودش رو نشون میده. گوشی A24 از یه نمایشگر ۶.۵ اینچی با پنل سوپر امولد استفاده میکنه که به نسبت گوشی A14 حدود ۰.۱ اینچ کوچیک تره ولی داشتن پنل سوپر امولد به نسبت TFT LCD این گوشی باعث میشه ترکیب رنگ مناسب تری به شما بده، رنگ ها، مخصوصا رنگ مشکی عمیق‌تر باشه و روشنایی و زاویه دید بهتری چه در محیط داخلی و چه بیرون از خونه به شما بده.

روشنایی نمایشگر A24 تقریبا دو برابره گوشی A14 است و توی محیط های روشن میتونه تا حدود ۱۰۰۰ نیت افزایش پیدا کنه و یه تجربه خیلی مناسب و کمبود خاصی رو به شما بده جایی که گوشی A14 کمی ضعف داره و در روشنایی زیاد تجربه مناسبی رو بهتون نمیده. یه تفاوت مهم دیگه داشتن نرخ به روزرسانی ۹۰ هرتزی توی گوشی A24 که باعث میشه یه تجربه خوب و روونی رو موقع کار به گوشی به شما بده و هوشمند بودن این نرخ هم باعث میشه تا حدودی مصرف انرژی کمتری رو داشته باشید.

توی این بخش برتری مطلق با گوشیه A24 که با داشتن یه نمایشگر سوپر امولد با جزئیات بالا، کنتراست و رنگ خوب، روشنایی بالا و نرخ به روز رسانی ۹۰ هرتزی یه تجربه خیلی مناسب رو توی بازه اقتصادی به شما میده.

 

مقایسه باتری سامسونگ A14 و Samsung A24

تقریبا توی همه گوشی ها از یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده میشه و به خاطر همین موضوع تفاوت در شارژدهی گوشی ها بیشتر به بهینه بودن مصرف پردازنده و یا نمایشگر برمیگرده. به خاطر همین موضوع و بهینه بودن مصرف انرژی گوشی A24 و تنظیمات دیگه ای که سامسونگ توی این گوشی ایجاد کرده شارژدهی این گوشی بسیار خوبه و به راحتی میتونه در استفاده معمولی رو به سبک یک روز نیم به شما شارژ بده که توی گوشی A14 این عدد یک روزه. در کل گوشی A24 به نسبت تمام گوشی های هم رده خودش و حتی یه مقداری بالاتر شارژدهی بهتری داره.

گوشی A24 از آداپتور ۲۵ واتی پشتیبانی میکنه که میتونه توی حدود نیم ساعت حدود ۴۶ درصد باتری رو شارژ کنه و شارژ کامل اون هم حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه زمان میبره. گوشی A14 از آداپتور ۱۵ واتی پشتیبانی میکنه و توی نیم ساعت حدود ۳۰ درصد گوشی پر میشه و شارژ کامل اون هم حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان میبره. توی جعبه هیچ کدوم از گوشی ها هم آداپتور شارژی وجود نداره و باید یه هزینه اضافی برای این بخش در نظر داشته باشید. در مجموع گوشی A24 هم توی سرعت شارژ و هم شارژدهی عملکرد بسیار بهتری داره و میتونه به خوبی شما رو در طی یه روز کاری سخت و پر کار همراهی کنه.

 

مقایسه دوربین گوشی سامسونگ A14 با A24

گوشی A14 از سه تا سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو استفاده میکنه که تقریبا با گوشی A24 از لحاظ نوع و تعداد مگاپیکسل یکسانه ولی توی کیفیت و پردازش رنگ ها مقداری تفاوت وجود داره. عکس های لنز اصلی کیفیت مناسب و قابل قبولی دارن، دینامیک رنج و شارپنس عکس ها مناسبه اما دیتیل و جزئیات خیلی زیاد نیست. عکس های اولترا واید از لحاظ جزئیات و شارپنس نسبت به لنز اصلی مقداری افت دارند ولی رنگ عکس ها مثل لنز اصلی جذاب و اغراق شده نیست. لنز ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره و نباید انتظار زیادی ازش داشته باشید. دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی جزئیات و دیتیل مناسبی داره و رنگ های نزدیک به واقعیت به شما میده و نویز به نسبت کمی داره.

سه تا لنز 50 مگاپیکسلی اصلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو برای گوشی a24 کاملا مشابه A14 استفاده شده. توی نور مناسب عکس هایی با جزئیات خوب و ترکیب رنگ مناسب میگیره که یه مقداری دستکاری نرم افزاری هم توی اونها دیده میشه. عکس های لنز اولترا واید به نسبت لنز اصلی کمی افت کیفیت داره و در گوشه های تصویر هم به هم‌ریختگی دیده میشه. لنز ماکرو تقریبا عملکرد فانتزی داره و عکس هایی که ثبت میکنه خیلی جزئيات و ترکیب رنگ مناسبی ندارند. دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی جزئیات مناسبی رو توی عکس ها ثبت میکنه و به نسبت ترکیب رنگ و پردازش قابل قبولی داره. هر دو لنز اصلی و سلفی میتونن با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم فیلمبرداری کنند و کیفیت و جزئیات و کنتراست رنگ‌های گرفته شده مناسبه. از لرزشگیر اپتیکال برای این گوشی استفاده شده که باعث میشه فیلم هایی که ثبت می‌کنید با کمی لرزش خراب نشه و کیفیت خودش رو از دست نده.

به خاطر شباهت لنزهای استفاده شده تفاوت بین عملکرد دو گوشی خیلی زیاد نیست، اما گوشی A24 عکس های اصلی بهتری داره و میتونه جزئیات مناسبی رو به همراه ترکیب رنگ و پردازش واقعی تری به شما بده و با داشتن لرزشگیر اپتیکال کیفیت بخش فیلمبرداری هم بهتر شده.

 

مقایسه قدرت پردازشی سامسونگ A14 با A24

گوشی A14 از تراشه 12 نانومتری مدیاتک هلیو G80 استفاده میکنه. در استفاده معمولی و روزمره عملکرد مناسب و قابل قبولی داره ولی در مولتی تسک کردن خیلی اذیت میکنه و بیشتر برای استفاده سبک ساخته شده و ضعیف تر بودن پردازنده به نسبت گوشی A24 کاملا مشخصه. میتونید سراغ بازی کردن با گوشی برید اما حتی با گرافیک پایین لگ و باگ داریم و فریم خیلی ثابتی بهتون نمیده و بیشتر برای بازی های با گرافیک و جزئیات کمتر ساخته شده. گوشی A14 توی سه نسخه با 4/6 گیگ رم و 64/128 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه شده.

گوشی a24 سامسونگ از تراشه مدیاتک هلیو G99 استفاده میکنه و به خاطر پردازنده قوی‌تری که داره میتونه موقع بازی تجربه بهتری به شما بده، توی بازی های کالاف دیوتی یا Pubg میتونید جزئیات متوسط در کنار فریم ریت قابل قبولی داشته باشید و در کل خیلی لگ و باگ زیادی موقع بازی دیده نمیشه. در استفاده طولانی مدت و بعد از چند دست بازی خیلی دمای گوشی بالا نمیره و بیش از حد هم داغ نمیکنه. در استفاده معمولی و روزمره مشکل و باگ خاصی دیده نمیشه و یه تجربه نسبتا روون و بدون مشکل به شما میده، البته به شرطی که خیلی سراغ مولتی تسک سنگین با این گوشی نرید. توی سه نسخه با ۴/۶/۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه شده و خبری از نسخه با حافظه کمتر نیست.

هر دو گوشی از کارت حافظه جانبی در کنار دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی میکنن تا اگه سراغ نسخه هایی با حافظه ذخیره سازی کمتر رفتید خیالتون بابت این مورد راحت باشه. گوشی A24 در این بخش هم میتونه یه تجربه تقریبا خوب چه موقع استفاده معمولی و عادی از گوشی و چه موقع بازی کردن (غیر حرفه ای) به شما بده و به نسبت قیمت و گوشی A14 در این زمینه انتخاب بهتری به حساب میاد.

 

مقایسه رابط کاربری سامسونگ A24 4G با A14 4G

در این بخش به خاطر هم برند بودن گوشی های خیلی تفاوت خاصی در نوع رابط کاربری و امکاناتی که در اختیار شما قرار میده وجود نداره اما یه تفاوت بین این دو گوشی هست که میتونه گوشی A24 رو جذاب تر بکنه. گوشی A14 از اندروید ۱۳ و One UI Core 5 استفاده میکنه ولی گوشی A24 با اندروید ۱۳ و One UI 5 عرضه شده که مثل نسخه Core یه سری امکانات و قابلیت های اون حذف نشده و یه تجربه شبیه به باقی گوشی های میان رده سامسونگ به شما میده. هر دو گوشی ۲ سال آپدیت های اندروید و ۴ سال آپدیت های امنیتی رو دریافت میکنند و از لحاظ عمر نرم افزاری تفاوت خاصی ندارند. در این بخش A24 به خاطر داشتن نسخه عادی One UI میتونه گزینه بهتری باشه ولی در کل خیلی تفاوت خاصی بین دو گوشی در اینجا وجود نداره.

 

مقایسه اسپیکر سامسونگ a14 و سامسونگ a24

هر دو گوشی از یه اسپیکر در پایین گوشی با بلندی صدای مناسب و کیفیت صدای متوسط استفاده میکنن که بیس چندان زیادی نداره. جک 3.5 میلیمتری صدا روی هر دو گوشی استفاده شده ولی گوشی A24 از بلوتوث نسخه 5.3 در مقابل ۵.۱ گوشی A14 استفاده میکنه که میتونه مقداری تجربه پایدارتر و با مصرف انرژی کمتری موقع استفاده از هندزفری بلوتوث به شما بده.

 

بین A14 و A24 سامسونگ کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

گوشی سامسونگ A24 توی همه بخش ها به جز طراحی و کیفیت ساخت نسبت به گوشی A14 برتری داره، حالا در بعضی بخش ها مثل صفحه نمایش، باتری و قدرت پردازشی این برتری بیشتر تو چشم و مشخصه و توی بخش های دوربین و نرم افزاری خیلی تفاوت چشمگیر و زیاد نیست. داشتن یه نمایشگر امولد با شارژدهی باتری خیلی خوب و سرعت شارژ مناسب و قدرت پردازشی که میتونه به خوبی از پس کارهای روزمره و بازی های جدید بربیاد باعث میشه در نسخه با رم و حافظه یکسان ۴/۱۲۸ که اختلاف دو گوشی در حدود ۱ میلیون تومنه گوشی A24 ارزش هزینه کردن بیشتر رو داشته باشه و بهتره که سراغ این گوشی برید. اما اگه نمی خواید حدود ۷ میلیون تومان برای یه گوشی هزینه کنید و بودجه در حدود ۵ تومن دارید نسخه با حافظه کمتر گوشی A14 به نسبت ارزش خرید خوبی داره و با توجه به قابلیت ها و مواردی که گفته شده به عنوان یه گوشی اقتصادی و ارزون قیمت تر میتونه ارزش خرید بیشتری داشته باشه.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 12 ماه پیش
تعداد نظرات : 70
5/ 4.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Babak.69

سلام دوستان اگر تو رنج قیمت ۵.۵ تا ۷.۵ گوشی می‌خواین حتما a24 بگیرید چون فقط صفحه amoled و تراشه g99 a24 به کل قیمت a14 می ارزه

۲۳ شهریور ۱۴۰۲
Mahan valiahdi

A24 بهتره

۰۸ شهریور ۱۴۰۲
majid kh

عالی

۰۶ شهریور ۱۴۰۲
Mohammadzadeh 88

سلام‌آقای‌شجاری‌لطفا‌از‌موبایل‌A14ویدئو‌بسازید‌
چون‌به‌این‌موبایل‌خیلی‌علاقه‌دارم‌ بخاطر‌رنج‌قیمتیش‌وعملکردش‌
ودوباره‌از‌شما‌خواهش‌می‌کنم‌این‌ویدئو‌راجب‌a14رو‌
هرچه‌سریع‌تر‌برامون‌بفرستید
خیلی‌ممنون

۲۶ مرداد ۱۴۰۲