مقایسه گوشی A13 با A14 سامسونگ

برند سامسونگ به خاطر سابقه طولانی حضور در بازار و ثبات عملکرد گوشی های Samsung در طول زمان، نسبت به رقبای خودش در ایران محبوبیت بیشتری داره و با اینکه ممکنه شیائومی گزینه های با ارزش خرید بیشتری تو همون حدود قیمتی داشته باشه، ولی اکثر افراد برای یه خرید بدون دردسر سراغ گوشی های سامسونگ می روند. در چند سال اخیر هم سامسونگ با عرضه گوشی های اقتصادی که در کنار مشخصات سخت افزاری مناسب، رابط کاربری راحت و سبک و همچنین پشتیبانی مناسب نرم افزاری تونسته سهم بازار زیادی در بخش گوشی های اقتصادی و میان رده اقتصادی کسب کنه. حالا با عرضه گوشی A14 که نسل جدید گوشی محبوب و پرفروش A13 به شمار میره، برای کسانی که میخوان یه گوشی میان رده اقتصادی از لیست قیمت گوشی سامسونگ بخرن شاید این سوال پیش بیاد که کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟ اگه شما هم جزو این دسته از افراد هستید، با مقایسه گوشی A13 با A14 سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی سامسونگ A13 با Samsung A14

یکی از بخش هایی که تفاوت بسیار زیادی در این دو گوشی ایجاد کرده و میتونه یکی از مهم ترین دلایل برای خرید گوشی جدید تر یعنی A14 باشه همین بخش طراحیه که سامسونگ با تغییرات مناسب و جالبی باعث تفاوت قابل توجه این دو نسل از گوشی ها شده. گوشی A14 از طراحی و زبون جدید گوشی های میان رده و اقتصادی سامسونگ استفاده میکنه. قسمت پشتی به صورت مات و تخت با خطوط برجسته راه راهی ساخته شده که موقع استفاده حس جالبی به شما میده. در مقابل گوشی A13 با بدنه پلاستیکی براق خیلی حس خوبی منتقل نمیکنه و قاب پشتی به صورت یک دست اومده روی لبه ها و کاملا اقتصادی بودن گوشی به چشم میاد.

مشخصات بدنه گوشی A13 سامسونگ

بررسی طراحی سامسونگ A14 4G

نحوه قرار گرفتن دوربین ها تقریبا تفاوت خاصی بین دو گوشی نداره و در هر دو گوشی لنز ها با بدنه ترکیب شدن و جزیره جدایی رو تشکیل نمیدن. فقط گوشی A14 با حذف یک لنز و استفاده از سه سنسور و یه فلش LED شباهت بیشتری به گوشی های گرون تر سامسونگ پیدا کرده. یکی دیگه از تغییرات مهم در طراحی بزرگ شدن ابعاد و قطر گوشی A14 در حدود چند میلیمتره که باعث میشه در کنار بدنه تخت خیلی توی دست خوب قرار نگیره و استفاده طولانی مدت از گوشی در کنار وزن 201 گرمی کمی خسته کننده باشه. البته طراحی خمیده فریم کمی این وضعیت رو بهبود میده. گواهی IP و ضدآب هم برای هر دو گوشی استفاده نشده که خیلی انتظارش رو در این بازه قیمتی نمیشه داشت.
حسگر اثر انگشت برای هر دو گوشی روی لبه کناری و در دکمه پاور کار شده که دقت مناسبی داره اما خیلی سریع نیست و با توجه به پردازنده و قیمت گوشی خیلی انتظار زیادی هم نمیشه داشت. هر دو گوشی از یه طراحی صفحه نمایش قدیمی و با حاشیه زیادی استفاده میکنند که خیلی جذاب نیست ولی گوشی A14 به خاطر بزرگ تر شدن ابعاد علاوه بر پایین صفحه از بالای نمایشگر هم حاشیه بیشتری داره. دوربین سلفی برای هر دو گوشی در یک ناچ قطره ای وسط صفحه قرار داره.
با اینکه در ظاهر و طراحی گوشی نسل جدید A14 تغییرات مثبتی ایجاد شده و ظاهر گوشی کمی مدرن تر شده ولی هنوز متریال استفاده شده مثل گوشی A13 پلاستیک ساده است که خیلی خوب و مناسب نیست و به پای رقبای دیگه نمیرسه. هر دو گوشی ابعاد بزرگ و وزن زیادی دارند و گوشی های یغور و بزرگی به حساب میان و اگه دست شما کوچیکه شاید در استفاده طولانی کمی اذیت بشید. اگه از قاب برای گوشیتون استفاده میکنید تفاوت خیلی زیادی بین این دو گوشی برای شما وجود نداره اما اگه خیلی اهل قاب نیستید، ظاهر جذاب تر و جدید گوشی A14 حس بهتری موقع استفاده به شما میده.
برای دیدن مشخصات و بررسی کامل هر گوشی هم میتونید به مقاله بررسی گوشی ها که قبلا تو سایت قرار گرفته، مراجعه کنید:

 

بررسی مشخصات گوشی A13 سامسونگ

بررسی مشخصات گوشی A14 سامسونگ

 

مقایسه صفحه نمایش Samsung A13 با A14

هر دو گوشی از صفحه نمایش با ابعاد یکسان 6.6 اینچی با پنل PLS LCD استفاده میکنن که با توجه به مشخصات این پنل، روشنایی و زاویه دید خیلی خوب و عالی نیست و توی استفاده در زیر نور آفتاب یا محیط پر نور کمی اذیت میشید. البته مشکل نبود سنسور مجاورت در گوشی A13 در بخش روشنایی باعث میشد که روشنایی خودکار صفحه درست کار نکنه و در بعضی مواقع در شرایط نور زیاد صفحه نمایش هنوز تاریک باقی بمونه که این مشکل در گوشی A14 با قرار گرفتن یه سنسور مجاورت حل شده و روشنایی خودکار عملکرد مناسبی پیدا کرده. دقت رنگ ها هم خیلی مناسب نیست. به خاطر رزولوشن 1080 هر دو صفحه نمایش با وضوح مناسبی دارند و موقع تماشا ویدیو با استفاده از نرم افزارها جزئیات مناسب و قابل قبولی میتونید ببینید.
نرخ به روز رسانی هر دو گوشی 60 هرتزیه و استفاده نکردن گوشی A14 از نرخ 90 هرتزی کمی عجیبه. البته گوشی های خیلی کمی در بازه قیمتی این دو گوشی از نرخ 90 هرتزی استفاده میکنن و خیلی نمیشه در این مورد به این دو گوشی خرده گرفت. نسخه پایه A13 با پردازنده اگزینوس کمی در بالا و پایین کردن سریع صفحه هم مشکل داره و ممکنه متن ها در این حین جا بمونن که در گوشی A14 این مشکل دیده نمیشه و تجربه به نسبت روون تری به شما میده. برای محافظت از صفحه نمایش گوشی A13 از گوریلا گلس 5 استفاده میکنه ولی برای گوشی A14 هیچ محافظ پیش فرض خاصی استفاده نشده. ولی چون اکثریت از گلس محافظ جدا برای گوشی استفاده میکنن خیلی تفاوت خاصی بین دو گوشی دیده نمیشه.
تقریبا هیچ تفاوت و برتری خاصی بین این دو نسل از گوشی های وجود نداره و هر دو یه تجربه یکسان و نزدیک رو به شما میدن ولی گوشی A14 به خاطر رفع مشکل روشنایی صفحه نمایش، مشکلات کمتری داره و گزینه مناسب تری به شمار میره.

 

 

مقایسه باتری گوشی A13 با Samsung A14

هر دو گوشی از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنن که به خاطر مصرف کم صفحه نمایش و پردازنده در استفاده معمولی رو به سنگین حدود یک روز کامل شارژدهی دارند. البته مصرف باتری a13 با پردازنده اگزینوس یه مقدار کمتره.
سرعت شارژ هم تفاوتی نکرده و هر دو از آداپتور 15 واتی پشتیبانی میکنن که میتونه توی نیم ساعت حدود 27 تا 30 درصد باتری رو شارژ کنه و شارژ کامل در حدود 2 ساعت و 20 دقیقه زمان میبره که خیلی عدد سرعت شارژ مناسبی نیست و باید صبر زیادی داشته باشید. در گوشی A14 به سبک گوشی های میان رده و پرچمدار سامسونگ خبری از آداپتور نیست و باید یه هزینه جدا برای خرید شارژر هم بپردازید. البته نسخه های جدید A13 در بازار با پک کوچیک و بدون شارژر عرضه میشن و عملا در این بخش تفاوت خیلی خاصی بین دو گوشی وجود نداره.

 

مقایسه دوربین گوشی سامسونگ A13 با A14

برای گوشی A13 از 4 چهار سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و دو 2 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق و ماکرو استفاده شده. عکس های لنز اصلی کیفیت مناسب و قابل قبولی دارن، دینامیک رنج و شارپنس عکس ها مناسبه و رنگ خوب و زنده ای دارن اما دیتیل و جزئیات خیلی زیاد نیست ولی با توجه به قیمت مناسبه. سنسور تشخیص عمق به لنز اصلی کمک میکنه که جداسازی سوژه رو به خوبی انجام بده اما حدود 20 تا 30 درصد خطا دیده میشه. عکس های اولترا واید از لحاظ جزئیات و شارپنس نسبت به لنز اصلی افت میکنن و وایت بالانس هم کمی مشکل پیدا میکنه و عکس ها مثل لنز اصلی جذاب و اغراق شده نیستن. لنز ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره و نباید انتظار زیادی ازش داشته باشید. عکاسی در شب هم به خاطر نداشتن حالت نایت مود و بالا بودن نویز خیلی خوب نیست. کیفیت 1080 با 30 فریم بدون لرزشگیر خاصی که کیفیت و رنگ معمولی داره جزو ویژگی های بخش فیلمبرداری به حساب میاد. سلفی 8 مگاپیکسلی دیتیل و شارپنس مناسبی داره اما جاهای تاریک کمی بد میفته و اگه نور خوب باشه میتونید عکس های مناسبی با اون بگیرید.
برای گوشی A14 از همون لنز های گوشی A13 استفاده شده و فقط لنز تشخیص عمق حذف شده که خیلی چیز خاصی هم از دست نداده. به خاطر همین استفاده از لنز های یکسان تقریبا هیچ تفاوتی بین لنز های اصلی و فرعی دو گوشی وجود نداره و همون کیفیت و مشکلات در این گوشی وجود داره. تغییری در کیفیت و جزئیات بخش فیلم برداری هم ایجاد نشده. فقط لنز سلفی از 8 به 13 مگاپیکسلی ارتقا پیدا کرده که باعث میشه کمی جزئیات و رنگ بهبود پیدا کنه و نویز هم مقداری کمتر بشه.
با این تفاسیر هر دو گوشی در این بخش عملکرد راضی کننده ای دارند ولی بهبود بخش سلفی A14 میتونه برای افرادی که نسبتا سلفی بیشتری میگیرند، جذاب تر باشه.

 

مقایسه قدرت پردازشی سامسونگ A13 با A14

اگزینوس 850 که تراشه قدیمی در زمان عرضه a13 به حساب میومد برای گوشی A13 استفاده شده و حتی در رابط کاربری و استفاده معمولی از گوشی لگ و باگ داره، چه برسه به بازی و کار های سنگین. البته بعد از یه مدتی سامسونگ نسخه بهبود یافته a13 رو با نام a137 عرضه کرد که از پردازنده مدیاتک هلیو G80 استفاده میکنه و باعث شد این بخش عملکرد بسیار بهتری پیدا کنه و دیگه از لگ و باگ توی رابط کاربری خبری نباشه و بتونید کمی هم بدون مشکل با جزئیات معمولی و فریم قابل قبول بازی کنید.
گوشی a14 با پردازنده مدیاتک هلیو G80 عرضه شده و از نسخه پایه a13 عملکرد بسیار بهتری داره ولی در مقایسه با نسخه A137 که بیشتر در بازار ایران موجوده تفاوت خاصی نداره و همون عملکرد مناسب در رابط کاربری و یه تجربه گیمینگ معمولی و با کمی لگ و باگ رو به شما میده. هر دو گوشی امکان اضافه کردن کارت حافظه جانبی و استفاده همزمان از دو سیم کارت رو دارند که میتونه خیال شما بابت فضای ذخیره سازی رو راحت کنه. در این بخش هم تقریبا تفاوت خاصی بین دو گوشی وجود نداره (البته در مقایسه با گوشی a137 که بیشتر در بازار موجوده) و هر دو یه عملکرد قابل قبول و مناسب با توجه به قیمت دارند.

 

مقایسه رابط کاربری گوشی سامسونگ A13 با a14

گوشی a13 به صورت پیش فرض از اندروید 12 و One UI Core 4.1 استفاده میکنه که امکان ارتقا به اندروید 13 و One UI Core 5 رو داره ولی A14 به صورت پیش فرض از اندروید 13 و One UI Core 5 استفاده میکنه و به لطف پشتیبانی نرم افزاری 2 ساله سامسونگ تجربه نرم افزاری به روزتری در طولانی مدت به شما میده و با توجه به تفاوت کم این دو گوشی یکی از دلایل مهم برای خرید گوشی A14 نسبت به نسخه A13 به حساب میاد. امکانات شخصی سازی و تجربه استفاده از هر دو گوشی یکسانه و تفاوت خاصی بین امکانات ارائه شده توسط دو گوشی وجود نداره.

 

مقایسه اسپیکر سامسونگ a13 با سامسونگ A14

تو این بخش تقریبا هیچ تفاوتی بین دو گوشی وجود نداره، هر دو از یه اسپیکر مونو استفاده میکنند که کیفیت و تفکیک صدا و بلندی متوسطی داره. بیس هم خیلی خوب نیست. جک 3.5 میلیمتری صدا برای هر دو گوشی استفاده شده. تنها تفاوت استفاده گوشی A14 از بلوتوث نسخه 5.1 که باعث میشه کمی در اتصال هندزفری های بلوتوثی مصرف انرژی کاهش پیدا کنه و اتصال پایدارتری داشته باشید.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

گوشی A14 سامسونگ با کمترین تغییرات به نسبت نسل قبل خودش عرضه شده، به خصوص در بخش باتری و صفحه نمایش که تقریبا تفاوت خاصی بین دو گوشی نمیشه دید و باید خیلی با ریزبینی جزئیات رو بررسی کنید. البته بهبود روشنایی صفحه و مشکلات سنسور مجاورت در گوشی A14 باعث میشه این بخش در کل عملکرد مناسبی داشته باشه اما این بهبود خیلی چشمگیر نیست و حذف آداپتور از جعبه هم یه مقداری باعث ایجاد تفاوت در قیمت دو گوشی میشه و باید یه هزینه جدا بابت خرید آداپتور 15 واتی (در حدود 300 هزار تومان) به قیمت A14 اضافه کنید. اما بهتر شدن طراحی و ظاهر گوشی (که کمی گوشی رو مدرن تر کرده و خیلی حس ارزون بودن به شما نمیده)، در کنار استفاده از یه پردازنده با عملکرد مناسب و قابل قبول که دیگه در استفاده عادی و روزمره لگ و باگ نداره (بدون در نظر گرفتن نسخه A137 که پردازنده یکسانی داره) و همچنین استفاده از یه دوربین سلفی بهتر در کنار به روز بودن رابط کاربری و همچنین دریافت پشتیبانی نرم افزاری طولانی تر باعث میشه خرید و قیمت A14 با توجه به اختلاف خیلی کمش با قیمت a13 گزینه بسیار منطقی تری برای خرید یه گوشی جدید و اقتصادی از برند سامسونگ باشه و دیگه بهتره خیلی سراغ خرید گوشی A13 قدیمی که به نسبت قیمت بالایی هم پیدا کرده، نرید. البته با توجه به شرایط بازار و قیمت ارز ممکنه این اختلاف در آینده بیشتر یا کمتر بشه ولی تا زمانی که اختلاف این دو گوشی کم باشه خرید گوشی A14 گزینه منطقی تری به شمار میره.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۹ فروردین, ۱۴۰۲

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 54
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Amir ali namaei

A13, انتخاب میکنم

۰۱ اسفند ۱۴۰۲
Abolfazl Nahidi

کسی که همزین قدر توانش رو داره مجبوره بخره
ولی شاید ۱۴ بهتر باشه
چون حداقل گوشی از لحاظ نرم افزاری شاید بیشتر آپدیت بگیره

۲۶ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

A13 آداپتور داخل جعبه داره؟؟

۱۴ خرداد ۱۴۰۲
    Hady

    نسخه های جدیدش ندارند ولی قدیمی ها دارند

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
I3arCod

مقاله خوبی بود فقط در آخر اشتباهی بجای اینکه بنویسین فروردین ۱۴۰۲ نوشتین فروردین ۱۴۰۱.

۲۵ فروردین ۱۴۰۲
tahamousavi

اصولاً من توصیه میکنم نباید تو این بازه های قیمتی گوشی خرید ولی چون قدرت خرید مردم بخاطر گرون شدن گوشی کم شده، انتخاب رو به خودشون واگذار میکنم چون اینجور گوشی ها حقیقتا فرق خاصی ندارند…

۲۳ فروردین ۱۴۰۲
Arsalan.CR7

قشنگ سامسونگ ملت رو به بازی گرفته خب حداقل یه صفحه نمایش 90 هرتز بزار دلمون خوش باشه . اومده آداپتور هم حذف کرده 👎👎

۲۳ فروردین ۱۴۰۲
shahab-021

یه بازی مسخره از طرف سامسونگ
هیچکدوم مزیت خاصی نسبت به هم ندارن
فقط مردم رو طمعی میکنن
و شماره هاشو جابجا میکنه

۲۲ فروردین ۱۴۰۲
zenith

👎🏻👎🏻👎🏻

۲۲ فروردین ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

مقایسه درستی بود 👌🏻

۲۲ فروردین ۱۴۰۲
Nurse

پردازنده ضعیف ….

۲۱ فروردین ۱۴۰۲