بررسی کنسول بازی ROG Ally

بعد از عرضه پلی استیشن ویتا که کنسول دستی سونی بود، تا سال‌ها دیگه شاهد عرضه کنسول دستی موفقی نبودیم. این روند تا سال 2017 ادامه داشت و گیمرهایی که به دنبال حس خوب کنسول‌های دستی بودن با خلا بزرگی در بازار تجهیزات گیمینگ مواجه شدن. تا اینکه بالاخره نینتندو با عرضه کنسول سوییچ و بازی‌های انحصاری جذابش، توجهات رو به سمت خودش جلب کرد. استیم دک، لیژن گو و راگ الای هم نماینده شرکت‌های ولو، لنوو و ایسوس در دسته کنسول‌های دستی هستن که در دنیای پیسی گیمینگ پیشتازن. رقابت جدیدی که بین این شرکت‌ها شکل گرفته سبب شده تا این دستگاه‌ها در کنار هم رشد کنن و باکیفیت‌ترین امکانات رو در اختیار مخاطباشون بذارن. کنسولی که امروز می‌خوایم بررسی کنیم راگ الای شرکت ایسوسه که از نوع کامپیوترهای دستی حساب میشه و بین گیمرهای حرفه‌ای طرفدار داره. پس تا آخر این مقاله با موبونیوز همراه باشید تا با بررسی کنسول بازی ROG Ally انتخاب‌هامون بین کنسول‌های handheld رو بسنجیم.

 

بررسی ظاهر و طراحی کنسول ROG Ally

به طور کلی راگ الای در نگاه اول خیلی به بقیه کنسول‌های دستی شبیه هستش و اگه به این کنسول‌ها آشنا نباشیم شاید نتونیم از رقباش تشخیصش بدیم. طراحی کنسول‌های دستی معمولا انتقادهای زیادی به خودش می‌بینه و دلیلش هم دستی بودنشونه. این کنسول‌ها طوری طراحی میشن که به راحتی در دو دست قرار بگیرن و گیمر هم بتونه به راحتی از کلید‌ها استفاده کنه. پس خیلی حیاتیه که از لحاظ ارگونومی و وزن و سایز تمام نیازهای یه گیمر رو فراهم کنن و خوش دست باشن.

 

بررسی کیفیت ساخت راگ الای

این کنسول دستی از لحاظ ابعادی در حد استیم دک طراحی شده و به اندازه نینتندو سوییچ کوچیک و جمع و جور نیست. جزئیات طراحی این کنسول هم نسبتا زیاده و باعث شده تا استیم دک و نینتندو سوییچ در کنارش خیلی ساده به نظر برسن. تو بخش جلوی این کنسول بجای اینکه یه بریدگی ساده برای اسپیکر داشته باشیم، با خطوط موربی که امضای سری ROG ایسوس هستن روبه‌رو میشیم که ظاهر خیلی گیمینگی بهش داده. دو طرف کنسول خمیدگی‌هایی وجود داره تا کنسول خوش‌دست‌تر بشه و راحت‌تر بتونیم توی دستمون نگه‌ش داریم.

ظاهر کنسول راگ الای

قسمت پشتی کنسول هم محل قرار گیری لوگوی راگ، نوار RGB و ورودی هوای فن هستش که به شکل لوگوی راگ طراحی شده. همچنین در دو طرف کنسول شاهد برامدگی‌هایی برای گریپ بهتر هستیم و دکمه‌های تریگر سوم این کنسول رو می‌بینیم که قابلیت شخصی‌سازی دارن. این برامدگی‌ها هم کاملا ساده نیستن و بافتی دارن که نگه داشتنشون رو راحت‌تر می‌کنه و جلوی تعریق رو می‌گیره.

بدنه این کنسول تماما از جنس پلاستیکه و این پلاستیک فقط به اندازه‌ای کیفیت داره که حس بدی رو به کاربر القا نکنه وگرنه همچنان ظاهر پلاستیکیش رو متوجه می‌شیم! رنگ این کنسول هم سفیده که باعث میشه تا لکه‌ها خیلی زود روی بدنه این کنسول ظاهر بشن؛ مخصوصا توی قسمت پشتی که بیشترین تماس رو با دست داره و در معرض لک و چربیه. وزن این کنسول هم 608 گرمه که تقریبا برای کنسول‌های با این ابعاد متوسط به حساب میاد و میشه ساعت‌ها باهاش بازی کرد.

بررسی طراحی دکمه‌ها

یکی از نقاط قوت طراحی این کنسول اینه که نه تنها دکمه‌هاش حس خیلی خوبی رو منتقل می‌کنن، بلکه در جای درستی هم قرار گرفتن. دکمه‌های این کنسول نه خیلی نرم هستن که متوجه نشیم با چه مقدار فشاری فعال میشن و نه به قدری خشک و حساسن که با کوچک‌ترین لمس جرکت کنن. دکمه‌های گریپ (پشت) کنسول هم در جای خیلی مناسبی قرار گرفتن که نکته خیلی مهمیه. رعایت کردن همین یک نکته به تنهایی به ایسوس برتری نسبتا زیادی می‌ده چون اکثر شرکت‌های سازنده نمی‌تونن این دکمه‌ها رو در جای درست قرار بدن.

طراحی دکمه‌های راگ الای

طراحی این کنسول در نگاه اول خیلی خشن و با جزئیات به نظر می‌رسه و شاید بنظر بیاد که اصلا کنسول راحتی توی دست نباشه؛ ولی اصلا اینطور نیست و با کنسولی طرف هستیم که توی دست خیلی راحته و می‌تونیم ساعت‌ها باهاش بازی کنیم.

 

بررسی نمایشگر ROG Ally

کنسول‌های دستی به نمایشگر خیلی بزرگی نیاز ندارن، چون کنسول قراره همیشه نزدیک به چشم باشه و از طرفی نباید خیلی سنگین بشه. علاوه بر این، چون تو این ابعاد چشم ما نمی‌تونه فرق رزولوشن‌های خیلی بالا رو از هم تشخیص بده، وضوح پنلشون هم می‌تونه در حد متوسط باشه. رزولوشن بیشتر هم باعث میشه تا کنسول شارژش زودتر تموم بشه و بازی‌ها برای اجرا شدن به توان بیشتری نیاز داشته باشن که باعث افت عملکرد کنسول میشه. پس طبیعتا شرکت‌های سازنده و گیمرها ترجیح میدن یک صفحه نمایش با رزولوشن معمولی داشته باشن که از همه نظر بهینه عمل کنه. صفحه نمایش این کنسول رزولوشن 1920 × 1080 داره که برای سایز 7 اینچی نمایشگر کاملا مناسبه و شاید بشه گفت زیادم هست. این نمایشگر به یک پنل LCD IPS مجهزه که می‌تونه دقت رنگ خیلی خوبی رو ارائه بده ( البته نه به خوبی نینتندو سوییچ اولد) و نرخ ۱۲۰ هرتزی هم داره که شاید برای این کنسول زیاد باشه.

بررسی صفحه نمایش کنسول راگ الای

صفحه نمایش این کنسول واقعا بی‌نظیره و از همه نظر می‌تونه رقبای خودش رو به چالش بکشه. هم دقت رنگ خیلی خوبی داره و از فضای رنگ نسبتا بزرگی پشتیبانی می‌کنه و هم اینکه روشنایی خوبی داره که باعث میشه بتونیم حتی توی محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید هم بتونیم از این کنسول دستی استفاده بکنیم.

 

بررسی رابط کاربری و عملکرد پردازشی ROG Ally

کنسول بازی دستی باید قدرت کافی برای اجرای بازی‌های روز رو داشته باشه و بتونه شارژدهی مناسبی ارائه بده. چون اکثر گیمرا دلشون می خواد بتونن چند ساعت با کنسول مشغول بازی باشن و نیازی به شارژر نداشته باشن. کنسول‌های رقیب راگ الای اکثرا می‌تونن بازی‌های روز رو با گرافیک متوسط و پایین، رزولوشن 720 در حدود 40 تا 60 اف‌پی‌اس، اجرا کنن. بنابراین باید بریم ببینیم که این کنسول در برابر رقبای خودش چه حرف‌هایی برای گفتن داره.

بررسی رابط کاربری و عملکرد پردازشی ROG Ally

کنسول Rog Ally با دو کانفیگ عرضه میشه که هر دو مدل ۱۶ گیگ رم با سرعت بالا از نسل DDR5 دارن و از حافظه سریع و نسل جدید PCie4.0 بهره‌مند شدن. پردازنده این کنسول از سری Z1 شرکت AMD هستش. این پردازنده‌ها روی معماری جدید ZEN4 توسعه پیدا کردن و از گرافیک RDNA3 هم بهره‌مند شدن که به نسبت استیم دک و نینتندو سوییچ جدیدتر و قدرتمندتره (حتی از پلی‌استیشن ۵ هم معماری جدیدتری داره).

کنسول‌های راگ الای با دو پردازنده AMD Z1 و AMD Z1 Extreme به بازار عرضه شدن. مدل Z1 این پردازنده‌ها ۶ هسته و ۱۲ رشته‌ست و ۴ هسته پردازشی گرافیکی هم به همراه ۲۲ مگابایت کش داره. مدل Z1 Extreme همونطور که از اسمش پیداست توی همه زمینه‌ها از برادر کوچک‌تر خودش بهتره. این پردازنده ۸ هسته و ۱۶ رشته‌ست و ۱۲ واحد پردازشی گرافیکی به همراه ۲۴ مگابایت کش داره.

عملکرد پردازشی ROG Ally

طبق گفته ایسوس هر دو پردازنده‌ می‌تونن بازی‌های روز رو با فریم ریت بیشتر از 40 اجرا بکنن و حتی بازی‌هایی مثل لیگ او لجندز هم فریم ریتی بیشتر از ۲۰۰ بهتون میدن. این اعداد برای یک کنسول دستی اعداد خیلی خوبی بحساب میان و بخاطر همین قدرت متوسطه که پیش‌تر گفتیم صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز برای این کنسول کمی زیادیه و اکثر بازی‌ها روی این کنسول با فریم ریت کمتر از 70 اجرا میشن.

پردازنده ای‌ام‌دی زن۱ اکستریم

این کنسول قابلیت انتقال تصویر از طریق پورت اختصاصی خودش که با یواس‌بی سی ترکیب شده رو هم داره و همچنین با گجت ROG XG میتونیم کارت گرافیک‌های قوی‌تری رو به اطن کنسول وصل کنیم.

 

بررسی رابط کاربری

از لحاظ سیستم عامل تقریبا همه کنسول‌های دستی یکسان هستن و از ویندوز ۱۱ بهره میبرن (بجز استیم دک و نینتندو سوییچ که سیستم عامل خودشون رو دارن)، تفاوت اصلی این کنسول‌ها به پوسته‌ای مربوط میشه که روی ویندوز قرار گرفته تا سیستم عامل رو برای بازی کردن با صفحه نمایش کوچک این گجت‌ها در مقایسه با بقیه دستگاه‌ها ویندوزی، بهینه بکنه.

رابط کاربری راگ الای

پوسته این کنسول Armory Crate SE هستش که پیسی گیمرها تا حدی باهاش آشنا هستن و رابط کاربری شبیه به Armory Crate لپتاپ‌ها و کامپیوترهای این شرکت داره که برای تنظیمات سخت‌افزار استفاده میشه. Armoury Create SE به طور کامل با فروشگاه‌های استیم، اپیک، ایکس باکس گیم پس و GOG طبق گفته ایسوس سازگاری داره و گیمر‌ها میتونن تمام بازی‌هایی رو که قبلا روی این فروشگاه‌ها تهیه کردن رو روی این کنسول نصب کنن و اجرای این بازی‌ها لذت ببرن. با خرید این کنسول ۳ ماه اشتراک ایکس باکس گیم پس رو ایسوس به گیمر هدیه میده.

 

بررسی شارژدهی

این کنسول به یک باتری ۴۰ وات شاعتی مجهز شده که با توجه به وزن و ابعاد کنسول باتری با ظرفیت خوبی بحساب میاد. همچنین این کنسول از شارژ سریع ۶۵ واتی هم پشتیبانی می‌کنه و این خودش یعنی نیازی نیست ساعت‌ها منتظر شارژ شدن این کنسول باشیم ک خبر خیلی خوبیه.

از نظر شارژدهی هم این کنسول عملکردی مثل رقبای خودش داره و می‌تونه در حدود ۴:۳۰ ساعت شارژدهی داشته باشه و گیمر‌ها نیازی ندارن که خیلی نگران شارژ دستگاه خودشون باشن.

 

آیا این کنسول بازی ارزش خرید دارد؟

بیایید یکبار دیگر باهم بررسی کنیم؛ بدنه با ارگونومی خوب، وزن مناسب، صفحه نمایش عالی، سخت‌افزار بروز و 3 ماه اشتراک هدیه ایکس باکس گیم پس از مزایای این کنسول هستن. بدنه با جذب کثیفی نسبتا زیاد و باتری متوسط با وجود قیمت بیشتر از رقبا هم از نقاط ضعف این کنسول بحساب میان که ارزش خریدش رو بین گیمرهای کنسول پایین میاره. اما از اون طرف اگر گیمر PC هستین که قیمت براتون مهم نیست و دلتون می خواد یه کنسول دم دستی برای وقتایی که خونه نیستین داشته باشین، Rog Ally ایسوس کار رو براتون درمیاره. حالا به نظر شما این کنسول با برچسب قیمتی بالای ۳۰ میلیون تومان ارزش خرید داره؟

نویسنده : کورش نجفیان
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
alirezanikkhah

به نظر من این دستگاه و رقباش گزینه های جالبی برای بازی نیستن، دلیل اصلی این موضوع هم اینکه باید برای استفاده از تمام توان دستگاه تو برق ازشون استفاده کنی، پس اکثر اوقات باید تو خونه بشینی و بازی کنی در این صورت بهتر نیست یه کنسول عادی بخری هم ارزونتره هم با گرافیک و فریم ریت بیشتر میتونی بازی کنی

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

تشکر

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳