بررسی گوشی Realme GT Neo 5

کمپانی ریلمی (Realme) گوشی جی تی نئو 5 را در دو نسخه 150 واتی و 240 واتی در 9 فوریه 2023 معرفی و روانه بازار کرد. این گوشی نه بخاطر تراشه اسنپدراگون و دوربین با کیفیت، بلکه بخاطر شارژ فوق سریعی که داره، نظر خیلی‌ها رو به خودش جلب کرده. گوشی Realme GT Neo 5 با قابلیت شارژ سریع 240 واتی، اگه نگیم سریع‌ترین گوشی موجود در بازار، می‌تونیم بگیم که یکی از سریع‌ترین گوشی‌ها از نظر شارژ‌ شدن محسوب میشه. احتمالاً تعجب می‌کنید اگه بدونید با شارژر 240 واتی می‌تونید باتری گوشی رو فقط در عرض 9 دقیقه و نیم به طور کامل شارژ کنید! نمایشگر 6.74 اینچی اولد با رفرش ریت 144Hz و تراشه 4 نانومتری Snapdragon 8+ Gen 1 و دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی که از سنسور شرکت سونی استفاده می‌کنه از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این گوشیه. با این مشخصات جذاب و قیمت حدود 370 دلاری به نظرتون این گوشی ارزش خرید داره؟ با بررسی گوشی Realme GT Neo 5 همراه موبونیوز باشید تا بتونیم جواب این سوالو بدیم.

 

بررسی طراحی گوشی ریلمی جی تی نئو 5

هر دو نسخه گوشی ریلمی جی تی نئو 5 (نسخه 150 واتی و 240 واتی) از طراحی نسل‌های قبلی الهام گرفته و ادامه دهنده راه مدل‌های قبلیه. شرکت ریلمی مثل اکثر گوشی‌های سری جی تی از نمایشگر 6.74 اینچی برای این گوشی استفاده کرده و به همین دلیل ابعادی معادل 163.9 در 75.8 در 8.9 میلی‌متر داره. این ابعاد و جنس بدنه این گوشی باعث شده، ریلمی جی تی نئو 5 در دسته گوشی‌های نسبتا سبک با وزن 199 گرم جا بگیره و به راحتی با یه دست بتونید باهاش کار کنید. 

بررسی طراحی گوشی ریلمی جی تی نئو 5

کمپانی ریلمی این گوشی 2023 خودش رو در سه رنگ سفید، مشکی و بنفش روانه بازار کرده و مثل سری‌های قبلی، طراحی LED مستطیلی شکل قاب پشتی رو می‌تونید روی این گوشی هم ببینید. این LEDهای رنگی می‌تونن به 25 رنگ مختلف در بیان که هر کدوم نشون‌دهنده وضعیت خاص گوشیه. مثلا وقتی گوشی در حال شارژ‌ شدن باشه، این LED پشت گوشی به رنگ بخصوصی در میاد یا زمانی که باتری گوشی رو به اتمام باشه با افکت‌های نوری به کاربر اعلام می‌کنه تا متوجه بشه. نکته جالب درباره این بخش از گوشی اینه که شما می‌تونید تنظیمات رنگ و افکت این LEDها رو به دلخواه خودتون تنظیم کنید. 

در پایین قاب گوشی پورت تایپ سی برای شارژ گوشی قرار داده شده، میکروفون و اسپیکر گوشی هم در همین قسمت دیده میشه. در بالای قاب گوشی اسپیکر و سنسور مادون قرمز قرار داده شده که این روزها خیلی کاربرد داره. در دو طرف قاب گوشی هم کلیدهای ولوم و قفل کردن دستگاه تعبیه شده که خب طبیعیه. 

بررسی طراحی گوشی realme gt neo 5

به طور کلی، در طراحی گوشی Realme GT Neo 5 اتفاق عجیب و مورد بحثی دیده نمیشه و شرکت ریلمی نوآوری خاصی در طراحی این گوشی ارائه نداده که قابل بررسی ویژه باشه. 

 

بررسی صفحه نمایش Realme GT Neo 5

نوبت به بررسی نمایشگر گوشی ریلمی جی تی نئو 5 میرسه. مهندسان شرکت ریلمی برای این گوشی میان رده از نمایشگر 6.74 اینچی استفاده کردن تا از رقبا در زمینه اندازه مانیتور عقب نمونه. موضوع دیگه، به کار بردن نمایشگر AMOLED برای این گوشیه که روی کیفیت و روشنایی تصاویر مانیتور تاثیر خیلی خوبی داره. 

باید به نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) مانیتور این گوشی هم اشاره کرد که در حالت ایده‌آل میتونه تا 144Hz برسه. اگرچه کاربرها می‌تونن نرخ تازه‌سازی نمایشگر رو به صورت دستی کاهش بدن، اما این نرخ تازه‌سازی بالا برای کسایی که می‌خوان با گوشی بازی کنن یا فیلم‌های اکشن تماشا کنن بسیار کاربرد داره. 

از جمله ویژگی‌های دیگه مانیتور این گوشی میشه به میزان روشنایی 1400 نیت اشاره کرد که در سطح یه گوشی میان رده عدد قابل قبولی محسوب میشه. بنابراین گوشی رو به راحتی در زیر نور خورشید می‌تونید در دست بگیرید و نگران دیده نشدن آیکون‌ها نباشید. 

بررسی طراحی گوشی ریلمی جی تی نئو 5

نمایشگر ریلمی جی تی نئو 5 با نسبت تصویر 20:9 طراحی شده و می‌تونه تصاویر رو با کیفیت حداکثر 1240 در 2770 پیکسل نمایش بده. همچنین باید به وجود قابلیت HDR10+ هم در این گوشی اشاره کرد. با فعال بودن این قابلیت، رنگ‌هایی که نمایشگر گوشی نمایش میده، زنده‌تر و واقعی‌تر به نظر میان. 

در آخر خوبه به نسبت نمایشگر به فریم گوشی هم اشاره کنیم. صفحه نمایش این گوشی به گونه‌ای طراحی شده که تا 87.9 درصد از قاب جلوی گوشی رو به خودش اختصاص داده و بخش کوچیکی از چیزی که کاربر می‌بینه، فریم گوشیه. 

به طور کلی، نمایشگر گوشی Realme GT Neo 5 در سطح یک نمایشگر خوب و مناسب میان رده کار می‌کنه و چیز عجیب و غریبی برای ارائه نداره اما با توجه به قیمت گزینه جذابی به حساب میاد.

 

بررسی عملکرد دوربین Realme GT Neo 5

کمپانی ریلمی برای گوشی جی تی نئو 5 از سه لنز در قاب پشتی و یک لنز در جلو استفاده کرده است. برخلاف نسل‌های قبلی گوشی سری جی تی که از دوربین IMX 766 برای دوربین اصلی گوشی استفاده میشد، حالا در نئو 5 شاهد لنز IMX 890 هستیم. 

دوربین اصلی این گوشی کیفیت 50 مگاپیکسلی دارد و با فاصله کانونی f/1.9 به گونه‌ای طراحی شده که تصاویر تا حدودی عریض ثبت شوند. مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و فیلترها برای عکاسی با این دوربین روی گوشی در نظر گرفته شده. عکاسی در نور روز با این دوربین، نتیجه خوبی داره و قطعاً از عکس‌هایی که ثبت می‌کنید لذت خواهید برد. می‌تونید از قابلیت زوم نرم‌افزاری این دوربین هم برای عکاسی از اشیای دور استفاده کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم قابلیت زوم رو در شب استفاده نکنید چون باعث تار شدن عکس‌هاتون میشه. 

دوربین دوم این گوشی یه لنز 8 مگاپیکسلی برای گرفتن عکس‌های اولترا واید یا فوق عریضه. این دوربین کیفیت خیلی بالایی نداره اما برای گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی در محیط‌هایی که نور مناسبی وجود داشته باشه خیلی به کارتون میاد. این دوربین، یه دوربین متوسط محسوب میشه و مثل همه گوشی‌ها در این محدوده قیمتی، کیفیت متوسطی در اختیار شما قرار میده. 

بررسی عملکرد دوربین Realme GT Neo 5

دوربین سوم، یه دوربین ماکرو با کیفیت 2 مگاپیکسله. اینجا به لنز ماکرو واقعی قرار داده شده و می‌تونید ازش برای گرفتن عکس‌های میکروسکوپی و خیلی ریز استفاده کنید. برخلاف لنز اولترا واید، این لنز گوشی خیلی با کیفیته. البته اگه بخواید با استفاده از این دوربین فیلم‌برداری کنید، لرزش فیلم زیاد میشه چون هیچ لرزشگیری روی این دوربین قرار داده نشده. دوربین سلفی این گوشی هم یه لنز 16 مگاپیکسلیه که علاوه بر گرفتن عکس‌های پرتره و جذاب، می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 1080p هم ضبط کنه. 

در آخر هم باید به کیفیت فیلمبرداری با دوربین این گوشی اشاره کنیم. این گوشی می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 4K@30/60fps و 1080p@30/60fps ضبط کنه. عملکرد دوربین اصلی برای فیلم گرفتن خیلی خوبه ولی دوربین اولترا واید کیفیت خوبی برای فیلم گرفتن در اختیار شما قرار نمیده. 

در نتیجه اگر این گوشی را با هدف گرفتن عکس‌های با کیفیت خیلی بالا می‌خواهید بخرید، باید تجدید نظر کنید. ریلمی جی تی نئو 5 در زمینه دوربین و ثبت عکس، یک گوشی متوسط محسوب می‌شود و می‌توانید فیلم‌هایی با کیفیت 4K رو باهاش ضبط کنید یا عکس‌های معمولی باهاش بگیرید. این موضوع به ویژه زمانی که به قیمت گوشی نگاهی بندازید، بیشتر منطقی به نظر میاد. 

 

مشخصات باتری ریلمی GT Neo 5

اصلی‌ترین نقطه قوت گوشی Realme GT Neo 5 باتری و شارژ‌ فوق سریع آن است همونطور که قبلاً هم گفتیم این گوشی در دو نسخه 150 واتی و 240 واتی عرضه شده که قیمت این دو گوشی با هم تفاوت داره. بیایید از اول شروع کنیم. ریلمی برای نسخه 150 واتی از باتری 5000mAh و برای نسخه 240 واتی از باتری 4600mAh استفاده کرده. 

اگه از شارژر با توان 240 وات برای شارژ باتری این گوشی استفاده کنید به نتایج جالبی می‌رسید. نتایج به شرح زیره:‌

  • 0 تا 100 درصد باتری گوشی در کمتر از 10 دقیقه شارژ‌ میشه. 
  • 0 تا 20 درصد باتری گوشی در عرض 80 ثانیه شارژ میشه.
  • 0 تا 50 درصد باتری گوشی در عرض کمتر از 5 دقیقه شارژ میشه.

شارژ فوق سریع رو قطعاً میشه مهم‌ترین ویژگی این گوشی به شمار آورد و در این زمینه جزو سریع‌ترین گوشی‌های دنیا محسوب میشه. البته باید به این نکته اشاره کرد که قیمت گوشی با شارژر 150 واتی ارزان‌تر از نسخه 240 واتیه و اگه صرفاً بخاطر شارژ‌ سریع قصد دارید این گوشی رو بخرید، بهتره همون نسخه 240 واتی رو خریداری کنید. 

مشخصات باتری ریلمی GT Neo 5

با یه بار شارژ‌ کردن کامل باتری گوشی شما می‌تونید تا 2 روز بدون نیاز به شارژ مجدد، از گوشی استفاده کنید. البته در صورتی که دائم با گوشی بازی کنید یا در شبکه‌های اجتماعی باشید، شارژ گوشی شما در پایان روز تمام میشه و باید به فکر شارژ مجددش باشید. 

به طور کلی، این گوشی برای افرادی که دائما در سفر یا بیرون از خونه هستن و میخوان گوشی رو در حالی که یه چایی می‌خورن، در کوتاه‌ترین زمان ممکن شارژ کنن، بسیار مناسبه. همونطور که دیدید شارژ کامل باتری این گوشی کمتر از 10 دقیقه طول میکشه که بسیار کوتاه و سریعه. 

 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری ریلمی جی تی نئو 5

چه خبر از سخت‌افزار و عملکردشون در این گوشی؟ بیایید سخت‌افزار به کار رفته در ریلمی جی تی نئو 5 رو بررسی کنیم. مهندسان این شرکت برای این گوشی از تراشه 8 هسته‌ای Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده کردن. این تراشه 4 نانومتری بهترین عملکرد رو برای اجرای سریع و روان نرم‌افزارها و بازی‌های نصب شده روی گوشی در اختیار شما قرار میده. 

از سوی دیگه باید به سیستم عامل اندروید 13 روی این گوشی اشاره کرد که به طور پیش‌فرض نصب شده و با رابط کاربری Realme UI 4.0 پوسته‌ای جذاب برای کاربرهای وفادار به این برند چینی ایجاد کرده. کار کردن با این رابط کاربری خیلی راحته و به سرعت باهاش ارتباط برقرار می‌کنید. 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری ریلمی جی تی نئو 5

نسخه 150 واتی این گوشی با حافظه و رم‌های مختلفی به بازار عرضه شده که شامل موارد زیر میشه: 

  • گوشی با رم 8GB و حافظه 256GB
  • گوشی با رم 12GB و حافظه 256GB
  • گوشی با رم 16GB و حافظه 256GB

همچنین نسخه 240 واتی این گوشی هم با حافظه و رم‌های زیر عرضه شده:

  • گوشی با رم 16G و حافظه 256GB
  • گوشی با رم 16G و حافظه 512GB
  • گوشی با رم 16G و حافظه 1TB

همونطور که می‌بینید این گوشی از نظر حافظه داخلی و رم، چیزی کم نذاشته و افراد با توجه به سطح بودجه و نیازی که دارن می‌تونن مدل مورد نظر خودشونو خریداری کنن. این مورد در کنار سخت افزار مناسب و قدرتمند و همچنین قابلیت های شخصی سازی قابل قبول باعث شده، استفاده روزمره از گوشی راحت و سریع باشه.

 

آیا گوشی Realme GT Neo 5 ارزش خرید داره؟

با توجه به اینکه گوشی ریلمی جی تی نئو 5 هنوز به بازارهای خارج از چین وارد نشده، باید روی قیمت جهانی این گوشی بحث کنیم. ارزان‌ترین مدل این گوشی با حافظه داخلی 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت قیمتی در حدود 370 دلار داره. همچنین گران‌ترین نسخه‌های این گوشی با قابلیت شارژ‌ 240 وات و حافظه 1 ترابایت و رم 16 گیگابایت با قیمت حدود 500 دلار قیمت گذاری شده است. با توجه به قیمت‌هایی که برای این گوشی در نظر گرفته شده، در صورت ورود به بازار ایران، در دسته گوشی‌های با قیمت مناسب قرار می‌گیرد و به دلیل طراحی و ظاهر جذاب، قابلیت شارژ‌ فوق سریع، قدرت سخت افزاری مناسب و نمایشگر تقریبا همه کاره و از همه مهمتر قیمت نسبتا اقتصادی که نسبت به سایر میان رده‌ها دارد، میتونه یه گزینه مناسب برای خرید یک قاتل پرچمدار جذاب و به روز باشه. 

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 18
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

خیلی چیز عجیبی بود. سریع اومد تو بازار، سریع هم رفت!

۲۳ اسفند ۱۴۰۲
Mahayd24

جی تی ۵ بزارید

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
ali.sh2004

توی باتری و پردازنده واقعا خوبههه

۲۰ بهمن ۱۴۰۲
walkovere

شارج شدنش خداس

۲۰ بهمن ۱۴۰۲
MHH

گوشیه جالبیه+_-

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
MHH

گوشیه جالبیه!

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

چقد مهندس توش هست😂😂

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

عجب گوشی ایه!

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

ریلمی بهترینه

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
mms2099

این برند اصلا مقاومت خوبی نداره

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

۹دیقه عجیبه

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
!Just trust me

واقعا گوشی حقیه

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

فوق العاده است

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

احتمالا این شارژر باعث کاهش عمر باتری هم بشه؟!

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
Glvsid

سلام ممنون 🌹

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

فوق العاده به نظر میرسه

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

علاوه بر بخش باطری،توی بخش های دیگه هم عالیه!

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
asa mo

خوب

۱۸ بهمن ۱۴۰۲