بررسی گوشی Realme 12 Pro Plus

با شروع سال 2024 میلادی، کمپانی ریلمی از گوشی‌های سری 12 خودش رونمایی کرد. گوشی ریلمی 12 پرو پلاس به همراه برادر کوچیکترش،‌ ریلمی 12 پرو، جزو اولین محصولات این شرکت بودن که در 29 ژانویه (9 بهمن) معرفی شدن. این دو گوشی از نظر سخت‌افزار، دوربین‌ها و امکانات تفاوت‌هایی با هم دارن که در همه زمینه‌ها، ریلمی 12 پرو پلاس، یه سر و گردن بالاتره. این گوشی با چیپست کوالکام Snapdragon 7s Gen 2 ساخته شده که یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های دنیاست، باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی داره و در کنار دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی یه دوربین عجیب و غریب 64 مگاپیکسلی از نوع تله فوتو هم قرار داده. پس با بررسی گوشی Realme 12 Pro Plus همراه موبونیوز باشین تا ببینیم این گوشی ارزش خرید داره یا نه؟

 

بررسی گوشی Realme 12 Pro Plus از نظر طراحی

قبل از اینکه ریلمی 12 پرو پلاس رو از نظر ظاهری بررسی کنیم خوبه یه نگاهی به نسل قبلی این گوشی بندازیم. ریلمی 11 پرو پلاس با شکل و شمایلی متفاوت حدود 9 ماه قبل از ریلمی 12 پرو پلاس معرفی شده بود. طراحان شرکت ریلمی از چرم گیاهی برای روکش پشت اون گوشی استفاده کرده بودن و چیدمان دوربین‌های پشت، کاملاً با ریلمی 12 پرو پلاس فرق داشت. رنگ‌بندی اون گوشی هم فرق داشت ولی بخاطر طراحی خاص و دوربین 200 مگاپیسکلی خیلی معروف شد.

بررسی طراحی گوشی ریلمی 12 پرو پلاس

اما طراحی ریلمی 12 پرو پلاس به گونه دیگه‌ای رقم خورده. بدنه و فریم این گوشی از پلاستیک ساخته شده و می‌تونید چرم گیاهی رو روی قاب پشت این گوشی مشاهده کنید. کمپانی ریلمی این گوشی جدید رو در سه رنگ جذاب زیر تولید کرده تا از نظر رنگ‌بندی با نسل قبلی این گوشی تفاوت زیادی داشته باشه:

  • (Submarine Blue) آبی
  • (Navigator Beige) بژ
  • (Explorer Red) قرمز

فریم این گوشی به دلیل قرار گرفتن نمایشگر Edge انحنای خاصی داره و بسیار نازکه. به دلیل نازک بودن فریم، می‌تونید ببینید که نمایشگر گوشی به قاب چرمی پشت گوشی خیلی نزدیکه. از سوی دیگه باید به طراحی لوکس قاب پشت این گوشی اشاره کرد. دوربین‌های سه‌گانه گوشی به همراه فلش، داخل یه دایره با طراحی و قاب بسیار زیبا قرار داده شدن رنگ پس‌زمینه جذابی داخل دایره دیده میشه که زیبایی ظاهری قاب پشت گوشی ریلمی 12 پرو پلاس رو چند برابر کرده. همچنین خطی به شکل زیپ،‌ از بالا تا پایین قاب پشت گوشی دیده میشه که به شما این حس داده میشه که یه گوشی لاکچری در دست دارید.

بررسی ظاهر گوشی ریلمی 12 پرو پلاس

در سمت راست گوشی کلیدهای ولوم و پاور قرار داده شده، در سمت چپ چیزی وجود نداره،‌ در پایین می‌تونید میکروفن، اسپیکر، شیار سیم کارت و پورت شارژ گوشی رو ببینید و در قسمت بالا، اسپیکر دوم گوشی قرار داده شده. همچنین باید به طراحی دوربین سلفی گوشی هم اشاره کنیم که زیر نمایشگر تعبیه شده. باید به دریافت گواهینامه IP65 برای این گوشی هم اشاره کرد. در واقع این گوشی با داشتن IP65 ثابت کرده که در برابر آب و گرد و خاک مقاومه و می‌تونه در دسته گوشی‌های ضدآب قرار بگیره.

به طور کلی، شرکت Realme در طراحی گوشی 12 پرو پلاس، کلیات گوشی نسل قبل رو نگه داشته و تغییراتی در چیدمان دوربین‌ها به وجود آورده. استفاده از چرم گیاهی در پشت این گوشی و طراحی منحنی لبه‌ها و خطوط طلایی و نقره‌ای که روی بدنه این گوشی کشیده شده حس و حال یه گوشی گرون قیمت و لاکچری رو به کاربر میده.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Realme 12 Pro Plus

یکی دیگه از نقاط قوت گوشی ریلمی 12 پرو پلاس نمایشگرشه. کمپانی Realme نمایشگر گوشی نسل جدیدش رو نسبت به نسل قبلی تغییر عمده‌ای نداده و همون صفحه نمایش 6.7 اینچی AMOLED که روی ریلمی 11 پرو پلاس وجود داشت، حالا روی نسخه 12 پرو پلاس هم قرار داده. این نمایشگر خمیده، به گونه‌ای ساخته شده که می‌تونه تا یک میلیارد رنگ رو نمایش بده و با حاشیه کم (نسبت صفحه به بدنه 90 درصدی) برای تماشای فیلم‌های سینمایی و اجرای بازی‌های جدید بسیار مناسبه.

بررسی صفحه نمایش Realme 12 Pro Plus

این نمایشگر چندتا ویژگی مهم داره که در ادامه به صورت جداگانه معرفی می‌کنیم.

 

حداکثر روشنایی 950 نیت

روشنایی این نمایشگر رو می‌تونید بین 800 تا 950 نیت تغییر بدید. گرچه این میزان روشنایی خیلی هم بالا نیست اما برای یه گوشی میانرده مناسبه. با استفاده از این قابلیت می‌تونید گوشی رو در زیر نور مستقیم خورشید در دست بگیرید و به راحتی باهاش کار کنید.

 

نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی

نمایشگر 6.7 اینچی ریلمی 12 پرو پلاس به نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) 120Hz مجهز شده و این یعنی می‌تونید بازی‌های اکشن و سریع موبایلی رو بدون افت کیفیت در پردازش تصویر یا تاخیر، روی این گوشی اجرا کنید و ازش لذت ببرید. البته برای صرفه‌جویی در مصرف باتری گوشی می‌تونید نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش این گوشی رو به صورت دستی کاهش بدید.

 

رزولوشن نسبتاً بالا

با توجه به اینکه یه صفحه نمایش 6.7 اینچی روی این گوشی نصب شده، به نظر می‌رسه که وضوح یا رزولوشن نمایشگر هم بالاتر باشه اما ریلمی به رزولوشن 1080 در 2412 پیکسل اکتفا کرده که برای کاربری‌های معمولی مناسبه. این نمایشگر نسبت تصویر 20:9 با تراکم پیکسلی 394ppi در اختیار شما قرار میده که برای یه گوشی میانرده عدد خوبی محسوب میشه.

 

محافظت از چشم

شرکت ریلمی به طور ویژه روی استفاده از تکنولوژی‌هایی که از چشم کاربرها در برابر اشعه نورهای صفحه نمایش محافظت کنه تاکید کرده. مثلا در گوشی 12 پرو پلاس از تکنولوژی TUV Rheinlan استفاده کرده که نور آبی تولید شده توسط نمایشگر گوشی رو کاهش میده و از چشمک زدن‌های نامرئی نمایشگر که اصطلاحاً بهشون Flicker گفته میشه جلوگیری می‌کنه.

 

به طور کلی، صفحه نمایش ریلمی 12 پرو پلاس با توجه به اینکه برای یه گوشی میانرده در نظر گرفته شده، عملکرد خوبی داره. اندازه بزرگ، لبه‌های خمیده، نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی و حاشیه‌های کم از نقاط قوت نمایشگر این گوشی محسوب میشن.

 

بررسی باتری و شارژدهی Realme 12 Pro Plus

این گوشی به باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده. این باتری غیرقابل تعویضه و با یه بار شارژ کامل می‌تونید حدود 24 ساعت بدون نیاز به شارژر از گوشی استفاده کنید و نگران تموم شدن شارژ نباشید. به همراه این گوشی یه شارژر 67 واتی هم عرضه شده. حتماً می‌دونید که خیلی از کمپانی‌ها شارژر رو از جعبه گوشی حذف کردن و شما باید اون رو به صورت جداگانه خریداری کنید. خوشبختانه Realme هنوز این کار رو نکرده!

بررسی باتری Realme 12 Pro Plus

وقتی از شارژر 67 واتی SuperVooc برای شارژ کردن باتری گوشی استفاده کنید، در عرض 19 دقیقه می‌تونه شارژ باتری رو از 0 به 50 درصد برسونه. بنابراین باتری این گوشی به قابلیت فست شارژ مجهز شده و نیازی نیست ساعت‌ها منتظر بمونید تا ظرفیتش پر بشه. البته این گوشی به شارژ بی‌سیم مجهز نشده و فقط با استفاده از شارژر سیمی قابل شارژ‌ه.

به طور کلی به لطف پردازنده اسنپدراگون نسل ۲ عملکرد کلی باتری این گوشی بهبود پیدا کرده و با داشتن رفرش ریت تطبیق‌پذیر می‌تونه یک روز کامل کار کنه و باز خاموش نشه!

 

بررسی دوربین گوشی ریلمی 12 پرو پلاس

به مهم‌ترین بخش از بررسی گوشی ریلمی 12 پرو پلاس، یعنی بررسی دوربین‌هاش می‌رسیم. همین اول بگیم که شرکت Realme به طور ویژه‌ای روی لنزهای دوربین و قابلیت‌های عکاس و فیلم‌برداری این گوشی کار کرده تا از هر نظر کامل باشه.

بررسی دوربین ریلمی 12 پرو پلاس

پس در ادامه لنزهای این گوشی رو به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم تا ببینم عملکردشون چطوره.

 

بررسی دوربین اصلی ریلمی 12 پرو پلاس

دوربین اصلی این گوشی لنز 50 مگاپیکسلی سونی مدل IMX890 هستش. بنابراین یکی از بهترین شرکت‌های ساخت لنز در دنیا، دوربین اصلی ریلمی 12 پرو پلاس رو ساخته. این لنز دیافراگم f/1.8 از نوع عریض داره و به مجموعه‌ای از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجهز شده که در ادامه میگیم.

  • قابلیت OIS: این دوربین 50 مگاپیکسلی به قابلیت OIS مجهز شده تا از تار شدن عکس‌ها به دلیل لرزش دست شما جلوگیری کنه. این قابلیت به ویژه برای کسایی که دوست دارن در حال قدم زدن یا رانندگی عکس بگیرن خیلی کاربرد داره.
  • قابلیت PDAF: با این قابلیت، دوربین این گوشی به طور خودکار روی سوژه‌های عکاسی فوکوس کرده و پس‌زمینه رو بوکه می‌کنه. این قابلیت باعث میشه عکس‌هایی که می‌گیرید باکیفیت‌تر و زیباتر بشه.
  • حالت فیلم‌برداری سینماتیک: یکی از ویژگی‌هایی که کمپانی Realme به طور ویژه روش مانور داده، حالت فیلمبرداری سینماتیک دوربین این گوشیه. ریلمی با شرکت‌های سینمایی قرارداد بسته و فیلترهای مخصوصی روی دوربین اصلی این گوشی قرار داده تا حالت فیلم‌برداری سینماتیک ویژه‌ای داشته باشه. با فعال کردن این حالت، رنگ‌ها و سایه‌های صحنه حالتی شبیه به فیلم‌های سینمایی پیدا می‌کنه.

بررسی دوربین ریلمی 12 پرو پلاس

  • حالت عکاسی از ماه (Moon Mode): یکی از حالت‌های عکاسی که روی این دوربین قرار داده شده، حالت عکاسی از ماه هست. به دلیل پشتیبانی دوربین‌های این گوشی از زوم چندین برابری، یه حالت مخصوص برای عکاسی از ماه براش در نظر گرفته شده تا عاشقان ماه، راحت‌تر بتونن عکس‌هاشونو ثبت کنن.
  • حالت عکاسی در شب: برای عکاسی در شب هم یه حالت مخصوص Night برای دوربین این گوشی در نظر گرفته شده. گرچه کیفیت خیلی بالایی نداره اما می‌تونید برای عکس‌های معمولی در شب ازش استفاده کنید.
  • حالت عکاسی در خیابان: یکی دیگه از حالت‌های عکاسی که روی این دوربین وجود داره، حالت عکاسی در خیابان یا Street هست. با رفتن به این حالت، نورها و حرکت ماشین‌ها و سایه‌ها تغییر می‌کنه.
  • قابلیت زوم اتوماتیک روی سوژه: دوربین این گوشی قابلیت Auto Zoom داره و این یعنی فقط با اشاره روی سوژه مورد نظرتون، دوربین به صورت خودکار روی سوژه زوم می‌کنه و نیازی به تنظیم زوم دستی نیست.
  • قابلیت فیلم‌برداری 4K: با دوربین اصلی ریلمی 12 پرو پلاس می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنید.
  • قابلیت فیلم‌بردای اسلوموشن: این دوربین برای فیلم‌برداری اسلوموشن هم مناسبه و کیفیت 1080p@120fps رو در اختیار شما قرار میده.

همونطور که می‌بینین لنز اصلی ریلمی ۱۲ پرو پلاس قابلیت‌های عکاسی زیادی داره و تو بخش دوربین سنگ تموم گذاشته.

 

بررسی دوربین پریسکوب تله فوتو

دورببن دوم این گوشی از دوربین اول هم عجیب‌تره! ریلمی برای دوربین دوم این گوشی از یه لنز 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.6 زوم اپتیکال 3x و زوم داخلی 6x استفاده کرده. این دوربین می‌تونه عکس‌های فوق‌العاده‌ای براتون بگیره و حالت پرتره سینماتیک روی این لنز قرار داده شده. این لنز پریسکوب با تغییر نور و رنگ و عمق میدان، عکس‌های پرتره فوق‌العاده‌ای براتون ثبت می‌کنه.

بررسی دوربین پریسکوب ریلمی 12 پرو پلاسعلاوه بر این برای عکاسی از اجسام دور، تا 6 برابر می‌تونه زوم عادی انجام بده و تا 120 برابر می‌تونه تصویر رو جلوتر ببره که البته در حالت زوم 120x کیفیت تصویر خیلی افت می‌کنه. باید به این نکته اشاره کنیم که این دوربین هم مثل دوربین اصلی گوشی به قابلیت‌های OIS و PDAF مجهز شده.

 

بررسی دوربین اولترا واید

دوربین سوم این گوشی، یه لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 هست که برای عکاسی فوق عریض مناسبه. با استفاده از این دوربین می‌تونید از مناظر طبیعی عکاسی کنید یا در موقعیت‌هایی که به کادر بزرگ‌تر و زاویه بیشتر نیاز دارید ازش استفاده کنید.

 

بررسی دوربین سلفی Realme 12 Pro+

یه لنز 32 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی گوشی ریلمی 12 پرو پلاس قرار داده شده تا مجموعه دوربین‌های این گوشی بی‌نظیر باشه. با استفاده از این دوربین سلفی می‌تونید عکس‌های پرتره باکیفیتی ثبت کنید و در حالت فیلمبرداری رزولوشن 1080p در اختیار شما قرار میده.

به طور کلی، وجود دوربین پریسکوپ تله فوتو با کیفیت 64 مگاپیکسل و وجود حالت‌های مختلف عکاسی و مخصوصاً فیلمبرداری سینماتیک روی گوشی ریلمی 12 پرو پلاس، جذابیت‌هاشو بیشتر کرده و قطعاً برای کسایی که عاشق عکاسی و فیلمبرداری با گوشی هستن، این گوشی حرف‌های زیادی برای گفتن داره.

 

بررسی گوشی Realme 12 Pro Plus از نظر نرم افزار و عملکرد پردازشی

اگه فکر کردید دوربین نقطه قوت اصلی گوشی ریلمی 12 پرو پلاس محسوب میشه، سخت در اشتباهید! شرکت Realme با قرار دادن چیپست کوالکام Snapdragon 7s Gen 2 در این گوشی، نظر خیلی از کاربرها رو به خودش جلب کرد و باعث شد خیلی از کاربرهای حرفه‌ای به طور جدی به خرید این گوشی فکر کنن. حالا احتمالاً متوجه شدید که چرا گوشی ریلمی 12 پرو پلاس با اینکه مثل ریلمی 11 پرو پلاس دوربین 200 مگاپیکسلی نداره، ولی قیمتش بالاتره. دلیل اصلی، وجود پردازنده قدرتمند کوالکام به عنوان قلب تپنده در این گوشیه.

بررسی عملکرد پردازشی ریلمی 12 پرو پلاس

پردازنده 8 هسته‌ای Snapdragon 7s Gen 2 در تابستان سال 1402 معرفی شد و قابلیت‌هایی مثل شارژ سریع، پشتیبانی از نمایشگرهای با رزولوشن بالا، پشتیبانی از هوش مصنوعی و شبکه اینترنت 5G از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های این چیپست 4 نانومتری حساب میشه. در کنار این چیپست، کمپانی ریلمی رم‌های 8 و 12 گیگابایتی رو برای گوشی 12 پرو پلاس در نظر گرفت. مدل‌های مختلف این گوشی عبارت‌اند از:

  • 8GB رم با حافظه داخلی 128GB
  • 8GB رم با حافظه داخلی 256GB
  • 12GB رم با حافظه داخلی 256GB
  • 12GB رم با حافظه داخلی 512GB

بنابراین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ریلمی 12 پرو پلاس، پردازنده‌شه. وجود چیپست کوالکام جدید در این گوشی، سرعت پردازش رو به طور قابل توجهی افزایش داده و امکانات نرم‌افزاری بیشتری براش به ارمغان آورده که از جمله اونها میشه به وجود قابلیت‌های هوش مصنوعی در این گوشی اشاره کرد.

 

نرم افزار گوشی Realme 12 Pro Plus

با توجه به اینکه این گوشی در اوایل سال 2024 معرفی شد، آخرین نسخه اندروید، یعنی اندروید 14 به عنوان سیستم عامل براش در نظر گرفته شده. کمپانی ریلمی از رابط کاربری اختصاصی خودش یعنی UI 5.0 به عنوان پوسته‌ای روی اندروید این گوشی استفاده کرده تا حال و هوای چینی به نرم‌افزارهای و آیکون‌هاش بده. کار کردن با این رابط کاربری خیلی ساده‌ست و فقط شما رو در اتمسفر گوشی‌های Realme نگه می‌داره.

 

بررسی اسپیکر ریلمی 12 پرو پلاس

یه اسپیکر در بالا و یه اسپیکر در پایین ریلمی 12 پرو پلاس قرار داده شده تا صدایی استریو ازش پخش بشه. کیفیت و حجم صدا تا قبل از اینکه به 80 درصد برسه عالیه ولی وقتی صدا رو بیشتر از 80 درصد می‌کنید، کیفیت کاهش پیدا کرده و نویزهایی شنیده میشه.

بررسی اسپیکر ریلمی 12 پرو پلاس

با این وجود، کمپانی Realme از اسپیکرهای Dolby Atmos برای این گوشی استفاده کرده که بسیار معروف هستن و کیفیت خوبی ارائه میدن. همچنین صدایی 24 بیتی با فرکانس 192kHz تولید می‌کنن و از قابلیت Hi-Res audio پشتیبانی می‌کنن.

 

آیا گوشی Realme 12 Pro Plus ارزش خرید داره؟

گوشی ریلمی 12 پرو پلاس با رم 12 گیگ و حافظه 512 توی بازار ایران با قیمت حدودی 21 میلیون تومان (فروردین 1403) به فروش میرسه. با این قیمت گوشی، مدل‌هایی مثل سامسونگ S21 FE با ظرفیت 256GB و رم 8GB و گوشی پوکو X6 Pro شیائومی با ظرفیت و رم مشابه جزو رقبای اصلی این گوشی به حساب میان.

سامسونگ گلکسی S21 FE خیلی قدیمیه و ژانویه سال 2022 رونمایی شده. این گوشی هم از نظر دوربین، هم پردازنده، هم اندازه نمایشگر و هم ظرفیت باتری، ضعیف‌تر از ریلمی 12 پرو پلاسه و بخاطر برند سامسونگ گرون فروخته میشه. دومین رقیب که قیمتی حدود 18 میلیون تومان داره ولی از برخی جهات بهتر از ریلمی 12 پرو پلاسه، گوشی شیائومی پوکو X6 Pro هستش. این گوشی از نظر پردازنده، صفحه نمایش و قیمت، وضعیت بهتری داره اما در زمینه دوربین‌ها و حالت‌های عکاسی و ضد آب بودن گوشی ریلمی یه سر و گردن بالاتره.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 4 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 14
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mmd13802001

دوستان به نظرتون این یا poco x6 pro ؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
MH_SN_1

کِی ویدیو بررسیش رو میزارین؟

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
AliNajafiJahani

بد نیست 🖖🏻

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
Ahmaddosti

خوشگله نسبت به قیمتش کارایی نداره

۱۵ فروردین ۱۴۰۳
arsalansh

من اگر بخوام بخرم 13T شیائومی رو میخرم تو این رنج قیمت البته باید یکم بیشتر هزینه کنم

۱۵ فروردین ۱۴۰۳
saeid3515125

من که وسوسه شدم بخرم ، امیدوارم انتخاب خوبی باشه

۱۴ فروردین ۱۴۰۳
SinaRe8596

گوشی خوبیس

۱۴ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقایسه این رو با s23 fe و شیائومی13t بزارید

۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    Nurse

    واقعاً می‌طلبه

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

گوشی خوبیه فقط آپدیتاش مشخص بشه چقدر میگیره

۱۴ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقاله خیلی خوبی بود دمتون گرم

۱۴ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

گوشی خوبی به نظر میاد و از s23 fe کلی بهتره!

۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    SinaRe8596

    ببخین خیلی از چیزاش واقعا به چشم نمیادو مسخره‌س. من خودم s23 fe دارم و به نظرم واقعا گوشی عالی و مناسبیه از همه نظر و فقط باتریشه ک آدمو اذیت میکنه. و واقعا هم تا الان به نمایش یک میلیارد رنگ و آداپتور ۶۷ واتی هیچ احساس نیازی پیدا نکردم

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
MAHDI13

برا گردو شکستن خوبه!

۱۴ فروردین ۱۴۰۳