کالبد شکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco F5 شیائومی

کانال PBK reviews در جدیدترین بررسی خودش به سراغ بررسی کالبد شکافی poco F5 رفته. گوشی Poco F5 شیائومی که خرداد 1402 به بازار عرضه شد، از امکانات پیشرفته‌تری نسبت به نسل قبلی خودش یعنی گوشی Poco F4 برخوردار بود. با توجه به قابلیت ها و امکانات به کار رفته و همچنین قیمت اقتصادی این گوشی یکی از میان رده های جذاب، به خصوص برای گیمرها به حساب میاد؛ اما آیا قابلیت تعمیرپذیری پوکو F5 و معماری داخلی اون هم عملکرد خوبی به نسبت رقبا داره؟ برای پاسخ دادن به این سوال با بررسی کالبد شکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco F5 شیائومی، همراه موبونیوز باشید.

بررسی گوشی پوکو F5 شیائومی

گوشی پوکو F5 شیائومی که در برخی از بازارها با نام Redmi Note 12 Turbo هم به فروش میرسه، از صفحه‌نمایش 6.7 اینچی OLED با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی استفاده می‌کنه. بررسی پوکو F5 نشون میده که این گوشی از پردازنده اسنپ‌دراگون +7 نسل دو استفاده می‌کنه. ظرفیت باتری این گوشی 5000 میلی‌آمپر هست که به فناوری شارژ سریع با توان 67 وات مجهز شده و دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی داره. همچنین گوشی Poco F5 وزن 181 گرمی داره که نسبت به رقبای خودش مثل گوشی S23 FE و نسخه پرو خودش یعنی گوشی Poco F5 Pro حدود 20 تا 25 گرم سبک‌تره. از سیستم‌عامل اندروید 13 با رابط کاربری MIUI 14 برای گوشی پوکو F5 استفاده شده.

 

کالبد شکافی poco F5

اولین کاری که باید برای کالبد شکافی Poco F5 انجام بدیم، اینه که درگاه سیم‌کارت رو دربیاریم. بعدش برای باز کردن قاب پشتی کمی بهش حرارت میدیم و صبر می‌کنیم تا عایق‌بندی اون شل بشه.

درگاه سیم کارت شیائومی پوکو اف ۵

سپس با استفاده از ابزار مخصوص و یه اهرم کوچیک پلاستیکی، قاب پشتی رو از فریم اصلی جدا می‌کنیم؛ دقت کنید که جنس قاب پشتی از پلاستیک هست. کاور لنز های دوربین روی قاب پشتی تعبیه شده و برای تعویض‌شون نیاز به باز کردن قطعه دیگه‌ای نیست.

قاب پشتی Xiaomi Poco F5

 

بعد از درآوردن قاب پشتی، 18 تا پیچ دیگه هم هست که باید باز بشه، پس حسابی مچ‌تون رو گرم کنید. بعد از جدا کردن پنل بالایی می‌تونیم به بررسی اون بپردازیم. روی این پنل خطوط خاکستری رنگ رو تماشا می‌کنید که گیرنده های آنتن هستن. پنل و چیپ NFC هم اون وسط نصب شده. اون پایین هم لایه گرافیتی گذاشتن تا گرما راحت‌تر انتقال پیدا کنه.

پیچ های گوشی xiaomi poco f5

بعد از اون میریم سراغ باتری و جدا کردن بقیه کابل های اتصال، دو تا اهرم موازی و هم‌محور پایین فریم اصلی هست که باید باز بشه. بعد از این کار می‌تونیم برد اصلی رو جدا کنیم؛ دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی به همراه قابلیت لرزش‌گیری تصاویر یا همون OIS در کنار دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید و دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو، روی برد اصلی جا گرفتن. همچنین برای درآوردن لنزهای دوربین می‌تونید کابل اتصال‌شون رو به راحتی باز کنید. فلش LED، میکروفون ثانویه و جک هدفون هم در گوشه بالایی برد اصلی تعبیه شدن. دوربین جلو 16 مگاپیکسلی هم اون طرف برد اصلی گذاشتن و حسگر مادون قرمز هم در کنار اون و بالاتر قرار گرفته. با باز کردن محافظ پدهای حرارتی می‌تونید ببینید که اون ها بر روی پردازنده، رم و رام (ROM) گوشی نصب شدن.

کالبد شکافی دوربین گوشی پوکو F5 شیائومی

ماژول ویبره گوشی Poco F5 رو هم می‌تونید جدا کنید. روی این ماژول لایه های گرافیتی نصب شده و همچنین خروجی اسپیکر عایق‌بندی و کاملا غیرقابل نفوذ شده. برد اصلی گیرنده آنتن به انتهای اهرم نگهدارنده اسپیکر متصل شده که در نوع خودش جالبه! هر دو اون ها کنار اسپیکر پرس شدن.

بررسی تعمیر پذیری ماژول ویبره و برد گوشی Poco F5

درگاه شارژ گوشی و میکروفون اصلی اون روی برد جانبی نصب شدن. اگه برد جانبی رو برگردونید می‌تونید درگاه سیم‌کارت رو هم مشاهده کنید. موتور محرک ویبره هم در پایین فریم اصلی تعبیه و عایق‌بندی شده. برچسب نشان‌گر آسیب یا نفوذ آب هم پایین درگاه سیم کارت پرس شده (برچسب سفید رنگ). برای جدا کردن باتری هم از برچسب های مخصوص جداسازی اون استفاده می‌کنیم.

بررسی تعمیرپذیری باتری پوکو F5 شیائومی

برای تعویض صفحه‌نمایش باید قاب پشتی رو بلند کنید، پیچ‌ها و پنل های بالایی و پایینی رو جدا کنید، کابل اتصال باتری و صفحه‌نمایش رو دربیارید. برای دسترسی به کابل صفحه‌نمایش باید باتری رو هم از فریم اصلی جدا کنید. برای شل شدن عایق‌بندی صفحه‌نمایش باید از جلو بهش حرارت بدید. با استفاده از اهرم پلاستیکی اون رو جدا کنید، صفحه‌نمایش جدید رو جا بزنید و دوباره عایق‌بندی کنید. یادتون نره حتما کابل اتصال رو به وسط فریم اصلی وصل کنید! در آخر هم گوشی رو سرهم کنید.

بررسی کالبد شکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco F5 شیائومی

بعد از درآوردن باتری و جدا کردن کابل های اتصال برد اصلی به برد جانبی و صفحه‌نمایش، دید بهتری به سیستم خنک کننده محفظه بخار (Vapor Chamber) که زیر باتری و مادربرد قرارگرفته، پیدا می‌کنیم. برای تعویض حسگر اثر انگشت یا دکمه خاموش و روشن کردن و دکمه کم و زیاد کردن صدا، باید واشر لاستیکی دور اون رو از فریم کناری بلند کنید، کابل اتصالش رو جدا کنید و درشون بیارید. اون موقع می‌تونید دکمه جدید رو جا بزنید و بزاریدش سرجاش! اسپیکر بالایی (مکالمه) و برد حسگر مجاورتی هم در بالای فریم اصلی تعبیه و عایق‌بندی شدن.

 

امتیاز نهایی تعمیرپذیری پوکو F5

اما بریم سراغ امتیاز نهایی در تعمیرپذیری پوکو F5؛ شما فکر میکنید این گوشی چه امتیازی رو در این بخش به دست میاره؟
طبق بررسی کارشناس کانال PBK reviews، کالبد شکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco F5 شیائومی، امتیاز 7 از ده رو می‌گیره که در مقابل رقبای خودش خصوصاً Samsung S23 FE امتیاز کم و ضعیفی هست. معماری داخلی این دستگاه با وجود تعداد زیاد پیچ‌ها و یکپارچه نبودن نحوه قرارگیری قطعات و مراحل دشوار تعویض صفحه‌نمایش از جمله نقاط ضعف این گوشی به حساب میره که کمترین امتیاز رو هم دریافت کردن.

گوشی Poco F5 شیائومی در بررسی کالبد شکافی و تعمیرپذیری، نمره 7 رو میگیره.

با توجه به این امتیاز به نظرتون در یک بازه قیمتی نزدیک، Poco F5 ارزش خرید بیشتری داره یا S23 FE سامسونگ؟!
با توجه به اختلاف قیمت این گوشی شیائومی با نسخه پرو خودش، شما کدوم رو ترجیح می‌دید؟

نویسنده : تیم تولید محتوا موبونیوز
تاریخ انتشار 4 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 35
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

adamak

شیائومی میتونه تو گوشیاش از سیستم ساده تری استفاده کنه..
ممنون از موبوبکس🙄و موبو نیوز

۱۷ دی ۱۴۰۲
ArashBakhshi14

باز با این حال شیاعومی بهتره از نظر من

۱۳ دی ۱۴۰۲
shahab-021

شیائومی همیشه در مقابل حریف سامسونگی
عقب بوده و کم آورده

۰۴ دی ۱۴۰۲
alirza.amiry

mamnoon jazab bood

۰۳ دی ۱۴۰۲
Mahdiadler

او مای گاد

۰۳ دی ۱۴۰۲
Mahdiadler

فیلم میزاشتی بهتر بود

۰۳ دی ۱۴۰۲
Mahdiadler

عالی

۰۳ دی ۱۴۰۲
Arash_naimi

شنیدم پوکواف5باگ داره

۰۳ دی ۱۴۰۲
    Hosseinle16

    سه ماهه دارمش هیچ باگی ندیدم

    ۰۴ دی ۱۴۰۲
Amir.sg

S23feرو میخورهههه با این که قیمتش پاین تره😂👌🏻

۰۲ دی ۱۴۰۲
Hosseinle16

نمی‌دونم طبق چه منطقی تو چندتا ویدیو و مقاله تون s23 fe رو با حداقل پنج تومن قیمت بیشتر رقیب پوکو اف فایو درنظر گرفتین!

۰۲ دی ۱۴۰۲
alinekookholgh1385

بد هست

۰۲ دی ۱۴۰۲
Abolfazl.ae

عالییییی👌👌

۰۲ دی ۱۴۰۲