کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی

کنسول دستی PlayStation Portal سونی که جایگزین نسل های قبلی خودش یعنی PS Vita و مدل های قدیمی تر PSP شده، با قیمت اقتصادی 200 دلاری در 29 سپتامبر (7 مهر 1402) به بازار عرضه شده. این کنسول که دقیقاً سه سال بعد از عرضه PS5 به بازار عرضه شده از ویژگی های منحصر به فرد و کاربردی برخورداره که اول این موارد رو بررسی میکنیم و بعدش می‌ریم سراغ بررسی کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی، پس تا آخر این بررسی با موبونیوز همراه باشید!

بررسی مشخصات فنی کنسول PlayStation Portal

کنسول دستی PlayStation Portal سونی به صفحه‌نمایش یک دست مشکی 8 اینچ LCD مجهز شده که می‌تونه بازی های مختلف رو با کیفیت 1080p تا 60 فریم بر ثانیه برای شما به نمایش بزاره! به خاطر کاهش قیمت بیشتر، این کنسول قابلیت اتصال بلوتوث رو نداره و باید از یه جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هدفون‌تون به این کنسول استفاده کنید! البته میتونید سراغ هندزفری بلوتوثی جدید سونی برید که حدود 50 دلار قیمت داره و بدون نیاز به بلوتوث به این دستگاه متصل میشه! بر خلاف کنسول های دستی گذشته سونی که بازی ها رو می‌تونستید روی خود کنسول به راحتی نصب و بازی کنید، PlayStation Portal این قابلیت رو نداره و فقط ‌می‌تونید بازی های نصب شده روی PS5 تون رو روی این دستگاه استریم کنید، برای همین باید یه WIFI پر سرعت و پایداری داشته باشید. PlayStation Portal نه از بازی های PS VR2 پشتیبانی می‌کنه و نه از قابلیت cloud streaming کنسول PS5. از اونجایی که بیشتر زحمت برای اجرای بازی ها روی PlayStation Portal به عهده‌ی PS5 هست بنابراین باید عملکرد باتری بهینه‌ای رو از این کنسول شاهد باشیم.
ظرفیت باتری این کنسول 4370 میلی‌آمپر ساعت هست و شما می‌تونید با بالاترین تنظیمات گرافیکی و روشنایی حداکثری، 4 ساعت مداوم از این کنسول دستی استفاده کنید. طول عمر باتری این دستگاه برای استفاده معمولی و روزانه 10 ساعت خواهد بود. وزن این کنسول حدود 529 گرم هست و اصلی‌ترین ویژگی اون داشتن DualSense Wireless Controller هست. از دیگر قابلیت های PlayStation Portal می‌تونیم به موتور فیزیکی Haptic engine و adaptive triggers اشاره کنیم که بیشتر در دکمه های L2 و R2 کاربرد داره که میتونه حسی مشابه استفاده از دسته اصلی کنسول PS5 رو به شما منتقل میکنه.

 

کالبدشکافی PlayStation Portal

وقتش رسیده تا نگاهی به معماری و طراحی داخلی جدیدترین کنسول بی‌سیم سونی، یعنی PlayStation Portal داشته باشیم. به نظرتون مشکل اصلی دسته های PS5 در کنسول PlayStation Portal حل شده؟!

بررسی کالبدشکافی PlayStation Portal

برای شروع پیچی وجود نداره که بخوایم باز کنیم برای همین اول با اهرم مخصوص پلاستیک های رویی رو باز می‌کنیم. بعد از در آوردن دو تا کاور مشکی، به پیچ های موجود در انتهای دسته‌ها دسترسی پیدا می‌کنیم.

بررسی کالبدشکافی

تا اینجای کار کالبدشکافی کنسول Portal خیلی شبیه به کالبدشکافی دسته های DualSense بوده. دو تا پیچ دیگه زیر دکمه های L1 و R1 وجود داره که باید باز بشه.

playstation portal teardown 3 1 کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی

بعد از این میریم سراغ باز کردن پنل پشتی کنسول Portal. گیره های محکمی در قسمت پشتی به کار رفته و باز کردن اونا حس شکستن به آدم رو میده! خوشبختانه D-Pad جلویی به راحتی باز میشه و فقط چند تا پیچ داره که باید باز بشه. باز کردن D-Pad بهمون دسترسی میده تا به کالبدشکافی دسته‌ها (joystick) بپردازیم.

بررسی کالبدشکافی PlayStation Portal دی پد

این joystick شامل چند تا قطعه میشه که به راحتی درمیاد. اول پیچ های اطراف برد اون رو باز می‌کنیم. بعد کاور روی اون رو باز می‌کنیم.

بررسی کالبدشکافی PlayStation Portal جوی استیک

بعد از اون خود پد های مخصوص رو درمیاریم (thumbpad). بعد از اون می‌رسیم به خود قطعه اصلی محرک دسته که با باز کردن چندتا پیچ به راحتی در میاد.

playstation portal teardown 6 کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی

خوشبختانه این خبر خوبیه! اگه یادتون باشه دسته های اصلی کنسول PS5 مشکل بزرگ‌تری داشت چون این قطعه به برد اصلی پرس و وصل شده بود که کار تعمیر اون رو خیلی سخت و دشوار می‌کرد. اما در کنسول Portal این قطعه فقط به وسیله چندتا پیچ به هم وصل شده و کار تعمیر اون خیلی آسون‌تر شده.

playstation portal teardown 7 کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی

بعد از کالبدشکافی دسته‌ها نوبت به صفحه‌نمایش می‌رسه. بعد از کمی حرارت دادن و استفاده از اهرم مخصوص صفحه نمایش به راحتی جدا میشه. با این وجود باز هم به باتری دسترسی کامل نداریم.

playstation portal teardown 8 کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی

یه فریم پلاستیکی مشکی میانی وجود داره که با استفاده از چند تا پیچ به راحتی باز میشه. بعد از جدا کردن کابل های اتصال باتری و درآوردن اسپیکر ها، می‌تونیم به برد اصلی دسترسی داشته باشیم. بریم سراغ باتری، سونی همانند کمپانی های دیگه مثل سامسونگ و شیائومی که در محصولات‌شون از چسب های مخصوص جداسازی باتری استفاده می‌کنن، در کنسول Portal هم همین کارو کرده. باتری این کنسول با استفاده از چسب های Pull Tab به راحتی در میاد و قابل تعویض خواهد بود. این یه برد بزرگ برای کنسول Portal و سونی محسوب میشه.

بررسی کالبدشکافی PlayStation Portal باتری

اما جدا کردن برد اصلی باز هم کار می‌بره. برد اصلی توسط چند تا کابل مختلف به فریم اصلی و دو تا دسته های کناری وصل شده و به غیر از اینکه ساعت ها وقت بزارید و بازش کنید راه دیگه‌ای نداره که انتظار بیشتری از سونی میره.

playstation portal teardown 10 کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی

یه راه دیگه هم هست که کابل ها رو قیچی کنید! این راهی بود که کارشناس کانال iFixit رفت!

playstation portal teardown 11 کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی

بعد از اون می‌تونید برد شارژر، درگاه شارژر که از نوع USB-C هست و جک 3.5 میلی‌متری رو دربیارید.

playstation portal teardown 12 کالبدشکافی کنسول PlayStation Portal سونی

 

جمع‌بندی

کنسول PlayStation Portal که به عنوان داداش کوچیکه PS5 محسوب میشه، از کیفیت، امکانات و معماری داخلی خوب و بهینه‌ای برخوردار هست. یادتون باشه شما با این کنسول 200 دلاری می‌تونید بازی های PS5 رو با کیفیت 1080p و 60 فریم در ثانیه بازی کنید. در جهان موازی دیگری با 200 دلار شاید بتونید یه گوشی میان‌رده از سامسونگ بخرید! مراحل تعویض آسان مهره اصلی دسته های DualSense، باتری و صفحه‌نمایش کنسول Portal از مزیت های مهم تعمیرپذیری راحت این دستگاه به‌ شمار میاد. به نظرتون نصب نشدن بازی ها روی کنسول Portal و وابستگی اون به PS5 می‌تونه صدمه به فروش این محصول جانبی و بی‌سیم بزنه؟ به نظرتون کنسول Portal داخل بازار ایران ارزش خرید داره؟ به نظرتون هماهنگ‌سازی کنسول Portal با PS5 که نیازمند ارتباط پایدار و پر سرعت WiFi هست، تو ایران جواب میده یا چالش برانگیز خواهد بود؟ شما تجربه بازی با کدوم یک از کنسول های Portable سونی رو داشتید؟!

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 6 ماه پیش
تعداد نظرات : 17
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
tahamousavi

حتی استیم دک هم از این بهتره…

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
™Pentagon

این

۳۰ دی ۱۴۰۲
Amir ali namaei

عالیییی

۲۹ دی ۱۴۰۲
EminEm 19

جالب بود

۲۹ دی ۱۴۰۲
ali.sh2004

زیاد وسیله ی کاربردی ای نمیبینمش.
تا وقتی گوشی هست راحت تر میشه بازی کرد…

۲۹ دی ۱۴۰۲
mms2099

برا پز دادن بچه پول دارا خوبه

۲۹ دی ۱۴۰۲
alirezanikkhah

بی مصرف ترین گجت دنیا

۲۹ دی ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

جالب بود

۲۹ دی ۱۴۰۲
Limb0onTop

قشنگه

۲۸ دی ۱۴۰۲
Amirhosein_bahrami

فقط تیرانوس

۲۸ دی ۱۴۰۲
Emran.B1388

👌🏻👍🏻

۲۸ دی ۱۴۰۲
asa mo

خوب

۲۸ دی ۱۴۰۲
SinaRe8596

چیه این خدایی

۲۸ دی ۱۴۰۲
Mhch8877

بیشتر بزارید…

۲۸ دی ۱۴۰۲
NOKIA1100

ول کنین اینارو دیگه! بگو سامسونگ چی کار کرد.

۲۸ دی ۱۴۰۲
Nurse

خسته شدیم از بازی

۲۸ دی ۱۴۰۲
Mahayd24

ولکن این کالبد شکافی رو از اس ۲۴ خبر برو

۲۸ دی ۱۴۰۲