راهنمای راه اندازی مغازه موبایل فروشی

جوانان جویای کار زیادی داریم که حداقل یک بار تو زندگیشون به این فکر کردن که یک مغازه موبایل فروشی راه بندازن و کسب و کار خودشون رو داشته باشن. دلیل این تصمیم می‌تونه مواردی مثل علاقه به حوزه موبایل و تکنولوژی یا سود زیاد این کسب و کارها باشه؛ چون موبایل نیاز روزمره و همیشگی مشتری‌هاست و از نظر عرضه و تقاضا همیشه از سمت مشتری تقاضا داره. البته این کار هم چالش‌های خودش رو از جنبه موجودی و قیمت‌گذاری داره که هر کسی ازش پس نمیاد. به هر حال قبل از شروع کسب و کار نیاز به تحقیقات فراوان در موردش هست و نمی‌تونین بدون اطلاعات وارد چنین صنف بزرگ و مهمی بشین. پس امروز با راهنمای راه اندازی مغازه موبایل فروشی همراه موبونیوز باشین تا به همه سوالات‌تون تو این زمینه پاسخ بدیم.

 

درآمد مغازه موبایل فروشی از کجاست؟

مغازه‌های موبایل فروشی معمولا روش‌های درآمدی متنوعی در کنار فروش گوشی دارن. بنابراین اگه قصد راه اندازی مغازه موبایل فروشی رو دارید، باید اول از همه با سود و زیانتون رو بسنجین. با آگاهی از روش‌های کسب درآمد تو این حوزه به راحتی می‌تونین استارت کار رو بزنین و از موفقیت کسب و کارتون مطمئن باشین. به طور کلی فروشگاه‌های موبایل فروشی داخل ایران، خدماتی مثل فروش گوشی نو و دست دو، فروش لوازم جانبی و خدمات نرم‌افزاری و در برخی موارد تعمیر و تعویض قطعات رو ارائه میدن. بنابراین شما می‌تونین از روش‌های زیر درآمد کسب کنین.

  • فروش موبایل
  • فروش لوازم جانبی
  • فروش خدمات نرم افزاری
  • تعمیر گوشی موبایل

بعضی از این خدمات نیاز به پیش‌نیازهای فنی و نیروهای متخصص دارن. به همین دلیل در ادامه هر کدوم از این روش‌های درآمدی رو به طور کامل بررسی می‌کنیم.

 

فروش موبایل نو و دست دو

فروش موبایل نو در حالت کلی سختی خاصی نداره، اما لازمه که بتونین دستگاه‌‌ها رو خوب پرزنت کنین و موبایلی که مناسب مشتری هست رو بهش پیشنهاد بدین. اما کل کار این نیست و شما باید علاوه بر شناخت طیف مشتری‌ها با شرایط رجیستری و فعالسازی موبایل‌های جدید هم آشنا باشین. هرچند باید بدونین که موبایل‌های نو توسط شرکت‌های گارانتی کننده وارد کشور میشن و ثبت در سامانه همتا و گارانتی و کارهایی از این دست توسط شرکت وارد کننده انجام میشه. بنابراین شما به عنوان فروشنده موبایل نیازی نیست دغدغه هیچ کدوم از این کارها رو داشته باشین. اما داشتن اطلاعات کافی تو این زمینه باعث جلب نظر مشتری شده و احتمال اینکه بهتون اعتماد کنه رو بالا میبره.

فروش موبایل دست دوم

از طرفی با افزایش قیمت گوشی‌های نو، تقاضا برای گوشی‌های دست دوم هم بیشتر شده و طبیعتا مشتری‌های زیادی برای خرید گوشی‌های دست دوم وارد بازار و مغازه‌ها میشن.

البته فروش گوشی دست دوم پیچیدگی‌های خاص خودش رو داره و روندش کمی فرق داره؛ دلیلش هم اینه که دغدغه فکری مشتری موقع خرید گوشی دست دوم کاملا متفاوت از گوشی نو هست و باید بتونین این دغدغه‌ها رو پوشش بدین. به طور مثال تو این نوع خرید مواردی زیر اهمیت دارن:

  • میزان کارکرد گوشی
  • سلامت باتری
  • سالم بودن بدنه
  • فابریک بودن قطعات

به همین منظور داشتن یک متخصص جداگونه برای گوشی‌های دست دوم می‌تونه خیلی به کسب و کارتون کمک کنه. خرید و فروش گوشی دست دوم اخیرا به قدری زیاد شده که خیلی از مغازه‌ها به طور تخصصی فقط روی خرید و فروش موبایل دست دوم کار می‌کنن.

 

فروش لوازم جانبی موبایل

حتما این جمله رو قبلا هم شنیده‌اید که میگن سود موبایل فروش‌ها توی فروش لوازم جانبیه! بنابراین لازمه بدونین که در کنار فروش موبایل یکی از واجبات مغازه موبایل فروشی، فروش لوازم جانبی گوشی‌هاست. فقط اگه می‌خواین این گزینه رو هم به روش درآمدی اضافه کنین، باید تنوع لوازم جانبی رو رعایت کنین؛ به طور مثال اگر انحصارا محصولات اپل رو می‌فروشید، کیفیت و قیمت لوازم جانبی باید متفاوت از زمانی باشه که محصولات سامسونگ رو می‌فروشید.

فروش لوازم جانبی و خدمات نرم افزاری

در کل برای فروش اکسسوری باید شناخت خوبی از بازار و برندهای فعال تو این حوزه داشته باشین تا بتونین دل مشتری رو بدست بیارین. فروش برندهای گم نام و بی‌کیفیت که کسی بهشون اعتماد نداره، فقط اعتبار مغازه شما رو پایین میاره و به ضررتونه. اما جدا از فروش لوازم جانبی، باید تخصص کافی برای نصب گلس و انجام دادن بقیه خدمات این دسته رو هم داشته باشید. خیلی از مشتری‌ها خودشون از پس نصب گلس برنمیان و نیاز به یک متخصص برای این کار دارن. پس اگه خودتون این کار رو بلد نیستین حتما یه متخصص استخدام کنین تا این کارها رو بدون نقص براتون انجام بده. این روزها یک مشکل جدید هم برای کسانی که آیفون دارن بوجود آمده به اسم رجیستری که با روش‌های نرم‌افزاری میشه آنتن گوشی‌های سری ۱۴ و ۱۵ اپل رو برگردوند؛ مردم برای رفع این مشکل همیشه به مغازه‌های فروش موبایل قابل اعتمادشون مراجعه می‌کنن. این چنین خدمات نرم‌افزاری می‌تونه باعث سود بیشتر و بالا رفتن اعتبارتون تو بازار بشه.

 

تعمیرات موبایل

تعمیرات گوشی عموما یه حوزه جداست و همه موبایل فروشی ‌ها این خدمات رو ارائه نمیدن. اما اگه فکر می‌کنین از پس این کار برمیاین، بهتره فضای کافی و تجهیزات لازم برای این کار رو در نظر بگیرین. تعمیرات موبایل نیاز به ابزارها و بردهای مخصوص داره و مهم تر از همه باید توسط متخصصین حرفه ای انجام بشه. هیچکس حاضر نیست گوشیش رو دست کسی بسپاره که معلوم نیست بعد از باز شدن چه بلایی سرش میاره.

تعمیرات موبایل

همونطور که گفتیم تعمیرات تخصصی جدا از فروش گوشی به حساب میاد و خیلی از مغازه‌ها به طور تخصصی فقط به تعمیر گوشی می‌پردازن. اما داشتن یک متخصص تعمیرات تلفن همراه و تبلت در مغازه فروش موبایل، مانعی نداره و می‌تونه سودمند هم باشه. یک تعمیرکار متخصص نیاز به فضای جداگانه و نسبتا بزرگی داره تا بتواند از وسایل مورد نیازش استفاده کنه؛ بخاطر همین اجاره و رهن مغازه‌ای که تعمیرات هم داشته باشه می‌تونه کمی هزینه‌بردارتر بشه. علاوه بر این دستگاه‌های مورد نیاز برای تعمیر موبایل هم هزینه کمی ندارن و بودجه مورد نیازتون رو بالاتر میبرن.

 

مراحل راه اندازی مغازه موبایل فروشی

برای راه اندازی مغازه موبایل فروشی باید چند مرحله اساسی رو طی کنین. اولین دغدغه برای شروع کار هزینه‌های اولیه است که به انتخاب لوکیشن و رهن مغازه محدود میشه. اما جدای از اون باید هزینه‌های ویترین و دکوراسیون داخلی، خرید گوشی، مجوزها و مواردی از این دست رو هم در نظر بگیرین. در ادامه تمام مراحل رو به صورت دقیق‌تر توضیح میدیم.

 

1. سرمایه اولیه

مثل هر کسب و کار دیگه‌ای، مغازه فروش موبایل هم نیاز به یک سرمایه اولیه برای شروع کسب و کار داره. این هزینه‌ها می‌تونین متغیر یا ثابت باشه؛ یعنی بعضی از خرج‌ها برای اول کارن و دیگه نیاز نیست به صورت دوره‌ای پرداختی انجام بدین، اما بعضی از هزینه‌ها هرچند وقت یک بار تکرار میشن.

  • هزینه رهن و اجاره مغازه
  • هزینه دکوراسیون و چینش داخلی
  • هزینه جواز کسب
  • هزینه‌های مربوط به آب و برق گاز و شارژ

رهن و اجاره با توجه به فضا و محل قرارگیری مغازه متفاوته، اما عمده‌ترین هزینه اولیه شما به شمار میره. از اونجایی که مغازه‌های موبایل فروشی باید در مکان‌هایی قرار بگیرن که بیشترین مشتری رو به خودشون جذب کنن، این هزینه می تونه خیلی بیشتر هم بشه. مثلا اجازه مغازه تو پاساژ علاالدین یا بازار موبایل خیلی بالاتر از بر خیابان‌ها یا مکان‌هاییه که به فروش گوشی معروف نیستند

دکور مغازه

از طرفی بدون شک مغازه‌ای که ویترین خوبی داره در جذب مشتری هم موفق‌تره. هزینه کردن برای ویترین و نما در دراز مدت می‌تونه بیشتر از ارزش خودش رو به کسب و کار بازگردونه و از این جهت کاملا ارزش هزینه کردن رو داره. به غیر از ویترین و نما، باید پیشخوان جذابی هم داشته باشیم و به طور کلی دکور مغازه باید بتونه نظر مشتری رو جلب کنه. یک دکور دقیق که به مشتری اجازه تست و بررسی گوشی‌ها رو بده برنده اصلی رقابت تو فروش گوشی‌های موبایله.

بالاتر به این اشاره کردیم که اگه بخوایم تعمیرکار به مغازه اضافه کنیم باید فضا رو هم در نظر بگیریم. اما جدای از این مورد، هزینه دستمزد تعمیرکارهای حرفه‌ای هم خیلی کم نیست و باید بودجه‌ای برای این مورد در نظر بگیرید.

 

2. دریافت مجوزها

برای راه اندازی مغازه موبایل فروشی مانند هر واحد صنف دیگری، نیاز به اخذ پروانه کسب دارین. برای اخد پروانه کسب باید اول از همه حوزه کاری‌تون رو مشخص کنین و سپس در اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تشکیل پرونده بدین و مدارک مورد نیاز رو تکمیل کنین. پس از تکمیل درخواست و پرداخت هزینه ای نزدیک به دو میلیون تومان (اردیبشهت 1403)، تایید و صدور پروانه کسب انجام میشه و فرایندش حدود یک ماه براتون زمان میبره.

 

3. دکور مغازه و ویترین

موبایل فروشی‌ها در حال حاضر یکی از پرسودترین حوزه‌های بازار هستن و از درآمدی که دارن برای رقابت با همدیگه استفاده می‌کنن. اگه خودتون هم به این فروشگاه‌ها سر زده باشین، حتما با شوکیس‌های گوشی موبایل روبه‌رو شدین. این نوع چیدمان به مشتری اجازه میده که بدون دردسر و مزاحمت مدل گوشی مد نظرش رو تست کنه و خرید بهتری داشته باشه.

دکور مغازه و ویترین

این دکورها می‌تونن مزیت رقابتی شما نسبت به رقباتون باشه؛ بنابراین بهتره روی چیدمان و دکور مغازه وقت بذارید. البته تعریف از دکور جذاب از محله به محله و شهر به شهر متفاوته و این وظیفه شماست که ببینید تقاضا و نیاز مشتری‌های منطقه شما چیه و چطور پاسخ داده میشه. شما می‌تونین خیلی از لوازم و تجهیزات الکترونیکی مورد نیازتون رو از فروشگاه اینترنتی ایویز تهیه کنین. این فروشگاه با داشتن مجموعه متنوعی از لوازم جانبی گوشی، لوازم راه اندازی مغازه و طیف زیادی از تجیهزات الکترونیک، راه اندازی مغازه موبایل فروشی رو براتون به صرفه‌تر و راحت‌تر می‌کنه.

 

4. اطلاعات فنی بالا

شما بدون داشتن اطلاعات فنی مناسب نمی‌تونین یک فروشنده موبایل خوب باشین. بنابراین اگه قصد راه اندازی مغازه موبایل فروشی دارین باید اطلاعاتتون رو تو این بخش تقویت کنین. البته می‌تونین این کار رو به یه نیروی متخصص هم بسپارین تا به بهترین نحو موبایل‌ها رو به مشتری پرزینت کنه.

اطلاعات فنی بالا

یادتون نره که حوزه موبایل روز به روز در حال پیشرفته و با اطلاعات مربوط به گوشی‌های ۴ سال پیش نمی‌شه در مورد گوشی‌های امسال نظر فنی داد. آشنایی با جدیدترین قطعات گوشی‌ها از دوربین و پردازنده گرفته تا بدنه و رابط کاربری، می‌تونه باعث جلب اطمینان مشتری بشه.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین نکات برای راه اندازی مغازه موبایل فروشی اشاره کنیم تا با دست پر و آگاهی کافی به سمت این کسب و کار برین. بر کسی پوشیده نیست که فروش گوشی، در حال حاضر در ایران خیلی پرطرفداره و به خاطر تقاضای بالایی که از سمت مشتری‌ها داره، همواره رو به رشد و پیشرفته. با این حال این حوزه هم مثل هر حوزه دیگه‌ای، مزایا و معایب خودش رو داره که مهم‌ترینش رقابتی بودن فضای بازاره و باید بتونین از پس این چالش‌ها بربیاین. بنابراین اگه به نکاتی که اشاره کردیم پایبند بمونین احتمال خطا و اتلاف هزینه در اوایل کار رو کمتر کرده و کسب و کار موفق‌تری رو شروع می‌کنین.

نویسنده : کورش نجفیان
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 3
5/ 4.7

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

لطفاً بررسی های هواوی Pura 70 ultra بذارید

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

فعالیت در حوزه ی گوشیو دوست دارم اما به عنوان یه چیز پاره وقت نه به عنوان شقل دائم چون تخصص ندارم توش

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
shahab-021

یکی از پردرآمدترین شغل های ایران

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳