نقد و بررسی مشخصات گوشی RENO 2Z اوپو

بررسی گوشی رنو 2Z اوپو

برندهای چینی تا یک دهه پیش نماد کالاهای کم کیفیت و کپی از برندهای سرشناس بودن. اما با قبضه کردن بازار توسط هواوی و شیائومی  و استقبال کاربرا از این برندها، دید کلی نسبت به گوشی های چینی عوض شد و دنیا حالا بیشتر روی گجت های چینی حساب میکنه. برند اوپو (oppo)  از جمله برندهای با کیفیت و جذاب چینیه. کارش و از سال 2004 شروع کرده و الان سهم قابل توجهی از بازار گوشی های دنیا رو به خودش اختصاص داده. بازار هدف این برند جمعیت چند میلیاردی چین هست و صادرات وسیعی به سایر کشورها نداره اما گوشی هاش با کیفیت و خوش قیمتن. این شرکت چینی به غیر از گوشی هوشمند، هدفون‌ ، آمپلی‌فایر و ساعت‌ هوشمند هم تولید میکنه. اوپو در دنیای موبایل به نوآوری مشهوره، هر چند وقت یکبار تکنولوژی جذابی رو با گوشی هاش معرفی میکنه و همه اخبار و قبضه میکنه. مثلا شارژ سریع ۱۲۵ واتی اوپو که به تازگی معرفی شد در نوع خودش اولین بود ، این تکنولوژی میتونه یه باتری 4000 میلی آمپر ساعتی رو توی 20 دقیقه فول شارژ کنه که حیرت انگیزه. بریم ببینی اوپو چیکار کرده برای RENO 2Z.

طراحی و کیفیت ساخت  RENO 2Z

اولین چیزی که با در دست گرفتن RENO 2Z حس میکنید کیفیت ساخت خوبشه. بدنه تمام شیشه ای که قاب جلویی و پشتی توسط گوریلا گلس (Gorilla Glass) 5 محافظت میشه حس خوبی رو به کاربر میده. دور گوشی هم فریم آلومینیومی کارشده که توی لبه ها انحنای جذابی داره. رنگی که ما بررسی کردیم مشکی نورانی یا همون Luminous Black هست که به شدت جذاب و خوشرنگه.قاب پشتی شیشه ای کمی انحنا داره و دوربین ها به صورت خطی و زیر هم وسط قاب قرار گرفتن. زیر دوربین ها یه قاب بیضی شکل جذاب قرار داره که لبه هاش به رنگ ابی روشنه و برق میزنه و داخلش برند اوپو حک شده. فلش دوتایی سمت راست دوربین ها قرار داره. یه دایره ی کوچیک حبابی شکل بالای دوربین ها قرار داره که ما رو یاد گوشی های یک دهه قبل انداخت. اون زمان که گوشی ها دوربین جلو نداشتن میشد از این سطح حبابی شکل صیقلی برای دیدن تصویر کلی خودتون استفاده کنین و عکس سلفی بگیرین که حالا اوپو هم از اون استفاده کرده ولی به نظر بیشتر کاربرد زیبای داره. از زاویه دیگه هم میتونه مانع برخورد دوربین ها با سطح بشه وقتی گوشی رو به پشت روی سطوح قرار میدیم.طراحی قاب پشتی RENO 2Zلبه پایینی درگاه تایپ سی (Type C)، میکروفون، اسپیکر، جک 3.5 میلیمتری هندزفری دیده میشه. بالای گوشی دوربین پاپ آپ سلفی قرار داره. لبه­ ی سمت راست گوشی دکمه پاور  و خشاب سیم کارت قرار داره که همزمان دو سیم کارت رو پشتیبانی میکنه و جای خوشحالیه که  برای حافظه جانبی هم اسلات اختصاصی داره. لبه ی سمت چپ هم دکمه های پاور قرار داره.طراحی سمت چپطراحی بالای RENO 2Zطراحی زیر گوشی RENO 2Zطراحی سمت راست RENO 2Zپنل جلویی رو یه نمایشگر زیبا تشکیل داده که اندازش 6.5 اینچه. پنل جلویی رو 85 درصد نمایشگر پوشونده، حاشیه های نمایشگر با توجه به نبود دوربین سلفی میتونست خیلی کمتر باشه که یکی از نقاط ضعف طراحی این گوشی به حساب میاد. اسپیکر مکالمه هم به صورت خیلی بلندی اون بالا دیده میشه.طراحی گوشی به طور کلی فوق العاده است. هم متریال با کیفیت درش کار  شده که حس خوبی به کاربر میده و هم زیبایی ظاهریش چشم نوازه با توجه به هاله های آبی درخشان قاب پشتیش. جای اثر انگشت روی قاب پشتیش میمونه که با یه قاب حل میشه. نکته مثبت دیگه طراحی این گوشی هم اینه که دوربین های پشتی کاملا مسطح هستن و بیرون زدگی ندارن.

نمایشگر RENO 2Z

 صفحه نمایش گوشی  RENO 2Z رو یه پنل امولد با کیفیت تشکیل میده که رزولوشنش 1080 در 2340 هست. کیفیت رنگ ها و تصاویر  توی این نمایشگر عالیه و روشنایی هم رضایت بخشه. چیزی که نمایشگر RENO 2Z رو جذاب تر میکنه یکدست بودن پنل اونه که به یمن دوربین پاپ آپ سلفی اتفاق افتاده.نمایشگر RENO 2Zتوی تنظیمات گوشی میتونید میزان سردی و گرمی رنگ ها رو دستی تغییر بدید که ویژگی مثبت و خوبیه. نمایشگر RENO 2Z  از HDR10 پشتیبانی میکنه و در مجموع همه ی چیزی که از یه صفحه نمایش خوب انتظاری دارید رو بهتون میده. در مقایسه با رقبا هم سربلنده و میتونه پابه پای اون ها در بخش نمایشگر رقابت کنه.

باتری و شارژدهی RENO 2Z

در پیشگفتار این مقاله گفتیم که اوپو توی بخش باتری و شارژ سریع جزو شرکت های نوآور و خلاق بوده و همیشه در این قسمت حرف برای گفتن داشته. اما باید بگیم ترجیح داده از تکنولوژی های شارژ و باتری خودش توی این میانرده استفاده نکنه. باتری RENO 2Z فقط 4000 میلی آمپر ساعت توان داره که توی استفاده های ترکیبی 1 روز بهتون شارژ میده که کاملا معمولیه و حقیقتش توقع ما بیشتر بود.وظیفه شارژدهی این گوشی رو یه آداپتور 20 واتی فست شارژ به عهده داره  که گوشی رو یک ساعت و ربع شارژ کامل میکنه که با توجه به میزان باتریش قابل قبوله. RENO 2Z از نظر باتری و شارژ نسبت به رقبا عملکردش خیلی ضعیف تر نیست اما به خوبی اون ها هم نیست.

امنیت RENO 2Z

توی بخش امنیت با یه حسگر اثر انگشت اپتیکال طرف هستیم که زیر نمایشگر قرار داره. سرعت و دقت این حسگر عالی نیست اما خیلی اذیتتون نمیکنه و مثل سری A سامسونگ کندی زیادی نداره. سیستم تشخیص چهره این گوشی هم مبتنی بر دوربین سلفیه که چون با یه دوربین سلفی پاپ آپ طرف هستیم اصلا توصیه نمیشه. چون ممکنه گاهی اوقات جایی که نباید فعال بشه و موتور مکانیکی دوربین سلفی تونو خراب کنه. در کل این اصل درباره تمام دوربین های پاپ آپ سلفی صدق میکنه نباید سیستم تشخیص چهره روشون فعال کرد.امنیت RENO 2Zتشخیص چهره RENO 2Z

دوربین  RENO 2Z

رسیدیم به یکی از نقاط قوت این گوشی یعنی بخش دوربین که با 4 عدد لنز جذاب مواجهیم. RENO 2Z یه لنز 48 مگاپیکسلی اصلی ، یه لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید ، یه لنز 2 مگاپیکسلی مونو کروم داره و یه لنز 2 مگاپیکسلی عمق میدان. نبود لنز تله فوتو یا همون لنز زوم بزرگترین ایرادیه که میشه به این گوشی گرفت.فریم دوربین RENO 2Z

  • سنسور اصلی :

کیفیت عکس های این لنز واقعا خوبه. تصاویر شارپنس یا شفافیت خوبی دارن، داینامیک رنجشون رضایت بخشه و همچنین توی نمایش جزییات میتونه خوب عمل کنه. با توجه به همخوانی خوب نرم افزار و سخت افزارش دوربین این گوشی میتونه کاملا راضی تون کنه. عکاسی توی حالت شب خیلی جذاب نیست اما بودن حالت شب توی گوشی قطعا بهتر از نبودنشه. نرم افزار دوربین RENO 2Z یه مقدار با گوشی های دیگه فرق داره. کنار دکمه شاتر یه دکمه زوم هست که میتونه به ترتیب تا سه و پنج برابر روی سوژه زوم دیجیتال رو انجام بده که با توجه به نرم افزاری بودنش کیفیت تصویر رو کم میکنه. پیشنهاد میشه به جای استفاده از زوم دیجیتال، خودتون تا جای ممکن به سوژه نزدیک بشید تا عکس های بهتری رو ثبت کنید.

عکس سنسور اصلی RENO 2Z
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

برای دسترسی به لنز 8 مگاپیکسلی فوق عریض در نرم افزار این گوشی باید دنبال ایکونش توی گوشه بالای صفحه بگردید؛ در صورتی که این گزینه توی باقی نرم افزار های دوربین برند های دیگه کنار دکمه شاتر قرار داره و کار رو برای سوییچ بین لنزها راحت تر میکنه. لنز اولترا واید میتونه تا 119 درجه از محیط اطراف رو پوشش بده و تصاویر عریض رو ثبت کنه.کیفیت تصاویری که این لنزثبت میکنه قابل قبوله و جزییات تصویر رو مثل لنز اصلی به خوبی ثبت میکنه. نکته منفی این لنز اینه که روشنایی تصاویرش به نسبت لنز اصلی کمتره و توی نور کم خیلی نمیتونید روش حساب کنید.

عکس سنسور اولترا واید RENO 2Z
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور عمق میدان:

لنز دو مگاپیکسلی عمق میدان به همراه لنز 2 مگاپیکسلی مونوکروم میتونه تصاویر پرتره خوبی رو ثبت کنه. تصاویر به خوبی از بکگراند جدا میشن و جزییات سوژه اصلی هم عالی ثبت میشه. لنز مونوکروم هم کمک میکنه تا بوکه های زیباتری توی حالت پرتره در بک گراند تصویر شکل بگیره.

عکس پرتره RENO 2Z
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری :

این گوشی قابلیت فیلم برداری 4k رو داره که میتونه تا حداکثر 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری کنه. کیفیت فیلم ها عالین و عملکرد لرزشگیر هم به شدت راضی کننده ست. تو منوی فیلمبرداری این گوشی یه حالت اولترا استدی (Ultra Steady)  داره که به شدت کاربردیه و میتونه لرزش دستتون و تا حد خیلی زیادی بگیره. در کل برای فیلم برداری گزینه مناسبی میتونه باشه توی رنج قیمت خودش.

  • دوربین سلفی:

همیشه موقع برخورد با یه دوربین سلفی پاپ آپ سوالی که هممون می پرسیم اینه که ایا یه دوربین پاپ آپ میتونه کیفیت یه دوربین ثابت رو به کاربر بده ؟ پاسخ این سوال اکثرا منفیه، چون لنز های پاپ آپ با چالش سخت مکانیزم حرکتی درگیرن و باید هم توی بخش سرعت بیرون اومدن و هم توی بخش کیفیت تلاش کنن.

عکس سلفی RENO 2Z
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

 اما سلفی RENO 2Z خیلی از این قاعده پیروی نمیکنه و باهاش میتونید عکس های سلفی خوبی ثبت کنین. سلفی های این گوشی به نسبت رقبا با اختلاف خیلی کم تو رده پایین تر قرار میگیره. بخش مکانیکی لنز سلفی موقع حرکت کمی صدا میده که طبیعیه و توی همه ی لنز های پاپ آپ وجود داره. دو طرف لنز سلفی هم دوتا نور لایت قرار داره که میتونید به سلیقه خودتون رنگش روعوض کنید. به سبک کلیه لنز های پاپ آپ RENO 2Z هم برای افتادن گوشی مکانیزمی رو تعبیه کرده که لنز سلفی در کمترین زمان ممکن به داخل بره و آسیب نبینه.

پردازنده و سخت افزار RENO 2Z

مدیاتک، مشهوره به ساختن پردازنده های اقتصادی و میان رده. پردازنده مدیاتک HELIO P90  توی این گوشی وجود داره . HELIO P90 برای اولین بار توی این گوشی ازش استفاده شده و جزء پردازنده های رده بالای مدیاتک محسوب میشه؛ این پردازنده 12 نانومتریه در صورتی که نسل جدید پردازنده ها به تکنولوژی 5 نانومتری رسیدن، از این حیث خیلی به روز نیست. میزان رم این گوشی 8 گیگابایته که باعث میشه کارکردن و گشت زنی توی منوهای این گوشی و همچنین باز بودن همزمان چند برنامه، بدون مشکل و کندی صورت بگیره. توی بازی های سنگین مثل آسفالت 9 و پابجی موبایل عملکرد خوبی داره ولی عالی نیست. لگ هاش توی بازی های سنگین اونجوری نیست که اذیتتون کنه و اگه سخت گیر و با دقت نباشد خیلی متوجهش نمیشید.عملکرد پردازشی RENO 2Z از نکات مثبت این گوشی میشه به داغ نشدن بیش از حد این گوشی توی پردازش های سنگین اشاره کرد که نکته مثبتیه. قبلا هم اشاره کردیم که پردازنده های مدیاتک به دلیل استفاده کمشون توی برند های پرفروش موبایل نمیشه خیلی مورد بررسی قرار داد مثل هندوانه دربسته که نمیشه گفت مثل پیتزایی میمونه که داغش خوشمزه ست ولی باید ببینیم وقتی سرد میشه و یکی دو روز میمونه هم کیفیت خودشو حفظ میکنه یا نه! و در کل عملکرد طولانی مدت پردازنده های مدیاتک توی هاله ای از ابهام قرار داره. مجموعا میشه گفت عملکرد سخت افزاری این گوشی نمره قابل قبولی رو میگیره.

نرم افزار و رابط کاربری RENO 2Z

این گوشی به صورت پیش فرض از اندروید 9 استفاده میکنه. رابط کاربریش COLOR OS 6  هست که رابط کاربری اختصاصی برند اوپو هست. این رابط کاربری شبیه هیچ یک از رابط های کاربری که تا به حال دیدین نیست و استفاده از اون تجربه متفاوتی رو در اختیارتون قرار میده. امکانات و قابلیت هایی که در اختیار کاربر قرار میده واقعا راضی کنندست. بخش های مختلف این رابط کاربری مثل گیم مود که محیط گوشی رو برای بازی کردن بهینه میکنه میتونه حس خوبی بهتون بده و در کل تمام نیازهاتونو پاسخ میده. باید اشاره کنیم که رابط کاربری یه چیز سلیقه ایه و ولی کارکردن با این رابط کاربری برای ما لذت بخش بود.

اسپیکر RENO 2Z

صدا توی این گوشی فقط از یه اسپیکر مونو پخش میشه که توی لبه پایینی گوشی قرار داره. کیفیت صدا خیلی خوب نیست و کاملا معمولیه. بلندی صدا هم چنگی به دل نمیزنه و در کل نمیشه خیلی از اسپیکر این گوشی توقع زیادی داشت. این سوال همیشه برامون مطرح بوده که مگه گذاشتن یه اسپیکر معقول چقدر میخواد هزینه ساخت گوشی رو بالا ببره که برند ها ازش دریغ میکنن؟ پاسخ این سوال رو نمیدونیم ولی کاش کمپانی HTC رو به زوال نمیرفت و همچنان همه گوشی ها رو با اسپیکر هاش به چالش می کشید تا بتونیم همیشه از اسپیکرهای گوشی هاش تعریف کنیم ولذت ببریم.

جمع بندی

متاسفانه با توجه به شرایط و قوانینی که توی ایران وجود داره ، همچنین سیاست ها و شرایطی که برای وارد کننده ها هست امثال این گوشی ها توی ایران خیلی کم پیدا میشه. کاش اینجوری نبود و ما هم میتونستیم از تکنولوژی ها و اتفاقاتی که توی دنیا داره میفته عقب نمونیم. نبود برند های مختلف گوشی توی بازار باعث میشه بازار به انحصار دو سه تا برند در بیاد و انتخاب کاربرا محدود بشه و قیمت ها هم کمتر رقابتی بشه و همه این ها به ضرر کاربر ایرانیه. رقابت این گوشی با رقبای دیگش تقریبا پایا پایه. از نقاط یه ذره منفی گوشی میشه به اسپیکر ضعیف، دوربین سلفی معمولی و با کمی سخت گیری سخت افزارش اشاره کرد. نکات مثبت این گوشی اما خیلی بیشتر از منفیشه؛ دوربین های خوب، نمایشگر با کیفیت و طراحی و ساخت عالی از جمله نقاط مثبت این گوشی گمنام هستن. در مجموع اگه قدرت ریسک پذیری بالایی دارید و دنبال یه گوشی خاص و با کیفیت میگردین RENO 2Z رو بهتون پیشنهاد میکنیم.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 17
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Farshadkingdom

عالی مثل همیشه

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
anti.gen

یکی از ایراد برندهایی مثل وان پلاس و اوپو اینه توی ایران کم پیدا میشن

۱۷ آبان ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

من حال نکردم 👎🏻

۰۲ اسفند ۱۴۰۰
SHAYAN ART

اون موقع که گوشی خوبی بوده ولی چون برند آشنایی توی ایران نیست و شاید(به احتمال 80 درصد)قطعاتش نباشه,آدم به مشکل میخوره!

۰۳ بهمن ۱۴۰۰
godrati

چرا از اینا تو ایران پیدا نمیشه؟

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
godrati

گوشی خوبیههه

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۲۶ آذر ۱۴۰۰
a.s_momeni

👎🏻👎🏻👎🏻

۲۵ آذر ۱۴۰۰
iman

گوشی باحالی نبود

۱۸ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

💙🥳🖤

۱۷ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

😮💘😮

۱۷ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

💖

۱۷ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۴ آبان ۱۴۰۰
AZIZEMESR

So so

۰۶ آبان ۱۴۰۰
ehsan__fanaie

بدک نیست

۰۵ آبان ۱۴۰۰
AmirReza.mp

اوپو هم برند خوبیه

۰۴ آبان ۱۴۰۰
Sinarahbar

گوشی هاش با حاله ولی حیف که تو ایران کم.

۱۷ تیر ۱۴۰۰