بررسی گوشی Find X7 Ultra اوپو

در حالی که تا پارسال نسخه پرو این سری به عنوان پرچمدار اوپو شناخته میشد، امسال با معرفی فایند ایکس 7 اولترا این لقب به نسخه اولترای این برند واگذار شده. معمولا وقتی چنین تغییری تو نامگذاری گوشی‌ها رخ میده، انتظار داریم با تحولات چشم‌گیری تو سری جدید مواجه بشیم. Find X7 Ultra که اوایل سال 2024 معرفی شد، از لحاظ طراحی وام دار نسل قبلی خودشه و با سخت افزار بروز و بالارده کوالکام عرضه شده. مهم‌ترین و بارزترین ویژگی گوشی اوپو دوربین چهارگانه با سنسور 1 اینچی سونیه که میتونه شانه به شانه پرچمدارهای اپل و سامسونگ رقابت کنه. با بررسی گوشی Find X7 Ultra اوپو همراه موبونیوز باشین تا ببینیم این پرچمدار اندرویدی در برابر بقیه رقبای بازار چه شانسی داره؟

 

بررسی گوشی Find X7 Ultra اوپو از نظر طراحی و کیفیت

از نظر طراحی، Find X7 Ultra در مقایسه با پرچمدارهای سامسونگ و گوگل خیلی متفاوت و منحصر به فردتره. گوشی جدید اوپو با ضخامت 9.5 میلی‌متری عرضه شده و 221 گرم وزن داره و جزو گوشی‌های تقریبا سنگین به حساب میاد. با این حال با توجه به خمیدگی لبه‌ها در پشت و جلو، گوشی باریک‌تر از چیزی که هست احساس میشه و در دست گرفتنش خیلی راحته. این گوشی با طراحی جذاب و منحصر به فرد خود در سه رنگ زیر به بازار عرضه شده:

  • مشکی (Tailored Black)
  • آبی اقیانوسی (Ocean Blue)
  • قهوه‌ای روشن (Sepia Brown)

طراحی گوشی Oppo Find X7 Ultra

 

کیفیت بدنه

با توجه به قیمت گوشی و انتظاری که از یک گوشی پرچمدار میره، فریم فایند ایکس 7 اولترا با ابعاد 76.2×164.3 میلیمتر، از جنس آلومینیوم ساخته شده. اوپو برای طراحی قاب پشتی گوشی ذوق زیادی به خرج داده و از ترکیب شیشه و چرم گیاهی استفاده کرده که طراحی این گوشی رو منحصر به فرد کرده. در واقع قاب پشتی طراحی دو تکه داره؛ به این صورت که از زیر جزیره دوربین‌ها تا لبه پایینی گوشی با چرم گیاهی در سه رنگ آبی، مشکی و قهوه‌ای پوشیده شده و قسمت بالایی و دور جزیره ساختار شیشه‌ای داره. تنها تفاوتی که بین رنگ مشکی با دو رنگ دیگه وجود داره اینه که لبه‌های چرم توی این رنگ دوخت داره که حس لوکس و خاص بودن رو به کاربر القا میکنه.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

لبه سمت راست گوشی از دکمه‌های تنظیم بلندی صدا و دکمه پاور میزبانی میکنه. لبه پایینی رو میشه شلوغ‌ترین بخش گوشی در نظر گرفت، چون خشاب سیم کارت، درگاه تایپ سی شارژر، میکروفن مکالمه و اسپیکر توی این لبه قرار گرفتن. لبه بالایی گوشی میزبان میکروفن، سنسور مادون قرمز و اسپیکر دومه. برخلاف خیلی از گوشی‌ها که لبه سمت چپشون خالیه، در گوشی Find X7 Ultra شاهد قرار گرفتن کلیدی برای سایلنت کردن گوشی هستیم.

بدنه گوشی Oppo Find X7 Ultra

 

پنل جلویی گوشی

در مورد طراحی پنل جلوی گوشی Find X7 Ultra اوپو باید گفت که حدود 90 درصد از این بخش توسط صفحه نمایش اشغال شده که به وسیله شیشه گوریلا ویکتوس 2 محافظت میشه. لبه‌های صفحه نمایش در دو سمت خمیدگی داره که باعث شده حاشیه صفحه نمایش توی این قسمت‌ها کم به نظر برسه. مورد دیگه‌ای که توی پنل جلویی گوشی به چشم میخوره لنز دوربین سلفیه که به صورت پانچ هول در قسمت بالایی صفحه نمایش قرار گرفته.

 

طراحی دوربین‌ها

در پنل پشتی Find X7 Ultra یک جزیره دایره‌ای بزرگ قرار داره که از چهار لنز دوربین میزبانی میکنه. لنزهای دوربین توی این جزیره چیدمان خاصی دارن؛ به طوری که 3 لنز به صورت عمودی زیر هم قرار گرفتن و یک لنز هم در سمت چپ و کنار لنز وسطی جا داده شده. نکته جالب طراحی دوربین‌ها در مورد فلشه که توی جزیره قرار نگرفته و اوپو ترجیح داده فلش رو به گوشه بالا و سمت چپ پنل پشتی منتقل کنه. جزیره دوربین‌ها بیرون‌زدگی زیادی داره و سنگینیش کاملا محسوسه؛ اما چون نسبت به لبه‌های کناری در وسط قرار گرفته، خیلی تعادل بدنه رو بهم نمیزنه.

 

استاندارد محافظتی

گوشی Find X7 Ultra موفق شده استاندارد ضدآب IP68 رو دریافت کنه. بر اساس این گواهی، پرچمدار اوپو به مدت 30 دقیقه در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متری مقاومت داره. همچنین اوپو توی قسمت غیر چرمی پنل پشت گوشی از گوریلاگلس استفاده کرده تا این بخش از مقاومت خوبی در برابر خط و خش و ضربه برخوردار باشه.

 

بررسی صفحه نمایش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های اوپو فاید ایکس 7 اولترا صفحه نمایش این گوشیه. اوپو برای این گوشی از یک پنل LTPO AMOLED با ابعاد 6.82 اینچ استفاده کرده که وضوح 1440×3168 پیکسلی داره. یکی از ویژگی‌هایی که صفحه نمایش این گوشی رو با رقبای دیگه متمایز میکنه حداکثر شدت روشنایی صفحه نمایشه که به 4500 نیت میرسه؛ عددی که پرچمدار S24 Ultra سامسونگ هم بهش نرسیده.

نمایشگر گوشی Oppo Find X7 Ultra

نمایشگر فایند ایکس 7 اولترا نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی داره و از فناوری‌های Dolby Vision و HDR10+ پشتیبانی میکنه. عملکرد این دو فناوری در برنامه‌های مانند YouTube خیره کننده است و کنتراست فوق‌العاده‌ای در تصویر ایجاد میکنه. اوپو گزینه‌های سفارشی‌سازی متنوعی برای تنظیم رنگ صفحه نمایش در نظر گرفته؛ به طوری که کاربران میتونن از بین پروفایل‌های Natural، Pro و Vivid یک گزینه رو انتخاب کرده و توی هر حالت میزان دما و رنگ رو به صورت دلخواه تنظیم کنن. یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگر این گوشی خمیدگی لبه‌های کناریه؛ در مورد این خمیدگی باید گفت به حدی نیست که توی دست گرفتن گوشی باعث لمس ناخواسته صفحه بشه و باعث شده که حاشیه‌های صفحه نمایش کمتر و همچنین گوشی خوش‌دست‌تر بشه.

اوپو برای محافظت از این صفحه نمایش به سراغ شیشه گوریلا ویکتوس 2 رفته که باعث شده مقاومت خوبی در برابر خط و خش و ضربه داشته باشه. گوشی Find X7 Ultra اوپو بدون شک یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها رو بین گوشی‌های پرچمدار داره. نمایش رنگ‌ها و جزئیات در بالاترین حد قرار داره و محتواهای تصویری با بالاترین کیفیت نمایش داده میشن.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Find X7 Ultra اوپو

اوپو برای جدیدترین پرچمدارش به سراغ یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی رفته که این باتری از شارژ سریع 100 واتی و همچنین فست شارژ بی‌سیم 50 واتی پشتیبانی میکنه. نکته هیجان‌انگیز در مورد گوشی Find X7 Ultra اوپو اینه که یک آداپتور شارژ 100 واتی داخل جعبه عرضه میشه و مثل اپل و سامسونگ آداپتور رو از باکس گوشی حذف نکرده. یکی از ویژگی‌های باتری این گوشی پشتیبانی از شارژ معکوس وایرلس 10 واتیه که میشه ازش برای شارژ کردن گوشی یا ساعت هوشمند و غیره به صورت بی‌سیم استفاده کرد.

باتری گوشی Oppo Find X7 Ultra

از نظر ظرفیت باتری و فناوری شارژ، روی کاغذ تفاوتی بین این گوشی با نسل قبل وجود نداره؛ اما در عمل تفاوت‌هایی دیده میشه. مهم‌ترین تغییر نسبت به نسل قبل کمتر شدن زمان شارژ کامل باتری گوشیه. با اینکه هر دو گوشی از شارژ فوق سریع 100 واتی پشتیبانی میکنن اما شارژ باتری Find X7 Ultra حدود 4 دقیقه زودتر، یعنی فقط توی 26 دقیقه، از صفر به 100 درصد میرسه.

در مورد شارژدهی باتری باید گفت که در صورت استفاده روزانه و متوسط به راحتی تا یک روز دوام داره. اما در صورتی که از گوشی برای بازی کردن، عکاسی و تماشای ویدئو استفاده کنین، کمتر از یک روز نیاز به شارژ پیدا میکنین. به طور کلی باتری این گوشی عملکرد قابل قبولی داره و با توجه به پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، میتونه کاربر رو به خوبی در طول روز و انجام کارهای مختلف همراهی کنه.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Find X7 Ultra

اوپو در طراحی پرچمدار خودش توجه زیادی به بخش دوربین داشته و تلاش کرده گوشی‌ای عرضه کنه که عملکرد خوبی تو بخش عکاسی داشته باشه. طبق بررسی‌ها میشه گفت که این برند تا حد زیادی موفق ظاهر شده و گوشی‌ای رو به بازار عرضه کرده که جزو بهترین‌ها تو زمینه عکاسیه. این گوشی به 4 لنز دوربین با مشخصات زیر مجهز شده:

  • دوربین اصلی واید 50 مگاپیکسلی مجهز به PDAF و OIS
  • دوربین اولتراواید 50 مگاپیکسلی مجهز به PDAF
  • دوربین تله فوتو پریسکوپی 50 مگاپیکسلی (زوم 2.8x)
  • دوربین تله فوتو پریسکوپی 50 مگاپیکسلی (زوم 6x)

 

عملکرد دوربین واید (اصلی)

اوپو برای دوربین اصلی گوشی Find X7 Ultra به سراغ لنز 1 اینچی Sony LYT 900 رفته که به صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولولشن 12.5 پیکسل ثبت میکنه. عکس‌هایی که لنز اصلی توی نور روز ثبت میکنه رنج دینامیکی زیادی دارن و از نظر رنگ و جزئیات بسیار دقیق هستن؛ به طوری که کوچکترین نویزی توی عکس‌ها دیده نمیشه.

کیفیت عکاسی گوشی Oppo Find X7 Ultra

استفاده از سنسور 1 اینچی سونی این امکان رو فراهم کرده که عملکرد دوربین اصلی توی شب هم در حد یک گوشی پرچمدار باشه. عکس‌هایی که این گوشی توی شب ثبت میکنه، نور زیادی دارن و با جزئیات دقیق و کمترین نویز ممکن ثبت میشن. لنز اصلی دوربین این گوشی به فوکوس خودکار چند محوره با تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر مجهز شده تا عکس‌هایی با بالاترین جزئیات رو ثبت کنه. با استفاده از این لنز میشه ویدئو با کیفیت 4K و نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه ثبت کرد.

 

عملکرد دوربین اولترا واید

اوپو برای این دوربین هم از یک لنز سونی 50 مگاپیکسلی استفاده کرده که زاویه 123 درجه داره. در مورد عملکرد دوربین اولتراواید باید گفت که از نظر کیفیت کمی ضعیف‌تر از دوربین اصلیه، اما به طور کلی کیفیت تصاویر بالا بوده و رنگ‌ها و جزئیات دقیق ثبت میشن. با اینکه در لبه‌های عکس‌های اولتراواید کمی تاری و نویز دیده میشه اما به طور کلی عملکرد قابل قبولی داره. در مورد عکاسی توی شب با استفاده از لنز اولتراواید گوشی Find X7 Ultra باید گفت که نسبت به دوربین اصلی افت کیفیت زیادی دیده میشه و عکس‌ها دقت بالایی از نظر نور، رنگ و جزئیات ثبت شده ندارن.

بررسی دوربین اولتراواید Oppo Find X7 Ultra

 

عملکرد دوربین‌های تله‌فوتو

اوپو در طراحی پرچمدار خودش از دو لنز تله فوتو استفاده کرده که یکی از لنزها زوم اپتیکال 2.8 برابری و لنز دیگه زوم اپتیکال 6 برابری داره. هر دو لنز 50 مگاپیکسلی هستن و به لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و فوکوس خودکار چند محوره با تشخیص فاز (PDAF)، که نوعش در هر لنز متفاوته، مجهز شدن. با استفاده از این دو لنز میشه به زوم 120 برابری به صورت دیجیتال دست پیدا کرد. این دو لنز میتونن تصاویری با جزئیات غنی، رنگ‌های واقعی و دقیق و بالاترین وضوح ثبت کنن؛ به طوری که هیچ نویزی حتی در لبه‌های عکس‌ها دیده نشه.

عملکرد دوربین تله فوتو Oppo Find X7 Ultra

 

عملکرد دوربین سلفی

اوپو برای دوربین سلفی از لنز 32 مگاپیکسلی Sony IMX709 استفاده کرده که به صورت پانچ هول تو صفحه نمایش گوشی قرار گرفته. این لنز از نوع واید بوده و به فوکوس خودکار با تشخیص فاز مجهز شده؛ به همین دلیل میتونه عکس‌هایی پر از جزئیات، رنگ‌های دقیق و افکت‌های بوکه زیبا ثبت کنه. همچنین با استفاده از دوربین سلفی میشه با رزولوشن 4K و نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه فیلمبرداری کرد.

 

بررسی سخت افزاری و نرم افزاری Oppo Find X7 Ultra

گوشی Find X7 Ultra از پردازنده پرچمدار اسنپدراگون یعنی Snapdragon 8 Gen 3 استفاده کرده که تو اکثر فلگ‌شیپ‌های امسال می‌بینیم. فایند ایکس 7 اولترا از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنه و در سه مدل با کانفیگ‌های مختلف، به شرح زیر در دسترس کاربران قرار گرفته:

  • 12 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه
  • 16 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه
  • 16 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه (موجود در ایران)

بررسی سخت افزاری و نرم افزاری Oppo Find X7 Ultra

استفاده از پردازنده پرچمدار کوالکام توی این گوشی به این معنیه که از نظر سخت‌افزاری عملکرد خوبی داره. این تراشه بسیار قدرتمنده و باعث شده این گوشی پاسخ‌گویی پردازشی سریعی داشته باشه. تو استفاده عادی و روزمره همه‌ چیز به روان‌ترین و بهترین شکل ممکن اجرا میشه و حتی تو حالت مولتی تسکینگ هم خبری از لگ و کندی وجود نداره. در اجرای بازی‌های سنگین هم عملکرد پردازنده خیلی خوبه و تقریبا میشه هر بازی رو با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا و تجربه کرد. هر چند پردازنده موقع بازی کمی گرم میشه اما این گرم شدن به حدی نیست که اذیت کننده باشه.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری

این گوشی با رابط کاربری ColorOS مبتنی بر اندروید 14 عرضه میشه که تا 4 سال آپدیت سیستم عامل و 5 سال آپدیت امنیتی دریافت میکنه. با توجه به اینکه این گوشی عرضه جهانی نداره و برای بازار چین طراحی شده، از نسخه ColorOS چینی پشتیبانی میکنه که میشه زبانش رو به انگلیسی هم تغییر داد.

رابط کاربری Find X7 Ultra

به طور کلی رابط کاربری این گوشی با سایر گوشی‌های اندرویدی قابل مقایسه نیست؛ عدم فعال بودن سرویس‌های گوگل به صورت پیش‌فرض و عدم وجود Google Play و همچنین امکانات شخصی‌سازی کم از ضعف‌های این رابط کاربری محسوب میشه.

 

بررسی اسپیکر

اسپیکرهای استریوی Find X7 Ultra اوپو عملکرد خوبی داشته و طیف صدای نسبتا خوبی رو پوشش میده. صدای تولید شده توسط این اسپیکرها در همه‌ی سطوح تقریبا متعادله و با بالابردن حجم صدا، اعوجاج قابل توجهی به گوش نمیرسه. این گوشی از جک 3.5 میلیمتری صدا پشتیببانی نمیکنه و کاربر برای گوش دادن به موسیقی و پادکست و غیره باید از یک هندزفری بی‌سیم استفاده کنه. به طور کلی عملکرد اسپیکرهای این گوشی قابل قبول و در حد یک گوشی پرچمداره.

 

آیا گوشی Find X7 Ultra اوپو ارزش خرید داره؟

نسخه 16/512 گیگ گوشی فایند ایکس 7 اولترا هر چند تعداد محدودی داره و به سختی گیر میاد، اما در حال حاضر (تیر ماه 1403) با قیمتی حدود 93 میلیون تومان در بازار ایران به فروش میرسه. با ویژگی‌هایی که از این گوشی گفته شده و قیمتش نسبت به سایر پرچمدارهای امسال، باید ببینیم ارزش خریدش تو بازار ایران چقدره؟

این گوشی طراحی جذاب و لوکسی داره که بین گوشی‌های پرچمدار اندرویدی منحصر به فرده. عملکرد دوربین فوق‌العاده‌ست، صفحه نمایش بسیار باکیفیته، عملکرد پردازشی چه برای کارهای روزمره و چه تجربه بازی‌های سنگین عالیه، باتری و شارژدهی هم با توجه به نمایشگر و پردازنده عملکرد خوبی دارن. با این شرایط و با توجه به اینکه گوشی برای عرضه تو بازار چین طراحی شده و عرضه جهانی نداره، برای افرادی که دنبال گوشی‌های خاص و متفاوت‌ از برندهای مطرح در بازار هستن گزینه مناسبیه و برای سایر افرد تو این بازه قیمتی ارزش خرید نداره.

نظر شما در مورد این گوشی چیه؟ آیا حاضرید برای یک گوشی با این مشخصات در این حد هزینه کنید؟

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 2 روز پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید