بررسی گوشی Oppo A98

گوشی های برند اوپو با وارد شدن رسمی این برند به بازار و عرضه توسط واردکنندگان و شرکت های بیشتر و با قیمت خوب تنوع مناسبی در بازار ایران پیدا کرده و این برند قصد داره مثل بازار چین، سهم قابل توجهی را از برندهای محبوب ایران مثل شیائومی و سامسونگ به دست بیاره. گوشی اوپو A98 5G به عنوان یکی از جدیدترین میان‌رده‌های خوش‌قیمت بازار و این برند، مشخصات قابل قبولی دارد. اما ممکن است از خودتان بپرسید که آیا این ارقام و امکانات فقط روی کاغذ خوب هستند یا این گوشی میان‌رده در استفاده روزانه و واقعی هم میتواند خودی نشان دهد؟! در ادامه با بررسی گوشی Oppo A98 همراه موبونیوز باشید تا به پاسخ این سوال برسیم.

 

بررسی طراحی گوشی Oppo A98

طراحی این گوشی حس خوبی را به چشمان بیننده منتقل می‌کند. ماژول دوربین عمودی کپسولی شکل همراه با طراحی خاص زیر این بخش جلوه مناسبی به گوشی داده. پنل پشتی اثر انگشت و لک را خیلی نمایان نمی کند و ظاهر و احساس بهتری به نمای کلی گوشی داده است. جالب اینجاست که با وجود پلاستیکی بودن بدنه، این گوشی اصلاً ارزان و اقتصادی به نظر نمی‌رسد.
رنگ آبی رویایی (Dreamy Blue) این گوشی طراحی متفاوت و جلوه خاصی دارد. از مشخصات جالب این رنگ این است که با تابش نور، تغییراتی در آن مشاهده شده و درخشش ظریفی را از خود به نمایش می‌گذارد که گاهی بنفش، گاهی صورتی و گاهی نارنجی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، اگر احساس می‌کنید که این رنگ با سلیقه شما هم‌خوانی ندارد، می‌توانید رنگ سیاه سرد گوشی a58 اوپو را انتخاب کنید که طراحی آن بیشتر بر سادگی متمرکز است.
در قسمت جلویی گوشی با یک پانچ هول برای دوربین سلفی در بالا و مرکز صفحه مواجه می‌شویم که با وجود حاشیه‌های اندک جلوه خوبی دارد. این حاشیه‌های نسبتاً اندک صفحه موجب شده که نسبت صفحه نمایش به پنل جلویی گوشی به 86.5 درصد برسد.

بررسی طراحی گوشی Oppo A98

از نظر وزنی، گوشی اوپو A98 نسبت به رقبا در رده سبک‌وزن‌ها قرار دارد. این گوشی طوری طراحی شده که با دستان کوچک مانند دستان خانم‌ها هم می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. پس استفاده از گوشی A98 5G برای خانم‌ها و به طور کلی افراد دارای دستان کوچک خوشایند خواهد بود.
با‌این‌که، لبه‌های زاویه‌دار و خمیده ظاهری شیک به گوشی می‌دهند، این لبه‌های تیز بهترین گزینه ارگونومیک برای در دست گرفتن گوشی نیستند. از آنجایی که این گوشی تنها 192 گرم وزن دارد، گاهی ممکن است این‌طور احساس کنید که هر لحظه ممکن است از دستان‌ شما بلغزد؛ پس بهتر است به ویژه زمانی که سرپا ایستاده‌اید گوشی را محکم در دستان خود جای دهید. البته قاب ژله‌ای که همراه با اقلام دیگر در جعبه گوشی قرار دارد می‌تواند تا حدودی خیالتان را از بابت آسیب نرسیدن به دستگاه راحت کند.
در لبه سمت راست گوشی دکمه پاور قرار گرفته است که به عنوان حسگر اثر انگشت با دقت مناسب و قابل قبول نیز عمل میکند. در سمت چپ گوشی دکمه های تنظیم صدا و درگاه سیم کارت قرار دارد. در لبه بالایی گوشی خبر خاصی نیست اما در لبه پایینی اسپیکر، میکروفون، پورت تایپ سی و جک 3.5 میلیمتری صدا دیده می‌شود.
از طرفی اوپو A98 5G حتی در استفاده طولانی مدت نیز هیچ فشاری روی مچ دست وارد نمی‌کند. وقتی صحبت از سایز گوشی در میان باشد گهگداری ممکن است به نظر برسد که اگر ارتفاع و عرض گوشی آنقدر زیاد نبود، دست‌ها راحت‌تر به بخش‌های مختلف گوشی می‌رسید؛ ولی باید گفت که تجربه استفاده از صفحه بزرگ‌تر برای دیدن انواع محتوا ارزشش را دارد. در مجموع گوشی Oppo A98 با داشتن یک طراحی جذاب میتواند در این بخش برای افرادی که به گوشی های ظریف و زیبا علاقه دارند گزینه مناسب و قابل قبولی باشد.

 

بررسی نمایشگر گوشی Oppo A98

در بخش صفحه نمایش، گوشی A98 5G از صفحه نمایش 6.72 اینچی IPS LCD با کیفیت FHD+ خوش‌کیفیتی بهره می‌برد. گرچه این صفحه نمایش از لحاظ فنی نسبت به اوپو A96 سال قبل پیشرفت چشمگیری را نشان نمی‌دهد، البته این شرکت راهی برای بهبود آن با رفرش ریت 120 هرتزی پیدا کرده که تجربه کلی نرم‌تر و روان تری را ارائه می‌دهد.
این رفرش ریت همچنین در مصرف انرژی کارآمدتر است چرا که صفحه به صورت خودکار و بر اساس نوع کاربری خود را مداوم تنظیم کرده و با فعالیت کاربر تطبیق می‌دهد. برای‌مثال، با رفرش ریت هوشمند، هنگام مطالعه 30 هرتز، برای دیدن ویدیو 60 هرتز، هنگام بازی 90 هرتز و در زمان چرخیدن در شبکه های اجتماعی 120 هرتز دریافتی از صفحه نمایش خواهید داشت. این اعداد و ارقام در استفاده روزانه و عادی است که مزیت خود را نشان می‌دهد و در کنار پیمایش نرم و بدون لگ گوشی متوجه کاهش مصرف باتری هم خواهید شد.
البته به دلیل LCD بودن نمایشگر مقداری روشنایی صفحه نمایش پایین است و با داشتن روشنایی بیشینه 550 نیتی در محیط های باز ممکن است کمی استفاده از صفحه نمایش سخت و اذیت کننده شود. در مجموع بخش نمایشگر به نسبت گوشی های جدیدتر از برندهای سامسونگ و شیائومی خیلی حرفی برای گفتن ندارد اما برای استفاده معمولی عملکرد قابل قبولی را ارائه میکند.

بررسی نمایشگر گوشی Oppo A98

 

عملکرد باتری گوشی Oppo A98

این روزها برند اوپو در بخش باتری و شارژدهی یکی از ابرقدرت‌های گوشی‌های هوشمند است. گوشی اوپو A98 5G با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی که از فناوری شارژ 67 واتی SUPERVOOC بهره می‌برد از این قاعده مستثنی نیست. طبق ادعای اوپو تنها 18 دقیقه طول می‌کشد که گوشی تا 50 درصد شارژ شود و تنها در عرض 44 دقیقه یک گوشی فول شارژ در دستان شما آماده به کار باشد.
گرچه طبق استفاده‌های روزانه چنین زمانی ثبت نشده، ولی باتری این گوشی به طور قطع در زمان 46 دقیقه شارژ از 20 درصد به 100 درصد می‌رسد. این عدد برای یک گوشی میان‌رده بسیار قابل توجه است.
بسته به میزان سنگینی استفاده از گوشی، A98 5G اوپو می‌تواند به معنای واقعی کلمه با سبک زندگی هر کاربری همگام شود. پس اگر کاربری با استفاده سنگین نباشید، گوشی اوپو می‌تواند تا حداکثر دو روز شارژ خود را نگه دارد. این باتری بادوام به طور خاص برای افرادی که دائم در حال اسکرول کردن در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هستند انتخابی مناسب است.
همچنین شایان ذکر است که اوپو از تکنولوژی اختصاصی موتور سلامت باتری (Battery Health Engine) در اوپو A98 استفاده می‌کند. به گفته برند اوپو این فناوری با نظارت دقیق بر چرخه شارژ گوشی، طول عمر باتری را به چهار سال یا بیشتر افزایش می‌دهد و با استفاده از آن، باتری در حالت بهینه باقی خواهند ماند.

 

بررسی عملکرد سخت افزاری گوشی Oppo A98

گوشی A98 5G مجهز به پردازنده کوالکام اسنپدراگون 695 است و با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. همچنین می‌توان با قابلیت افزایش رم اوپو، رم گوشی را به صورت مجازی تا 16 گیگابایت افزایش داد. با استفاده از کارت حافظه SD نیز می‌توان فضای ذخیره‌سازی را تا 1 ترابایت ارتقا داد.
با چنین سخت‌افزاری، وبگردی و پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی با A98 تجربه‌ای روان و بدون لگ است. این سخت‌افزار به راحتی از بسیاری از اپ‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، از بابت مالتی تسکینگ هم دیگر لازم نیست نگران باشید چون با رم 8 گیگابایتی می‌توانید همیشه به صورت همزمان چند اپ را باز کنید؛ البته تقریباً همیشه. گفتیم «تقریباً»، چون در حالی که جابجایی مداوم بین اپ‌ها مشکل‌ساز نیست، ولی برخی اپ‌ها بعد از دوباره باز شدن از پنجره اپ‌های اخیر، ممکن است ری‌استارت شوند.

بررسی عملکرد سخت افزاری گوشی Oppo A98

به قسمت بازی با موبایل که می‌رسیم باید کاملاً صادق باشیم، چون گیمرها در انتخاب گوشی خیلی وسواسی هستند. در ادامه نتایج تست گوشی جدید اوپو را با استفاده مداوم از بازی‌های آسفالت 9 و رابلاکس بررسی می‌کنیم. به بازی‌های کال آف دیوتی موبایل (Call of Duty Mobile) و گنشین ایمپکت (Genshin Impact) هم نگاهی خواهیم کرد.
در کمال تعجب، گوشی oppo a98 به خوبی از پس همه این بازی‌ها برمی‌آید. بازی‌های آسفالت 9 و رابلاکس در بالاترین تنظیمات گرافیک بدون لگ و افت فریم اجرا می‌شوند. در مورد کال آف دیوتی و گنشین ایمپکت نیز تا زمانی که تنظیمات روی حالت medium یا low باشد، گوشی A98 عملکرد سخت‌افزاری خوبی از خود نشان می‌دهد. البته تنظیم کیفیت گرافیکی روی حالت حداکثری در این بازی‌ها منجر به افت چند فریمی و افزایش دمای گوشی می‌شود.
دمای دستگاه نیز در صورت استفاده طولانی مدت بالا می‌رود اما به اندازه‌ای گرم نمی‌شود که دستان کاربر را اذیت کند. تنها کافی است چند دقیقه‌ای به اوپو A98 اجازه دهید که خنک شود و گوشی دوباره آماده به کار می‌شود. در مجموع گوشی ای 98 اوپو با توجه به قیمت گزینه مناسبی در زمینه اجرای برنامه ها و همچنین کمی بازی کردن سبک به شمار میرود.

 

بررسی عملکرد نرم افزاری گوشی Oppo A98

گوشی a98 اوپو مجهز به اندروید 13 شده و با رابط کاربری ColorOS 13.1 به بازار عرضه شده است. از مزیت‌های نرم‌افزار اوپو این است که از ویژگی‌هایی پر شده که استفاده از گوشی را تا جای ممکن راحت می‌کند. برای مثال قابلیت background stream را در نظر بگیرید؛ این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که بدون پرداخت هزینه اشتراک اضافه، ویدیوهای YouTube را به صورت صوتی در پس زمینه پخش کنید.
رابط کاربری ColorOS 13.1 ممکن است کمی نامرتب به نظر برسد. برای مثال زمانی که برای اولین بار گوشی را بوت می‌کنید با تعداد زیادی برنامه از پیش نصب شده غیر کاربردی (bloatware) مواجه می‌شوید که حجم زیادی را اشغال کرده‌اند. اما اکثر این برنامه ها را تنها با چند کلیک می‌توان حذف کرد. در مورد پشتیبانی نرم افزاری این گوشی خیلی اطلاعات دقیقی در دست نیست اما با توجه به سابقه برندهای چینی، نباید انتظار پشتیبانی بلند مدت نرم افزاری را از این گوشی داشته باشید.

بررسی عملکرد نرم افزاری گوشی Oppo A98

 

بررسی دوربین گوشی Oppo A98

وقتی صحبت از گوشی‌های هوشمند به میان می‌آید، کیفیت دوربین‌ها بر تصمیم خرید بسیاری از افراد تاثیر می‌گذارد. گوشی اوپو A98 5G دارای دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، دوربین عمقی 2 مگاپیکسلی و لنز میکرو 2 مگاپیکسلی است که می‌تواند تا 40 برابر زوم میکروسکوپی را افزایش دهد. در جلوی گوشی نیز یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی قرار دارد.

بررسی دوربین گوشی Oppo A98

تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های چند گانه این گوشی واضح‌ و زنده‌ به نظر می‌رسند. تنظیمات HD اضافی نیز که قدرت پردازشی تا 108 مگاپیکسلی دارد، عکس‌ها را زیباتر و با جزییات بیشتر ثبت می‌کند. عکاسی در حالت میکروسکوپی قابل قبول است؛ اما حالت شب تعریف چندانی ندارد ولی به طور کلی رضایت‌بخش است. دوربین سلفی هم عکس‌های مناسب و با وضوح بالایی ثبت می‌کند.
با این حال، ضبط ویدئو با این دوربین‌ها چندان چشمگیر نیست و ویدیوهای خیلی پر جزئیاتی را ضبط نمی‌کند. ثبت ویدیوها در محدوده رزولوشن 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه و قابلیت EIS که فقط در 720p در دسترس است چنگی به دل نمی‌زند و چنین کیفیتی در این محدوده قیمت کمی مایوس‌کننده است.

 

عملکرد اسپیکر گوشی Oppo A98

اگر عاشق موسیقی هستید، بلندگوهای اسپیکر گوشی اوپو A98 لبخند رضایت را بر لبان شما می‌نشاند. مطمئناً بیس این گوشی در سطح یک پرچمدار نیست، اما صدای تولید‌شده توسط آن، آن‌قدر بلند است که به راحتی به گوش همه افراد درون یک اتاق برسد.
با این گوشی حتی در محیط‌های پر سر و صدا قادر به گوش دادن به موسیقی هستید. با استفاده از حالت اولترا ولوم (ultra-volume) می توانید صدا را حتی از حالت صد در صد بیشتر کنید و بلندی آن را تا دویست درصد افزایش دهید.

 

جمع بندی

در پایان باید گفت گوشی Oppo A98 مطمئناً در بین گوشی‌های هوشمند میان رده عملکرد مناسبی دارد. این گوشی با طراحی چشم‌نواز، نمایشگر قابل قبول و عمر باتری بالا و سرعت شارژ شگفت انگیز، تجربه‌ای مناسب را به بسیاری از کاربران ارائه می‌دهد. توانایی دستگاه برای ارائه عملکردی روان در استفاده های روزمره و مدیریت خوب بازی‌ها نیز قابل تامل است. دوربین گوشی، اگرچه در نوع خود بهترین نیست، اما همچنان عکس‌های با کیفیتی می‌گیرد. رابط کاربری مناسب با امکانات شخصی سازی متنوع گوشی تجربه استفاده روزمره مناسبی را در اختیار شما قرار میدهد اما با توجه به پشتیبانی نرم افزاری کم در این بخش خیلی برتری خاصی نسبت به باقی برندهای بازار ندارد.
با توجه به قیمت حدودا 11.5 میلیون تومانی این گوشی برای نسخه با رم و حافظه ذخیره سازی 8/256 گیگابایتی، گوشی اوپو A98 در مقایسه با گوشی A34 سامسونگ یا گوشی Redmi Note 12 Pro 4G شیائومی به جز داشتن شارژر با توان بالا و تا حدودی پردازنده مناسب میان رده خیلی برتری خاصی ندارد و خرید این گوشی با توجه به رقبای میان رده دیگر بازار خیلی توصیه نمی‌شود.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 14
5/ 3.7

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Yasin883

پردازندش می‌تونست بهتر باشه

۱۰ بهمن ۱۴۰۲
Mojtaba2083

نمیصرفه،A34 بهتره

۰۹ بهمن ۱۴۰۲
Alioxv

حرفی برای گفتن نداره!

۰۹ بهمن ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

به نظر خوب می‌رسه

۰۹ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

این پردازنده توی پوکو X5 هم بود؛ جا داره مقایسه بشن.

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
!Just trust me

هرکس میخواد بگیره جون خودت ۳ تومن دیگه بزار برو A54 بگیر

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

شیایومی معقول تره

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

گوشیه خوب و جالبیه

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
AboravA

قیمت بالا نسبت به رقبا در این رنج

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
ali.sh2004

گوشیه بدی نیست اما خب ارزش خریدش زیاد بالا نیست با این قیمت

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
Mahayd24

متاسفانه گوشی‌های اپو با قیمت غیرمنطقی و بدون ارزش خرید وارد شدند

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

فاجعه به تمام معنا در همه قسمت ها،و زبان نوشتن فاجعه تر

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
™Pentagon

بدت نوع

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
arsalansh

در این رنج قیمت گوشی A34 سامسونگ عملکرد بهتری داره حتی رقیب شیائومی اون یعنی ردمی نوت ۱۲ پرو ۵جی قطعا انتخاب بهتری از این اوپو تازه کار است .

۰۸ بهمن ۱۴۰۲