بررسی گوشی اوپو A38

اوپو A38 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان رده اقتصادی اوپو است که در سپتامبر 2023 (شهریور 1402) وارد بازار شده و مدتی میشه که به صورت رسمی به بازار ایران هم راه پیدا کرده. این گوشی با قیمت مناسب 6 میلیون تومانی و امکانات و قابلیت های خوب، سعی دارد رقیبی برای گوشی‌های میان‌رده‌ اقتصادی دیگر باشد. اما آیا گوشی اوپو A38 با توجه به تازه وارد بودن در بازار ایران و با توجه به رقبای کارکشته از سامسونگ و شیائومی واقعا ارزش خرید دارد؟ آیا این گوشی می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند؟ در ادامه قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و اوپو A38 را از جهات مختلف بررسی کنیم. پس با بررسی گوشی اوپو A38 همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این گوشی از برند تازه وارد اوپو چند مرده حلاج است؟

 

بررسی طراحی گوشی اوپو A38

طراحی و زیبایی جزو اولیت های برند اوپو در ساخت گوشی های این برند به حساب میاد که این مورد در این گوشی اقتصادی هم تا حدودی مشاهده میشه. طراحی بدنه و ظاهر گوشی مانند باقی گوشی های جدید اوپو از سری A ساخته شده و اگر زیبایی ظاهری در خرید گوشی برای شما اولویت بالایی دارد، گوشی اوپو ای 38 میتواند گزینه مناسبی باشد. اوپو A38 طراحی باریک و سبکی با ابعاد 163.7 در 75 در 8.2 میلی‌متر و وزن 190 گرمی دارد و به گونه‌ای طراحی شده که در استفاده طولانی مدت فشار زیادی به دستان شما وارد نکند و حس مناسب و خوبی در دست داشته باشد. دو دوربین اصلی به همراه یک فلش LED در دو بخش دایره ای شکل مجزا در جزیره دوربین بیضی شکل این گوشی قرار دارند که جلوه زیبایی به این گوشی می دهند.

اوپو A38 از طراحی ساده و مینیمالیستی بهره می‌برد و قاب پشتی این گوشی از جنس پلاستیک براق بوده و حس شیشه‌ای را به کاربر القا می‌کند. این قاب در برابر خط و خش و اثر انگشت مقاوم است و به راحتی کثیف نمی شود. فریم دور گوشی نیز از جنس پلاستیک بوده و از استحکام کافی برخوردار است. بدنه کاملا به صورت تخت ساخته شده و حس گوشی های میان رده بازار را به شما منتقل میکند.  

بررسی طراحی گوشی اوپو A38

اوپو A38 در دو رنگ مشکی درخشان (Glowing Black) و طلایی درخشان (Glowing Gold) عرضه شده. در لبه راست دکمه های کم و زیاد کردن صدا و همچنین دکمه پاور دیده میشود که حسگر اثر انگشت نیز با این دکمه ترکیب شده که از دقت و سرعت مناسبی برخوردار است. در لبه سمت راست درگاه سیم کارت دیده می شود که از دو سیم کارت و یک کارت حافظه جانبی به صورت ترکیبی پشتیبانی میکند. در لبه بالایی گوشی درگاه و پورت خاصی دیده نمی شود اما در لبه پایینی تک اسپیکر گوشی، میکروفون، درگاه تایپ سی و جک 3.5 میلی متری صدا جای گرفته.

بررسی طراحی اوپو A38

این گوشی همچنین دارای گواهی IP54 است که آن را در برابر پاشیدن آب و مایعات مقاوم کرده است. روی نمایشگر گلس محافظ خاصی قرار نگرفته و بهتر است برای مقاومت بیشتر از یک گلس محافظ برای گوشی استفاده کنید. به طور کلی، گوشی اوپو A38 با توجه به قیمت اقتصادی طراحی و کیفیت ساخت مناسب و تا حدی بالاتر از قیمت دارد.

 

بررسی صفحه نمایش اوپو A38

گوشی اوپو A38 به صفحه نمایش 6.56 اینچی IPS LCD با وضوح تصویر 720 در 1612 پیکسل و نسبت تصویر 20:9 و با رفرش ریت 90 هرتزی مجهز شده که انیمیشن‌ها و اسکرول نرم‌تری را هنگام کار به مخاطب ارائه می‌دهد. همچنین با حداکثر روشنایی 720 نیتی این صفحه نمایش انتظار می‌رود که حتی در فضای باز و نور زیاد محیط نیز بتوان به راحتی محتویات صفحه را مشاهده کرد. 

بررسی صفحه نمایش اوپو A38

این گوشی اوپو دارای صفحه نمایش 6.56 اینچی بزرگی است که از حاشیه نمایشگر متوسطی دارد، البته مانند گوشی های اقتصادی دیگر بازار، با داشتن ناچ قطره ای و حاشیه نسبتا زیاد پایین نمایشگر، از طراحی قدیمی برخوردار است. این صفحه نمایش بزرگ برای استفاده روزمره و تماشای محتوای ویدیوی مناسب است اما با توجه به رزولوشن 720 نمایشگر و همچنین LCD بودن پنل، برای تماشای محتوای با کیفیت خیلی تجربه جذاب و دلنشینی به شما نخواهد داد. در مجموع این نمایشگر برای یک گوشی اقتصادی قابل قبول است اما نکته قابل ذکری ندارد. 

 

عملکرد سخت‌افزاری و نرم افزاری  اوپو A38

گوشی اوپو A38 از چیپست Mediatek Helio G85 استفاده می‌کند که با معماری 12 نانومتری تولید شده است. پیکربندی CPU شامل یک ستاپ هشت‌هسته‌ای با دو هسته‌ 2.0 گیگاهرتز Cortex-A75 و شش هسته‌ 1.8 گیگاهرتز Cortex-A55 است. پردازنده Mali-G52 MC2 نیز پردازش گرافیکی این گوشی را بر عهده دارد. این پیکربندی برای کارهای روزمره از جمله وبگردی، گردش در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های سبک مناسب است. 

عملکرد سخت‌افزاری و نرم افزاری  اوپو A38

اوپو A38 در دو نسخه به 4 و 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه از نوع نه چندان پرسرعت eMMC 5.1 مجهز شده که برای اجرای روان چند اپلیکیشن به صورت همزمان یا به اصطلاح مالتی‌تسکینگ مناسب است؛ البته با توجه به پردازنده نه چندان قدرتمند انتظار جابجایی سریع و بدون لگ و باگ بین برنامه های مختلف را نداشته باشید. 

اوپو A38 از امکانات ارتباطی Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac برای برقراری ارتباطات بی‌سیم پرسرعت و امن استفاده میکند. همچنین برای عملکرد بهتر از اتصال وای فای دو بانده پشتیبانی می‌کند. یکی از نقاط ضعف این گوشی عدم پشتیبانی از گیرنده رادیویی است.

گوشی A38 اوپو با اندروید 13 و پوسته ColorOS 13.1 اختصاصی اوپو عرضه شده که همان رابط کاربری گوشی های وان پلاس در چین است و با توجه به سابقه این برند، عملکرد مناسب و قابل قبولی را به شما به همراه امکانات شخصی سازی مناسب و با ظاهری جذاب ارائه میکند. در مورد مدت زمان پشتیبانی نرم افزاری این گوشی اطلاعات چندانی در دسترس نیست اما با توجه به سابقه برند اوپو، میتوانید انتظار دو سال پشتیبانی نرم افزاری را از این گوشی داشته باشید.

 

بررسی عملکرد دوربین اوپو A38 

اوپو A38 سیستم دوربین دوگانه‌ای در پشت دستگاه دارد که دارای یک لنز زاویه باز 50 مگاپیکسلی با تکنولوژی PDAF (فوکوس خودکار تشخیص فاز) برای ثبت عکس‌های واضح و با جزییات است. این گوشی با یک سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی همراه است که به ثبت تصاویر پرتره و افکت‌های مختلف کمک می‌کند.

از طرفی دوربین‌های گوشی اوپو A38 قادر به ضبط ویدیوهایی با کیفیت 1080 پیکسلی با 30 فریم بر ثانیه هستند که کیفیت رضایت بخشی را دارند. دوربین اصلی عکس های قابل قبولی را در نور روز ثبت میکنند اما با کاهش نور مقداری نویز در تصاویر دیده می‌شود. 

بررسی عملکرد دوربین اوپو A38 

سنسور ۵ مگاپیکسلی دوربین جلویی شاید بهترین گزینه برای سلفی گرفتن نباشد ولی برای تماس تصویری مناسب است. ضبط ویدیو با دوربین سلفی محدود به 1080 پیکسل و 30 فریم بر ثانیه است. پس گوشی اوپو A38 یک گوشی مناسب برای ثبت تصاویر سلفی نیست. گرچه همین سلفی‌ها وضوح و رنگ‌های نسبتاً مناسبی دارند ولی اگر به دنبال یک گوشی برای گرفتن سلفی هستید شاید بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگر بروید. در مجموع کیفیت بخش دوربین به نسبت قیمت مناسب است اما عملکرد چندان درخشان و قابل توجهی ندارد.

 

عملکرد باتری اوپو A38

این گوشی به یک باتری از نوع Li-Po با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت مجهز شده که شارژدهی مناسبی دارد و می‌توانید حداقل تا یک روز روی شارژدهی این گوشی حساب کنید. البته اگر از گوشی استفاده نسبتا سنگین مثل بازی کردن یا تماشای ویدیوهای با کیفیت بالا داشته باشید، باید در اواخر روز گوشی را مجددا به شارژ بزنید. این دستگاه از شارژ سیمی 33 واتی با قابلیت SuperVooc پشتیبانی می‌کند، که با توجه به بررسی های انجام شده تنها در 30 دقیقه تا 50 درصد گوشی شارژ می شود.

 

عملکرد اسپیکر اوپو A38

اوپو برای کسانی که به دنبال کیفیت صدای خوب در یک دستگاه اقتصادی هستند، یک بلندگوی با کیفیت در A38 تعبیه کرده است که میتواند صدای نسبتا بلند و با تفکیک مناسبی را پخش کند. با قرار داشتن جک 3.5 میلی متری صدا نیز میتوانید به راحتی از هندزفری های سیمی خود استفاده کنید. بلوتوث 5.3 هم با پروفایل پخش صدای پیشرفته یا A2DP برای انتقال بی‌سیم داده و صدا در دسترس است.

 

جمع بندی

اوپو A38 با قیمت حدودی 6 میلیون تومان برای نسخه با رم و حافظه 4/128 گیگی گوشی هوشمندی است که تعادل را بین ویژگی‌های ضروری، مقرون به صرفه بودن و عملکرد برقرار کرده و به طور کلی یک گوشی کاربرپسند و اقتصادی است. صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت مناسب، عملکرد دوربین خوب در نور کافی، طراحی مدرن و با کیفیت ساخت بالا و قدرت سخت افزاری قابل قبول و رابط کاربری نسبتا سبک چیزی است که در اکثر گوشی های اقتصادی این بازه دیده می شود و اوپو نیز به خوبی این قابلیت ها را در این گوشی در نظر گرفته است.

اما اوپو A38 یک گوشی همه‌فن‌حریف نیست و اگر به دنبال دستگاهی قدرتمند و پیشرفته هستید، ممکن است با محدودیت هایی روبرو شوید. برای مثال این گوشی از چیپست Helio G85 استفاده می‌کند که برای کارهای سنگین و بازی های پیچیده مناسب نیست. دوربین جلوی آن نیز کیفیت بالایی ندارد و ممکن است عکس‌های سلفی خوبی ثبت نکند. صفحه نمایش آن نیز با وضوح 720p کمی کم‌رنگ و کم‌جزئیات است. اگر قدرت سخت افزاری و دوربین بهتر برای شما اهمیت بیشتری دارد، گوشی Poco M5s شیائومی با قیمت کمتر گزینه مناسب تری برای شماست ولی اگر رابط کاربری و به روز بودن نرم افزار برای شما اهمیت بیشتری دارد، نیم نگاهی به گوشی A05s سامسونگ داشته باشید.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 11
5/ 3.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mahayd24

گوشی های اوپو با قیمت خوبی وارد نشدن
میخواید با قیمت بالا گوشی چینی وارد کنید همون که نکنید بهتره

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
iman

از طراحی تخت اش خوشم میاد

۲۰ بهمن ۱۴۰۲
ImanMoradi

طراحی با مزه ای داره

۲۰ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

گوشی خوب و به صرفه.عالی

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

گوشی خوب و به صرفه

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

گوشیه خوبیه

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

جدید بود نبود

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

سایت رو لطفا درست کنین مردیم از بس گفتیم…

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    Nurse

    واقعاً

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

خوب نیست!

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
Amirmalekpour21

میمیرم ولی شیامی نمیخرم

۱۷ بهمن ۱۴۰۲