بررسی مشخصات گوشی OnePlus Nord N300

رقابت داغ بازار گوشی های میان رده و اقتصادی هر روز داره رقبای جدیدی رو به خودش میبینه. وان پلاس، از مدتی قبل با معرفی سری Nord وارد بازار گوشی های میان رده شده بود ولی گوشی های سری نورد وان پلاس برخلاف گوشی های قاتل پرچمدار جذابی که از این کمپانی دیدیم، نتونستن خیلی نظرات رو به خودشون جلب کنن. بعد از معرفی دو نسل از گوشی های سری Nord N، نوبت به معرفی عضو جدید این خانواده یعنی Nord N300 رسیده. تو این مقاله با مشخصات گوشی OnePlus Nord N300 آشنا میشیم، جدیدترین گوشی میان رده اقتصادی وان پلاس با قیمت حدودی 200 دلار که هنوز وارد بازار ایران نشده ولی به نظر میرسه تو بخش پردازنده و باتری حرفی برای گفتن داره. با بررسی OnePlus Nord N300 همراه موبونیوز باشید.

 

طراحی OnePlus Nord N300؛ زیبای خوش دست

وان پلاس تصمیم گرفته یه تغییر رویه کوچیک تو طراحی گوشی های میان رده اش بده و وان پلاس نورد N300 رو با طراحی تخت معرفی کرده. همونطور که از یه گوشی میان رده اقتصادی انتظار داریم، بدنه گوشی کاملا از پلاستیک ساخته شده. قاب پشتی طراحی مات و یکدست داره. خبر خوب اینجاست که قاب پشتی اثر انگشت رو به خودش جذب نمی کنه، مگر اینکه دستتون چرب باشه. دو تا دوربین و یه فلش دوگانه تو یه قاب مستطیل شکل براق با بیرون زدگی خیلی کم گوشه بالا سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته که جلوه زیبایی به قاب پشتی داده. لوگوی وان پلاس هم براق وسط قاب پشتی قرار گرفته تا جذابیت قاب پشتی  رو کامل کنه.

طراحی OnePlus Nord N300

وانپلاس Nord N300 طراحی تخت داره ولی لبه ها یه خمیدگی خیلی نامحسوس دارن تا این گوشی تخت حس خوبی توی دست داشته باشه. فریم دور گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده. سمت راست گوشی دکمه پاور قرار گرفته که حسگر اثر انگشت رو هم توی خودش جای داده. حسگر اثر انگشت Oneplus Nord N300 سرعت قابل قبولی داره ولی بعضی وقت ها تو تشخیص اثر انگشت یکم ضعیف عمل می کنه و ممکنه نیاز باشه چند باری انگشتتون رو اسکن کنه. زیر گوشی درگاه Type-C، اسپیکر و میکروفون رو می بینیم. به جک 3.5 میلیمتری هدفون که زیر گوشی قرار گرفته هم سلام کنین. سمت چپ گوشی  دکمه کم و زیاد کردن صدا و خشاب سیم کارت قرار گرفته. خشاب سیم کارت طراحی هیبرید داره و میتونین از دو سیم کارت یا یک سیم کارت و رم میکرو به طور همزمان استفاده کنین. بالای گوشی هم یه میکروفون دیده میشه و خبر خاصی نیست.

بررسی بدنه گوشی وان پلاس نورد ان 300

هر چقدر که طراحی قاب پشتی و بدنه جذاب و متفاوته، طراحی پنل جلویی گوشی میتونه ناامید کننده باشه. درسته که با یه گوشی میان رده طرفیم ولی حاشیه های زیاد نمایشگر و استفاده از ناچ قطره ای به جای پانچ هول که راهش رو به گوشی های دیگه هم قیمت باز کرده، یکم میتونه توی ذوق بزنه. اسپیکر مکالمه هم بالای ناچ قطره ای قرار داره.

وان پلاس نورد N300 تو دسته گوشی های میان رده اقتصادی با طراحی زیبا قرار می گیره که مثل تمام رقباش ترکیبی از بدنه پلاستیکی و پنل جلویی با حاشیه های نسبتا زیاد داره. البته از نظر مقاومت نمیشه حساب چندانی روش باز کرد و حتما نیاز به استفاده از گلس و قاب برای این گوشی پیدا می کنین.

 

کیفیت نمایشگر وان پلاس نورد N300

پنل جلویی Oneplus Nord N300 یه نمایشگر 6.53 اینچی پر حاشیه از نوع IPS LCD با رزولوشن 720 در 1616 رو تو خودش جای داده. صفحه نمایش این گوشی نرخ تازه سازی 90 هرتزی داره که میتونین تو بخش تنظیمات به 60 هرتز هم تغییرش بدین. نمایشگر Nord N300 کیفیت و روشنایی خوبی با توجه به استفاده از پنل IPS و رزولوشن 720 داره و میتونین ازش انتظار عملکرد خوبی رو داشته باشین. کار کردن با این گوشی زیر نور مستقیم آفتاب ممکنه خیلی راحت نباشه، ولی کار راه اندازه و میتونین محتوای نمایشگر رو تا حدودی ببینین. این گوشی 200 دلاری تو بخش نمایشگر چیزی از رقباش کم نداره و رفرش ریت 90 هرتزی کمک کرده تا پا به پای اونها تو این رقابت جلو بیاد.

کیفیت نمایشگر وان پلاس نورد N300

 

مشخصات باتری OnePlus Nord N300؛ شارژدهی خوب

باتری وان پلاس نورد N300 بدون شک یکی از بزرگترین نقاط قوت این گوشی به حساب میاد. وان پلاس Nord N300 به یه باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت مجهز شده و عملکرد شارژدهی خیلی خوبی رو از خودش به نمایش میذاره. باتری این گوشی تو استفاده معمولی مثل برقراری تماس در کنار گرفتن چند تا فیلم و عکس و کمی بازی آنلاین، به راحتی یک روز کامل شارژدهی می کنه و احتمالا آخر روز 25 30 درصد از شارژش هنوز باقی مونده باشه. تو بخش مکمل شارژدهی، یعنی شارژ شدن هم عملکرد خوبی از این گوشی می بینیم. Oneplus Nord N300 از فست شارژ 33 واتی پشتیبانی می کنه و فول شارژ شدن باتری تقریبا یک ساعت زمان می بره که برای این بازه قیمتی عملکرد خوبیه. اگه دنبال شارژر برای این گوشی می گردین، خیالتون راحت. یه آداپتور 33 واتی در کنار کابل قرمز جذاب وان پلاس از توی جعبه این گوشی بهتون چشمک میزنه.

مشخصات شارژر OnePlus Nord N300

بررسی دوربین وان پلاس Nord N300؛ عکس های خوش رنگ و لعاب

وان پلاس نورد N300 بر خلاف نسل قبلی خودش، فقط دو تا دوربین رو تو قاب پشتی خودش جای داده. یه سنسور  اصلی 48 مگاپیکسلی و یه سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی مجموعه دوربین های این گوشی رو تشکیل میده و خبری از دوربین اولترا واید یا ماکرو حتی برای تزیین هم روی این گوشی نیست. دوربین 48 مگاپیکسلی Oneplus Nord N300 عملکرد خوبی رو از خودش نشون میده و در حد یه گوشی میان رده اقتصادی میشه روی عکس هاش حساب باز کرد. عکس هایی که با دوربین اصلی ثبت میشه، کیفیت خوبی داره و میشه انتظار ثبت جزئیات خوب در کنار شارپنس مناسب رو ازشون داشت. وان پلاس از نظر نرم افزاری خیلی خوب عمل کرده و خروجی عکس ها رنگ هایی زنده و زیبا دارن. بعضی وقتها دیدن رنگ های جذاب تو عکس هایی که از غذا یا مناظر طبیعی با دوربین این گوشی ثبت می کنین، شما رو به وجد میاره.

بررسی دوربین وان پلاس Nord N300

در مورد دوربین تشخیص عمق چیزی نمیشه گفت. این سنسور 2 مگاپیکسلی نهایت تلاشش رو می کنه تا عکس های پرتره بهتری رو به ثبت برسونین اما بعضی اوقات تلاشش جواب نمیده!

دوربین اصلی وان پلاس نورد N300 به همون اندازه که عملکرد خوبی تو عکس گرفتن از خودش نشون میده، به همون اندازه تو بخش فیلمبرداری ضعیف تر عمل می کنه. دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 1080 با 30 فریم بر ثانیه داره و ویدئو هایی که با این دوربین ضبط میشن، کیفیت کاملا معمولی و لرزش نسبتا زیادی داره.

دوربین سلفی یه سنسور 16 مگاپیکسلی داره که عملکرد معمولی رو به خوبی از خودش نشون میده. کیفیت عکس هایی که با دوربین سلفی ثبت میشه در حد این بازه قیمتی، خوبه ولی بهترین دوربین سلفی ای نیست که میشه بین رقبا پیدا کرد. رنگ ها کاملا طبیعی ثبت میشه، جزئیات نسبتا خوبی رو میشه ازش انتظار داشت ولی با یکم زوم کردن روی عکس ها، حالت آبرنگی بودن پیدا می کنه.

دوربین سلفی تو بخش فیلمبرداری مثل دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری 1080 با 30 فریم بر ثانیه داره و ویدئو های سلفی با کیفیت کاملا قابل قبول رو ازش شاهدیم.

وان پلاس Nord N300 تو بخش دوربین از نظر تعداد سنسور ها از رقباش عقب تره، ولی دوربین اصلی با ثبت رنگ های Vibrant و زنده و همچنین جزئیات نسبتا خوب تو بخش عکاسی عملکرد خوبی رو از خودش نشون میده. دوربین سلفی هم عملکردی قابل قبول داره. از طرفی تو بخش فیلمبرداری نمیشه حساب خاصی روی دوربین های این گوشی باز کرد و وان پلاس نورد N300 در حد ثبت چند تا ویدئو خانوادگی یا شخصی برای زنده نگهداشتن خاطرات میتونه همراهتون باشه. ولی به طور کلی؛ اگه دوربین براتون اولویت داره، OnePlus Nord N300 نمیتونه بهترین انتخاب بین گوشی های میان رده باشه.

 

عملکرد پردازشی وان پلاس نورد N300؛ پایدار و بهینه

وظیفه انجام امور پردازشی گوشی OnePlus Nord N300 به پردازنده میان رده مدیاتک Dimensity 810 سپرده شده. وان پلاس Nord N300 درست مثل اعضای قبلی این خانواده، فقط در یک نسخه با 4 گیگ رم و 64 گیگ حافظه داخلی از نوع UFS 2.2 وارد بازار شده که به نظر نا امید کننده میرسه. چرا که رقبای این گوشی با حافظه داخلی 128 گیگ هم تو بازار دیده میشن. سرعت جابجایی داده ها روی این گوشی به لطف تکنولوژی UFS 2.2 از نسل قبلی بهتر شده. همچنین این گوشی با توجه به اینکه فقط 4 گیگ رم داره، عملکرد پردازشی خیلی خوب و پایداری رو از خودش به نمایش میذاره. حتی میتونین برای اجرای بازی های سبک و یا نسبتا سنگین مثل Call of Duty Mobile با گرافیک پایین تر و بدون لگ و باگ، روی پردازنده مدیاتکی که روی این گوشی قرار گرفته، حساب باز کنین. مصرف انرژی پردازنده این گوشی به خوبی بهینه شده و دایمنسیتی 810 تونسته تو بخش شارژدهی هم به این گوشی حسابی کمک کنه. محدودیت حافظه و به خصوص رم، یکی از اصلی ترین دلایل برای “نه” گفتن به این گوشی به حساب میاد ولی در عوض عملکرد پردازشی وانپلاس نورد ان 300 به نسبت قیمت، کاملا خوب و کار راه اندازه و احتمالا مشکل خاصی باهاش نخواهید داشت.

عملکرد پردازشی وان پلاس نورد N300

 

نرم افزار و رابط کاربری Nord N300؛ سبک و روان ولی بلاتکلیف!

تو بخش مکمل سخت افزار، رابط کاربری اختصاصی وان پلاس یعنی Oxygen OS 12 بر پایه اندروید 12 رو میبینیم. از وان پلاس انتظار می رفت که به عنوان یه گوشی که پاییز 2022 معرفی شده، Nord N300 رو با اندروید 13 وارد بازار کنه. نکته ای که در مورد رابط کاربری گوشی های میان رده وان پلاس باید بهش اشاره کنیم اینه که این گوشی ها از یه نسخه سبک تر از Oxygen OS یعنی ColorOS استفاده می کنن که یه سری قابلیت های شخصی سازی خاص گوشی های پرچمدار این کمپانی مثل تغییر شکل پاپ آپ ها رو نداره.  البته این موضوع چیزی از جذابیت های نرم افزاری این گوشی کم نکرده و رابط کاربری سبک وان پلاس با محیط کاربری روان و زیبا و قابلیت های شخصی سازی کاربردیش و همچنین هماهنگی خوبی که با پردازنده دایمنسیتی 810 روی این گوشی دیده میشه، دلتون رو بدست میاره.

وان پلاس سابقه قابل دفاعی تو انتشار آپدیت برای گوشی های میان رده اش نداره و به نظر میرسه این رویه در مورد این گوشی هم صدق می کنه. وان پلاس فقط بروزرسانی اندروید 13 در کنار دو سال آپدیت امنیتی قراره برای این گوشی منتشر کنه، ولی معلوم نیست کی این اتفاق میفته. پس اگه قصد خریدن یه گوشی میان رده دارین و دریافت بروزرسانی های امنیتی و یا حتی نرم افزاری به طور منظم براتون مهمه، گوشی های شیائومی و سامسونگ، انتخاب های بهتری رو در اختیارتون قرار میدن.

 

بررسی اسپیکر وان پلاس نورد N300؛ صدای رسا با کیفیت نسبتا خوب

تو بخش اسپیکر، برخلاف خیلی از گوشی های 200 دلاری موجود در بازار، وان پلاس نورد N300 به سیستم پخش صدای استریو مجهز شده. ولی یه تفاوت کاملا محسوس تو بخش اسپیکر وجود داره. وان پلاس نورد N300 به دو تا اسپیکر زیر گوشی مجهز شده تا بتونه بلندی و صدای رساتری رو نسبت به رقباش در اختیارتون قرار بده و پخش صدا به طور همزمان از اسپیکرهای زیر گوشی و اسپیکر مکالمه صورت می می گیره. اسپیکر OnePlus Nord N300 بلندی خیلی خوبی داره و روی کیفیت صداش هم به عنوان یه گوشی میان رده میشه حساب باز کرد.

وجود جک 3.5 میلیمتری هندزفری هم خیالتون رو از بابت استفاده از انواع هدفون ها و هندزفری ها راحت می کنه.

 

آیا گوشی OnePlus Nord N300 ارزش خرید داره؟

وان پلاس Nord N300 با تگ قیمتی 200 دلار وارد بازار جهانی شده و تو دسته گوشی های میان رده اقتصادی قرار می گیره. البته این گوشی به تعداد خیلی محدودی تولید شده و کمتر از یک هفته بعد از ورودش به بازار، کارش به بازار سیاه کشیده. پس نمیشه انتظار داشت تعداد زیادی ازش وارد بازار ایران بشه. اگر هم بشه، مسلما قیمتی خیلی بالاتر از چیزی که انتظار داریم برای این گوشی در نظر گرفته میشه. وان پلاس نورد N300 عملکرد پردازشی خوب، شارژدهی خوب باتری و پشتیبانی از فست شارژ 33 واتی، اسپیکر های نسبتا خوب در کنار یه طراحی متفاوت و زیبا رو در اختیارتون قرار میده. ولی تو عملکردش تو بخش های دیگه مثل دوربین و پشتیبانی نرم افزاری و مهمتر از همه، محدودیت مقدار حافظه داخلی به 64 گیگابایت و احتمالا قیمت غیر منطقی در بازار ایران، میتونه شما رو از خرید این گوشی منصرف کنه. اگه بخوایم ارزش خرید رو در مقابل رقبا هم بررسی کنیم حتی با فرض عدم وجود حباب قیمتی برای این گوشی خاص، رقبای گوشی از سامسونگ و شیائومی ارزش خرید بیشتری دارند و تنها در صورتی که عاشق وان پلاس با بودجه محدود هستید، منتظر واردات و خرید Oneplus Nord N300 بمونید!

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱ دی, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 52
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

گوشی ✋ دوم

۱۷ بهمن ۱۴۰۱
afsheen

وان پلاس همیشه جذابه 😍👍

۰۹ بهمن ۱۴۰۱
Mahdi2005

عشقی مهدی شجاری ❤️❤️

۳۰ دی ۱۴۰۱
tahamousavi

این گوشی بیشتر از این که میان رده باشه اقتصادیه. بعلاوه گوشی های وانپلاس از لوازم جانبی و پشتیبانی خوبی برخوردار نیستند و مردم پرچمداراش رو هم با ریسک میخرن؛ چه برسه به اینکه بخوان یه گوشی اقتصادی ازش بگیرن…

۱۱ دی ۱۴۰۱
Ali damghani

ایران میاد؟

۱۰ دی ۱۴۰۱
MohammadAli Hemmati

وان پلاس گوشی های زیبا می‌سازه

۰۹ دی ۱۴۰۱
Rezamobobax

وان پلاس گوشی های باحالی میسازه

۰۹ دی ۱۴۰۱
mtbarzin

عالی

۰۸ دی ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

بد نیست 🖖🏻

۰۸ دی ۱۴۰۱