نقد و بررسی مشخصات گوشی oneplus 7T

بررسی گوشی وان پلاس 7 تی

سلام. برند وان پلاس یکی از برند های تازه نفس چینیه که چند سالیه وارد بازار گوشی های هوشمند شده و با تولید گوشی های به شدت با کیفیت و مشخصات فنی عالی تونسته جایگاه خودش رو بین کاربر های گوشی هوشمند پیدا کنه. وان پلاس 7T رو اواخر سپتامبر 2019 معرفی کرد و فردای جلسه معرفی این گوش رو روونه بازار کرد. این حرکت وانپلاس برای رقبای خودش یه خط و نشون حسابی محسوب میشد. این گوشی با قیمت تقریبا بین 19 تا 20 میلیون توی بازار ایران معامله میشه. در نتیجه یکی از گوشی های نزدیک به پرچمدار محسوب میشه. بریم ببینیم این گوشی میان رده چند مرده حلاجه!

[toc]

طراحی و کیفیت ساخت وان پلاس 7T

طراحی

توی بخش طراحی این گوشی به شدت خوبه. گوشی تماما از شیشه ساخته شده و فریم میانی آلومینیومی بخش طراحی این گوشی رو کامل کرده. وان پلاس توی این بخش موفق شده به کاربر خودش این حس رو منتقل کنه که داره با یکی از پرچمدار های معروف کار میکنه. مهم ترین نکته مثبت توی بخش طراحی وزن نسبتا کم این گوشیه که کار کردن با وان پلاس 7T به هیچ وجه شما رو خسته نمیکنه.قاب پشتی همونطور که گفتم کاملا شیشه ای و وان پلاس برای محافظت  قاب پشتی از گوریلا گلس 5 (GORILLA GLASS 5) استفاده کرده که میتونه خیال شما رو از بابت خط و خش های جزئی راحت کنه. لبه های قاب پشتی خمیدگی داره و این خمیدگی باعث شده گوشی به شدت خوش دست باشه. دوربین های این گوشی توی فریم دایره ای شکل بالای قاب پشتی قرار گرفته که بیرون زدگی نسبتا زیادی داره. این فریم دایره ای خانواده 3تایی دوربین ها توی خودش جا داده. وسط قاب پشتی لوگو وان پلاس قرار داده و دیگه هیچ خبری توی قاب پشتی نیست.طراحی قاب پشتی وان پلاس 7 تیفریم میانی آلومینیومی مات باعث شده زیبایی این گوشی دو چندان بشه. زیر گوشی اسپیکر، درگاه شارژ (Type-C)، خشاب سیم کارت به همراه میکروفون مکالمه قرار داره که میکروفون مکالمه رو توی نوار مشکی رنگ جدا کننده خشاب سیم کارت و بقیه اجزا جدا کرده، قایم شده. لبه سمت راست دکمه پاور به همراه دکمه سه وضعیتی سایلنت، ویبره و حالت عادی برای زنگ قرار داره. لبه سمت چپ گوشی دکمه های کنترل کننده صدا قرار دارن که بر خلاف معمول از دکمه پاور دور افتادن. بالای گوشی هم خبری از چیزی نیست.طراحی سمت چپ گوشی وان پلاس 7 تیطراحی سمت راست گوشی وان پلاس 7 تیطراحی زیر گوشی وان پلاس 7 تیپنل جلویی این گوشی رو صفحه نمایش کامل تخت فرا گرفته کرده که حاشیه های نسبتا کم نمایشگر حس خیلی خوبی رو به کاربر منتقل میکنه. دوربین سلفی توی ناچ قطره بالای پنل جلویی قرار گرفته و بالای دوربین سلفی اسپیکر تقریبا بزرگ جا خوش کرده. در مجموع در مورد طراحی این گوشی باید بگم وان پلاس هر چی تو. چنته داشته رو رو کرده و نشون داده میتونه رقیب سرسختی برای کمپانی ها معروف باشه. با توجه به اینکه پنل پشتی تقریبا ماته اما جای اثر انگشت به شدت روش میمونه. نکته مثبت طراحی وزن پایین این گوشی که تقریبا 190 گرمه که واقعا دست گرفتن این گوشی رو لذت بخش میکنه. تنها نکته منفی قابل توجه توی بخش طراحی بیرون زدگی دوربین هاست که واقعا زیاده و اذیت کننده. این گوشی توی بخش طراحی بین رقبای هم قیمت خودش حرف داره برای گفتن و نمره به شدت خوبی رو میگیره.

نمایشگر وان پلاس 7T

نمایشگر

وان پلاس برای این گوشی از نمایشگر اختصاصی خودش فلوید امولد (Fluid  AMOLED) استفاده کرده. این نمایشگر تقریبا 6.5 اینچ بزرگی داره و رزولوشن 1080 در 2400 باعث شده که نسبت تصویر 20:9 رو داشته باشه. همچنین از قابلیت HDR10+ هم پشتیبانی میکنه. تا اینجا نسبت به رقبای هم قیمت خودش برتری خاصی نداشته اما این نمایشگر قابلیت پخش تصاویر توی حالت 90 هرتز رو داره که باعث میشه توی رقابت نسبت به بقیه رقبای خودش سبقت بگیره و بالاتر از رقباش قرار بگیره.نمایشگر گوشی وان پلاس 7 تیبا توجه به امولد بودن نمایشگر وان پلاس 7T رنگ ها به خوبی نمایش داده میشه و عمق رنگ مشکی مثل تمام نمایشگرهای امولد زیاده که همه این ها باعث میشه نگاه کردن به این نمایشگر لذت بخش باشه. وان پلاس برای محافظت از نمایشگر این گوشی مثل قاب پشتی از گوریلا گلس 5 استفاده کرده که مقاومت نسبت خوبی در برابر ضربه های وارد شده به نمایشگر رو داره. در مجموع 7T وان پلاس تونسته توی بخش نمایشگر نمره به شدت قابل قبولی دریافت کنه و بزرگترین مزیت این نمایشگر نسبت به رقبای هم قیمت خودش داشتن نرخ تازه سازی تصویر 90 هرتزی که این قابلیت زمان بازی کردن به شما حس به شدت خوبی رو میده. باید گفت وان پلاس با دست پر اومده تا تمام رقبای خودش رو شگفت زده کنه!

باتری و شارژدهی وان پلاس 7T

باتری

توی بخش طراحی به این اشاره کردم که وزن پایین این گوشی باعث میشه شما از کار کردن با این گوشی زیاد خسته نشید. دلیل پایین بودن وزن این گوشی استفاده کردن از باتری با ظرفیت 3800 میلی آمپر ساعته! ظرفیت باتری این گوشی نسبت به رقبای خودش پایین تره و همین نکته باعث شده توی این بخش بازی رو به رقبای خودش ببازه. البته ظرفیت پایین باعث نشده اختلاف خیلی زیاد توی مدت زمان شارژ دهی نسبت به رقبا داشته باشه. باتری این گوشی توی استفاده های عادی میتونه تا 1 روز کامل دووم بیاره اما اگر اهل بازی کردن و فیلم دیدن و استفاده های سنگین از گوشی هستید این گوشی میتونه تا نصف روز شما رو همراهی کنه.از طرفی ظرفیت پایین باتری کمک کرده که مدت زمان شارژ شدن وان پلاس 7T نسبت به رقبای خودش کمتر باشه. با استفاده از آداپتور 30W که وان پلاس توی جعبه این گوشی قرار داده توی نیم ساعت میتونید 70 درصد باتری این گوشی رو شارژ کنید که این واقعا عالیه. در کل ظرفیت پایین باتری از طرفی توی بخش طراحی و شارژ شدن مزیت این گوشی محسوب میشه و از طرفی هم میتونه نقطه ضعف اصلی این گوشی نسبت به رقبای خودش باشه.

امنیت وان پلاس وان پلاس 7T

امنیت

بخش امنیت یکی از نقاط قوت تمام گوشی های وان پلاس محسوب میشه. بخاطر نوع صفحه نمایش وان پلاس از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده کرده. حسگر اپتیکالی که به شدت سریعه. حسگر این گوشی رو میشه سریع ترین حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر دونست. فقط کافیه انگشتتون نزدیک صفحه نمایش بشه تا گوشی باز بشه و آماده به کار در اختیارتون باشه. اصلا وان پلاس توی این بخش بی نظری و باید حتما بقیه کمپانی ها چند جلسه آموزشی پیش وان پلاس برن!امنیت گوشی وان پلاس 7 تیاین گوشی علاوه بر حسگر اثر انگشت از سیستم تشخیص چهره دو بعدی هم استفاده میکنه. سیستم تشخیص چهره دو بعدی به وسیله دوربین سلفی از شما عکس دو بعدی میگیره که این روش امنیت زیادی نداره اما سرعت به شدت بالایی داره و واقعا شما رو به وجد میاره. در مجموع توی این گوشی اصلا دغدغه باز شدن گوشی رو نداشته باشید چون هر وقت که اراده کنید گوشی باز شده و آماده به کار میشه.

دوربین وان پلاس 7T

دوربین

وان پلاس از 3 تا سنسور برای بخش دوربین این گوشی استفاده کرده. سنسور اصلی 48 مگاپیکسل، سنسور تله فوتو 12 مگاپیکسل و سنسور اولترا واید 16 مگاپیکسل. برخلاف تمام رقبا این گوشی از سنسور ماکرو برای دوربین استفاده نکرده اما این گوشی قابلیت عکاسی ماکرو داره که خیلی کارآمد تر از رقبای خودشه با اینکه سنسور ماکرو نداره!محیط دوربین گوشی وان پلاس 7 تیسنسور 48 مگاپیکسلی این گوشی عکس های به شدت با کیفیتی رو ثبت میکنه. عکس های ثبت شده با این سنسور داینامیک رنج، روشنایی و وضوح به شدت خوبی داره و جزئیات سوژه رو هم به صورت کامل ثبت میکنه. عکاسی با این گوشی واقعا لذت بخشه. توی عکس های تله جزئیات سوژه اصلی به شدت خوب ثبت شده و سوژه اصلی رو به صورت کاملا قابل قبولی از بک گراند تشخیص داده. همچنین تاری بک گراند خیلی طبیعیه و عملکرد حالت عکاسی تله توی این گوشی خیلی خوبه.

نمونه عکس سنسور اولترا واید وان پلاس 7 تی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اصلی وان پلاس 7 تی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

عکس توی هر سه حالت معمولی، واید و تله کیفیت به شدت خوبی دارن و خبری از آبرنگی شدن عکس ها نیست. درسته که این گوشی سنسور ماکرو نداره اما قابلیت عکاسی ماکرو داره که عکس های ماکرو ثبت شده با این گوشی جزئیات به خوبی ثبت میکنه و به جرات میشه گفت توی این بازه قیمتی بهترین عکس های ماکرو رو ثبت میکنه. وان پلاس نشون داد که حتما لازم نیست کلی لنز پشت دوربین باشه تا بتونه با رقبای خودش رقابت کنه. عکاسی توی حالت شب به خوبی عکس های روز نیست اما کیفیت خیلی بدی هم نداره و عکس های ثبت شده توی حالت شب قابل قبوله.

عکس حالت شب وان پلاس 7 تی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

این گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K با 60 فریم بر ثانیه داره که فیلم های گرفته شده با دوربین این گوشی کیفیت به شدت خوبی دارن. عملکرد لرزشگیر اپتیکال کاملا مطلوب و قابل قبوله اما سرعت تغییر فوکوس زیاد تعریفی نیست و نسبت به رقبای هم قیمت خودش نقطه ضعف دوربین وان پلاس 7T محسوب میشه.

  • دوربین سلفی:

وان پلاس توی این بخش هم درگیر عدد و رقم های عجیب و غریب نشده و از سنسور 16 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده کرده. عکس های سلفی به شدت خوبی رو با این گوشی میتونید ثبت کنید. جزئیات چهره به خوبی ثبت میشه و عکس های سلفی روشنایی و وضوح کاملا مطلوبی دارن. سنسور سلفی این گوشی قابلیت عکاسی تله رو هم داره که عکس های تله مثل عکس های معمولی سلفی بدون نقص هستن. 

نمونه عکس سلفی وان پلاس 7 تی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

در مجموع باید بگم وان پلاس نشون داد بدون سر و صدا کردن و استفاده از اعداد و ارقام تبلیغات هم میشه دوربین خوبی رو برای گوشی ها در نظر گرفت. این گوشی با توجه به اینکه بر خلاف رقبای خودش از سه تا لنز استفاده میکنه توی رقابت هیچ چیزی کم نداره و میتونه جز بهترین گوشی این بازه قیمتی قرار بگیره. اگر اهل عکاسی و فیلمبرداری هستید این گوشی میتونه خیال شما رو از این بابت کاملا راحت کنه.

پردازنده و سخت افزار وان پلاس 7T

سخت افزار

توی بخش مقدمه اشاره کردم که گوشی های وان پلاس مشخصات سخت افزاری به شدت خوبی دارن. وان پلاس موقعی که این گوشی رو روونه بازار کرد از به روز ترین مدل پردازنده های اسنپدراگون یعنی اسنپدراگون 855+ (SNAPDRAGON 855+) استفاده کرد. این گوشی توی دو نسخه سخت افزاری وارد بازار شد. نسخه 128 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت رم. این سخت افزار برای انجام هیچ بازی و یا نرم افزاری شما رو به زحمت نمیندازه. سخت افزار گوشی وان پلاس 7 تیاین پردازنده بهترین پردازنده توی این بازه قیمتیه که تونسته این گوشی کاملا از رقبای خودش جدا کنه. البته وان پلاس میتونست نسخه 12 گیگابایتی رم رو هم روونه بازار کنه که واقعا نمیدونم چرا این کارو نکرده. در مجموع وان پلاس توی بخش پردازنده و سخت افزار بهترین بازار رو برای این گوشی در نظر گرفته. خیالتون از بابت نرم افزار راحته راحت!

نرم افزار و رابط کاربری وان پلاس 7T

رابط کاربری

این گوشی از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل استفاده میکنه و این سیستم عامل رو با رابط کاربری اختصاصی خودش یعنی اکسیژن اوی اس (OxygenOS) بهینه سازی کرده. کار کردن با این گوشی با توجه به محیط روون و جذاب واقعا حس خوبی رو به کاربر منتقل میکنه. این رابط کاربری کلی آپشن برای شخصی سازی محیط کاربری در اختیار شما قرار میده. با توجه به اینکه همیشه اشاره کردم رابط کاربری کاملا به سلیقه کاربر بستگی داره اما به جرات میتونم بگم این رابط کاربری بهترین رابط کاربری برای اندرویده و همه رو راضی میکنه.

 

رابط کاربری وان پلاس 7 تی نرم افزار وان پلاس 7 تی

 

اسپیکر وان پلاس 7T

اسپیکر

این گوشی از تکنولوژی استریو برای پخش صدا استفاده میکنه. اگر یادتون باشه توی بخش طراحی اشاره کردم که اسپیکر نسبتا بزرگی روی پنل جلویی به همراه اسپیکر زیر گوشی قرار داره که امکان پخش صدای استریو رو فراهم میکنه. کیفیت صدای این گوشی واقعا عالیه و تفکیک صدا به خوبی توسط دو تا اسپیکر وان پلاس 7T انجام میشه اما بلندی صدای زیادی نداره. در نتیجه اگر اهل موزیک گوش دادن با صدای بلند هستید شاید این گوشی راضیتون نکنه ولی کیفیت بالای صدا میتونه شما رو به وجد بیاره.

جمع بندی

در مجموع باید گفت وان پلاس به هدف خودش رسیده و تونسته این گوشی رو در اندازه های پرچمدار کمپانی های بزرگ تجهیز و روونه بازار کنه. طراحی به شدت خوب این گوشی واقعا شما رو مجذوب میکنه. همچنین صفحه نمایش 90 هرتزی این گوشی بهترین انتخاب برای گیمر هاست. در ضمن سخت افزار این گوشی اون رو به رقیب اصلی برای تمام پرچمدار ها تبدیل کرده. تنها نقطه ضعف این گوشی میتونه ظرفیت پایین باتری باشه که وان پلاس سعی کرده با استفاده قابلیت وارپ شارژ این نقطه ضعف رو به یکی از نقاط قوت این گوشی تبدیل کنه.در کل این گوشی با این مشخصات سخت افزار و قیمت مناسب ارزش خرید به شدت خوبی داره. در آینده باید منتظر خبر های بزرگ از کمپانی وان پلاس باشیم و به احتمال زیاد این کمپانی توی چند سال آینده تبدیل به یکی از رقبای سرسخت کمپانی های قدیمی تر میشه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۶ آذر, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 15
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

abasi6658

کیفیت این گوشی توی چندسال پیش رو نگاه میکنم با گوشیهایی که الآن با آپدیتهای مختلف عرضه میشن حسرت میخورم که چرا وان پلاس جایگاهش رو هنوز پیدا نکرده

۰۲ آبان ۱۴۰۱
alireza_ziarati

عالی

۰۶ تیر ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

گوشی خوبی به نظر می‌رسه 👌🏻

۰۷ اسفند ۱۴۰۰
godrati

خوب و عالی

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
godrati

اگ امکان داره ویدیو های بررسی رو براساس اسم برند ها دسته بندی کن دمت گرم

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
a.s_momeni

💪💪💪

۲۹ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۲۹ آذر ۱۴۰۰
iman

خیلی خفن بود

۱۵ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

💝😍

۱۴ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

🖤🤎

۱۴ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

💗🤩

۱۴ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۶ آبان ۱۴۰۰
dMohammad

عالی

۲۶ آبان ۱۴۰۰
AmirReza.mp

وان پلاس عالیه

۰۴ آبان ۱۴۰۰
SHAYAN ART

این گوشی تا قبل اینکه آپدیت های نرم افزاری جدیدش بیاد خیلی خفن بود و یک سر و گردن هم از گوشی های هم قیمتش بالاتر بود.

۰۲ آبان ۱۴۰۰