بررسی گوشی OnePlus 12

کمپانی وان پلاس (OnePlus) در یک سال گذشته با معرفی گوشی‌های جدید خود، روی موجی سوار شده که به ساحل پیروزی خیلی نزدیکه. گوشی OnePlus Open، نمونه‌ای از گوشی‌های جدید این شرکت بود که باعث شگفتی خیلی از کاربران گوشی‌های تاشو شده و به نظر می‌رسه میشه عنوان بهترین گوشی تاشو دنیا رو بهش داد. حالا نوبت پرچمدار جدید این شرکت یعنی گوشی وان پلاس 12 رسیده! در سال‌های گذشته، گوشی‌های پرچمدار وان پلاس همیشه از نظر دوربین یا ویژگی‌های دیگر، همیشه عقب‌تر از رقبا بودن اما به نظر میرسه وان پلاس 12 قصد داره تمام اتهامات و خاطرات بد گذشته رو پاک کنه. وان پلاس 12 با سیستم دوربین ارتقاء یافته و بهینه شده توسط Hasselblad، شارژ بی‌سیم و سریع، پردازنده قدرتمند و حافظه 1 ترابایتی می‌خواد دلبری کنه. با بررسی گوشی OnePlus 12 همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این پرچمدار جدید وانپلاس چه ویژگی‌هایی داره و ارزش خرید داره یا نه؟

 

بررسی طراحی گوشی OnePlus 12

در مورد طراحی وان پلاس 12 حرف‌های زیادی برای گفتن وجود داره. این گوشی در همین مدت کوتاهی که معرفی و عرضه شده خیلی دست کم گرفته شده و به نظر میاد مستحق توجه بیشتره. بدنه این گوشی با فریم آلومینیومی و قاب‌های شیشه‌ای ساخته شده که روکش گوریلا گلس روی این بخش‌های شیشه‌ای کشیده شده. 

از نظر ابعاد، با توجه به نمایشگر 6.82 اینچی، گوشی بزرگتری نسبت به گوشی‌های متداول 6.67 اینچی موجود در بازار محسوب میشه و به خاطر افزایش ابعاد گوشی، وزنی معادل 220 گرم داره. بنابراین این گوشی رو باید در دسته نسبتاً سنگین وزن‌ها قرار داد! البته ضخامت این گوشی هنوز هم مناسبه و در مقایسه با گوشی‌هایی مثل گوشی S24 Ultra سامسونگ یا آیفون 15 پرو مکس، راحت‌تر با یک دست میشه نگه‌ش داشت. 

بررسی طراحی گوشی OnePlus 12

وان پلاس 12 در مقایسه با نسل قبلی تغییرات جزئی هم داشته. مثلا کلید بی‌صدا کردن گوشی تغییر مکان داده و به گوشه چپ رفته و یک سنسور مادون قرمز در لبه بالایی گوشی قرار داده شده. این سنسور برای کنترل دستگاه‌های هوشمند خانه که با مادون قرمز کار می‌کنند کاربرد دارد. 

محل قرارگیری دوربین‌ها مانند نسل قبل طراحی شده با این تفاوت که فلاش خارج از دایره لنز‌ها قرار گرفته. البته باید به تغییر مکان دوربین سلفی هم اشاره کرد که به وسط نمایشگر انتقال پیدا کرده. علاوه بر این باید به رنگ‌های جدید این گوشی هم اشاره کرد. گوشی Oneplus 11 با رنگ‌های سیاه، سبز و رنگ صخره‌های سیاره مشتری عرضه شده بود در حالی که وان پلاس 12 با رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و سبز زمردی روانه بازار شده است.

باید به گواهینامه IP65 این گوشی هم اشاره کنیم که در برابر گرد و غبار و قطرات آب از گوشی محافظت می‌کنه. البته به هیچ وجه نباید گوشی رو در آب غوطه‌ور کنید. اگر در این بخش مقایسه‌ای با پرچمدارهای سامسونگ و گوگل کنیم که با گواهینامه IP68 عرضه شدن، باید گفت که وان پلاس از رقبا عقب مونده. برای محافظت از صفحه نمایش یک لایه گوریلا گلس ویکتوس 2 نصب شده که میتونه تا حد زیادی از افتادن خط و خش روی نمایشگر جلوگیری کنه.

به طور کلی، طراحی وان پلاس 12 تغییر چشمگیری نسبت به نسخه‌های قبلی نداشته و قالب اصلی برند خود را حفظ کرده. تنها مشکل این گوشی در بخش طراحی و کیفیت ساخت به وزن بالای آن مربوط می‌شود که با توجه به گوشی‌های نسل جدید که اکثرا بالای 200 گرم وزن دارند، خیلی روی خرید آن تاثیرگذار نخواهد بود. 

 

بررسی صفحه نمایش وان پلاس 12 

با توجه به قیمت 799 دلاری گوشی وان پلاس 12، می‌تونید از نمایشگر 6.82 اینچی از نوع 2K ProXDR که کیفیت بالایی هم داره لذت ببرید. وان پلاس ادعا کرده که حداکثر روشنایی این نمایشگر AMOLED می‌تونه به 4500 نیت هم برسه که عدد فوق‌العاده‌ای محسوب میشه. البته این عدد در نمایش محتوای HDR تا حدودی میتونه به دست بیاد و در حالت عادی روشنایی نمایشگر تا حدود 1600 نیت در حالت خودکار میتونه افزایش پیدا کنه.

وجود فناوری ProXDR در این گوشی هوشمند، باعث شده روشنایی نمایشگرش زیر نور مستقیم خورشید بیشتر بشه و همه‌چیز راحت‌تر قابل مشاهده باشه. با توجه به رفرش ریت 120 هرتزی نمایشگر وان پلاس 12، که از قابلیت LTPO (تغییر هوشمند نرخ به روزرسانی با توجه به محتوا) به نظر میرسه این گوشی برای بازی‌های سنگین و اکشن که به تغییر سریع صحنه نیاز داره بسیار مناسبه. 

بررسی صفحه نمایش وان پلاس 12 

یکی از نکات جالبی که درباره نمایشگر این گوشی میشه گفت، وجود فناوری Aqua Touch روی گوشیه که به کاربر کمک می‌کنه در صورت خیس شدن صفحه نمایش، با دقت بیشتری روی آیکون‌ها اشاره کنه. این ویژگی جذاب به کاربرها کمک می‌کنه زیر باران به راحتی بتونن گوشی رو دست بگیرن و تایپ کنن. 

به طور کلی، در مورد صفحه نمایش وان پلاس 12 باید گفت که اگر ادعای روشنایی صفحه 4500 نیت درست باشه و با در نظر گرفتن اندازه 6.82 اینچی، رزولوشن بالا و همچنین رفرش ریت 120 هرتزی با قابلیت LTPO باعث میشه نمایشگر این گوشی یکی از بهترین تجربه ها بین گوشی های هم رده خودش و یا حتی بالاتر باشه.

 

بررسی عملکرد دوربین OnePlus 12

گوشی‌های وان پلاس همیشه در بخش دوربین جلوی رقباشون کوتاه می‌اومدن اما با معرفی وان پلاس 12، این کمپانی چینی قصد داره تابوشکنی کنه و تمام شکست‌های قبلیش رو جبران کنه. نسل چهارم دوربین هاسلبلاد برای این پرچمدار وان پلاس در نظر گرفته شده که شامل یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، یه لنز 48 مگاپیکسلی فوق عرض و یه لنز پریسکوپ 64 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3 برابر میشه. 

بررسی عملکرد دوربین OnePlus 12

بیایید از دوربین اصلی این گوشی که یه لنز 50 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f1/8 داره شروع کنیم. این دوربین تفاوت چندانی با دوربین اصلی وان پلاس 11 نداره و روشنایی، رنگ و محدوده دینامیکی خوبی برای گرفتن عکس‌های عمومی در اختیار کاربرها قرار میده. 

بررسی عملکرد دوربین اصلی OnePlus 12

دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی وان پلاس 12 هم به خوبی در صحنه‌هایی با کنتراست بالا که نور زیادی در محیط وجود داره، کار می‌کنه و می‌تونه تصاویر خوبی رو ثبت کنه. این دوربین فوق عرض هم از نظر کیفیت و نوردهی کلی صحنه تفاوت چندانی با دوربین فوق عریض وان پلاس 11 نداره. 

بررسی عملکرد دوربین واید OnePlus 12

برای عکاسی پرتره دوربین‌های وان پلاس 12 کیفیت قابل قبولی در اختیار شما قرار میدن. بهتره کیفیت پرتره این پرچمدار وان پلاس رو به هیچ وجه با پرتره‌های پرچمدارهای اپل و سامسونگ و حتی گوگل مقایسه نکنید چون فاصله زیادی با این گوشی‌ها داره. 

دوربین سلفی گوشی وان پلاس 12 لنز 32 مگاپیکسلی داره و نمیشه خیلی از کیفیت بالای عکس‌های سلفی این گوشی تعریف کرد. باید قبول کرد که سطح سلیقه کاربرها در سال‌های گذشته خیلی بالاتر رفته و وان پلاس باید یه بازنگری در دوربین‌هاش بکنه. 

با این حال، بزرگترین نقطه قوت دوربین‌های وان پلاس 12 رو میشه در دوربین جدید پریسکوپ 64 مگاپیکسلی این گوشی مشاهده کرد. این دوربین قابلیت زوم اپتیکال تا 3 برابری داره که در مقایسه با وان پلاس 11 که زوم 2 برابر داشت، پیشرفت خوبی محسوب میشه. وقتی از این لنز برای زوم 3 برابر استفاده می‌کنید به هیچ وجه بافت‌ها و جزئیات از بین نمیره و همین رو شاید بشه مهم‌ترین نقطه قوت گوشی به شمار آورد. 

بررسی عملکرد دوربین زوم OnePlus 12

عملکرد دوربین‌های این گوشی در نور کم و برای عکاسی در شب هم عمکرد خوبیه و دوربین‌های وان پلاس 12 تمایل به نوردهی کم و ایجاد دمای رنگ گرم‌تر در نور کم دارن. 

می‌رسیم به بخش جذاب فیلمبرداری با وان پلاس 12! شما می‌تونید با دوربین این گوشی فیلم‌هایی با کیفیت 8K ضبط کنید. اما گزینه پیش‌فرض برای فیلمبرداری با این گوشی، کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه است. گزینه‌های دیگه عبارت‌اند از: 

  • کیفیت  8K@24fps
  • کیفیت 4K@30/60fps
  • کیفیت 1080p@30/60/240/480fps

به طور کلی، کیفیت عکاسی با دوربین وان پلاس 12 در مقایسه با رقبای پرچمدار برتری زیادی نداره و سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا و یا گوشی پیکسل 8 پرو عکس‌های بهتری به لطف هوش مصنوعی خودشون ثبت می‌کنن. بله باید روی این نکته بیشتر تاکید کنیم که وان پلاس از هیچ سیستم هوش مصنوعی برای بهبود عکس‌هایی که ثبت میشه استفاده نکرده و همه کیفیتی که مشاهده میشه، مستقیماُ چیزیه که توسط دوربین ثبت شده. با این وجود و با توجه به قیمت پایین‌تر این گوشی نسبت به پرچمدارهای شرکت‌های دیگه، میشه روی دوربین این گوشی یه مقداری حساب باز کرد. 

 

عملکرد پردازشی گوشی OnePlus 12

اگرچه وان پلاس 12 اولین گوشی عرضه شده با چیپست جدید کوالکام نیست اما این گوشی هنوز هم به لطف تراشه Snapdragon 8 Gen 3 جذابیت خاصی داره. این تراشه جدید شرکت کوالکام روی سرعت واکنش‌های نمایشگر تاثیر زیادی گذاشته و باعث شده کمترین کندی و تاخیر در اجرای دستورات کاربرها به وجود بیاد. 

در زمینه عملکرد پردازشی گوشی وان پلاس 12 بهتره یه کم با عدد و رقم صحبت کنیم تا بهتر با ویژگی‌هاش آشنا بشید. مثلاً این گوشی پس از اجرای تست‌های بنچمارک در بخش پردازش گرافیکی، میانگین سرعت 117 فریم در ثانیه با امتیاز 19572 رو بدست آورد که حتی از آیفون 15 پرو و گوشی S23 Ultra سامسونگ هم بیشتره. اما نکته عجیب اینه که وان پلاس 12 در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای با Geekbench امتیاز پایینی بدست آورده که اصلاً ازش انتظار نمی‌رفت. 

عملکرد پردازشی گوشی OnePlus 12

این گوشی با سیستم عامل اندروید 14 عرضه شده و طیف معمول از رابط کاربری اختصاصی وانپلاس یعنی Oxegen OS 14 براش استفاده شده. شرکت وان پلاس گفته که برای این گوشی تا 4 سال به‌روزرسانی نرم‌افزار و 5 سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه میده. باید همینجا اشاره کنیم که شرکت‌هایی مثل سامسونگ و گوگل تا 7 سال این خدمات رو ارائه میدن. 

نکته عجیبی که درباره عملکرد پردازشی OnePlus 12 وجود داره اینه که این شرکت به هیچ وجه به قابلیت‌های هوش مصنوعی اشاره‌ای نکرده و در واقع اصلاً از این فناوری در هیچ کجای پرچمدارش استفاده نکرده. این موضوع کمی ناامید کننده‌ست و زمانی عجیب‌تر میشه که بدونید تراشه‌های جدید کوالکام که روی این گوشی قرار داده شده کاملا با سیستم‌های هوش مصنوعی سازگار هستن. مثل اینه که شما یه BMW X6 بخرید ولی فقط باهاش توی کوچه‌ها دور دور کنید و نهایتاً‌ 50 تا باهاش برونید! عجیبه! البته این گوشی وان پلاس قدرت پردازشی کافی برای اجرای بازی ها و نرم افزاری های جدید رو داره و با توجه به امکانات شخصی سازی مناسب رابط کاربری و همچنین ظاهر جذابی که در طی سالها بهبود پیدا کرده، میشه گفت در این بخش با اینکه گوشی خیلی خاص و خفن نیست اما به عنوان یک گوشی پرچمدار حدود 800 دلاری عملکرد بسیار خوب و جذابی رو داره.

 

مشخصات باتری گوشی وان پلاس 12 

وان پلاس برای پرچمدارش از باتری 5400 میلی آمپر ساعتی استفاده که به روش‌های مختلفی میشه شارژش کرد. مثلا اگه از شارژر سیمی 100 واتی استفاده کنید، 0 تا 100 درصد باتری در کمتر از 26 دقیقه پر میشه (نسخه جهانی). اگه از شارژر سیمی 80 واتی استفاده کنید (نسخه بازار آمریکا)، 0 تا 100 درصد باتری حدود نیم ساعت زمان می‌بره که با توجه به ظرفیت باتری، سرعت بسیار بالایی محسوب میشه. 

مشخصات باتری گوشی وان پلاس 12 

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگه از شارژر بی‌سیم 50 واتی برای شارژ‌ گوشی استفاده می‌کنید حدود یک ساعت (55 دقیقه) زمان نیاز دارید تا باتری به طور کامل شارژ بشه. این باتری 5400 میلی آمپری که خیلی شایع نیست و تا حدودی باعث افزایش قطر گوشی شده، شارژهی بسیار خوبی داره، به صورتی که در استفاه معمولی و ترکیبی میتونید حدود 13 الی 14 ساعت از گوشی استفاده کنید. البته به نسبت گوشی های پرچمدار سامسونگی و یا اپل در بحث بازی خیلی شارژدهی خوبی نداره و با 6 7 ساعت بازی کردن شارژ گوشی به اتمام میرسه. 

سرعت شارژ گوشی وان پلاس 12 (چه با سیم و چه بی‌سیم) از رقباش جلوتره. اگه این گوشی رو با پرچمدارهای سامسونگ، اپل و گوگل مقایسه کنید می‌بینید که سرعت شارژ بی‌سیم این گوشی خیلی سریع‌تر از اون گوشی‌هاست و توان شارژ‌ تا 50 وات به شکل بی‌سیم داره. به طور کلی، ظرفیت باتری و شارژ‌ سریع این گوشی یکی از نقاط قوت برجسته‌ اش محسوب میشه. 

 

آیا گوشی OnePlus 12 ارزش خرید داره؟

چرا باید پرچمدار وان پلاس را بخریم؟ برای پاسخ به این سوال باید به قیمت این گوشی و رقباش اشاره کنیم. مثلا پایین‌ترین قیمت پرچمدارهای اپل، سامسونگ و گوگل همین الان الان، در بازار ایران بالای 50 60 میلیون تومانه و این در حالیه که قیمت وان پلاس 12 خیلی کمتر از این حرف هاست و با اینکه این گوشی فعلا به صورت گسترده در بازار ایران موجود نشده، اما با توجه به عدم رجیستری گوشی های جدید آیفون، در مقابل هم رده قیمتی اش از برند سامسونگ مثل گوشی S24 Plus سامسونگ هم قیمت پایینتری داره و هم به نسبت گوشی قوی تر و با شارژدهی بیشتری به حساب میاد.

آیا گوشی OnePlus 12 ارزش خرید داره؟

اما قیمت همه‌چیز نیست! اگه ماندگاری باتری و شارژ سریع هم برای شما مهم باشه، وان پلاس 12 پیشنهاد بهتری نسبت به رقباش محسوب میشه. این گوشی فقط در زمینه دوربین و طراحی ظاهری و شاید تا حدودی امکانات جانبی از رقباش عقب میمونه وگرنه می‌تونه هم‌پای اونها پیش بره و طرفدارهای خاص خودشو داشته باشه. از رابط کاربری خاص این گوشی با طراحی جذابش هم نمیشه گذشت. بنابراین اگه دنبال یه پرچمدار با قیمت متوسط هستید، وان پلاس 12 انتخاب خوبیه. ازش لذت ببرید!

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 29
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ehsanpe

منم می خوام xd

۱۴ اسفند ۱۴۰۲
shahab-021

این مدل ۴ دوربینه دایره ای
اگه از کار میفتاد خیلی خوب میشد
یه جوریه

۰۱ اسفند ۱۴۰۲
Hossein_sh

عااااالی عااالی. میخامش😍👌

۲۹ بهمن ۱۴۰۲
Aabc1400

چرا با قیمت جهانی 800 دلار باید این قیمت باشه؟

۲۹ بهمن ۱۴۰۲
arsalansh

به نظر من ارزش داره با قیمت کمتر از پرچمدار های دیگه این گوشی رو بخری و امکاناتش هم کامله بدون تعارف .

۲۹ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

بهترین تاشو بازار…

۲۹ بهمن ۱۴۰۲
Ali6678

سلام این گوشی خیلی عالی و همین طور ویدئو های شما بین ای ن گوشی و s23feکدوم بهتره؟ فک کنم این بهتر باشه از نظر دوربین به هر حال گوشی خوبیه

۲۸ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

جالبه و جذاب

۲۸ بهمن ۱۴۰۲