کالبدشکافی گوشی Oneplus 12

کمپانی وان‌پلاس با عرضه و معرفی جدیدترین محصول خودش تونسته مجددا مثل قدیم جنجال زیادی به‌پا کنه. از باتری 5400 میلی‌آمپر ساعتی با شارژر 100 واتی داخل جعبه گرفته تا صفحه‌نمایش فوق‌العاده، تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 3 و همچنین دوربین های قدرتمند و در حد پرچمدار، از جمله ویژگی هایی هستن که این محصول رو جذاب‌تر و خفن تر می‌کنن. پس از عرضه اولیه این گوشی در بازار کشور چین، این گوشی با استقبال خوبی مواجه شده و دوست‌داران تکنولوژی به بررسی این گوشی و کالبدشکافی اون پرداختن. این بار با ویدیویی متفاوت از کانال چینی WekiHome در خدمتتون هستیم تا به بررسی کالبدشکافی پرچمدار جدید این کمپانی، یعنی وان‌پلاس 12 بپردازیم. وقتشه که بریم سراغ کالبدشکافی وان‌پلاس 12! به نظرتون چه چیزی بیشتر از همه سوپرایزمون می‌کنه؟! با بررسی کالبدشکافی گوشی Oneplus 12 همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی مشخصات فنی گوشی وان‌پلاس 12

گوشی پرچمدار وان‌پلاس 12 یازدهم دسامبر (20 آذر 1402) به صورت انحصاری در بازار چین عرضه شد. این گوشی با وزن 220 گرمی و ضخامت 9.2 میلی‌متری به اندروید 14 و رابط کاربری OxygenOS 14 مجهز شده. پشت و روی این گوشی به گلس با فناوری Gorilla Glass Victus 2 مجهز شده و دارای فریم آلومینیومی هست. یکی دیگه از مزیت های وان‌پلاس 12 پشتیبانی از گواهی IP65 هست که در مقابل آب و گرد و‌ غبار از این دستگاه محافظت می‌کنه. صفحه‌نمایش این گوشی در ابعاد 6.82 اینچی هست که دارای کیفیت 1440×3168 پیکسلی هست! جنس صفحه‌نمایش وان‌پلاس 12 از نوع LTPO AMOLED هست که قابلیت پشتیبانی از یک میلیارد رنگ به همراه فناوری دالبی، +HDR10 و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی رو داره! حداکثر میزان روشنایی وان‌پلاس 12 حدود 4500 نیت (البته در زمان پخش محتوای HDR) هست.
قلب تپنده این گوشی به چیپ 4 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل سوم مجهز شده که روی کاغذ خیلی خوب به نظر می‌رسه اما عملکرد مناسبی نداشته! حافظه ذخیره سازی این گوشی از 256GB شروع میشه تا یک ترابایت و به تناسب اون شما می‌تونید از رم های 12، 16 و 24 گیگی استفاده کنید. لنز دوربین اصلی این گوشی کیفیت 50 مگاپیکسلی داره و به قابلیت لرزش‌گیری تصاویر یا همون OIS مجهز شده. کاربران می‌تونن با وان‌پلاس 12 ویدیوهایی با کیفیت 4K با سرعت 30 تا 60 فریم بر ثانیه بگیرن! دوربین سلفی این گوشی 32 مگاپیکسلی هست و قابلیت فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه رو داره. ظرفیت باتری این گوشی 5400 میلی‌آمپره که به گفته وان‌پلاس با استفاده از شارژر 100 واتی فقط 26 دقیقه طول می‌کشه تا کاملا شارژ بشه!

 

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12

اول از همه کارشناس کانال WekiHome درگاه سیم‌کارت رو جدا می‌کنه. جنس این قطعه کوچولو از پلاستیک و فلز هست و واشر قرمز رنگی که مشاهده می‌کنید مربوط به ضد آب و ضد گرد و غبار بودن وان‌پلاس 12 هست.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 درگاه سیم کارت

در مرحله دوم میریم سراغ بازکردن قاب پشتی این گوشی. اول بهش حرارت میدیم تا عایق‌بندی اون شل بشه و بعد با استفاده از اهرم مخصوص اون رو جدا می‌کنیم. کاور پشتی از جنس شیشه هست. ماژول های دوربین توسط اتصالات فلزی که در تصویر مشاهده می‌کنید به مادربرد وصل میشن که به نوع خودش نوآوری و خلاقیت جدیدی هست که در گوشی های دیگه کم‌تر دیده میشه.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 پنل پشتی

پنل NFC بین برد های اصلی قرار گرفته و پنل شارژ بی‌سیم هم در وسط فریم اصلی تعبیه شده. توان شارژ این پنل 50 وات هست.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 پنل شارژ بیسیم

در مرحله بعدی تمام پیچ های مادربرد رو باز می‌کنیم. جنس مادربرد وان‌پلاس 12 از فلز و پلاستیک هست.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 مادربرد

فلش های LED وان‌پلاس 12 بعلاوه گیرنده آنتن در گوشه بالایی برد اصلی نصب شده.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 فلش LED

بعد از اون میریم سراغ جدا کردن باتری. اول از همه باید کابل های اتصال باتری رو جدا کنیم. در همین حین می‌تونیم لنز های دوربین رو هم جدا کنیم.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 دوربین

دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی این گوشی که به لنز Lytia 808 سونی مجهز شده و قابلیت OIS داره. لنز های دیگه این گوشی لنز تله‌فوتو و اولترا واید هستن که به ترتیب کیفیت 64 و 48 مگاپیکسلی دارن.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 دوربین اصلی

مادربرد گوشی وان‌پلاس 12 معماری دوگانه داره. تمامی قطعات روی برد اصلی پرس شدن. همچنین پد های حرارتی در دو طرف مادربرد قرار داده شده تا بتونه از داغ شدن بیش از حد جلوگیری کنه و گرما رو انتقال بده.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 برداصلی

تنها نقطه ضعف این قسمت قرار گرفتن میکروفون بالایی روی مادربرد و پرس بودن اون هست که کار تعویض‌ش رو سخت‌تر می‌کنه. بعد از کندن چسب های حرارتی روی چیپ پردازنده می‌تونیم داخل اون رو ببینیم. رم این گوشی از نوع Hynix LPDDR5X هست، حافظه ذخیره‌سازی برند سامسونگ از نوع UFS 4.0 در کنار نسل سوم پردازنده اسنپ‌دراگون 8 قرار گرفته.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12

بعد از اون میریم سراغ قسمت پایینی گوشی، اول از همه اسپیکر پایینی رو جدا می‌کنیم تا به برد جانبی دسترسی داشته باشیم.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 اسپیکر اصلی

میکروفون پایینی، درگاه سیم‌کارت و درگاه شارژ USB C روی این برد قرار گرفته.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 درگاه تایپ سی

بعد از اون میریم سراغ ماژول ویبره این گوشی که به گفته وان‌پلاس یک سال از تمامی رقبای خودش جلوتره اما واقعا چرا؟!

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 ماژول ویبره

دوباره برگردیم سراغ درآوردن باتری وان‌پلاس 12. با استفاده از چسب های مخصوص جداسازی، باتری این گوشی به راحتی جدا میشه.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 باتری

وان پلاس گفته این باتری توان پشتیبانی قدرت 100 واتی رو داره اما در نمودار بررسی توان وارد شده به باتری، حداکثر توان وارد شده 72.8 وات بوده!! تقریبا 30 وات پایین‌تر از گفته خود کمپانی!

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 عملکرد سرعت شارژ

پشت صفحه‌نمایش این گوشی یک لایه مسی انتقال گرما قرار گرفته. همچنین حسگر اثر انگشت هم در وسط این فریم تعبیه شده. تمامی فریم های طراحی شده و به‌کار رفته در این گوشی از جنس آلومینیوم هستن.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 لایه انتقال گرما

و در آخر هم میریم سراغ سیستم خنک کننده محفظه بخار یا همون vapor chamber وان پلاس 12 که با اندازه غول‌پیکر از بالا تا پایین فریم پشتی رو در بر گرفته! این هم یه نمای کلی از قطعات جدا شده و کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12.

بررسی کالبدشکافی گوشی وان‌پلاس 12 قطعات گوشی

 

سخن پایانی

گوشی وان‌پلاس 12 که جدیدترین پرچمدار این کمپانی هست با مشخصات فنی عجیب‌ و غریب و لایه خنک کننده بسیار بزرگش فعلا فقط در بازار چین عرضه شده. دوست‌داران حوزه تکنولوژی در چین سعی کردن تا حدودی ویدیو های مختلف از عملکرد و یا حتی کالبدشکافی این دستگاه منتشر کنن اما باز هم باید تا عرضه بین‌المللی این گوشی صبر کنیم و کالبدشکافی این گوشی توسط کانال های iFixit و PBKReviews رو بررسی کنیم تا بتونیم نظر قطعی در مورد کیفیت و تعمیرپذیری این گوشی بدیم. به نظرتون گوشی وان‌پلاس 12 می‌تونه تو بازار جهانی موفق باشه؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 4 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 23
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Miksa85M

گوشی های وان پلاس هم اقتصادی و خوبه

۲۵ دی ۱۴۰۲
specter8585

امتیاز یک از ده رو به این گوشی میدم و آیفون ۱۶ خیلی بهتره

۲۴ دی ۱۴۰۲
kianshah

جالب بود

۲۴ دی ۱۴۰۲