بررسی Nothing Phone 2a Plus

یکسال بعد از معرفی گوشی Nothing Phone 2 و حدود 4 ماه بعد از رونمایی Nothing Phone 2a حالا نوبت به نسخه دیگه‌ای از این گوشی محبوب رسید. گوشی ناتینگ فون 2A پلاس جدیدترین عضو از این خانواده‌ست که با ارتفاء در سخت‌افزار، باتری و یه سری امکانات جزئی، تولید و روانه بازار شد. کارل پی (Carl Pei) یکی از موسسان ناتینگ فون درباره تولید این گوشی جدید گفته با توجه به محبوبیت بالایی که ناتینگ فون 2a داشت و قیمت مناسبی که داشت، تصمیم گرفتن نسخه پیشرفته‌تری از همون گوشی رو با پسوند Plus تولید کنند. این گوشی در کنار طراحی زیبا و امکانات خوبی که داره، ایرادانی هم بهش وارده. با بررسی Nothing Phone 2a Plus همراه ما باشید تا ببینیم این گوشی چقدر ارزش خرید داره.

 

طراحی گوشی

قطعاً مهم‌ترین چیزی که گوشی‌های Nothing رو متمایز می‌کنه، طراحی قاب پشت اونهاست. ناتینگ فون 2a پلاس هم از این قاعده مستثنی نیست. گرچه طراحی این گوشی، دقیقاً همون چیزی که در ناتینگ فون 2a دیده بودیم اما هنوز هم میشه از طراحی این گوشی لذت برد. طول، عرض و ضخامت این گوشی شبیه نسل قبلیه و به نظر می‌رسه روی همون پلتفرم، سخت‌افزار و امکانات جدیدی قرار دادن و به اسم 2a پلاس تولیدش کردن.

طراحی گوشی Nothing Phone 2a Plus

برخلاف گوشی ناتینگ 2a که در چهار رنگ تولید شده بود، حالا نسخه پلاس در دو رنگ مشکی و خاکستری تولید شده تا کمی ناامیدکننده به نظر برسه. با این حال، طراحی قاب پشت در کنار LEDهای خمیده‌ای که اطراف دوربین‌ها قرار داده شدن و خطوطی که به شکل یه برد الکتریکی طراحی شدن، جذابیت‌های ظاهری این گوشی رو چندبرابر کرده.

طراحی گوشی Nothing Phone 2a Plus

جنس و کیفیت بدنه

بدنه و فریم این گوشی از پلاستیک ساخته شده. البته وقتی پنل پشت گوشی رو لمس می‌کنید، حسی فراتر از لمس کردن یه پلاستیک دارید. کمپانی ناتینگ به طور دقیق درباره جنس قاب پشتی گوشی‌هاش صحبت نمی‌کنه ولی گفته که فرایند ساخت این قاب‌ها بسیار پیچیده و از طریق تزریق دوگانه و فشرده‌سازی لایه به لایه انجام میشه. همین که با لمس کردن بدنه این گوشی حس خوب و عجیبی بهتون دست میده، یعنی مهندس‌های ناتینگ کارشونو درست انجام دادن.

چراغ‌های Glyph

برخلاف نسخه اصلی یعنی ناتینگ فون 2 که سال گدشته معرفی شد و به 11 چراغ Glyph مجهز شده بود، گوشی‌های مدل 2a و 2a Plus فقط سه چراغ Glyph دارن. فلسفه تولید این گوشی‌ها، ارزون‌تر کردن محصول نهایی بود و به همین خاطر ناتینگ از تعداد LEDها کم کرده. این چراغ‌های Glyph قابل برنامه‌ریزی هستن و بخش تنظیماتشون خیلی مفصله. می‌تونید برای زنگ خوردن، دریافت پیام یا عکس گرفتن، افکت‌های نوری‌ای که دوست دارید رو برای این LEDها بسازید. بدون شک، این LEDها جذاب‌ترین بخش از طراحی ناتینگ فون 2a پلاس محسوب میشن.

چراغ های LED گوشی Nothing Phone 2a Plus

طراحی اطراف بدنه

همونطور که گفتیم، فریم این گوشی از پلاستیک ساخته شده. سمت راست گوشی کلید پاور قرار داده شده، سمت چپ کلیدهای ولوم رو می‌تونید ببینید، در قسمت پایین محل قرارگیری پورت شارژ، میکروفن، اسپیکر و شیار سیم کارت دیده میشه و در بالای گوشی اسپیکر دوم وجود داره. تنها تفاوت طراحی این گوشی با گوشی‌های برندهای معروف، جدا کردن کلید پاور از کلید ولوم هست. باقی المان‌ها در جای استاندارد خودشون قرار داده شدن.

فریم گوشی Nothing Phone 2a Plus

چیدمان دوربین‌ها

دوربین‌های دوگانه این گوشی به صورت خطی در کنار هم چیده شدن. ترکیب این دوربین‌ها با خطوط طراحی شده روی بدنه و چراغ‌های LED باعث شده حس کنید یه ربات در حال تماشای شماست. میزان بیرون زدگی دوربین‌ها از بدنه خیلی کمه و در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار امسال، میشه گفت کمترین میزان بیرون زدگی از بدنه رو داره.

چیدمان دوربین های گوشی Nothing Phone 2a Plus

استانداردهای محافظتی

این گوشی تونسته گواهینامه IP54 رو دریافت کنه و این یعنی ضدآب نیست! اینکه کمپانی ناتینگ هنوز نتونسته گوشی‌هایی بسازه که ضدآب باشن، یه نقص جدی محسوب میشه. حتی گوشی‌هایی مثل ناتینگ فون 2 و 1 هم در برابر آسیب‌پذیر هستن. استاندارد IP54 یعنی این گوشی در برابر پاشش قطرات بارون و آب مقاومه و توی محیط‌های کارگاهی و پر از گرد و خاک هم می‌تونید روش حساب کنید. البته اگه ذرات گرد و غبار خیلی ریز باشن، ممکنه به گوشی آسیب برسه.

باتری و شارژدهی

شرکت Nothing از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برای گوشی جدیدش استفاده کرده. این باتری دقیقاً همونیه که روی مدل 2a وجود داشت. البته با تغییر سخت‌افزارها و بردازنده‌ها، ماندگاری این باتری بهتر شده. ماندگاری استاندارد این باتری با یه بار شارژ‌ کامل حدود 16.5 ساعته. این در حالیه که با یه بار شارژ می‌تونید تا 53.5 ساعت با گوشی مکالمه کنید، 15.5 ساعت وبگردی داشته باشید، 19.5 ساعت فیلم ببینید و 9 ساعت بازی کنید. ماندگاری باتری این گوشی از گوشی شیائومی پوکو X6 Pro و آیفون 15 پرو مکس هم بیشتره.

گوشی‌هایی که باتری بزرگی داشته باشن برای شارژ شدن زمان زیادی نیاز دارن. به لطف شارژر 50 واتی، ناتینگ فون 2a پلاس می‌تونه در عرض 53 دقیقه به طور کامل شارژ بشه. 21 دقیقه هم نیاز داره تا 50 درصد از شارژ باتری کامل بشه. سرعت شارژ باتری این گوشی در حد قابل قبولیه و میشه امتیاز بالایی بهش داد. البته پوکو X6 Pro سرعت شارژ بالاتری داره.

صفحه نمایش

از نمایشگر 6.7 اینچی از نوع AMOLED برای ناتینگ فون 2a پلاس استفاده شده. این، دقیقاً همون پنلیه که روی گوشی‌های ناتینگ 2 و 2a هم وجود داشت و هیچ تغییری در نمایشگر داده نشده. پشتیبانی از رفرش ریت 120 هرتزی باعث میشه که گیمرها و کسایی که دوست دارن با گوشی بازی کنن، بتونن به کیفیت‌های بالاتری از پردازش تصویر دست پیدا کنن. این صفحه نمایش نسبتاً بزرگ وضوح 1080 در 2412 پیکسلی با تراکم 395ppi ارائه میده که در مقایسه با ابعادی که داره، خیلی تراکم بالایی نیست اما کیفیت تصاویر هنوز قابل قبول و خوب هستن.

صفحه نمایش Nothing Phone 2a Plus

حداکثر روشنایی نمایشگر، موضوع دیگه‌ایه که شرکت ناتینگ ادعا کرده این گوشی جدید می‌ةونه به 1300 نیت روشنایی برسه. طبق آزمایش‌هایی که انجام شده حداکثر روشنایی این نمایشگر به 1097 نیت در حالت تنظیم خودکار و 736 در حالت تنظیم دستی رسید. با این وجود هنوز هم روشنایی خوبی تحویلتون میده و می‌تونید زیر نور مستقیم خورشید گوشی رو دست‌تون بگیرید و به راحتی باهاش کار کنید.

پشتیبانی از محتواهای HDR10+ قابلیت دیگه‌ای که این نمایشگر بهش مجهز شده. در ضمن، از حالت همیشه روشن هم پشتیبانی می‌کنه و می‌تونید المان‌هایی که روی نمایشگر نشون داده میشه رو به صورت دستی تغییر بدید و یا به دلخواه خودتون اونها رو بسازید. کمپانی ناتینگ در اینجور موضوعات خیلی خلاقانه عمل می‌کنه و هدفش جلب رضایت نوجوان‌ها و جوان‌هاست.

به طور کلی، با بررسی Nothing Phone 2a Plus میشه گفت که صفحه نمایش این گوشی برای طیف گسترده‌ای از کاربرها (از معمولی تا حرفه‌ای و گیمر) مناسبه و نمره قابل قبولی کسب می‌کنه.

بررسی دوربین‌ها

شرکت ناتینگ لنزهای گوشی 2a رو برای 2a پلاس هم در نظر گرفته، با یه تفاوت؛ دوربین سلفی تغییر کرده. ناتینگ فون 2a پلاس به یه دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، یه دوربین فوق عریض 50 مگاپیسکلی و یه دوربین سلفی 50 مگاپیکسلی مجهز شده که در ادامه هرکدومو بررسی می‌کنیم.

دوربین اصلی (واید)

دوربین اصلی این گوشی، لنز 50 مگاپیکسلی مدل سامسونگ ISOCELL GN9 هست که با دریچه دیافراگم f/1.9 ساخته شده. این دوربین از قابلیت OIS پشتیبانی می‌کنه و این یعنی بخاطر لرزش دست، عکس‌هاتون تار نمیشه. همچنین به فوکوس خودکار یا PDAF هم مجهز شده که برای بالاتر بردن کیفیت عکس از یه سوژه خاص کاربرد داره. توجه داشته باشید که این دوربین در حالت پیش‌فرض عکس‌هایی با کیفیت 12.5 مگاپیسکل می‌گیره و اگه کیفیت 50MP رو می‌خواید باید وارد تنظیمات دوربین بشید و اونو به صورت دستی انتخاب کنید.

بررسی دوربین‌های گوشی Nothing Phone 2a Plus

عکس‌هایی که در روشنایی روز با این دوربین می‌گیرید، جزئیات خوبی رو ثبت می‌کنه، وضوح قابل قبولی داره و نویزی روی عکس‌ها دیده نمیشه. کنتراست و محدوده دینامیکی عکس‌ها وضعیت مناسبی داره و میشه گفت عکاسی در نور مناسب با این گوشی خیلی لذت‌بخشه.

گرچه این گوشی، دوربین تله فوتو برای عکاسی از سوژه‌های دور نداره، اما می‌تونید با زوم 2x دوربین اصلی، از سوژه‌های دور، عکس‌های خوبی بگیرید. با این دوربین می‌تونید عکس‌های پرتره خوبی هم بگیرید. میزان بوکه (تار) کردن پس‌زمینه، مقدار معقولیه و کیفیت عکس‌ها رو خیلی پایین نمیاره. با این دوربین می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه بگیرید. خوشبختانه بخاطر وجود لرزش‌گیر، در حین فیلمبرداری، لرزش‌ها ضبط نمیشه و می‌تونید فیلم‌های نرم و حرفه‌ای باهاش ضبط کنید.

بررسی دوربین‌های گوشی Nothing Phone 2a Plus

به طور کلی، با بررسی Nothing Phone 2a Plus میشه گفت که دوربین اصلی این گوشی برای کاربری‌های عادی عملکرد فوق‌العاده‌ای داره و می‌تونید عکس و فیلم‌های خوبی باهاش ثبت و ضبط کنید.

دوربین فوق عریض (اولترا واید)

دوربین فوق عریض این گوشی، لنز 50 مگاپیکسلی سامسونگ مدل ISOCELL JN1 هست که در حالت پیش‌فرض، عکس‌هایی با کیفیت 12.5 مگاپیکسلی ثبت می‌کنه. می‌تونید این دوربین رو هم مجبور کنید که از کیفیت 50 مگاپیکسلی استفاده کنه اما خیلی تفاوتی بین عکس‌ها مشاهده نمی‌کنید و فقط حجم عکس‌ها بیشتر میشه. عکاسی در روشنایی روز با این دوربین خیلی لذت‌بخشه و میشه عکاسی از طبیعت رو باهاش امتحان کرد. این دوربین حالت لرزشگیر و فوکوس خودکار نداره و کادری که می‌تونه پوشش بده 114 درجه‌ست که کمتر از لنزهای فوق عریض متداوله.

بررسی دوربین‌های گوشی Nothing Phone 2a Plus

دوربین سلفی

شرکت ناتینگ در یه اقدام بی‌سابقه، دوربین سلفی 2a پلاس رو برخلاف مدل 2a که چند ماه قبل معرفی کرده بود، ارتقاء داد. در نسل قبلی از دوربین 32 مگاپیکسلی استفاده شده بود ولی در 2a پلاس از لنز 50 مگاپیکسلی سامسونگ مدل ISOCELL JN1 (همون مدل دوربین فوق عریض) به عنوان دوربین سلفی استفاده شده. این دوربین به طور پیش‌فرض عکس‌های 50 مگاپیکسلی می‌گیره و به همین خاطر، عکس‌های سلفی حجم خیلی زیادی می‌گیرن.

از نظر کیفیت، باید گفت که توی عکس‌های این دوربین می‌تونید جزئیات رو به خوبی ببینید و محدوده دینامیکی و کنتراست خوبی هم داره. رنگ و بافت پوست افراد هم به خوبی نشون داده میشه و برای فیلمبرداری کیفیت 4K رو در اختیارتون قرار میده. به طور کلی، دوربین سلفی 2a پلاس یه قدم رو به جلو برای گوشی‌های ناتینگ محسوب میشه.

عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

شاید مهم‌ترین تغییری که کمپانی Nothing در گوشی 2a پلاس داده باشه، ارتقاء پردازنده‌شه. در این گوشی جدید از چیپست Dimensity 7350 Pro که مدیاتک به طور اختصاصی برای ناتینگ تولید کرده استفاده شده. طبق ادعاهای شرکت، این چیپست تا 10 درصد در عملکردهای مربوط به CPU و تا 30 درصد در GPU سریع‌تر از چیپست گوشی 2a عمل می‌کنه. آزمایش‌ها و تست‌های بنچمارک هم تا حدودی این ادعا رو نشون میده که این چیپست 8 هسته‌ای، کیفیت بهتری نسبت به نسل قبلی داره.

بررسی Nothing Phone 2a Plus

از پردازنده گرافیکی Mali-G610 MC4 برای این گوشی استفاده شده که عملکرد خوبی برای اجرای بازی‌های سنگین داره. البته گوشی بعد از چند ساعت بازی مداوم کمی داغ می‌کنه که بخاطر بدنه و فریم پلاستیکی این گرما بیشتر هم احساس میشه. این گوشی در دو نسخه با حافظه 256GB و رم‌های 8 و 12 گیگابایتی تولید شده و حافظه گوشی به هیچ وجه قابل ارتقاء نیست.

بررسی Nothing Phone 2a Plus

به طور کلی، پردازنده ناتینگ فون 2a پلاس در مقایسه با نسل قبلی، قدم رو به جلویی برداشته و تست‌ها و نتایج بنچمارک هم این موضوع رو تائید می‌کنن.

نرم‌افزار و رابط کاربری

این گوشی با اندروید 14 و رابط کاربری Nothing OS 2.6 روانه بازار شده که آخرین نسخه‌های سیستم عامل و رابط کاربری تا این لحظه هستن. شرکت ناتینگ گفته که تا 3 سال، آپدیت‌های نرم‌افزاری و تا 4 سال آپدیت‌های امنیتی برای این گوشی ارائه میده تا خیال کاربرها راحت باشه.

فضای کاربری و نرم‌افزاری این گوشی با تموم گوشی‌هایی که تا حالا دست گرفتید فرق می‌کنه. فونت اختصاصی و ماتریسی ناتینگ، جذابیت‌های بصری کار کردن با گوشی رو بیشتر کرده و قابلیت‌های متعدد سفارشی سازی محیط کاربری گوشی، برای کسایی که دوست دارن گوشی‌شونو مطابق میلشون تزئین کنن، مناسبه. شما می‌تونید تموم ویجت‌هایی که روی صفحه گوشی نشون داده میشه رو سفارشی‌سازی کنید و ظاهر یکنواخت و تکراری گوشی رو کاملاً تغییر بدید.

کیفیت اسپیکر

دو اسپیکر در بالا و پایین گوشی قرار داده شده تا صدای استریو تولید کنن. بخاطر محل قرارگیری نامتقارن این اسپیکرها، صدایی که تولید میشه تعادل خوبی نداره و به نظر می‌رسه که صدای یکی از بلندگوها کمتر از دیگری باشه (در حالی که اینطور نیست). کیفیت و حجم صدای این اسپیکرها مناسبه و شباهت زیادی به گوشی نسل قبلی داره. این اسپیکرها، فرکانس‌های میانه رو خیلی شفاف پخش می‌کنن اما برای پخش فرکانس‌های خیلی بالا یا خیلی پایین، به مشکل بر می‌خورن و نمی‌تونید صدای ایده‌آلی بشنوید. خبری از ورودی جک 3.5 میلی‌متری هم نیست و باید برای گوش دادن به موسیقی از هندزفری بی‌سیم استفاده کنید.

بررسی Nothing Phone 2a Plus

آیا گوشی Nothing Phone 2a Plus ارزش خرید داره؟‌

گوشی ناتینگ فون 2a پلاس هنوز به طور رسمی وارد بازار ایران نشده اما مدل قبلی یعنی ناتینگ فون 2a با رم 12 و حافظه 256 گیگابایت در ایران با قیمت حدود 21 میلیون تومان فروخته میشد. با توجه به اینکه قیمت جهانی 2a پلاس حدود 10 درصد بیشتر از 2a هست، به نظر می‌رسه قیمت گوشی Nothing Phone 2a Plus در ایران باید نهایتاً 25 یا 26 میلیون تومان باشه. با در نظر گرفتن این موضوع که در گوشی جدید، شاهد ارتقا در پردازنده و سرعت شارژ بودیم، انتخاب بین این دو گوشی کار سختیه.

اما در مقایسه با رقبا شاید با این مبلغ و حتی کمتر، گزینه‌های بهتری مثل ردمی نوت 13 پرو با حافظه 512GB و دوربین 200 مگاپیکسلی یا گلکسی A55 سامسونگ یا پوکو X6 pro شیائومی هم وجود دارن که خیلی وسوسه‌کننده‌ان. اما کسایی که دنبال یه گوشی با طراحی منحصر به فرد، چراغ‌های LED  و نرم‌افزارهای خاص و جوان‌پسند هستن، قطعاً ناتینگ فون 2a پلاس رو به گوشی‌های ساده و با طراحی تکراری شیائومی یا سامسونگ ترجیح میدن.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید