نقد و بررسی مشخصات گوشی A10s سامسونگ و Nokia 3.2

بررسی گوشی گلکسی  A10s سامسونگ و نوکیا 3.2

ما آدم‌ها هر روز بیشتر از دیروز داریم به تکنولوژی مخصوصا گوشی‌هامون وابسته میشیم. کمتر کسی رو میتونیم پیدا کنیم که ادعا کنن که از این ابزار استفاده نمی‌کنن. خیلی‌هامون هم نیازی به امکانات بسیار بالای گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده‌نداریم و یه گوشی یا امکانات ابتدایی کارمون رو راه میندازه. اینجاست که پای گوشی‌های پایین‌رده یا اصطلاحا اقتصادی به میدون میاد.کمپانی‌های مختلف همواره سعی کردن تا با معرفی و عرضه گوشی‌های مختلف تو همه بازه‌های قیمتی نیازهای مردم رو برطرف کنن و رقباشونو کناربزنن. با موبونیوز همراه باشید تا دو گوشی اقتصادی یعنی Galaxy A10s و Nokia 3.2 رو باهم مقایسه کنیم.

[toc]

طراحی و کیفیت ساخت A10s و Nokia 3.2

طراحی

به رسم همیشگی، اول از همه میریم سراغ طراحی. با توجه به اینکه با دو گوشی پایین‌رده سروکار داریم انتظار طراحی عجیب و غریبی نمیره؛ طراحی هر دو کاملا معمولیه و کیفیت ساختشون هم چنگی به دل نمیزنه و بدنه کاملا پلاستیکی دارن.طراحی قاب پشتی a10s و nokia 3.2دوربین دوتایی به همراه فلش در سمت چپ و حسگر اثرانگشت در مرکز گوشی تنها مواردی هستند که تو قاب پشتی A10s به چشم میخورن. به اطراف A10s که نگاه بندازیم؛ درگاه شارژ (Micro USB)، اسپیکر اصلی،میکروفون و جک 3.5 میلی‌متری صدا تو لبه پایینی گوشی رو می‌بینیم. دکمه پاور تو لبه سمت راستیه اما دکمه‌های تنظیم صدا به همراه خشاب سیم‌کارت به لبه سمت چپ گوشی رفتن.اما Nokia 3.2 تو قاب پشتی خودش دوربین تکی، فلش دوربین و حسگر اثر انگشت رو به صورت عمودی و در مرکز قاب پشتی جا داده. درگاه شارژ (Micro USB) و اسپیکر تو لبه پایینی قرار دارن و جک 3.5 میلی‌متری هندزفری هم رفته تو لبه بالایی گوشی کنار میکروفون ثانویه نشسته. تو لبه سمت راستی، دکمه‌های پاور و تنظیم صدا و در سمت چپ هم خشاب سیم‌کارت و دکمه دستیار صوتی گوگل قرار گرفتن. پنل جلویی هر دو گوشی شباهت زیادی به هم دارن. حاشیه‌های زیاد، ناچ قطره‌ای و اسپیکر مکالمه بالای دوربین سلفی تو هر دو تا گوشی به چشم می‌خورن.طراحی زیر گوشی a10sطراحی زیر گوشیnokia 3.2طراحی بالای گوشی nokia 3.2طراحی سمت راست a10sطراحی سمت راست nokia 3.2طراحی سمت چپ گوشی a10sA10s با توجه به ابعاد کوچک‌تر و 13 گرم وزن کمترش، نسبت به Nokia 3.2 خوش‌‍‍‌دست‌تره و کارکردن باهاش حس بهتری رو به کاربر منتقل میکنه. علاوه بر این A10s تو رنگ‌های آبی،قرمز، سبز و مشکی و Nokia 3.2 تو دو رنگ مشکی و استیل به بازار عرضه‌شده. اثر انگشت به شدت رو هر دو گوشی میمونه و در نهایت اگه دوست دارید یه حس بهتری نسبت به گوشیتون داشته باشید حتما یه قاب خیلی‌خوب و خفن براش تهیه کنید.

نمایشگر A10s و Nokia 3.2

نمایشگر

سامسونگ برای A10s از نمایشگر 6.2 اینچی از نوع IPS با رزولوشن 720 در 1520 (HD+) و تراکم 271 پیکسل بر اینچ استفاده کرده. Nokia 3.2 هم از ترکیب تقریبا مشابه نمایشگر IPS 6.26 اینچی با رزولوشن 720 در 1520 و تراکم 269 پیکسل بر اینچی استفاده‌کرده.نمایشگر a10s و nokia 3.2همونطور که مشخصه از نمایشگرهای خیلی معمولی تو این دو گوشی استفاده‌شده و تفاوت آن چنان زیادی بینشون وجود نداره.تو تجربه کاربری ما کیفیت صفحه‌نمایش Nokia 3.2 بیشتر از A10s بود، اما ازون طرف A10s تو روشنایی عملکرد بهتری داشت. نمایشگر هیچ‌کدومشون از لایه محافظتی بهره نمیبره و حتما اولین چیزی که می‌خرید گلس صفحه باشه! در مجموع با توجه به قیمت هردو گوشی می‌تونیم بگیم که صفحه‌نمایش قابل قبولی دارن.

باتری و شارژدهی A10s و Nokia 3.2

باتری

هر دو گوشی از باتری نسبتا بزرگ با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده می‌کنن. تو جعبه هر دو گوشی یه آداپتور 10 واتی دیده میشه. همونطور هم که انتظار میره خبری از شارژ سریع یا شارژ بی‌سیم تو این گوشی‌ها نیست. نبود شارژ سریع باعث آزار و اذیت کاربر میشه به طوری که شارژ کامل هر دو گوشی چیزی حدود 2 ساعت و 10 دقیقه طول‌میکشه!!برای تست باتری هم کارهای همیشگی مثل وب‌گردی، تصویربرداری، بازی و … رو انجام‌دادیم. تو تست‌های ما که عملکرد شارژدهی A10s مقداری بهتر از Nokia 3.2 بود.اما در مجموع  میشه گفت تو زمینه شارژدهی هر دو گوشی عملکرد تقریبا یکسانی دارن و می‌تونن یه روز کامل پاسخگوی نیازهای شما باشن.

امنیت A10s و Nokia 3.2

امنیت

همونطور که اشاره کردیم هر دو گوشی حسگر اثر انگشت خازنی دارن که تو قاب پشتی تعبیه شده. حسگرها جای خوبی دارن و دسترسی بهشون راحته. اما دوربین تو Nokia 3.2 دقیقا بالای حسگر اثر انگشت قرار گرفته و همین باعث میشه بعضی وقت‌ها اشتباها لنز دوربین رو لمس‌کنید که باعث کثیف شدن اون میشه. برخلاف اکثر سنسورهای خازنی متداول که تو گوشی‌ها بکاربرده‌میشه، سرعت شناسایی اثر انگشت تو این دو گوشی یکم پایینه اما دقت بالایی داره و احتمال اینکه نتونه اثر انگشتتون رو تشخیص‌بده خیلی پایینه. علاوه بر تامین امنیت گوشی می تونید از حسگر اثر انگشت برای باز و بسته کردن نوار اعلانات هم استفاده کنید یا وظایف مختلفی رو براشون در نظر بگیرید.تشخیص چهره دومین ابزاریه که برای تامین امنیت این دو گوشی فراهم‌شده. برای انجام این وظیفه دوربین سلفی بکار میفته و یه تصویر دوبعدی از صورتتون ثبت میکنه. هر دو گوشی عملکرد تقریبا رضایت‌بخشی دارن. سرعت تشخیص چهره متوسطه و درصد اشتباه تو نور کم خیلی زیاده!

دوربین A10s و Nokia 3.2

دوربین

خب کم کم تو بخش دوربین تفاوت‌ها شروع میشن. A10s از سیستم دوربین دوتایی بهره میبره که یک از لنزها، لنز اصلی 13 مگاپیکسلی و اون یکی لنز تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلیه. در مقابل Nokia 3.2 تنها یک لنز 13 مگاپیکسلی داره. اما آیا همیشه داشتن لنز بیشتر کیفیت بهتری رو با خودش میاره؟دوربین نمایشگر nokia 3.2دوربین نمایشگر a10s

  • سنسور اصلی:

لنز اصلی هر دو گوشی 13 مگاپیکسلیه. اما ضریب گشودگی دیافراگم A10s1.8 هست که در مقایسه با Nokia 3.2 با ضریب گشودگی دیافراگم 2.2 کمتره. بخاطر گشودگی دیافراگم پایین‌تر A10s نور بیشتری توسط این لنز جذب میشه. هر دو گوشی از سیستم فوکوس خودکار بهره میبرن.

عکس سنسور اصلی -2nokia 3.2
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اصلی a10s
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اصلی a10s
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اصلی nokia 3.2
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

به سبب گشودگی بیشتر لنز A10s عکس‌هایی که با این گوشی گرفته میشه نور و رنگ خیلی بهتری دارن. در مقابل گستره دینامیکی و شارپنس عکس‌هایی که با Nokia 3.2 گرفته میشه بهتره. در کل عملکرد دوربین هر دو گوشی نسبت به قیمتشون خوب و قابل قبوله اما عکس‌های گرفته شده با Nokia 3.2 مقداری کیفیتشون بهتره.

  • سنسور تشخیص عمق:

قابلیت گرفتن عکس‌های پرتره تو هر دو تا گوشی موجوده. برای انجام این کار یه لنز تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی تو A10s تعبیه شده اما در مقابل خبری از لنز تشخیص‌عمق تو Nokia 3.2 نیست و مات کردن پس زمینه بصورت نرم‌افزاری رخ میده.

سنسور اولترا واید nokia 3.2
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
سنسور اولترا واید a10s
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

بخاطر ثبت عکس توسط لنز اصلی بازهم روشنایی و رنگ‌ها تو A10s بهتره ولی تو بخش شارپنس مقابل Nokia 3.2 کم میاره. به لطف لنز اختصاصی تشخیص عمق، جداسازی سوژه از پس‌زمینه و مات کردن پس‌زمینه تو A10s خیلی بهتر اتفاق میوفته. در مجموع میشه گفت A10s عکس‌های پرتره بهتری رو نسبت به Nokia 3.2 ثبت‌میکنه.

  •   فیلم‌برداری:

قابلیت فیلمبرداری یا کیفیت 1080 و 30 فریم بر ثانیه تو هر دو گوشی دیده‌میشه و خبری از کیفیت‌ 4K و 60 فریم بر ثانیه نیست که خب کاملا طبیعیه. کیفیت فیلم‌های ضبط‍شده کاملا معمولیه و به لطف داشتن دو میکروفون در دو لبه بالایی و پایینی صدا بصورت استریو ضبط میشه. تو فیلم‌های ضبط شده با Nokia 3.2 رنگ‌ها و جزئیات به خوبی نمایش داده میشن و تو این بخش هم باز Nokia 3.2 عملکرد بهتری داره.محیط دوربین نمایشگر a10s و nokia 3.2

  • دوربین سلفی:

لنز سلفی A10s یه سنسور 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.0 داره. در مقابل Nokia 3.2 سنسور 5 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 رو تو خودش می‌بینه. توی عکس‌های سلفی که توسط هر دو گوشی گرفتیم بازم همون ماجراهای عکس‌های لنز اصلی اینجا هم دیده میشه. عکس‌هایی که با Nokia 3.2 گرفته میشن شارپنس بهتری دارن اما روشنایی شون کمتره و رنگ‌ها هم مقداری از واقعیت دورن. در نقطه مقابل بازهم بخاطر گشودگی بیشتر دریچه لنز A10s عکس‌های سلفی که با این گوشی ثبت میشه روشنایی بیشتر دارن و جزئیات به خوبی ثبت میشه. در مجموع می‌تونیم بگیم که عکس های سلفی هر دو گوشی کیفیت خیلی خوبی ندارن اما باز هم نماینده Nokia 3.2 عکس‌های قابل‌تحمل‌تری رو ثبت میکنه.

سنسور سلفی a10s
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
سنسور سلفی nokia 3.2
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

پردازنده و سخت افزار A10s و Nokia 3.2

سخت افزار

A10s از پردازنده 12 نانومتری Helio P22 ساخت شرکت مدیاتک، در کنار هشت هسته پردازشی با فرکانس 2 گیگاهرتزی و حافظه رم ۲ یا ۳ گیگابایتی استفاده میکنه. ازون طرف Nokia 3.2 هم از پردازنده 12 نانومتری Snapdragon 429 ساخت شرکت کوالکام، در کنار چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی و حافظه رم ۲ یا ۳ گیگابایتی به بازار عرضه‌شده. ما نسخه رم 2 گیگابایتی از A10s و نسخه رم 3 گیگابایتی از Nokia 3.2 رو در اختیار داشتیم.سخت افزار نمایشگر nokia 3.2سخت افزار نمایشگر a10sبرای تست عملکرد پردازشی بازی آسفالت 9 رو روی هر دو گوشی نصب‌کردیم. تو این بخش A10s با اختلاف عملکرد بهتری رو ثبت کرد. بازی بدون هیچ لگ و مشکلی اجرا میشد فقط یکم کیفیت نمایش بازی پایین بود که اونو میتونیم به پای گرافیک ضعیفش بذاریم. اما در مقابل Nokia 3.2 حتی تو اجرای بازی هم به مشکل میخورد و وقتی هم که وارد بازی میشید لگ‌های خیلی زیاد باعث میشه که شما کلا قید بازی کردن رو بزنید. تو قسمت اجرای همزمان چند برنامه هم انتظار میره که Nokia 3.2 با توجه به مقدار رم بیشترش عملکرد بهتری رو داره داشته‌باشه اما نتیجه کاملا برعکسه و باز هم A10s تو این قسمت مچ Nokia 3.2 رو میخوابونه. در نظر داشته باشید که برای عملکرد خوب A10s رو نباید در حد میان‌رده‌ها یا پرچمداران دید و این عملکرد بهتر A10s فقط درباره رقابتش با هم‌رده‌های خودشه.

نرم افزار و رابط کاربری A10s و Nokia 3.2

رابط کاربری

بخش مکمل سخت‌افزار، نرم افزار و رابط کاربریه. تو بخش رابط‌کاربری Nokia 3.2  از رابط کاربری Android One بر پایه اندروید ۹ استفاده می‌کنه. به نوعی می‌تونیم بگیم که خبری از رابط کاربری اختصاصی نیست وAndroid One که تو این گوشی دیده میشه همون اندروید خامی هست که توسط گوگل عرضه شده. بخاطر استفاده از اندروید خام رابط‌‌کاربری این گوشی شباهت زیادی به گوشی‌های پیکسل داره.A10s هم از اندروید 9 در کنار رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی One UI 2.0 بهره می‌بره. رابط کاربری سامسونگ محیط روان و خوبی داره و از امکانات و قابلیت‌های اختصاصی و جذابی که خود سامسونگ به اندروید خام اضافه کرده بهره می‌بره.در کل میشه گفت که کارکردن با رابط کاربری سامسونگ راحت‌تر و کاربر پسند تره اما در مقابل اندروید خام سبک‌تره و تا سه سال توسط گوگل پشتیبانی میشه. (لینک مطلب مربوط به ویژگی‌ها و امکانات رابط کاربری سامسونگ و اندروید خام در آخر همین مطلب براتون قرار گرفته)

اسپیکر A10s و Nokia 3.2

اسپیکر

خبری از اسپیکر استریو تو این دو تا گوشی نیست و صدا فقط از طریق اسپیکر لبه پایینی پخش میشه.  اسپیکر A10s حجم صدای قابل‌قبولی داره و تو تفکیک صداها خوب عمل‌میکنه. اسپیکر Nokia 3.2 هم عملکرد مشابهی داره با این تفاوت که حجم صدای تولیدی مقداری بیشتر از A10s هست. اما تو هر دو گوشی وقتی صدارو تا اخر زیاد می‌کنید باید قید کیفیت صدارو بزنید. با توجه به بازه قیمتی گوشی‌ها میتونیم برچسب قابل قبول رو اسپیکرشون بزنیم.

جمع بندی

همونطور که تو بخش‌های مختلف دیدیم، این دو گوشی رقابت برابری باهم دارن و تو اکثر بخش‌ها عملکرد مشابهی رو ارائه میدن و شما بر اساس اولویت‌های خودتون باید تصمیم بگیرید که کدوم گوشی بیشتر به کارتون میاد.به طور کلی اگه عملکرد دوربین براتون مهمه، دوست دارید تجربه کار با اندروید خام رو داشته باشید و تا زمان بیشتری بروزرسانیی‌های اندروید رو دریافت کنید؛ Nokia 3.2 گوشی بهتریه. اما اگر عملکرد پردازشی براتون مهمه و خیلی با گوشیتون بازی می‌کنید قطعا A10s انتخاب جذاب‌تریه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۸ آذر, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 21
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
abasi6658

همون سامسونگ‌رو بیشتر ترجیح میدم

۰۱ آبان ۱۴۰۱