بررسی مشخصات گوشی Razr 2022 موتورولا

تاشو بودن گوشی جز جالب ترین امکانات های گوشی های موبایل در زمان طفولیت خودشون بود و اون زمان ها واقعا باز کردن گوشی و جواب دادنش کلاس خاصی داشت! ولی با عرضه گوشی های هوشمند و عوض شدن ساختار، تقریبا گوشی های تاشو از صفحه روزگار حذف شدن. اما شرکت سامسونگ با عرضه سری z با عرضه گوشی های تاشو با تکنولوژی جدید مجدد استفاده از این گوشی ها رو مد کرده. شرکت موتورولا هم به عنوان یکی از پیشکسوت های تولید گوشی تاشو، سری Razr خودش رو مجدد زنده کرده و با عرضه دو نسخه razr و razr 5g که امکانات در حد پرچمدار نداشتن و برچسب قیمتیشون مناسب بود، تا حدودی تونست جای پایی برای خودش توی این بازار پیدا کنه. حالا با موتورولا Razr 2022 سعی کرده وارد بازار پرچمدارها بشه و به صورت مستقیم با Z Flip سامسونگ به رقابت بپردازه. با موبونیوز همراه باشید تا ببینیم موتورولا تا چه حد در عرضه و ساخت گوشی تاشو Razr 2022 با برچسب قیمتی 1000 دلار موفق بوده و آیا میتونه با سامسونگ تو این زمینه رقابت نزدیکی داشته باشه یا نه.

 

طراحی و کیفیت ساخت Motorola Razr 2022

جذابیت اصلی گوشی های تاشو اولا قطع کردن تماس با بستن گوشیه جوری که طرف مقابل کاملا حسش کنه! و در مرحله دوم خاصیت کوچیک تر شدن دستگاه و جمع جور شدنشه که هم به شما قابلیت استفاده از یه فبلت رو میده و هم به راحتی می تونید توی جیبتون جاش کنید. موتورولا هم با برگردوندن گوشی Razr سعی داره دوباره این دو حس رو زنده کنه. گوشی موتورولا Razr 2022 اون حالت نوستالژی و ظاهر قدیمی تر نسخه معمولی رو کنار گذاشته و ظاهر مدرن تری به خودش گرفته که هم میشه گفت نقطه قوت به حساب میاد بخاطر ظاهر زیبا و قابل استفاده تر و هم ضعف به خاطر از دست دادن اون حس نوستالژی. قسمت پشتی از دو تکه ساخته شده که از وسط از طریق لولای با کیفیت و بادوام فلز ضد زنگ که روش لوگو Motorola هم حک شده، از هم جدا میشه. بدن کاملا از آلومینیوم با دوام و با کیفیت ساخت بالا ساخته شده اما قسمت پایین این لولا از روکش پلاستیکی ساخته شده که تکسچر دون دون مانندی داره و حس جالبی موقع استفاده بهتون میده و به خاطر حس نوستالژی از پلاستیک براش استفاده شده که وسطش حرف M لوگو موتو با طراحی برجسته ای حک شده و پایین اون اسم Razr به چشم میخوره. razr 2022 فقط در یک نسخه مشکی عرضه شده و تنوع رنگی متاسفانه براش در نظر گرفته نشده.

طراحی و کیفیت ساخت Motorola Razr 2022

قسمت بالای لولا از گلس براق ساخته شده که برای محافظت از خط و خش روش گوریلا گلس 5 نصب شده. صفحه نمایش 2.7 اینچی دوم به همراه دو دوربین اصلی و فلش LED توی این بخش قرار گرفتن. صفحه نمایش تقریبا در وسط این بخش قرار گرفته و از امکانات و تجربه کارش توی بخش صفحه نمایش بیشتر توضیح میدیم. بالای این صفحه هم دو دوربین اصلی توی یه بخش مستطیلی با برآمدگی نسبتا زیاد جا خوش کردن. این بخش شیشه ای خیلی راحت کثیف میشه و اثر انگشت روش باقی می مونه و بهتره از قاب پلاستیکی محکم بی رنگی که داخل پک قرار گرفته برای گوشی استفاده کنید.

فریم گوشی از آلومینیوم سری 7000 با مقاومت بالا ساخته شده و در کنار لولای فلزی وزن گوشی رو در حالت های مختلف تحمل میکنه و می تونید با زاویه های مختلف از 10 درجه تا 180 درجه از گوشی استفاده کنید که حالت 90 درجه یه کاربری جالب رو بهتون میده و برای چت ویدیویی خیلی عملکرد مناسبی داره. گوشی Motorola razr 2022 نسبت به گوشی های دیگه کمی عریض تر و دراز تره و به خاطر وزن 200 گرمیش شاید خیلی کار با این گوشی کمی عجیب و سخت باشه اما با مرور زمان به این حالت گوشی عادت می کنید. روی لبه سمت راست دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکه پاور قرار گرفته که حسگر اثر انگشت هم باهاش ترکیب شده و در حالت بسته ممکنه کمی پیدا کردنش سخت باشه اما دقت و سرعت باز کردنش مناسبه. لبه سمت راست خبری نیست، بالای گوشی یه سری نوشته و میکروفون حذف نویز قرار گرفته و پایین گوشی هم اسپیکر، درگاه تایپ سی، میکروفون دوم و درگاه سیم کارت قرار گرفته که فقط از دو سیم کارت پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست.

بررسی طراحی موتورولا ریزر 2022

صفحه نمایش طراحی مناسبی داره اما به خاطر ساختار تاشو گوشی و قرار گرفتن لبه های محافظ دور صفحه برای تماس نداشتن دو صفحه و جلوگیری از شکستن یا ایجاد خط و خش روشون حاشیه نسبتا بالایی داره. محل قرارگیری لولای تاشو مثل سامسونگ Z flip خیلی با بدنه ترکیب نشده و جدا از بدنه است. رو صفحه نمایش هم گوریلا گلس 5 نصب شده به همراه یه محافظ صفحه که موتورولا توصیه کرده اکیدا از کندش خودداری کنید! محل تا شدن صفحه تقریبا مشخص نیست و حتی با دست کشیدن روی صفحه هم خیلی احساسش نمی کنید و مثل Z Flip توی چشم نیست. دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول نسبتا کوچیک وسط صفحه قرار گرفته. بالای اون هم اسپیکر مکالمه قرار داره که زمان پخش موزیک به عنوان اسپیکر دوم عمل میکنه. از گواهی IP هم خبری نیست و موتورولا فقط اعلام کرده در مقابل پاشیدن ذرات آب تا حدودی مقاومه و باید موقع استفاده حواستون به گوشی باشه.

در مجموع از لحاظ کیفیت ساخت و امن بودن موتورولا برای گوشی razr 2022 سعی کرده چیزی کم نذاره و متریال با کیفیت و خوش ساخت در کنار طراحی مدرن ضمن حفظ ظاهر نوستالژی تر گوشی باعث شده با یه گوشی خوش ساخت و با کیفیت طرف باشیم که در استفاده طولانی مدت هم مشکلی براش پیش نمیاد.

 

نمایشگر موتورولا Razr 2022

برای اینکه گوشی تاشو ریزر 2022 رو کمتر باز کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشید مثل بقیه گوشی های تاشو دو صفحه نمایش برای این گوشی استفاده شده و عملکرد صفحه نمایش دوم در حالت بسته نسبت به رقیب سامسونگی خودش بهتره و امکانات بیشتری داره.

صفحه نمایش 6.7 اینچی اصلی از یه پنل تاشو امولد با رزولوشن 1080 استفاده میکنه که برای دیدن محتوای ویدیویی عالیه و به خاطر استفاده از تکنولوژی 10Bit و HDR10+ امکان نمایش 1 میلیارد رنگ رو داره و ترکیب رنگ فوق العاده ای بهتون نمایش میده. از نرخ به روز رسانی 144 هرتزی استفاده میکنه که کمی عملکرد بخش خودکارش عجیبه. در حالت استفاده معمولی و روشنایی کم روی 90 هرتز قفل میشه و اگه روشنایی رو بالا ببرید فقط روی 120 هرتز میره. در حالت استند بای هم روی 60 هرتز میره و پایین تر از این عدد قرار نمی گیره. حالت 144 هرتزی هم فقط در حالت بازی کردن و در بخش موتو گیم لانچر فعال میشه. روشنایی صفحه خوبه و در حالت دستی تا 500 نیست و در حالت خودکار و نور زیاد تا 1000 نیست افزایش پیدا میکنه.

نمایشگر موتورولا Razr 2022

بریم سراغ صفحه نمایش دوم که شاید تا مدت ها با همین صفحه نمایش 2.7 اینچی امولد سرگرم بشید از بس قابلیت های متنوعی بهتون میده! رزولوشن صفحه 573 در 800 پیکسله و ترکیب رنگ و جزئیات به صفحه اصلی نمیرسه و روشنایی خیلی زیادی هم نداره و انتظار خیلی زیادی نباید ازش داشته باشید. کاربردش از صفحه نمایش Z Flip سامسونگ خیلی بیشتره و شما می تونید خیلی راحت از یک سری برنامه های گوشی مثل یوتیوب، اینستاگرام و … استفاده کنید اما به خاطر اندازه کوچیکش خیلی کار باهاش آسون نیست و بهتره بیشتر سراغ برنامه های معمولی تر مثل ایمیل و شاید مرورگر برید. در حالت استندبای که میتونید ظاهرش رو شخصی سازی کنید که شکل های مختلفی از ساعت بهتون نشون بده، هم با تکون دادن گوشی یا دوبار ضربه روی صفحه نمایشگر روشن میشه و می تونید ازش برای پخش یا قطع موسیقی جواب دادن به تماس یا پیامک استفاده کنید و اگه استفاده سنگینی در طول روز از گوشی نداشته باشید همین صفحه کارتون رو راه میندازه. در حال کار به هر برنامه ای هم باشید با باز کردن گوشی می تونید همون برنامه را روی صفحه اصلی بدون وقفه ای ادامه بدید. یکی دیگه از ویژگی های جذاب این صفحه دوم استفاده به عنوان نمایشگر دوربین برای عکاسی سلفیه که می تونید بدون باز کردن گوشی از خودتون با کمک این صفحه عکس بگیرید!

صفحه نمایش دوم گوشی موتورولا razr 2022

در مجموع عملکرد صفحه نمایش گوشی موتورولا Razr 2022 با توجه با تاشو بودنش عالیه و مشکل بزرگ گوشی Z Flip سامسونگ یعنی معلوم بودن خط تای گوشی اینجا خیلی معلوم نیست و با یه صفحه نمایش خیلی عالی و بی نقص طرفید.

 

باتری و شارژدهی Razr 2022

ساختار تاشو گوشی استفاده از باتری های بزرگ و قوی رو تقریبا توی این گوشی های غیرممکنه میکنه و اگه سمت گوشی های تاشو میرید باید با شارژدهی پایین اونها تقریبا کنار بیاید. باتری لیتیوم پلیمری 3500 میلی آمپر ساعتی شارژدهی نسبتا ضعیف و کمی داره و در استفاده سبک و معمولی شاید یک روز بهتون شارژ بده که با استفاده بیشتر ازش این عدد کمتر میشه و مجبور میشید توی روز دو بار گوشی رو شارژ کنید. شارژر 30 واتی قرار گرفته توی جعبه سرعت شارژش خیلی کمه و از صفر تا 37 درصد رو توی نیم ساعت شارژ میکنه. از شارژ بیسیم هم خبری نیست و شما محدود به همین شارژر 30 واتی هستید. عملکرد بخش باتری جز نقاط ضعف اصلی این گوشی به حساب میاد و نه از لحاظ سرعت شارژ و نه عملکرد شارژدهی اصلا راضی کننده نیست و تقریبا فقط می تونید باهاش کنار بیاید.

 

امنیت موتورولا ریزر 2022

از یه حسگر اثر انگشت خازنی برای این گوشی استفاده شده که با دکمه پاور ادغام شده و سرعت باز شدن و دقت مناسبی داره. به خاطر طراحی تاشو گوشی محل قرار گیری این حسگر کمی بالاتر از حالت معموله و وسط صفحه قرار نداره و به خاطر همین موضوع دسترسی بهش در حالت باز کمی سخته و در حالت بسته هم باید کمی دنبالش بگردید.

حسگر تشخیص چهره دو بعدی با استفاده از دوربین سلفی هم برای باز کردن با صورت استفاده شده که دقت مناسبی داره اما به خاطر وابستگی به دوربین سلفی زاویه دید محدودی داره و حتما باید شرایط نوری مناسبی داشته باشید.

 

دوربین موتورولا Razr 2022

دوربین این گوشی هم با توجه به پرچمدار بودن و برچسب قیمت 1000 دلاریش خیلی خوب و عالی نیست اما کارتون رو راه میندازه ولی انتظار خیلی زیادی نباید ازش داشته باشید. دو دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی با لرزشگیر اپتیکال و 13 مگاپیکسلی اولترا واید با قابلیت اتوفوکوس بخش دوربین گوشی موتورولا ریزر 2022 رو تشکیل میدن.

عکس های دوربین اصلی در نور مناسب کیفیت خیلی خوب دارن و دیتیل و کنتراست بالایی دارن اما داینامیک رنج خیلی مناسب نیست و باعث میشه عکس ها کمی غیر واقعی بشن. تا حدودی هم نویز توی عکس ها دیده میشه.

بررسی دوربین موتورولا Razr 2022

عکس های پرتره هم با دوربین اصلی ثبت میشه و جداسازی سوژه عملکرد خوبی داره اما محو شدن پشت تصویر کمی غیر واقعی و بیش از حده. صفحه دوم گوشی اینجا هم کاربرد داره و زمانی که از یه شخصی عکس میگیرید با یه ایموجی نشون میده که باید لبخند بزنه! میتونه به عنوان آینه هم استفاده بشه تا شخص مقابل حالت خودش رو توی عکس مشاهده کنه.

لنز اولترا واید تقریبا کیفیت معمولی داره و خیلی واید نیست و زاویه زیادی رو پوشش نمیده و کمی عکس ها نرمه. رنگ ها مثل دوربین اصلی نیست و کمی واقعی تره و دستکاری نرم افزاری کمتری روش انجام میشه. به خاطر داشتن قابلیت اتوفوکوس با نزدیک شدن به سوژه امکان عکاسی ماکرو هم وجود داره و تا حدودی هم زوم دیجیتال روشون انجام میشه که جزئیات خوبی دارن و شارپنس عکس ها مناسبه.

عکسبرداری در شب به صورت خودکار حالت نایت ویژن فعال میشه که باعث میشه عکس ها روشن تر بشن و جزئیات بیشتر با نویز کمتری ثبت بشه. داینامیک رنج عکس ها هم مناسبه و رنگ های واقعی و مناسبی بهتون میده.

امکان فیلمبرداری 8K با 30 فریم وجود داره که خیلی کیفیت مناسبی داره و کمی از متوسط بهتره. در حالت 4K هم تا 60 فریم می تونید فیلم بگیرید که کمی به داخل کراپ میشه فیلم ها و جزئیات مناسبی دارن اما کنتراست زیاده و کمی رنگ های بیش از حد روشن میشن. در حالت بسته هم فقط امکان فیلمبرداری 1080 با 30 فریم وجود داره.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی در حالت باز و با صفحه اصلی جزئیات خوبی داره ولی تا حدودی وایت بالانس عکس های مشکل داره و خیلی عکس های شارپ و روشنی بهتون نمیده. با دوربین و صفحه نمایش پشتی هم می تونید عکس های سلفی بگیرید که در حالت باز کیفیت خوبی داره و رنگ پوست مناسب در کنار کنتراست بالا بهتون میده اما در حالت بسته زاویه عکس کمی محدود میشه و رنگ ها تا حدودی غیرطبیعی میشند. با دوربین اولترا واید هم می تونید سلفی بگیرید و باعث میشه زاویه دید بیشتری داشته باشه عکس ها و بتونید اشخاص بیشتری رو توی کادر جا بدید.

در مجموع عملکرد همونطور که گفتیم خیلی راضی کننده و خارق العاده نیست اما کارتون رو راه میندازه اما استفاده از امکانات صفحه نمایش دوم و کاربردش توی عکاسی باعث میشه این بخش کمی خاص تر باشه.

 

سخت افزار و پردازنده Motorola Razr 2022

موتورولا سعی کرده توی سخت افزار این گوشی سنگ تموم بزاره و تا جای ممکن فاصله خودش رو با پرچمدارهای دیگه کم کنه و از تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 استفاده کرده که یکی از قوی ترین تراشه های موجود دنیاست. برای حافظه ذخیره سازی از 128/256/512 گیگابایت حافظه UFS 3.1 پر سرعت در کنار رم 8/12 گیگ برای این گوشی استفاده شده. این تراشه با قدرت باعث شده توی هیچ بخشی از نرم افزار و رابط کاربری بگیر تا بازی های سنگین کم نیاره و با خیال راحت و بدون کمترین مشکل می تونید از این گوشی استفاده کنید و لذت ببرید. البته عملکردش به گوشی های دیگه که از این پردازنده استفاده میکنن نمیرسه. به خاطر نوع بدنه و ساختار گوشی سیستم خنک کنندگی خوبی برای این گوشی استفاده نشده و با استفاده نسبتا سنگین گوشی داغ میکنه و اگه زمان زیادی تحت فشار قرار بگیره عملکردش کاهش پیدا میکنه.

سخت افزار و پردازنده Motorola Razr 2022

در مجموع توی استفاده معمولی و عادی هیچ مشکلی با این گوشی نخواهید داشت ولی بهتر خیلی استفاده سنگین طولانی مدت ازش نکشید تا عملکرد بهتر و با عمر طولانی تری داشته باشه.

 

نرم افزار و رابط کاربری Razr 2022

اندروید 12 خام رابط کاربری این گوشی رو شکل میده و از پوسته انحصاری خاصی خبری نیست. امکان شخصی سازی خیلی زیادی نداره اما رابط کاربری سبکه. از اپ های اضافه و غیر قابل حذف هم خبری نیست. اپ مخصوص موتو تمام امکانات مخصوص رو یکجا توی خودش قرار داده و تا حدودی بهتون امکان شخصی سازی یک سری امکانات رو میده. از قابلیت تا شدن گوشی هم خیلی استفاده نشده و به غیر از استفاده از صفحه پایینی به عنوان کیبورد در حالت خمیده و مولتی تسک با استفاده از دو بخش بالایی و پایینی امکان خاص دیگه ای در نظر گرفته نشده. یک سری والپیپر مخصوص هم روی گوشی قرار داره که با تا شدن گوشی یه سری انیمیشن متفاوت و متناسب با این امکان بهتون نشون میده که برای چند بار تست کردن بد نیست!

امکانات نرم افزاری Razr 2022

 

اسپیکر Motorola Razr 2022

اسپیکر استریو برای این گوشی استفاده شده که اسپیکر مکالمه به عنوان اسپیکر دوم استفاده میشه. بلندی و کیفیت صدای خیلی خوب و مناسبی داره و صداها به خوبی از هم تفکیک میشن و بیس هم مناسبه. محل قرارگیری اسپیکر ها که یکی پایین گوشی و اون یکی روی صفحه نمایش باعث میشه صدای فراگیر و مناسبی بهتون بده و موقع بازی یا دیدن فیلم نه تنها صدا خفه نشه بلکه به خوبی بتونید صدا رو بشنوید و از کیفیت خوبش لذت ببرید.

اسپیکر Motorola Razr 2022

جمع بندی

خرید گوشی موتورولا Razr 2022 با قیمت 1000 دلاری با وجود گوشی سامسونگ Z Flip 4 که هم توی بازار ایران راحت تر پیدا میشه و هم طراحی مدرن تر و جمع جور تری داره خیلی منطقی به نظر نمیاد و توی همه بخش های تقریبا عملکرد یکسان و نزدیکی با این گوشی داره. البته خرید گوشی های تاشو با توجه به امکانات و ویژگی های که دارند با توجه به قیمتشون خیلی منطقی نیست و با همین قیمت پرچمدارهای خیلی بهتری می تونید تهیه کنید و فقط طراحی خاص و قابلیت تاشو بودن گوشی تا حدودی میتونه خرید این گوشی رو جذاب کنه که با توجه به قیمت و موجودی کمش توی بازار ایران باز هم توصیه نمیشه و بهتره اگه قصد خرید یه گوشی تاشو رو دارید سراغ گوشی سامسونگ Z Flip 4 برید. اما خوب کسی که حاضره گوشی تاشو بخره هم پولداره هم دنبال یه گوشی خاصه پس خیلی واسش بحث ارزش خرید مطرح نیست و با هر مدلی که حال کنه همونو میخره. حالا میخواد این گوشی تاشو از برند سامسونگ باشه یا هواوی یا موتورولا یا هر برند دیگه ای. هر چی خاص تر، بهتر!

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۶ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 56
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

بهترین گوشی ممکن برای حیف کردن هزینه است 👌

۱۷ بهمن ۱۴۰۱
amir 1213

موتورلا هم به سامسونگ پیوست

۰۹ بهمن ۱۴۰۱
Mahdi2005

مخلص آقا مهدی ❤️😘

۱۴ دی ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban 2

منتظر ویدیوش هستیم!

۰۵ دی ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban

منتظر ویدیوش هم هستیم!

۰۵ دی ۱۴۰۱
tahamousavi

به عنوان اولین گوشی تاشو تلاش خوبی بود ولی اگر میخواد با سری زد فلیپ رقابت کنه، باید جذاب تر و به صرفه تر از اون باشه و نباید در زمینه هایی مثل دوربین و باتری ضعف داشته باشه…

۲۳ آذر ۱۴۰۱
Hossein mbk

تو بخش طراحی جذاب کار نکردن

۲۲ آذر ۱۴۰۱
Hossein mbk

جنس لولا هاش ضعیف و نحیف، زود خراب میشن

۲۲ آذر ۱۴۰۱
Hossein mbk

تو بخش دوربین زد فلیپ سامی این خیلی بهتره

۲۲ آذر ۱۴۰۱
Hossein mbk

کدوم شرکت میخواد وارد کنه اصلا اینو؟؟
کی پشتیبانی کنه

۲۲ آذر ۱۴۰۱
Hossein mbk

چون تعداد کمی ازش هست، اصلا به صرفه نیست خریدش

۲۲ آذر ۱۴۰۱
Hossein mbk

دوباره داره اون حس نوستالژی بودنه حس میشه 😁

۲۲ آذر ۱۴۰۱
mms2099

مال سامسونگ ی حوریه انگار میخواد از هم باز بشع

۲۲ آذر ۱۴۰۱
shahab-021

نمیدونم چرا این مدل گوشیای تاشو تو دلم نمیره
عجیب رو اعصابمه

۲۲ آذر ۱۴۰۱
mms2099

موتورولا جذابتر از سامسونگ

۲۱ آذر ۱۴۰۱