نقد و بررسی مشخصات گوشی ONE HYPER موتورولا

بررسی گوشی وان هایپر موتورولا

سلام! برند موتورولا یک از قدیمی ترین برند ها ساخت ابزار رسانه جمعی بوده و هست. گوشی های موبایل وقتی وارد بازار شدن فقط وسیله ارتباطی بودن اما امروز تبدیل شدن به یکی از ضروری ترین ابزار زندگی! موتورولا از زمانی که گوشی های هوشمند وارد بازار شدن نتونست با برند هایی مثل سامسونگ رقابت کنه و عملا بازار گوشی های هوشمند رو از دست داد اما تلاش خودش رو کرده و گوشی های خوبی روونه بازار کرده.سری ONE یکی از سری های میان رده موتورولا که هر کدام از مدل های اون روی یکی از بخش های گوشی تمرکز دارن. گوشی ONE HYPER تقریبا اواخر سال 2019 وارد بازار شد. قیمت ONE HYPER توی بازار ایران تقریبا یه چیزی بین 4 تا 5 میلیون تومانه که میتونیم اون رو به عنوانی یکی از گوشی های اقتصادی بازار ایران دسته بندی کنیم.  همونطور که از پسوند HYPER معلومه این گوشی نسبت به بقیه گوشی های این سری پیشرفت چشمگیری داشته که توی ادامه مطلب مورد بررسی قرارش میدیم تا ببینیم ادعایی که موتورولا کرده درسته یا فقط در حد ادعا باقی میمونه؟

 طراحی و کیفیت ساخت ONE HYPER

اسم این گوشی جوریه که آدم توقع داره همه چیز توش خارق العاده و خوب باشه اما با توجه به بازه قیمتی این گوشی و اقتصادی بودنش توقع عجیب غریبی از این گوشی نداشته باشید. موتورولا برای بخش طراحی از بدنه کاملا پلاستیکی استفاده کرده. البته نمیتونیم پلاستیکی بودن این گوشی رو نکته منفی در نظر بگیریم چون توی این بازه قیمتی اکثر گوشی ها بدنه پلاستیکی دارن. باید ببینیم کیفیت ساخت این بدنه پلاستیکه چطوره!!!قاب پشتی از پلاستیک براق ساخته شده، موتورولا سعی کرده با براق کردن قاب پشتی حس شیشه ای بودن رو منتقل کنه که زیاد موفق نشده. بالا سمت چپ فریم دوربین ها قرار داره که 2 تا دوربین رو توی خودش جا داده که فلش دوربین بیرون و سمت چپ فریم دوربین ها قرار داره. در امتداد فریم دوربین ها طرح چاپی قرار داره که تا پایین قاب پشتی کشیده شده، انتهای این نوار طرح دار لوگو موتورولا به همراه لوگو اختصاصی MOTOROLA ONE قرار داره. نیمه بالایی گوشی اون وسط حسگر اثر انگشت قرار داره و دیگه خبری توی قاب پشتی نیست.طراحی قاب پشتی ONE HYPERفریم میانی این گوشی هم از پلاستیک براق ساخته شده که به صورت یکپارچه با قاب پشت طراحی شده و باعث شده لبه های گوشی انحنا داشته باشه. زیر گوشی اسپیکر، میکروفون مکالمه و درگاه شارژ ( Type-C) دور هم جمع شدن. لبه سمت راست راست دکمه پاور به همراه دکمه های کنترل کننده صدا قرار داره. لبه سمت چپ گوشی به جز خشاب سیم کارت چیز دیگه به چشم نمیخوره، که یا میتونید از دوتا سیمکارت به صورت همزمان یا اینکه از سیمکارت و حافظه خارجی به صورت همزمان استفاده کنید. جک هندزفری به همراه دوربین سلفی روی لبه بالایی قرار دارن. درست شنیدید دوربین سلفی هم روی لبه بالایی قرار داره این یعنی دوربین سلفی این گوشی از تکنولوژی POP UP استفاده میکنه که باید ببینیم عملکردش چطوره!طراحی زیر ONE HYPERطراحی سمت راست ONE HYPERطراحی سمت چپ ONE HYPERطراحی بالای ONE HYPERتقریبا 84 درصد از پنل جلویی این گوشی رو نمایشگر به خودش اختصاص داده. نمایشگر این گوشی بخاطر استفاده از دوربین پاپ آپ کاملا تخت و یکدسته که برای این بازه قیمتی اتفاق خیلی خوبیه. در مورد حاشیه ها باید بگم حاشیه های نمایشگر نسبتا زیاد به خصوص پایین نمایشگر. در نهایت اسپیکر مکالمه بالای پنل جلویی خیلی جمع و جور طراحی و قرار داده شده.در مورد طراحی ONE HYPER باید گفت که زیاد راضی کننده نیست. با توجه به پلاستیکی بودن بدنه، وزنی تقریبا 210 گرم داره که واقعا زیاده و برای طولانی مدت احتمالا شما رو اذیت کنه. کیفیت ساخت کاملا معمولی این گوشی باعث میشه که توی این بازه قیمتی انتخاب های بهتری به جز ONE HYPER داشته باشید. بیرون زدگی دوربین گوشی تقریبا زیاده و به خاطر براق بودن قاب پشتی اثر انگشت به شدت روش میمونه. چرا کمپانی های سازنده فکری به حال این موضوع نمیکنن؟؟؟ نکته مثبت در مورد طراحی این گوشی یک دست بودن نمایشگر اونه که نسبت به رقبای خودش، یه مزیت محسوب میشه. در کل برای بخش طراحی این گوشی بین رقبای خودش اون وسط قرار میگیره.

نمایشگر ONE HYPER

موتورولا برای این گوشی از IPS LCD با بزرگی 6.5 اینچ استفاده کرده. رزولوشن نمایشگر 1080 در 2340 هستش که باعث شده نسبت تصویر 19.5:9 رو داشته باشه. توی این بازه قیمتی اکثر رقبا از همین نمایشگر استفاده میکنن البته بین رقبای ONE HYPER چندتاشون از نمایشگر امولد استفاده میکنن که این باعث شده نمایشگر این گوشی مثل اکثر گوشی ها توی این بازه قیمتی کاملا معمولی باشه. اگر علاقه دارید در مورد انواع نمایشگر ها بیشتر بدونید میتونید، مطلب انواع نمایشگر رو مطالعه کنید که تمام جزئیات و تفاوت های انواع نمایشگر ها رو به صورت کامل توش توضیح دادم.نمایشگر ONE HYPERبا تمام این توضیحات نمایشگر این گوشی عملکرد قابل قبولی داره اما اگر طرفدار نمایشگرهای امولد هستید شاید نگاه کردن به نمایشگر شما رو راضی نکنه. نور این نمایشگر کاملا معمولیه و میشه گفت موتورولا توی بخش نمایشگر هم برای ONE HYPER قصد نداشته که اتفاق خاصی رو رقم بزنه و به حداقل ها بسنده کرده. نکته مثبت در مورد این نمایشگر که توی بخش طراحی هم به اون اشاره کردم یکدست بودن صفحه نمایشه که این مدل نمایشگر ها که ناچ و بریدگی ندارن برای اونایی که اهل فیلم دیدن یا بازی کردن هستن میتونه بهترین انتخاب باشه.در کل اگر بخوایم نمایشگر این گوشی رو جمع بندی کنیم باید بگیم دقیقا مثل بخش طراحی بین رقبای خودش کاملا عملکرد معمولی داره و نمیشه گفت بهترین یا بدترین نمایشگر توی این بازه قیمتیه  اما این باعث نمیشه که نگاه کردن به این صفحه نمایش شما رو اذیت کنه و شما رو با مشکل جدی توی بخش صفحه روبه رو کنه. شما میتونید با توجه به نیازتون توی این بازه قیمتی بین نمایشگر IPS و امولد انتخاب کنید. در نهایت نمایشگر این گوشی نمره قابل قبولی میگیره و راضی کنندس.

باتری و شارژدهی ONE HYPER

موتورولا برای باتری این گوشی از باتری لیتیم پلیمری با ظرفیت 4000 میلی آمپر استفاده کرده. با توجه به ظرفیت باتری نباید توقع شارژدهی طولانی مدت رو از این گوشی داشته باشید. اگر زیاد اهل بازی کردن و کارای سنگین با گوشی نیستید میتونید 1 روز کامل روی باتری این گوشی حساب باز کنید اما اگر اهل بازی، فیلم دیدن، فیلمبرداری و کارای سنگین گرافیکی هستید این باتری بیشتر از 10 ساعت به شما شارژدهی نمیده. عملکرد باتری نسبت به رقبا قابل قبوله. در مجموع توی بخش شارژدهی مثل بخش های قبلی اسم این گوشی رو میتونید وسط لیست رقبای خودش توی این بازه قیمتی قرار بدیم.اما نکته مثبت توی بخش باتری سرعت شارژ شدنشه. این گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی میکنه. موتورولا این گوشی رو توی دو نسخه بسته بندی کرده که برای نسخه آمریکا از آداپتور 45W  و برای نسخه اروپا از آداپتور 27W استفاده کرده. این گوشی به صورت نسخه اروپا توی بازار ایران وجوده که با توجه به آداپتور داخل جعبه برای شارژ کامل گوشی تقریبا باید 115 دقیقه صبر کنید. سرعت شارژ شدن این گوشی نسبت به رقبای خودش خیلی خوبه و همین باعث شده که توی این بازه قیمتی یکی از سریع ترین ها باشه.

امنیت ONE HYPER

توی بخش طراحی به حسگر اثر انگشت روی قاب پشتی اشاره کردم. این گوشی برای بخش امنیت از حسگر اثر انگشت خازنی استفاده میکنه چون نمایشگر این گوشی قابلیت استفاده از حسگر های زیر نمایشگر رو نداره. اگر در مورد حسگر ها و انواع اون ها اطلاعی ندارید میتونید مطلب همه چیز در مورد حسگر های اثر انگشت رو بخونید که کامل ترین مطلب در مورد حسگر اثر انگشت و انواعشه. سرعت خوب این حسگر یکی از مزیت های این گوشی نسبت به رقبای هم قیمت خودشه اما جاش اصلا خوب نیست و کاش با دکمه پاور ادغام میشد.نکته جالب در مورد ONE HYPER استفاده نکردن از سیستم تشخیص چهره برای بخش امنیته. با توجه به دوربین سلفی پاپ آپ موتورولا ترجیح داده سیستم تشخیص چهره رو حذف کنه چون اگر قرار بود برای هر بار باز کردن گوشی از دوربین پاپ آپ استفاده کنیم، عمر مفید این دوربین پایین میاد و استهلاک بالایی رو دوربین سلفی ایجاد میکنه. همونطور که توی بخش نمایشگر و طراحی دوربین پاپ آپ نقطه قوت این گوشی بود توی امنیت باعث شد از تمام رقبای خودش عقب بیفته!

دوربین ONE HYPER

موتورولا برای دوربین این گوشی برخلاف رقبای خودش از دو تا سنسور استفاده میکنه و خبری از سنسور تشخیص عمق سنسور ماکرو نیست. سنسور اصلی 64 مگاپیکسل و سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسل. این که موتورولا از سنسور ماکرو استفاده نکرده شاید اتفاق خوبی باشه چون بیشتر سنسور های ماکرو جنبه سرگرمی دارن مگر اینکه خلافش ثابت بشه.فریم دوربین های ONE HYPER

  • سنسور اصلی:

عکس ها به صورت پیش فرض با کیفیت 16 مگاپیکسل ثبت میشن اگر بخواید عکس هایی با کیفیت 64 مگاپیکسل ثبت کنید باید 4 ثانیه صبر کنید تا گوشی 4 تا عکس 16 مگاپیکسلی ثبت کنه و اون ها رو باهم ترکیب کنه که کیفیتش با کیفیت پیشفرض تفاوت زیادی نداره. عکس های ثبت شده واقعا خوبن و شما رو راضی میکنن. البته توی این بازه قیمتی ONE HYPER بهترین دوربین رو نداره! عکس ها جزئیات، نور و وضوح قابل قبولی دارن.

عکس سنسور اصلی ONE HYPER
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

نکته جالب در مورد عکاسی پرتره این گوشیه، با اینکه خبری از سنسور تشخیص عمق نیست اما عکس های پرتره به شدت خوبی رو ثبت میکنه. سوژه به خوبی از بک گراند جدا میشه و تار شدن بک گراند خیلی طبیعی انجام میشه. جزئیات سوژه به خوبی ثبت میشن و عکس ها پرتره نور مناسبی دارن. عکاسی تو حالت شب با این گوشی واقعا راضی کننده و مطلوبه. نویزها توی حالت عکاسی در شب به خوبی کم میشه و نوردهی مناسب داره که تمام این ها باعث میشه عکاسی توی شب برای شما جذاب و لذت بخش باشه.

حالت پرتره ONE HYPER
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید این گوشی زیاد  تعریفی نیست. نباید توقع عکس های خیلی عریض داشته باشید و این سنسور فقط میتونه عکس ها رو با زاویه بیشتر ثبت کنه و اتفاق عجیب و غریبی توی این بخش برای عکس ها نمی افته. جزئیات به صورت معمولی ثبت میشه اما عکس ها نور نسبتا مناسبی دارن. در مجموع عملکرد سنسور اولترا واید کاملا معمولیه و توی این بخش  نسبت به رقبای هم قیمتش ضعف داره!

نمونه عکس سنسور واید ONE HYPER
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

ONE HYPER قابلیت فیلمبرداری 4K با 30 فریم بر ثانیه داره که واقعا توی این بازه قیمتی جذابه. کیفیت فیلم ها واقعا خوب و قابل قبوله. سرعت تغییر فوکوس و لرزشگیر واقعا عملکرد قابل قبولی داره و شما میتونید فیلم های با کیفیتی رو با دوربین فیلمبرداری این گوشی ضبط کنید. عملکرد دوربین این گوشی نسبت به رقبای هم قیمت خودش چیزی کم نداره. شاید کلمه HYPER توی این مدل از گوشی های سری ONE مربوط به همین بخش فیلم برداری باشه که موتورولا تمام چیزی که داشته رو توی این بازه قیمتی در اختیار کاربر خودش قرار داده.

  • دوربین سلفی:

در مورد دوربین سلفی پاپ آپ این گوشی توی بخش های قبلی صحبت کردیم که چه تاثیری توی بخش طراحی و امنیت داشته. حالا بریم ببینم عملکرد فنی این دوربین سلفی چیزی داره برای گفتن یا نه؟ دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی  این گوشی واقعا خوبه. با توجه به پاپ آپ بودن و تجربه استفاده از این مدل دوربین توی بقیه گوشی ها، توقع همچین کیفیت خوبی رو از دوربین سلفی پاپ آپ نداشتم. عکس های سلفی واقعا خوبه. جزئیات چهره به خوبی ثبت میشه و توی نور مناسب عکس های سلفی عالیه! تنها نکته منفی دوربین سلفی توی حالت پرتره، تشخیص سوژه از بک گرانده که عملکرد خیلی خوبی نداره!

عکس سلفی ONE HYPER
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

در مجموع اگر بخوایم در مورد بخش دوربین ONE HYPER نظر بدیم باید بگیم که فیلمبرداری این گوشی واقعا راضی کنندس همچنین دوربین سلفی پاپ آپ اون برای بازه قیمتی واقعا عملکرد مطلبو و خوبی داره اما با توجه به تعداد سنسور های ین گوشی به طور کلی مثل تمام بخش های قبلی جایگاه میانی رو بین رقبای خودش به دست میاره و توی این قسمت هم موتورولا نتونسته از رقبای خودش سبقت بگیره.

پردازنده و سخت افزار ONE HYPER

بالاخره رسیدیم به بخشی که موتورولا برای این گوشی توی بازه قیمتی گوشی های اقتصادی سنگ تموم گذاشته. برای پردازنده ONE HYPER از اسنپدراگون 675 (SNAPDRAGON 675) که پردازنده 11 نانومتریه، استفاده کرده. این گوشی با مشخصات سخت افزاری 128 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 4 گیگابایت رم روونه بازار شده. تموم این مشخصات سخت افزاری باعث میشه این گوشی توی بخش پردازنده عملکرد خیلی خوبی داشته باشه. سخت افزار این گوشی به راحتی از پس بازی های سنگین و با گرافیک بالا بر میاد و موقعی که بین چند تا نرم افزار جابه جا میشید هم اختلالی توی عملکرد پیش نمیاد.عملکرد پردازشی ONE HYPERدر مورد بخش سخت افزاری این گوشی چیز از رقبای خودش کم نداره و رقابت توی بخش خیلی نزدیک بهم پیش میره. میشه گفت پردازنده این گوشی توی این بازه قیمتی یکی از بهترین پردازنده های توی بازاره که تمام نیاز کاربر خودش رو بدون باگ و لگ انجام میده.

نرم افزار و رابط کاربری ONE HYPER

این گوشی برای سیستم عامل از اندروید 10 استفاده میکنه و نکته قابل توجه در مورد رابطه کاربری این گوشی اینه که از رابط کاربری اختصاصی استفاده نمیکنه. در نتیجه راب کاربی ONE HYPER همون رابط کاربری اختصاصی اندرویده. اما چرا جالبه؟ چون این گوشی تا 3 سال میتونه آپدیت نرم افزاری بگیره و این میتونه خیلی خوب باشه. محیط رابط کاربری به شدت سبک و روونه که باعث میشه عملکرد این گوشی توی فضای رابط کاربری عملکرد قابل قبولی باشه و تجربه استفاده از رابط کاربری خود اندروید میتونه تجربه متفاوت و جالبی باشه.نرم افزار ONE HYPERرابط کاربری ONE HYPER

اسپیکر ONE HYPER

برای بخش صدا از اسپیکر پایین گوشی استفاده میکنه که سیستم پخش صدای مونو داره. سیستم پخش صدای مونو برای گوشی اقتصادی و حتی بعضی از میان رده ه کاملا طبیعیه. بلندی و کیفیت صدای به شدت خوبی داره و به راحتی میتونه صداهای مختلف رو تفکیک کنه. در مورد عملکرد اسپیکر باید بگم این یکی از بهترین اسپیکر ها توی این بازه قیمتیه و موتورولا توی این بخش هم برای کاربر هاش سنگ تموم گذاشته.

جمع بندی

بریم سراغ جمع بندی ONE HYPER، باید بگم که توی تمام بخش ها نمره قابل قبولی میگیره و نسبت به رقبای خودش عملکرد کاملا معمولی داره. نقطه قوت این گوشی قابلیت فیلمبرداری و دوربین سلفی فوق العادشه. که واقعا تصور نمی کردیم دوربین پاپ آپ بتونه همچین عکس های سلفی خوبی رو ثبت کنه. پردازنده این گوشی نقطه قوت بعدی اونه که با توجه به قیمت این گوشی از پس بازی ها و کار های روزمره به خوبی برمیاد و شما رو اذیت نمیکنه. اما در مورد نقاط ضعفش باید به وزن بالای این گوشی، باتری با ظرفیت نسبتا کم و طراحی اون اشاره کنم. توی این بازی قیمتی قبل از خرید باید با توجه به نیازتون بین رقبا انتخاب کنید. اگر اهل بازی و فیلم دیدن هستید ONE HYPER میتونه بهترین انتخاب برای شما باشه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 15
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

abasi6658

واقعا هیچی واسه گفتن نداره

۱۷ آبان ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

به نظر خوب می‌رسه 👌🏻

۰۲ اسفند ۱۴۰۰
godrati

Gooood👍🏻👍🏻🌹

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
godrati

Butifol

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
godrati

عالییی👏🏻👏🏻

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۲۶ آذر ۱۴۰۰
a.s_momeni

👍🏻👍🏻👍🏻

۲۵ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

❤️

۱۹ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

خوبه 💝

۱۹ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

عالی ❤️

۱۹ آذر ۱۴۰۰
iman

GOOD

۱۸ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۳ آبان ۱۴۰۰
mshery

من تو تحقیقاتم اخرش با ویدیوی شما وان هایپر رو خریدم راضی ام تا الان
هم تمام صفحه س بریدگی دوربین ندارم
هم تو بازی ها خیلی خوبه
یکم داغ میکنه دوربینش منی که عکاس حرفه ای نیستم رو راضی میکنه

۰۹ آبان ۱۴۰۰
AmirReza.mp

موتو سری g عالین

۰۴ آبان ۱۴۰۰
Sinarahbar

موتو

۱۷ تیر ۱۴۰۰