بررسی گوشی Moto G84 موتورولا

موتورولا به دلیل ارائه گوشی‌های هوشمند با قیمت مناسب که عملکرد خوبی دارند، شهرت پیدا کرده است. گوشی Moto G84 5G موتورولا با قیمت نسخه پایه 280 دلاری در بازارهای اروپایی عرضه شده و با توجه به رقبایی مانند گوشی Galaxy A54 و Xiaomi Redmi Note 12 Pro مسیر سختی را برای جلب نظر کاربران مختلف باید طی کند. این گوشی میان رده اقتصادی روی کاغذ مشخصات فنی و امکانات بسیار خوب و مناسبی به نسبت قیمت دارد اما آیا این ویژگی های میتونن در عمل هم تجربه کاربری خوبی را به شما ارائه کنن و باعث بالا رفتن ارزش خرید این گوشی بشن؟ با بررسی گوشی Moto G84 موتورولا همراه موبونیوز باشید تا ببینم این میان رده اقتصادی موتورولا چند مرده حلاجه و اصلا ارزش خرید داره یا نه؟!

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Moto G84 موتورولا

Moto G84 از طراحی بسیار سنتی برخوردار است و به جرات می‌توان گفت این طراحی دیگه کمی خسته کننده و تکراری شده. اما موتورولا به وسیله باریک و مینیمال کردن طراحی سعی در جذب مخاطبان در گوشی های خود دارد، که این گوشی نیز از این قائده مستثنی نیست. به عنوان بخشی از همکاری مداوم موتورولا با برند پنتون، می‌توانید گوشی G84 را در رنگ های Marshmallow Blue و Viva Magenta نیز تهیه کنید. هر رنگی از این گوشی را که انتخاب کنید، همه با یک پنل پشتی با روکش چرم مصنوعی عرضه می‌شوند. این به G84 موتورولا جلوه خوب و جذابی می دهد و به طور کلی نسبت به پلاستیک‌های معمولی استفاده شده در گوشی های اقتصادی دیگر برتری بیشتری دارد. همچنین لکه‌های اثر انگشت و کثیفی خیلی روی این روکش پشتی گوشی Moto G84 5G باقی نمی‌ماند. طراحی قسمت پشتی گوشی با لوگوی پنتون و آرم براق موتورولا تکمیل می‌شود.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Moto G84 موتورولا

از هر زاویه دیگری، Moto G84 5G بسیار شبیه به گوشی‌های قبلی موتورولا در این محدوده قیمتی است. شما با یک لبه تخت و صفحه نمایش مسطح روبه رو هستید. از نظر قرارگیری دکمه‌ها، دکمه پاور و کنترل صدا همگی در سمت راست قرار دارند. با این حال، این ترتیب ممکن است تا حدودی ناخوشایند باشد و منجر به فشار تصادفی دکمه پاور به جای تنظیم صدا، به خصوص در حین فعالیت‌هایی مانند بازی شود. سمت چپ گوشی درگاه سیم کارت جای دارد که به صورت هیبریدی ساخته شده و امکان استفاده همزمان از یک سیم کارت و یک کارت حافظه جانبی را به شما می دهد.

بررسی طراحی Moto G84 موتورولا

در پایین، Moto G84 دارای یک پورت USB-C، یک جک 3.5 میلی‌متری صدا، میکروفون و بلندگو است. از نظر محافظت، این گوشی دارای گواهی IP54 است که محافظت متوسطی را در برابر گرد و غبار و پاشش قطرات آب ایجاد می‌کند. از گلس محافظ پیش فرض نیز خبری نیست. گوشی بدنه ای بسیار باریک با قطر 7.6 میلیمتری دارد که در کنار وزن کم حدودا 167 گرمی باعث می‌شود، گوشی G84 یک گوشی خیلی خوش دست و راحت در استفاده های طولانی مدت باشد.
در کل گوشی G84 موتورولا برای یک گوشی با قیمت نسبتا اقتصادی طراحی خوبی دارد و با استفاده از بدنه ساخته شده از چرم مصنوعی حس جالب موقع استفاده به شما منتقل میکند و اگر به دنبال یک گوشی خوش دست و با طراحی مینیمال و کیفیت ساخت مناسب در بین گوشی های میان رده اقتصادی هستید، این گوشی میتواند نظر شما را به خودش جلب کند.

 

بررسی صفحه نمایش Moto G84 موتورولا

نمایشگر به وضوح برجسته‌ترین ویژگی گوشی Moto G84 است. این گوشی دارای صفحه نمایش 6.5 اینچی P-OLED با رفرش ریت 120 هرتزی و پنل 10 بیتی با امکان نمایش بیش از یک میلیارد رنگ است. از نظر رزولوشن، شما دارای وضوح استاندارد 1080 در 2400 پیکسل یا +FullHD با نسبت تصویر 20:9 هستید. این رزولوشن تقریبا منجر به تراکم پیکسلی حدود 405 ppi می شود که کاملا جزئیات را میتواند با وضوح بالایی نمایش دهد. چه در حال تماشای ویدیو یا بازی باشید، صفحه نمایش عملکرد خیلی خوبی دارد و تجربه بصری لذت بخشی را ارائه می دهد. موتورولا حداکثر روشنایی 1300 نیتی را برای این گوشی اعلام کرده است، اگرچه در آزمایش‌های انجام شده نمایشگر روشنایی در حالت دستی 500 و در حالت خودکار در حدود 1000 نیت را نشان می دهد که برای شرایط استفاده عادی مناسب است و در محیط بیرون از خانه و زیر نور آفتاب نیز عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی دارد.

بررسی صفحه نمایش Moto G84 موتورولا

گوشی Moto G84 سه حالت نرخ تازه‌سازی ارائه می‌کند، حالت خودکار با بهینه‌سازی پویا بین 60 هرتز و 120 هرتز بر اساس فعالیت نمایشگر، حالت صرفه‌جویی در باتری 60 هرتزی و حالت نرم‌تر و روان تر 120 هرتزی که شارژ باتری شما را نیز سریع‌تر خالی می‌کند. Moto G84 دارای بالاترین گواهینامه Widevine L1 DRM است که به سرویس‌هایی مانند Netflix اجازه می‌دهد تا کیفیت FullHD را به صورت بهتر و با رنگ های زیباتری رو نمایشگر گوشی ارائه دهند. نمایشگر تخت گوشی حاشیه به نسبت کمی دارد و با توجه به کیفیت بالا و نرخ نوسازی 120 هرتزی میتوانید تجربه مناسبی را در هنگام تماشای ویدیو یا بازی با این گوشی داشته باشید.

 

بررسی عملکرد دوربین Moto G84 موتورولا

گوشی Moto G84 مجهز به دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی 1/1.5 اینچی است که دارای حسگر OmniVision OV50E است. این همان حسگری است که در گوشی‌های بسیار گران‌تری مانند گوشی Motorola Edge 30 Fusion و گوشی Moto Razr 2022 مشاهده می‌کنید، که ویژگی چشمگیری و نکته جالبی برای این گوشی است. دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار برای ثبت عکس های اولترا واید و عکس‌های ماکرو به کار میرود و تقریبا دوربین این گوشی برای عکاسی همه کاره آماده شده است. برای دوربین سلفی هم از یک لنز 16 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت استفاده شده است.
در طول روز و نور کافی عکس‌هایی که موتورولا Moto G84 5G ثبت می‌کند، کاملا کیفیت خوبی دارند و قابل قبول هستند و در کل می‌توانید در نور روز یا در مناطقی با نور خوب انتظار نتایج خوبی را از دوربین گوشی داشته باشید، اما اگر می‌خواهید از هر چیزی خوب عکس بگیرید، به یک دست ثابت و بدون هیچ لرزشی نیاز دارید! گوشی Moto G84 زوم دیجیتال تا 8 برابری را ارائه می‌کند، اگرچه بیشتر از x2، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، کیفیت به طور قابل توجهی کمتر می‌شود.

بررسی عملکرد دوربین Moto G84 موتورولا

قابل توجه است که دوربین اصلی دارای لرزشگیر اپتیکال است که به ویژه در سناریوهای کم نور و یا سوژه های متحرک مفید است. حالت شب در لنز اصلی Moto G84 عملکرد قابل ستایشی را در شرایط کم نور ارائه می‌دهد اما دوربین فوق عریض در این شرایط کم نور عملکرد خیلی خوبی ندارد اما با این حال، در نور روز، تصاویر واضح با رنگ‌های تیز ثبت می شوند. موتورولا دو فاصله کانونی را برای عکس‌های معمولی و عریض فراهم می‌کند، اگرچه با توجه به اینکه عکس های اولی صرفا برش و کراپ شده عکس های معمولی هستند، توصیه می‌کنم برای به حداکثر رساندن وضوح و کیفیت، از زاویه واید طبیعی برای ثبت عکس ها استفاده کنید.

بررسی عملکرد دوربین Moto G84

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی نیز کاملاً معمولی به نظر می رسد و عکس هایی با فوکوس ثابت، کمی نرم و با رنگ هایی شسته شده ثبت می‌کند. در نور روز، گوشی Moto G84 5G به طرز چشمگیری ویدیوهای باکیفیت می‌گیرد و تصاویر بدون لرزش خاصی را به نمایش می گذارد. اگرچه در تنظیم و ثبت تغییرات در پس‌زمینه سریع نیست، هنوز هم عملکرد خوبی دارد. زوم در حین فیلمبرداری ممکن است به خوبی عکاسی نباشد، اما در مجموع، کیفیت فیلمبرداری خوبی را ارائه می‌دهد. ثبت ویدئو محدود به کیفیت و فریم ریت 1080p 30/60fps است و خبری از کیفیت 4K نیست. در مجموع عملکرد دوربین به نسبت قیمت مناسب است و میتوانید عکس های خوب و قابل قبولی را با دوربین این گوشی ثبت کنید.

 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری گوشی Motorola Moto G84

گوشی Moto G84 از تراشه نه چندان قدرتمند Snapdragon 695 SoC استفاده میکند و این تراشه شاید ناامید کنندترین بخش این گوشی موتورولا باشد، تراشه اسنپدراگون استفاده شده دقیقاً همان تراشه‌ای است که سال گذشته گوشی Moto G82 5G را قدرت می بخشید.
موتورولا تنها سازنده ای نیست که از این تراشه نسبتا قدیمی برای جدیدترین گوشی خود استفاده کرده است، سونی همین کار را با گوشی Xperia 10 V انجام داده است. Poco M5 5G هم یکی دیگر از گوشی های زیر 300 پوندی سال 2023 بود که از این تراشه استفاده کردند، اما این گوشی ها در ابتدای سال وارد بازار شدند و در آن زمان عملکرد این تراشه به نسبت قیمت شگفت انگیز بود.
البته موتورولا در زمینه رم کم کاری نکرده و نسخه پایه این گوشی را به 8 گیگ رم مجهز کرده که در کنار قدرت قابل قبول تراشه و همچنین رفرش ریت 120 هرتزی گوشی، یک تجربه بسیار روان و مناسب را در استفاده های معمولی و روزمره با گوشی به شما میدهد. با توجه به اندازه کوچیک گوشی و همچنین سخت افزار نه چندان قدرتمند انتظار عملکرد خیلی مناسبی را در بازی ها نداشته باشید و با گرافیک معمولی و فریم متوسط میتوانید بازی های نسبتا جدید و با گرافیک بالا را با کمی لگ و داغ شدن تجربه کنید.

عملکرد پردازشی و نرم افزاری گوشی Motorola Moto G84

یکی دیگر از نکات مثبت این گوشی استفاده از 256 گیگابایت حافظه داخلی برای نسخه پایه است که با توجه به قیمت نهایی محصول و رقبای دیگه مقدار حافظه و رم واقعا جای تحسین داره و تا حدودی قدیمی بودن تراشه و عملکرد معمولی آن را پوشش میده. البته این گوشی در نسخه ای با 12 گیگ رم و 256 گیگ حافظه ذخیره سازی نیز عرضه می شود اما پردازنده آنچنان نمیتواند از این مقدار رم به صورت بهینه استفاده کند.
گوشی Moto G84 5G موتورلا با اندروید 13 عرضه شده است و تجربه کاربری تمیز و یکپارچه‌ای را ارائه می دهد. موتورولا با انواع و اقسام امکانات اضافی مفید که در برنامه Moto قرار گرفته اند، تجربه کاربری بدون مزاحم و سبک را به شما ارائه میدهد. به امکانات شخصی‌سازی در گوشی Moto G84 به خوبی مورد توجه قرار گرفته و شما میتوانید تمامی بخش های گوشی را به سلیقه خود شخصی سازی کنید. شما حتی می توانید از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر پس زمینه شخصی سازی شده از عکس‌های گالری خود استفاده کنید. گوشی Moto G84 موتورولا به روزرسانی اندروید 14 را دریافت کرده و تا یک نسخه اندروید آینده و همچنین تا سه سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت میکند. در مجموع پکیج سخت افزاری و نرم افزاری این گوشی با توجه به قیمت با اینکه از جدیدترین تراشه روز استفاده نمی کند، اما با داشتن مقدار رم و حافظه بالا و نرم افزار روان میتواند تجربه مناسبی را به مخاطب ارائه کند.

 

مشخصات باتری Moto G84 موتورولا

Moto G84 موتورولا دارای یک باتری نسبتا بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی است و تراشه اسنپدراگون 695 به هیچ وجه مصرف خیلی زیادی ندارد و بارها و بارها ثابت کرده است که یک تراشه بسیار کم مصرف است. این دو مورد در کنار هم باعث شده گوشی Moto G84 در بخش باتری شما را ناامید نکند.

در تست باتری، گوشی Moto G84 موتورولا استقامت چشمگیری را به نمایش گذاشته به طوری که تقریباً 12 ساعت و 16 دقیقه در طول پخش ویدیو و حدود 12 ساعت و 30 دقیقه در زمان وب گردی به شما شارژدهی میکند.

مشخصات باتری Moto G84 موتورولا

Moto G84 با حداکثر توان شارژ 30 واتی عرضه می‌شود و این شرکت (برخلاف بسیاری دیگر از شرکت‌ها) یک شارژر 33 واتی «Turbo Power» را در جعبه محصول قرار داده است. مطمئناً، با توان 30 واتی این گوشی هیچ رکورد سرعتی را نمی‌شکند، اما هنوز هم با سرعت خوبی شارژ می‌شود. با نیم ساعت حدود 53 درصد باتری پر می شود و شارژ کامل نیز در حدود 1 ساعت و 20 دقیقه زمان میبرد که با توجه به قیمت و رقبای گوشی نه چندان درخشان ولی قابل قبول است.

 

عملکرد اسپیکر گوشی Moto G84 موتورولا

اسپیکرهای استریو این گوشی صدایی بسیار بلند و با کیفیت و تفکیک مناسبی را پخش میکنند و صدا به صورت بالانس شده پخش می شود. البته بیس چندان قوی نیست. قابلیت Dolby Atmos امکانات شخصی سازی مناسبی را برای پخش صدای مناسب با سلیقه خودتان در اختیار شما قرار میدهد. تکنولوژی Spatial Sound مخصوص موتورولا نیز به صورت شبیه سازی شده صدای سه بعدی پخش میکند که کیفیت قابل قبول و مناسبی نیز دارد.

 

آیا گوشی Motorola Moto G84 ارزش خرید دارد؟

Moto G84 موتورولا یک گوشی میان رده اقتصادی نسبتا خوب است که شارژدهی باتری طولانی، بدنه خوش دست و سبک و صفحه نمایش مناسب با توجه به قیمت را به خریداران ارائه می‌دهد. اما در بخش دوربین خیلی عملکرد مناسبی ندارد و یک گوشی معمولی در مقایسه با رقیب‌های خود در این رنج قیمتی است. پردازنده نسبتا قدیمی گوشی برای استفاده معمولی و روزمره مناسب است اما برای استفاده در برنامه های سنگین و بازی خیلی عملکرد قابل قبول و مناسبی ندارد.
صفحه نمایش 6.5 اینچی P-OLED با دقت خوب رنگی و رفرش ریت بالا در کنار عملکرد مناسب اسپیکر با صدای بلند و با کیفیت تجربه مناسبی را در زمان تماشای ویدیو یا چرخیدن در شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار میدهد. البته حیف که هیچ پشتیبانی HDR برای استفاده از این نقاط قوت وجود ندارد. در قسمت دوربین، ممکن است بهترین نباشد، به خصوص در نور کم، اما اگر انتظار کیفیت بالایی را ندارید، همچنان عملکرد مناسبی را ارائه می دهد. در کل اگر به دنبال یک گوشی خوش دست با نمایشگر مناسب و شارژدهی خوب برای استفاده روزمره هستید این گوشی موتورولا میتواند برای شما گزینه مناسبی باشد اما اگر عملکرد سخت افزاری و قدرت بیشتر برای شما اهمیت دارد، خرید گوشی A34 سامسونگ یا گوشی Redmi Note 12 pro 4g شیائومی در این بازه انتخاب منطقی تری به شمار میرود.

نویسنده : مهران عثمان نژاد
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 13
5/ 4.2

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hossein_sh

موتورولا بخوای جوابه

۱۹ اسفند ۱۴۰۲
arsalansh

در این رنج قیمت عالیه ، دقت کنید خوب هم نگفتم بلکه عالیه .

۲۳ بهمن ۱۴۰۲
Ahmaddosti

چقدر گوشی خوبیه فک میکردم موتورولا بدرد نخوره ، کاش لوازم جانبیشم هم زیاد بود توو بازار

۲۳ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

گوشیش خیلی قشنگه

۲۳ بهمن ۱۴۰۲
mms2099

زیبایی محشر و رابطه کاربری جدید

۲۳ بهمن ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

خوشم نیومد

۲۳ بهمن ۱۴۰۲
Monomo

این گوشی در این رنج قیمتی گزینه مناسبی هست و می تونه با رقبا راحت رقابت کند

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
Monomo

این گوشی در این رنج قیمتی گزینه مناسبی هست و می تونه با رقبا راحت رقابت کند

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

عاشق رنگهای موتورولا هستم

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
Mahayd24

با قیمت ۱۰ تومن رقیب خوبی برای ای ۲۵ هست
طراحی عالی

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
MHH

گوشیه قشنگیه ولی ضعیفه!

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

جالبه خوبه

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

گوشی پوکو X5 از اسنپدراگون ۶۹۵ استفاده میکرد نه پوکو M5 .

۲۲ بهمن ۱۴۰۲