بررسی گوشی Moto G14 موتورولا

موتورولا بعد از سال‌ها دوباره داره جاشو توی صنعت گوشی‌ها محکم می‌کنه و تنوع خوبی از گوشی‌های اقتصادی تا سطح بالا رو روانه بازار می‌کنه. این بار در مورد گوشی موتورولا Moto G14 حرف می‌زنیم که فقط چند ماه بعد از نسخه پیشینش یعنی موتورولا موتو G13، عرضه شد. گوشی Motorola Moto G14 در اواخر اوت ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) وارد بازار شد و در حال حاضر می‌تونیم به‌عنوان یکی از گوشی‌های اقتصادی مناسب در رنج قیمتی ۵ میلیون تومان، روش حساب باز کنیم. در ادامه، این گوشی رو از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم و در آخر نتیجه‌گیری می‌کنیم که آیا ارزش خرید داره یا نه؟ پس با بررسی گوشی Moto G14 موتورولا همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی Moto G14 موتورولا

گوشی موتورولا Moto G14 شباهت زیادی به گوشی Motorola Moto G13 و بقیه مدل‌های موتورولا که امسال منتشر شدن، داره. بدنه و فریم تماما از پلاستیک ساخته شدن و دوربین در بالا سمت چپ قرار گرفته. این گوشی در ۴ رنگ خاکستری (Steel Grey)، یاسی (Pale Lilac)، آبی (Sky Blue) و کرمی (Butter Cream) عرضه شده. رنگ‌های آبی و خاکستری جلوه مات و فلزگونه دارن، اما در رنگ‌های یاسی و کرمی، از چرم وگان استفاده شده که خودش نوعی پلاستیک هست. به دلیل این تفاوت در جنس قاب پشتی، پیشنهاد می‌شه اگر قصد خرید دارید، از نزدیک گوشی‌ها رو دستتون بگیرید تا ببینید با کدوم مدل ارتباط بیشتری برقرار می‌کنید. جلوه فلزی‌ای که رنگ‌های آبی و خاکستری دارن، باعث می‌شه حس کنید با گوشی سطح بالا طرف هستید. روی هم رفته، گوشی موتورولا موتو G14 گوشی خوش‌دستیه و کلا حدود ۱۸۰ گرم وزن داره.

بررسی طراحی گوشی Moto G14 موتورولا

روی لبه سمت راست گوشی، کلیدهای ولوم و پاور به چشم می‌خوره و حسگر اثر انگشت هم در کلید پاور تعبیه شده. در لبه پایینی، پورت شارژ تایپ سی، اسپیکر و میکروفون و در لبه بالا، جک ۳.۵ میلی‌متری قرار داره. درگاه سیم کارت هم در لبه چپ گوشی تعبیه شده که دو سیم کارت رو توی خودش جا میده.
موتورولا برای گوشی Motorola Moto G14، طراحی ضدآب در نظر گرفته، اما هیچ‌کجا حرفی در مورد ضدآب‌‌بودن این گوشی زده نشده. با توجه به نوع طراحی، احتمال می‌ره که برای استفاده از این گوشی زیر بارون، به مشکل برنخورید. در مجموع گوشی موتو G14 یه طراحی خوب و مدرن و یه بدنه خوش ساخت و خوش دست داره که با توجه به قیمتش و به عنوان گزینه اقتصادی گوشی رو خیلی جذاب و قابل توجه میکنه.

بررسی طراحی گوشی Moto G14

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Moto G14 موتورولا

گوشی Motorola Moto G14 از صفحه نمایش ۶.۵ اینچی با پنل IPS LCD با رزولوشن FHD+ و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کنه. تراکم پیکسلی این گوشی ۴۰۵ ppi در هر اینچه که مقدار مناسبی محسوب می‌شه و کیفیت خوبی رو رقم می‌زنه. به طور کلی صفحه نمایش گوشی موتورولا موتو G14 از نظر رنگ‌ها و شفافیت، کیفیت خوبی داره و حتی می‌شه گفت از بعضی از رقیبانش تو این زمینه بهتر عمل می‌کنه. روشنایی صفحه هم جوریه که می‌تونید تو محیط بیرون ازش استفاده کنید و به مشکل بر نخورید.

بررسی صفحه نمایش گوشی Moto G14 موتورولا

با توجه به اینکه نسخه پیشین یعنی Moto G13، نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی داشت، کاهش این مقدار نقطه ضعفی برای گوشی موتورولا Moto G14 به حساب میاد. به خصوص اگر اهل بازی‌ کردن باشید، این ضعف بیشتر به چشمتون میاد. البته موتورولا تصمیم گرفته به جای نرخ نوسازی بالا رزولوشن تصویر افرایش بده، که میشه گفت باعث شده کیفیت نمایشگر بهتر و جذاب تر از بعضی رقبا باشه. در صورتی که قصد دارید از گوشی موتورولا Moto G14 برای تماشای فیلم و کلا مالتی مدیا استفاده کنید، کیفیت صفحه شما رو راضی‌ نگه می‌داره. روی هم رفته صفحه نمایش گوشی موتورولا موتو G14 کیفیت و روشنایی خوبی داره و اگه نرخ پایین تازه‌سازی مسئله بزرگی براتون به حساب میاد، پیشنهاد می‌شه به سراغ مدل‌های دیگه موتورولا یا برندهای دیگه برید.

 

بررسی عملکرد پردازشی و نرم‌افزاری گوشی Moto G14

برای گوشی موتورولا Moto G14، پردازنده Unisoc Tiger T616 استفاده شده که کفاف کارهای روزمره رو می‌ده. کمی عجیبه که موتورولا از این پردازنده که تقریبا ۳ سال از عمرش می‌گذره، توی این گوشی جدید استفاده کرده. گوشی Motorola Moto G14 با ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، عرضه می‌شه که حافظه داخلی رو به وسیله کارت حافظه جانبی مجزا، می‌تونید تا یک ترابایت ارتقا بدید. این روزا ۴ گیگابایت رم، کمترین مقداریه که تو گوشی‌های جدید به چشم می‌خوره و خب انتظار می‌ره فقط از پس کارهای روزمره بر بیاد. با این سخت افزار می‌تونید علاوه بر کارهای روزمره، سراغ بازی‌های سبک هم برید. البته می‌تونید بازی‌های یکم سنگین‌تر رو هم نصب کنید، اما باید بدونید که لود شدن این بازی‌ها زمان‌بره و تجربه با لگ و نسبتا باگ زیادی خواهید داشت.

بررسی عملکرد پردازشی و نرم‌افزاری گوشی Moto G14

در نهایت نسخه اندروید این گوشی رو داریم. گوشی موتورولا موتو G14 به صورت پیشفرض با اندروید ۱۳ عرضه شده که البته گفته می‌شه آپدیت اندروید ۱۴ رو هم دریافت می‌کنه. رابط کاربری گوشی‌های موتورولا، ساده و شبیه به اندروید خام هست و کار باهاش خیلی راحت و نسبتا روونه که این مورد از خوبی‌های گوشی موتورولا Moto G14 به حساب میاد.

 

بررسی دوربین گوشی Moto G14 موتورولا

گوشی Motorola Moto G14، به دوربین دوگانه مجهزه که شامل لنز اصلی۵۰ مگاپیکسلی با دریچه‌ دیافراگم f/۱.۸ و لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی می‌شه. این لنز‌ها به صورت زیر هم در گوشه سمت چپ گوشی، روی جزیره دوربین قرار گرفتن و در کنارشون فلش LED به چشم می‌خوره. دوربین جلویی این گوشی هم ۸ مگاپیکسله و کیفیتش زیاد تعریفی نداره. نسخه پیشین این گوشی یعنی Moto G13، به سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی مجهزه و حذف‌شدن این سنسور از گوشی موتورولا Moto G14، می‌تونه نقطه ضعف به حساب بیاد. البته باید در نظر گرفت که سنسور عمق در این بازه قیمتی، چندان عملکرد جالبی نداره و می‌شه از حذفش در این گوشی، چشم‌پوشی کرد.

بررسی دوربین گوشی موتورولا Moto G14

در نهایت باید بگیم که کیفیت دوربین این گوشی بسیار شبیه به کیفیت بقیه گوشی‌های موتورولا در همین رنج قیمته. تصاویر ثبت‌شده با گوشی Motorola Moto G14 در نور خوب، جزئیات قابل‌توجه و رنگ‌های با کیفیت مناسبی دارن. اگر با این گوشی در نور کم عکسبرداری کنید، می‌بینید که لبه‌های سوژه‌ها برجسته‌تر می‌شن تا جزئیات بیشتر به چشم بیان. قابلیت عکسبرداری در نور کم البته کیفیت عکس رو بهتر می‌کنه.
لازم به ذکره که گوشی‌های شرکت موتورولا در زمینه عکسبرداری، یک برتری نسبت به گوشی‌های برندهای دیگه با همین رنج قیمت دارن و اون برتری، طبیعی‌تر بودن عکس‌هاست. در واقع رنگ‌ها و جزئیات مثل خیلی از گوشی‌های اقتصادی، اغراق‌شده نیستن و می‌شه گفت طبیعی به نظر میان.
در مورد فیلمبرداری با گوشی موتورولا Moto G14 باید بگیم، می‌تونید تا رزولوشن 1080p با نرخ 30fps ویدئوهاتون رو ضبط کنید. توجه کنید که ویدئوهای ضبط‌شده با این گوشی توی نور خوب، کیفیت مناسبی دارن، اما هر چقدر که نور کمتر بشه، کیفیت ویدیو هم پایین‌تر میاد و به‌عبارتی کدرتر می‌شه.

 

بررسی عملکرد باتری گوشی Moto G14 موتورولا

می‌رسیم به یکی دیگه از نقاط قوت گوشی موتورولا Moto G14؛ ظرفیت قابل‌توجه ۵ هزار میلی‌آمپر ساعتی باتری. البته این میزان از ظرفیت توی بیشتر گوشی‌های جدید میان‌رده اندرویدی دیده می‌شه. باید در نظر داشت که عملکرد باتری‌ها با ظرفیت یکسان، مشابه همدیگه نیست و ممکنه به‌اندازه ادعایی که شرکت کرده، کارایی نداشته باشه. برای اینکه وضعیت باتری گوشی موتورولا موتو G14 بیشتر دستتون بیاد، مثال می‌زنیم. اگر حدود یک ساعت تمام با باتری پر داخل یوتیوب بچرخید و روشنایی گوشی تا آخرین حدش باشه، حدودا ۱۰ درصد از شارژ باتری کم می‌شه. به طور کلی اگر استفاده متوسطی از گوشی دارید، احتمالا گوشی موتورولا Moto G14 حدود یک روز کامل دوام میاره.
تا الان در مورد خوبی‌های باتری این گوشی حرف زدیم و حالا نوبت نقطه ضعفشه. گوشی Motorola Moto G14 سرعت شارژ پایینی داره و با شارژر ۱۰ واتی که همراهش میاد، باید مدت زمان نسبتا زیادی رو برای پر شدن باتری صبر کنید.

 

عملکرد اسپیکر گوشی Moto G14 موتورولا

کیفیت اسپیکرهای گوشی موتورولا موتو G14، یکی دیگه از نکات قابل‌توجه در مورد این گوشیه. اسپیکرهای استریو گوشی از دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنن که این ویژگی رو کمتر می‌شه تو گوشی‌هایی با این رنج قیمتی پیدا کرد. بلندی صدا و همچنین تفکیک قابل قبول جزو ویژگی های دیگه این گوشیه. کیفیت میکروفون هم به‌ گونه‌ای هست که توی تماس‌هاتون به مشکل بر نمی‌خورید و صدا واضح ردوبدل می‌شه.

 

آیا گوشی موتورولا Moto G14 ارزش خرید داره؟

گوشی Motorola Moto G14، ویژگی‌های بسیار خوبی رو داره که البته با ویژگی‌های منفی همراه هستن. برای مثال این گوشی به صفحه نمایش 1080p باکیفیت مجهزه، اما نرخ تازه‌سازیش ۶۰ هرتزه! از طرف دیگه باتری ۵ هزار میلی‌آمپری داره که حداکثر توان شارژش ۱۰ واته و با سرعت پایین شارژ می‌شه. این تضادها باعث می‌شن که توصیه کنیم هنگام خرید گوشی موتورولا Moto G14، بیشتر فکر کنید.
البته یک‌سری ویژگی‌های خوب دیگه مثل پشتیبانی از دالبی اتموس، اسپیکر استریو و رابط کاربری آسون و سبک در کنار صفحه نمایش با کیفیت خوب و شارژدهی باتری بالا، ارزش خرید این گوشی رو بالاتر می‌برن.
اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم که این گوشی برای چه کسانی مناسب‌تره، باید بگیم ترکیب اسپیکرهای قدرتمند و صفحه نمایش خوبش برای کاربری مالتی مدیا گزینه خیلی خوبیه، اما نرخ تازه‌سازی پایین و سخت‌افزار نسبتا ضعیف، برای بازی مناسب نیست. گوشی موتورولا موتو G14 همچنین برای کسانی که دنبال خرید گوشی دوم هستن، گزینه خیلی مناسبیه و به راحتی از پس تسک‌های روزانه با استایل و ظاهر خوب و خوش دست بر میاد. در کل اگر نیاز به انجام کار سنگین و مالتی تسک زیاد ندارید، می‌تونید خرید این گوشی رو در نظر بگیرید.
در حال حاضر (بهمن 1402) این گوشی در حدود 4.7 میلیون تومان قیمت داره که به نسبت گوشی های رقیبی مثل گوشی A05 سامسونگ یا گوشی Redmi 12 شیائومی، صفحه نمایش با کیفیت تر، طراحی جذاب و خوش دست تر، اسپیکر استریو با کیفیت و رابط کاربری سبک و تر و تمیزی داره، اما سرعت شارژ پایین، سخت افزار نه چندان قدرتمند و قدیمی و نمایشگر 60 هرتزی داره، اما در مجموع میتونه یه گوشی اقتصادی جذاب و کاربردی در بازه قیمتی خودش باشه. نظر شما در مورد گوشی موتورولا Moto G14 چیه؟ به نظرتون این گوشی در مقابل گزینه های شیائومی و سامسونگی ارزش خرید داره؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 10
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mahayd24

پانچ حول تو این قیمت
بابا ایول

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
Amirmalekpour21

طراحی مزخرف

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    Mahayd24

    به این خوبی🥸

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

نمیدونم چیکار کردید رو گوشی نمیشه نظر داد کلا فوتر سایت به هم میریزه..

۱۵ بهمن ۱۴۰۲
    Mahayd24

    اره سایت مشکل زیاد داره

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

کی اینو میخره؟

۱۵ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

پردازنده گوشی خیلی داغونه؛ با همین قیمت جی‌پلاس X20 رو ترجیح میدم که پردازنده مدیاتک هلیو داره.

۱۴ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

تو رنج خودش خوبه

۱۴ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

جالبه

۱۴ بهمن ۱۴۰۲
majid_kh

خوب نیست

۱۴ بهمن ۱۴۰۲