بررسی مشخصات گوشی Edge 30 Pro موتورولا

موتورولا یکی از قدیمی ترین تولیدکننده های شناخته شده در بازار موبایل به حساب میاد که از البته از زمان داغ شدن و پا گرفتن بازار گوشی های هوشمند خیلی کمتر ازش میشنویم. ولی کم شدن سر و صدای این برند کهنه کار دلیل بر کم کار بودنش نیست و موتورولا نهایت تلاشش رو برای باز کردن جایی تو دل کاربران گوشی های هوشمند تو بازه های قیمتی مختلف به کار گرفته. تو این مقاله قراره با مشخصات گوشی Motorola Edge 30 Pro آشنا بشیم و ببینیم آیا پرچمدار سال 2022 شرکت موتورولا تو رقابت داغ گوشی های پرچمدار حرفی برای گفتن داره. این گوشی تو دو نسخه گلوبال و نسخه آمریکا وارد بازار شده و نسخه ویژه آمریکا با نام Motorola Edge Plus 2022 شناخته میشه. با بررسی موتورولا اج 30 پرو همراه موبونیوز باشید.

طراحی موتورولا اج 30 پرو

هر جا حرف از گوشی پرچمدار باشه، اولین چیزهایی که به ذهن میرسه، کیفیت ساخت خوب و طراحی خاص و خوش دست بودن گوشیه. ولی این گوشی یه طراحی کاملا معمولی داره. قاب پشتی گوشی Motorola Edge 30 Pro از جنس شیشه و ماته. با تکون دادن گوشی یه تغییر طیف خیلی جذاب هم تو قاب پشتی اتفاق میفته که از جذابیت های این گوشی به حساب میاد. سه تا دوربین زیر همدیگه و در کنارشون یه فلش و میکروفون تو یه بیرون زدگی تقریبا بیضی شکل گوشه بالا سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته. لوگوی Motorola هم وسط قاب پشتی قرار داره. لبه قاب پشتی کمی خمیدگی داره که به خوش دست شدن این گوشی کمک میکنه.

دور تا دور این گوشی رو یه فریم پلاستیکی در بر گرفته. سمت راست گوشی دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته. حسگر اثر انگشت هم با دکمه پاور ادغام شده و عملکرد و سرعت و دقت خیلی خوبی داره. زیر گوشی اسپیکر، درگاه تایپ سی، میکروفون و خشاب سیم کارت دیده میشه. خشاب سیم کارت از دو سیم کارت به طور همزمان پشتیبانی می‌کنه و خبری از پشتیبانی رم میکرو و قابلیت افزایش حافظه رو این گوشی نیست. درست مثل تمام پرچمدار هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارن. سمت چپ گوشی کاملا خالیه و بالای گوشی هم یه میکروفون دیگه قرار داره.

برسیم به پنل جلویی گوشی موتورولا اج 30 پرو، جایی که یه نمایشگر 6.7 اینچی OLED با رزولوشن 1080 و رفرش ریت 144 هرتز می بینیم که از HDR10+ هم پشتیبانی می‌کنه و حدود 87 درصد پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده. کیفیت نمایشگر خیلی خوبه و رفرش ریت 144 هرتزی یه تجربه به شدت روان و دلچسب از تماشای ویدئو یا بازی کردن و گشت و گذار تو این گوشی رو براتون فراهم می کنه. روشنایی نمایشگر خوب و کار راه اندازه ولی به پای رقباش نمیرسه. دوربین سلفی این گوشی تو یه پانچ هول بالای پنل جلویی دیده میشه و اسپیکر مکالمه هم بالاترین بخش پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده.

گوشی Motorola Edge 30 Pro از قلم Stylus پشتیبانی میکنه که یه ویژگی خاص برای پرچمدارها به حساب میاد و فعلا تو گوشی های پرچمدار سامسونگ این ویژگی دیده میشه. صد البته که خبری از قلم توی جعبه نیست و حتی جایی برای اتصال قلم هم روی این گوشی وجود نداره و باید به طور جداگانه قلم رو تهیه کنین.

موتورولا تو بخش طراحی یه گوشی با طراحی کاملا معمولی تحویل بازار داده. این گوشی زبان طراحی تقریبا مشترک با میان رده های این شرکت داره و حتی از نظر مقاومت هم عملکرد نزدیک به میان رده ها داره. پنل پشتی با گوریلا گلس 5 و پنل جلویی با گوریلا گلس 3 محافظت میشه و این گوشی گواهی IP53 هم داره که میتونه تا حدودی خیالتون رو بابت مقاومت در برابر پاشش آب و گرد و غبار راحت کنه. نمایشگر این گوشی هم با توجه به نرخ تازه سازی 144 هرتزی و کیفیت خیلی خوبی که داره، به راحتی میتونه رقابت کنه و نظرتون رو تو این بازه قیمتی جلب کنه، ولی نمایشگرهایی با روشنایی و کیفیت بهتر هم تو این بازه قیمتی داریم.

عملکرد باتری Motorola Edge 30 Pro

موتورولا یه باتری 4800 میلی آمپر ساعتی روی گوشی موتورولا Edge 30 Pro قرار داده. عملکرد شارژدهی باتری قابل قبوله ولی خیلی خوب نیست. تو استفاده معمولی رو به کم این گوشی تقریبا یک روز کامل شارژدهی می کنه ولی اگه یکم بیشتر ازش کار بکشین، شاید نزدیکای عصر شارژر لازم بشین. موتورولا اج 30 پرو از فست شارژ 68 واتی پشتیبانی می‌کنه و فول شارژ شدن باتری با آداپتور 68 واتی که توی جعبه هست (با تشکر از موتورولا که هنوز توی جعبه همه گوشی هاش بدون تبعیض شارژر قرار میده) تقریبا 45 دقیقه طول میکشه که سرعت و عملکرد خوبیه. این گوشی از شارژ بی سیم 15 وات هم پشتیبانی می‌کنه و قابلیت شارژ معکوس 5 وات هم داره که میتونین برای شارژ کردن هندزفری بلوتوثی یا گجت های دیگه روش حساب باز کنین.

عملکرد دوربین گوشی موتورولا Edge 30 Pro

پکیج دوربین گوشی Motorola Edge 30 Pro از سه تا دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی، 50 مگاپیکسلی اولترا واید – ماکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق تشکیل شده. جالبه که موتورولا یه پسرفت ریز تو بخش دوربین داشته و بر خلاف نسل قبلی این گوشی یعنی Edge 20 Pro خبری از دوربین تله فوتو روی این گوشی نیست. موتورولا با عملکرد خوب دوربین ها نهایت تلاشش رو کرده که نبودن سنسور تله فوتو رو پوشش بده و موفق هم بوده. دوربین اصلی عملکرد خیلی خوبی داره و میشه عکس هایی با روشنایی، شارپنس و جزئیات خوب رو باهاش ثبت کرد. فقط کمی تو محیط های با نور کم ممکنه اذیت کنه ولی اگه دست لرزش نداشته باشه میتونه عکس های خوبی رو ثبت کنه. دوربین اولترا واید کمی افت کیفیت نسبت به دوربین اصلی داره ولی عملکردش توی شرایط نوری خوب، خوبه و میشه روش حساب باز کرد. قابلیت فوکوس دستی و خودکار روی سنسور اولترا واید امکان ثبت عکس های ماکرو رو هم فراهم کرده که اگه برای عکس گرفتن یکم حوصله به خرج بدین، عکس های ماکروی خوبی هم میشه باهاش گرفت. قابلیت فیلمبرداری 8K با 30 فریم بر ثانیه و 4K با 30/60 فریم بر ثانیه با دوربین اصلی وجود داره. همچنین اگه به فیلمبرداری اسلوموشن علاقه دارین، دوربین اصلی امکان فیلمبرداری 1080 با 960 فریم بر ثانیه رو  هم فراهم کرده که میشه روی کیفیت ویدئو هاش حساب باز کرد.

دوربین سلفی موتورولا اج 30 پرو یه سنسور 60 مگاپیکسلیه که البته عکس ها به صورت پیشفرض 15 مگاپیکسلی ثبت میشن. قابلیت فیلمبرداری 4K با 30 فریم بر ثانیه با دوربین سلفی وجود داره. به طور کلی عکس ها و ویدئو هایی که با دوربین سلفی ثبت میشه، کیفیت خوبی دارن ولی ممکنه عکس های پرتره دوربین سلفی خیلی نتونه نظرتون رو جلب کنه.

موتورولا برای گوشی Motorola Edge 30 Pro یه پکیج دوربین مناسب و با کیفیت در نظر گرفته که تو بازه قیمتی خودش خصوصا تو بخش فیلمبرداری عملکرد خوبی داره و میتونه پا به پای رقباش پیش بیاد.

عملکرد پردازشی Motorola Edge 30 Pro

موتورولا برای بخش پردازشی از پردازنده پرچمدار Snapdragon 8 Gen 1 استفاده کرده. این گوشی تو چهار نسخه با 8/12 گیگ رم و 128/256/512 گیگ حافظه داخلی وارد بازار شده.  عملکرد پردازشی این گوشی کاملا رضایت بخش و خیلی خوبه و در قد و قواره یه گوشی پرچمدار میتونه از پس کارهایی که بهش سپرده میشه، بر بیاد.

تو بخش نرم افزار هم این گوشی پیشرو بوده و با اندروید 12 وارد بازار شده و موتورولا قول دریافت دو آپدیت سیستم عامل اندروید و 4 سال آپدیت امنیتی برای این گوشی رو به کاربرانش داده. یکی از برتری های Motorola تو بخش نرم افزار، استفاده از رابط کاربری بر پایه اندروید خامه که در کنار یه محیط کاربری روان و ساده، قابلیت های شخصی سازی خوبی هم بهش اضافه کرده و اگه براتون سادگی محیط کاربری مهمه، قطعا میتونه نظرتون رو به خودش جلب کنه.

اسپیکر موتورولا اج 30 پرو

موتورولا اج 30 پرو به اسپیکر استریو مجهز شده و صدا از اسپیکر زیر گوشی و اسپیکر مکالمه پخش میشه. بلندی صدا خوبه و کیفیت قابل قبولی هم داره، ولی نمیتونه رقیب قدری برای رقبای پرچمدارش باشه. خبری از جک 3.5 میلی متری صدا تو این گوشی پرچمدار هم نیست و به نظر میرسه دیگه کم کم باید به حذف جک 3.5 میلی متری روی همه گوشی ها فارغ از بازه قیمتی عادت کنیم.

تو جعبه گوشی موتورولا Edge 30 Pro یه قاب ژله ای، آداپتور 68 واتی و کابل Type-C دیده میشه.

جمع بندی

موتورولا اج 30 پرو در حال حاضر تو بازه قیمتی 23 25 میلیون تومان در بازار ایران خرید و فروش میشه و رقبای اصلیش تو این بازه قیمتی شامل Xiaomi 12 و Xiaomi 12 Pro میشه. این گوشی نمایشگر با کیفیت و پکیج دوربین خیلی خوبی هم داره، ولی بهترین نیست. عملکرد پردازشی و عملکرد باتری هم تو این گوشی خوبه ولی بازم نتونسته همه ی رقبا رو پشت سر بزاره. پس اگه اهل ریسک کردن هستید و حاضرید تو این رنج قیمتی سراغ برندهایی به جز سامسونگ و شیائومی برید، Motorola Edge 30 Pro میتونه یکی از انتخاب هاتون تو این بازه قیمتی باشه.

 

مقایسه موتورولا Edge 30 Pro و شیائومی 12

موتورولا اج 30 پرو و شیائومی 12 تقریبا همزمان با هم معرفی و وارد بازار شدند. Xiaomi 12 تو بخش طراحی و کیفیت ساخت و عملکرد اسپیکر قطعا برنده این رقابت به حساب میاد. در عوض باتری Motorola Edge 30 pro ظرفیت بیشتری داره. تو عملکرد سخت افزاری و عکاسی شیائومی 12 و تو عملکرد فیلمبرداری اج 30 پرو روی کاغذ بهترن اما اختلافشون خیلی زیاد نیست. اینم در نظر داشته باشید که شیائومی 12 چند میلیون ارزون تره پس فقط در صورتی که باتری و فیلمبرداری و پشتیبانی از قلم براتون اولویت خیلی بالایی داره برید سراغ موتورولا و گرنه شیائومی 12 خرید منطقی تریه!

مقایسه Motorolla Edge 30 Pro و Xiaomi 12 Pro

موتورولا اج 30 پرو با شیائومی 12 رقابت پایاپایی داشت و مشخصا در مقایسه با Xiaomi 12 pro بازنده اس. شیائومی 12 پرو تو بخش نمایشگر، طراحی، سخت افزار، پکیج دوربین، اسپیکر مشخصا عملکرد بهتری داره و edge 30 pro فقط تو ظرفیت باتری و پشتیبانی از قلم حرفی برای گفتن داره با در نظر گرفتن این نکته که چند میلیون هم ارزون تره.

خرید گوشی edge 30 pro
نقاط قوت
ظرفیت باتری
نقاط ضعف
عملکرد اسپیکر
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۹ شهریور, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 127
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

qazal

حیف که موتورولا پشتیبانی خوبی تو ایران نداره….

۲۲ شهریور ۱۴۰۲
mahdi-1402

سلام میشه بگید این گوشی motorola edge 30 pro
داخل بازی پابجی موبایل چند اف پی اس رو میتونه ساپرت بده؟
90fps? یا 60fps?

۲۱ شهریور ۱۴۰۲