بررسی مشخصات گوشی Motorola Edge 20 Pro

برند کهنه کار موتورولا دو سه سالی میشه که با معرفی گوشی های بالا رده و قاتل پرچمدار داره عملکرد خودش رو برای ورود پر قدرت به این بازار محک میزنه. تابستون 2021 شاهد معرفی خانواده Motorola Edge 20 بودیم که شامل سه تا گوشی بالا رده و پرچمدار میشه. تو ترافیک بررسی گوشی ها، بررسی موتورولا اج 20 پرو جامونده بود ولی چون این گوشی هنوز تو بازار موجوده و تو بازه قیمتی خودش میتونه رقبا رو به چالش بکشه، بررسی این گوشی رو علی رغم قدیمی بودنش به سایت اضافه کردیم. تو این مقاله قراره با مشخصات گوشی Motorola Edge 20 pro آشنا بشیم. عضو وسطی سری Edge 20 که یه گوشی قاتل پرچمدار به حساب میاد و به نظر میرسه تو بخش عملکرد پردازشی، دوربین و نمایشگر حرف برای گفتن داشته باشه. با بررسی مشخصات گوشی Motorola Edge 20 Pro همراه موبونیوز باشید.

طراحی موتورولا Edge 20 Pro

موتورولا تو بخش طراحی یه گوشی با کیفیت تحویل بازار داده، ولی شاید حس یه گوشی پرچمدار رو از طراحی این گوشی نگیرین. Edge 20 Pro بر خلاف Edge 20 معمولی که طراحی کاملا تخت داشت، طراحی زاویه دار داره. قاب پشتی Edge 20 Pro از جنس شیشه اس و ماته. یه تغییر طیف خیلی جذاب زیر این قاب مات دیده میشه که جذابیت قاب پشتی رو حسابی بیشتر می کنه. البته این گوشی یه نسخه دیگه با بدنه چرمی هم داره. یه بیرون زدگی مستطیل شکل گوشه بالا سمت چپ قاب پشتی قرار داره که از سه تا دوربین و یه فلش و میکروفون میزبانی میکنه. لوگوی Motorola هم وسط قاب پشتی خودنمایی می کنه. لبه های قاب پشتی خمیده طراحی شده و دور تا دور گوشی رو فریم آلومینیومی در بر گرفته. فریم دور گوشی به لطف روکش رزینی که بهش اضافه شده، جلوه خیلی خاص، براق و جذابی داره. سمت راست گوشی دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار داره. حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ادغام شده و سرعت و عملکرد خیلی خوبی داره. یه ایراد کوچیک دیگه که میشه به طراحی این گوشی گرفت، محل قرار گرفتن دکمه هاست. دکمه ها خیلی بالا قرار گرفته و ممکنه کار کردن با این گوشی برای کسایی که دست های کوچیکی دارن یکم سخت باشه.

طراحی موتورولا Edge 20 Pro

زیر گوشی درگاه تایپ سی، اسپیکر، میکروفون و خشاب سیم کارت قرار گرفته. خشاب سیم کارت از دو سیم کارت به طور همزمان پشتیبانی می کنه و خبری از پشتیبانی رم میکرو روی موتورولا اج 20 پرو نیست. سمت چپ گوشی یه دکمه اختصاصی برای دستیار صوتی گوگل تعبیه شده که عملا هیچ کاربرد خاصی به جز فعال کردن دستیار صوتی Google asisstant نداره. البته بخاطر محدودیت ها تو ایران خیلی نمیشه روی این دستیار صوتی حساب باز کرد و کاربردی نیست. بالای گوشی هم یه تک میکروفون دیگه قرار داره.

برسیم به پنل جلویی موتورولا Edge 20 Pro، جایی که یه نمایشگر 6.7 اینچی OLED با رزولوشن 1080 و رفرش ریت 144 هرتزی می بینیم. کیفیت نمایشگر Motorola Edge 20 Pro واقعا خوبه. وجود رفرش ریت 144 هرتزی و پشتیبانی از HDR10+ هم باعث میشه یه تجربه روان و بی نقص و با کیفیت از کار کردن با این گوشی داشته باشین. این نمایشگر روشنایی خوبی هم داره ولی ازش توقع روشنایی فوق العاده در حد یه پرچمدار نداشته باشین. دوربین سلفی تو یه پانچ هول بالای نمایشگر  قرار داره و اسپیکر مکالمه هم از لبه فریم بالایی ابراز وجود می کنه.

موتورولا تو بخش طراحی Edge 20 Pro، یه گوشی با کیفیت ساخت خیلی خوب ولی با یه طراحی کاملا معمولی تحویل بازار داده. قاب پشتی و جلویی با گوریلا گلس 5 محافظت میشه ولی به شدت مستعد خط و خشه، پس استفاده از قاب رو حتما تو برنامه داشته باشین! Motorola موقع معرفی این گوشی اعلام کرده که این گوشی در برابر پاشش آب مقاومت خوبی داره ولی خبری از گواهی رسمی IP روی این گوشی نیست.

صفحه نمایش موتورولا اج 20 پرو هم کیفیت خیلی خوب و روشنایی خوبی داره و تجربه خیلی خوبی از کار کردن باهاش خواهید داشت.

باتری موتورولا اج 20 پرو؛ ظرفیت کم، شارژدهی خیلی خوب!

موتورولا برای Edge 20 Pro یه باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت در نظر گرفته. این گوشی بر خلاف ظرفیت اسمی پایین تر باتریش نسبت به رقبا، عملکرد شارژدهی خیلی خوب و بهینه شده داره و میتونه تو استفاده معمولی به راحتی یک روز کامل شارژدهی کنه. این گوشی از فست شارژ 30 واتی پشتیبانی  می کنه. فول شارژ شدن باتری با آداپتور 30 واتی داخل جعبه تقریبا یک ساعت و ربع طول می کشه. اگه بخوایم با گوشی های هم رده خودش تو بخش سرعت شارژ شدن مقایسه انجام بدیم، قطعا برنده بازی نیست و شیائومی 11T Pro با فست شارژ 120 واتی یکی از اصلی ترین رقبای این گوشی به حساب میاد.

عملکرد دوربین Motorola Edge 20 Pro

موتورولا اج 20 پرو به سه تا دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی تله فوتو و 12 مگاپیکسلی اولترا واید – ماکرو مجهز شده. سنسور 108 مگاپیکسلی اصلی تو شرایط نوری معمولی و خوب، عملکرد خوبی داره و میتونه عکس هایی با رنگ های طبیعی و جزئیات خوب ثبت کنه. عکس های پرتره ای که با دوربین اصلی ثبت میشه کیفیت خیلی خوبی داره، هم تفکیک سوژه از پس زمینه به خوبی انجام میشه، هم عکس ها رنگ طبیعی و جزئیات خیلی خوبی دارن. دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری 8K با 24 فریم بر ثانیه و 4K با 30/60 فریم بر ثانیه داره که جزئیات، روشنایی و رنگ هایی نزدیک به واقعیت رو ثبت میکنه. لرزشگیر دیجیتال هم عملکرد قابل قبولی داره.

عملکرد دوربین Motorola Edge 20 Pro

دوربین اولترا واید هم تو شرایط نوری مناسب، عملکرد نسبتا خوبی داره و بخاطر وجود قابلیت فوکوس خودکار، میشه عکس های ماکرو هم با این گوشی ثبت کرد. دوربین پریسکوپ هم قابلیت زوم اپتیکال 5 برابری داره. عکس های این دوربین هم عملکرد قابل قبولی دارن. برای عکاسی تو محیط های کم نور و تاریک اصلا نمیشه روی دوربین های اولترا واید و پریسکوپ حساب باز کرد و کیفیت عکس ها چندان تعریفی نیست. اما همه این سخت گیری ها به خاطر این بود که تو سال 2021 این گوشی یه گوشی پرچمدار محسوب میشد و در مقایسه با پرچمدارهای دیگه 2021 بهش سخت گرفتیم. اما حالا که قیمت edge 20 pro اومده تو رنج زیر 15 میلیون تومن باید بگیم که عملکرد دوربین واقعا خوبه.

عملکرد پردازشی Motorola Edge 20 Pro

وظیفه کارها و امور پردازشی موتورولا اج 20 پرو به پردازنده Snapdragon 870 سپرده شده. پردازنده ای که پیش از این تو یه سری از گوشی های بالا رده و قاتل پرچمدار دیدیم و پایداری و عملکرد خیلی خوبی از خودش نشون داده. این گوشی تو چهار نسخه با 6/8/12 گیگ رم و 128/256 گیگ حافظه داخلی وارد بازار شده. عملکرد پردازشی این گوشی واقعا خوبه و میتونین از اجرای همزمان چند تا برنامه و بازی های نیمه سنگین و حتی سنگین لذت ببرین. تو بخش نرم افزار هم موتورولا اج 20 پرو با اندروید 11 وارد بازار شد و اندروید 12 رو هم به تازگی (پاییز 2022) دریافت کرده. Motorola قول دو تا آپدیت اندروید و تا 4 سال آپدیت های امنیتی برای Edge 20 Pro داده و به نظر میرسه تا اینجا توی بروزرسانی خیلی با برنامه و خوب عمل کرده. بخش نرم افزار گوشی های موتورولا برای کسایی که به تجربه محیط کاربری نزدیک به اندروید خام علاقه دارن، به شدت جذاب بوده و هست. همچنین یه برنامه اختصاصی به نام Moto روی گوشی های موتورولا میبینیم که یه سری قابلیت های شخصی سازی خوب به محیط کاربری اضافه می کنه.

اسپیکر موتورولا Edge 20 Pro؛ مونو تو این بازه قیمتی!

در کمال تعجب، Motorola برای اج 20 پرو سیستم پخش صدای مونو استفاده کرده و صدا فقط از اسپیکر زیر گوشی پخش میشه! کیفیت صدایی که از اسپیکر زیر گوشی می شنویم، قابل قبوله و از نظر بلندی صدا هم خیلی توقعی نداشته باشین. نظر به اینکه خیلی وقته گوشی های بالا رده و پرچمدار با جک 3.5 میلی متری هدفون خداحافظی کردن، روی این گوشی هم جک 3.5 میلی متری رو نمیبینیم. ولی میتونین از هندزفری های تایپ سی یا تبدیل Type-C به جک 3.5 استفاده کنین.

تو جعبه گوشی Motorola Edge 20 Pro، یه قاب ژله ای، آداپتور 30 واتی و یه کابل Type-C قرار داره.

آیا گوشی Motorola Edge 20 pro ارزش خرید داره؟

موتورولا Edge 20 Pro تو دسته گوشی های قاتل پرچمدار و بالارده قرار می گیره و در حال حاضر قیمت Motorola Edge 20 Pro تو بازار ایران تو بازه 13 تا 15 میلیون قرار داره. این گوشی تو بخش عملکرد پردازشی، نمایشگر، شارژدهی باتری و عکاسی پرتره حرف برای گفتن داره. تو بخش دوربین به جز وجود دوربین تله فوتو و کیفیت خیلی خوب عکس های پرتره، اتفاق خاصی نمیفته. تو بخش طراحی هم میتونست مثل عضو کوچیکتر خانواده یعنی Edge 20 با یه طراحی تخت، حس جذاب تری رو منتقل کنه. تو بخش عملکرد پردازشی این گوشی رقابت پایاپای با رقباش داره و یکی از اصلی ترین رقباش تو بخش پردازشی Xiaomi 11T Pro به حساب میاد. اگه اسپیکر و سرعت شارژ شدن باتری براتون اولویت داره، انتخاب های بهتری تو این بازه قیمتی میتونین داشته باشین. اما در کل پکیج گوشی پکیج خوبیه و اونجوری نیست که بگیم ارزش خرید نداره و اگه ریسک پذیر هستید به جز خرید گوشی های a73 سامسونگ و 11t pro شیائومی روی موتورولا اج 20 پرو هم میتونید حساب کنید.

 

مقایسه موتورولا Edge 20 Pro و شیائومی 11T Pro

قیمت 11t pro شیائومی

تقریبا یک میلیون ارزون تر از گرون ترین نسخه Motorola Edge 20 Pro تو بازار ایرانه ولی علاوه بر ارزون تر بودن، به نسبت امکانات بیشتری رو در اختیار کاربران قرار میده. عملکرد پردازشی و دوربین های Xiaomi 11T Pro با توجه به بنچمارک ها نسبتا بهتر از موتورولا Edge 20 Pro بوده. تو بخش نمایشگر هر دو گوشی از نظر کیفیت و روشنایی عملکرد نزدیک به هم دارن ولی وجود رفرش ریت 144 هرتزی روی Edge 20 Pro برای کسایی که دنبال یه تجربه روان تر هستن، میتونه جذاب تر باشه. به طور کلی اگه سرعت شارژ شدن باتری، عملکرد پردازشی، اسپیکر با کیفیت و قوی و عملکرد کلی دوربین ها براتون اولویت داره، Xiaomi 11T Pro میتونه انتخاب بهتری باشه و اگه قابلیت فیلمبرداری 4K با دوربین سلفی، رفرش ریت 144 هرتزی نمایشگر و شارژدهی باتری براتون اولویت داره، میتونین برین سراغ Motorola Edge 20 Pro. البته با توجه به اینکه نسخه های جدیدتر این دو گوشی یعنی Motorola Edge 30 Pro و Xiaomi 12T Pro هم معرفی شدن، این دو گوشی ارزش خریدشون مقداری کمتر شده.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۹ مهر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 47
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

yousfel

گوشی خوبیه و لنز تله فوتوش میتونه نظر آدمو جلب کنه در مورد رقیبش یعنی 11t pro باید گفت سرعت شارژ بالاتر پردازنده بهتری داریپه ولی قیمت بیشتری هم داره که باعث میشه تو این بازه قیمتی ۱۵ میلیون رم هشتش گیر بیاد ولی موتورولا رم دوازده هست. علاوه بر اینکه موتورولا اسپیکر استریو و دوگانه نداره البته تصاویر اولتراواید بهتری ثبت میکنه. انتخاب من با اینکه miui برام جذاب تره اج ۲۰ پرو هست چون فعلا برای رکورد بازی نیاز به رم بیشتری دارم

۲۳ بهمن ۱۴۰۱
reza dadashi 1376

سلام این گوشی،ساخت کجاست؟آقا مهدی دمت گرم

۲۸ آبان ۱۴۰۱
    Hossein.Mx

    سلام دادا
    این گوشی ساخت امریکا

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      Hossein.Mx

      البته بگم چون ساخت امریکا هستش
      برای بروزرسانی باید از پروکسی و ف.ی.لتر شکن استفاده کنید

      ولی ارزش داره

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
Mahdi2005

مخلص داش مهدی گُل ❤️❤️😘

۲۰ آبان ۱۴۰۱
Soheil1386

مهدی کجاییییییییی😔😔😔😔😔

۰۸ آبان ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban 2

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۰۵ آبان ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۰۵ آبان ۱۴۰۱
Amir.87

نسبتن گوشیه قابل تحملیه ولی برندش مشکله مخصوصا تو ایران
کمبود قطعه داره کمبود لوازم جانبی داره و رقیبای بهتری هم داره

۰۵ آبان ۱۴۰۱
tahamousavi

مشخصاتش واقعا یه گوشی خوب رو نشون میده و من قطعا اینو به a73 سامسونگ ترجیح میدم ولی حقیقتا به پای 11Tpro نمی‌رسه…

۰۳ آبان ۱۴۰۱
Parham7727

گوشی خوبیه

۰۳ آبان ۱۴۰۱
Ez7

ok

۰۲ آبان ۱۴۰۱
Rezas120

ولی بازم 11tpro بهتره

۰۱ آبان ۱۴۰۱
    Amirhosein_Hematian

    خودت 11t pro داشتی یا داری ؟

    ۰۱ آبان ۱۴۰۱
PUNISHER1988

مفید

۰۱ آبان ۱۴۰۱
afsheen

کاش دسترسی داشته باشین و گوشیهای سونی رو برای بررسی بیارین

۰۱ آبان ۱۴۰۱
hashemaqa

این گوشی تو بخش عملکرد پردازشی، نمایشگر، شارژدهی باتری و عکاسی پرتره حرف برای گفتن داره. اما موتورلاست دیگه و احتمالا بازار خرید و فروشش خیلی رونق نداشته باشه

۰۱ آبان ۱۴۰۱
    mahandot

    لایک

    ۰۱ آبان ۱۴۰۱
A.L.I

11 t pro ک خیلی بهتره

۰۱ آبان ۱۴۰۱
ALI ZAREI

قیمتش ب نسبت یکم بالاست

۰۱ آبان ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

چقدر مزخرف اصلا ارزش خرید نداره 👎🏻

۰۱ آبان ۱۴۰۱
matin.b.1385

یازده تی پرو خیلی سر تره از این

۳۰ مهر ۱۴۰۱
Am1119998876

خوب نیست

۳۰ مهر ۱۴۰۱
...GLORY...

عمرا اگر به 11T Pro برسه

۳۰ مهر ۱۴۰۱