مقایسه انواع پردازنده های موبایل

در این مطلب قصد داریم در کنار شما انواع پردازنده های موبایل رو مثل اسنپدراگون، کایرین، اگزینوس و مدیاتک رو بررسی و مقایسه کنیم و ببینیم که کدومش بهترن. مواردی همچون عملکرد، سرعت و گرمای تولیدی این پردازنده هارو به تفکیک قراره بررسی کنیم، تا موقع خرید گوشی بتونید در بخش پردازشی اون انتخاب بهترین داشته باشید. بحث های بسیار زیادی در مورد این موضوع وجود داره که میشه بهش اشاره کرد، خیلی از بحث ها تخصصی هستن و خیلی های دیگه هم زیاد کاربردی نیستن برای عموم، به همین دلیل در این مطلب اونایی که از همه بیشتر به درد می‌خوره رو کنار هم جمع کردیم تا به صورت جامع و کاربردی و مختصر شمارو با پردازنده گوشی، انواع اون ها و اینکه کدومشون بهترن اشنا بکنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.پردازنده گوشی و CPU چیست؟در اصل وقت ما می‌گیم پردازنده یک گوشی مثلا اسنپدراگون 888 یه جورایی داریم اشتباه می‌گیم و باید به جای پردازنده گفت CPU، اما استفاده کردن از این کلمه بیشتر بینمون جا افتاده، کل بخش پردازشی یک گوشی رو چیپ ست اون تشکیل میده، چیپ ست یا همون پردازنده های گوشی های هوشمند یه بردی هستن داخل گوشی که روش قطعاتی مثل CPU، GPU، بخش مربوط به پردازش تصویر، دوربین و حتی بخش اتصالات گوشی مثل wifi، USB و دیگر شبکه هات در این قطعه حضور دارند. چیپ ست رو گوشی ها دقیقا یه چیزیه تو مایه های همون مادربرد کامپیوتره، که قطعاتی مثل CPU، کارت گرافیک، رم و… روش قرار می‌گیرند، پس CPU هایی مثل اسنپدراگون، اگزینوس، کایرین و مدیاتک تنها بخشی از پردازنده گوشی هارو یا همون چیپ ستشون رو تشکیل میدن.معماری CPUتو این بخش از مقایسه انواع پردازنده های موبایل ما خیلی کار خاصی با بقیه قطعات چیپ‌ست نداریم و صرفا همون CPU مد نظرمونه، سی پی یو ها یه سری تعاریف خاصی دارن که بر اساس اونا طراحی و تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرن، خب بهتره اول با این تعاریف اشنا شیم. تموم CPU هایی که برای گوشی های هوشمند تولید می‌شن براساس معماری ARM هستن، که حالا خیلیا هم بهش می‌گن آرم! چیز دیگه ای هم که توی بخش معماری مورد بحثه معماری عددی اونه، مثلا می‌گن فلان سی پی یو 7 نانومتریه، یا 10 نانومتریه، هرچی این عدده بیاد پایین تر یعنی دقت بیشتری توی ساخت اون سی پی یو شده، فاصله قطعات داخلی اون سی پی یو بهم دیگه نزدیک تره، ساختش زمان بر تره و تکنولوژی خفن تری داشته.  به زبون ساده تر بخوایم بگیم، هرچقدر این عدده بیاد پایین تر مصرف سی پی یو هم میاد پایین تر، گرمای کمتری رو تولید می‌کنه و عملکرد سریع تری داره و همچنین مثلا اگه از 10 نانومتر بیایم روی 7 نانومتری فضای کمتری رو روی چیپ اشغال می‌کنه و همین باعث میشه کمپانی ها بتونن باتری هایی با ظرفیت بیشتر در گوشی هاشون به کار ببرن، در کل فضای خالی توی محیط گوشی بیشتر میشه. تو گوشی های اندرویدی پایین ترین معماری که وجود داره 5 نانومتریه، پردازنده A14 bionic اپل هم که اخرین پردازنده موجود روی گوشی های این شرکته هم 5 نانومتریه.

 

پردازنده های کمپانی کوالکام(اسنپدراگون)

پردازنده های تولید شده توسط این کمپانی برای گوشی ها سری های مختلفی دارن، اسنپدراگون سری 800 اخرین سری ای بوده که در حال حاضر تولید شده، که از این سری از پردازنده ها مدل های 888، 870، 865، 855 و … از اخرین سری های این کمپانیه. همونطور که قطعا می‌دونید این سری 800 برای گوشی های پرچمدار استفاده میشه، برای گوشی های میانرده سری 700 و 600 تولید میشه، که مثلا 768 در حال حاضر اخرین پردازنده از سری 700 که از 5G  هم پشتیبانی می‌کنه و پردازنده های سری 400 مثل 435، 425 برای گوشی های اقتصادی استفاده میشه. خب این از پردازنده های اسنپدراگون گوشی ها، که خیلی از کاربرا دوستش دارن و گوشی های زیادین که از این سری سی پی یو ها استفاده می‌کنن مثل گوشی های سامسونگ، شیائومی و …

پردازنده snapdragon

پردازنده های کمپانی مدیاتک(هلیو)

پردازنده های هلیو 2 تا مدل دارن، سری P و سری G. سری G همونطور که از اسمش مشخصه برای گوشی های گیمینگ استفاده میشه، مثل پردازنده ای که تو گوشی note8 pro شیائومی استفاده شده بود و سریP هم برای گوشی های اقتصادی تر استفاده میشه. اگر خواستید گوشی بخرید که پردازنده مدیاتک داشت بدونید اونی که سریG هست، قوی تر از اون یکی سریه و میتونه توی کار های سنگین بهتر عمل کنه. مدیاتک یه مدل سی پی یو هم داره که جدیدا وارد بازار شده ولی هنوز زیاد همه گیر نشده و فقط توی گوشی های پرچمدار استفاده میشه، اسم این سری دایمنسیتیه که جدید ترین اون درحال حاضر دایمنسیتی1200 هست. وقتشه بریم سراغ سی پی یو های ساخته شده توسط کمپانی های گوشی سازی مثل سامسونگ و هواوی، این شرکت ها برای اینکه سهم بیشتری از سود کلی فروش گوشی های خودشون رو به دست بیارن، چند سالی هست که روی اوردن به ساخت پردازنده های خودشون. از این رو مثلا سامسونگ گوشی های پرچمداری که تولید می‌کنه در 2 مدل اسنپدراگون و اگزینوس عرضه میشن، که اگزینوس ساخت خود سامسونگه و روی گوشی های میان‌رده و پایین رده خودش بیشتر هم پیدا میشه و سی پی یو کایرین هواوی هم به همین شکل.

پردازنده mediatek

پردازنده های سامسونگ(اگزینوس)

سی پی یو های تولید شده توسط این کمپانی معمولا شماره مدل هاش تا سال اخیر چهاررقمی بود، مثل 9900، 9800 و 9600 که هرکدومش برای گوشی های مختلف استفاده میشد، اما اواخر سامسونگ اومد یک صفر رو از این شماره مدل برای گوشی های پرچمدارش کم کرد و اگزینوس 990 شد اخرین پردازنده تولید شده و استفاده شده اون توی گوشی های پرچمدارش. اما توی گوشی های میانردش سری های 9610 و 9611 و… هنوز دارن استفاده میشن، معماری این پردازنده ها همون آرمه که اول توضیحش دادیم، اما سامسونگ اومده یک سری هسته های اختصاصی خودشو بهش اضافه کرده که علاوه بر قدرت نمایی برای توانایی تولید پردازنده کاربرد خاصی هم دارند. متاسفانه اگزینوس های سامسونگ هنوز نتونستن به پردازنده های اسنپدراگون برسن، دلیل اصلیش هم گرمای زیاد و ناپایدار بودنشه. به همین دلیله که ما می‌بینیم که سامسونگ میاد گوشی های پرچمدارش رو یه سری با اسنپدراگون میزنه که بیشتر برای بازار آمریکاست و یک سری هم میزنه با اگزینوس که میاد برای بازار خاورمیانه و بعضا اروپا، اما خب عملکرد سری اسنپدراگون این گوشی ها همچنان بهتره با توجه با اینکه سامسونگ داره سال به سال بهتر میشه.

پردانزده exynos

پردازنده های هواوی(کایرین)

از اخرین سری تولیدات پردازنده های هواوی که روی جدیدترین پرچمدارانش هم استفاده میشه، کایرین 990 هست، که روی گوشی های سری P و Mate  این کمپانی استفاده میشه، هواوی عین سامسونگ نیست که 2 مدل پرچمدار با پردازنده های مختلف بده بیرون و همه‌ی پرچمدار های این شرکت با پردازنده کایرین عرضه میشن و یه جورایی هواوی میگه همینی که هست!  سری 600 کایرین هم روی گوشی های میانرده کمپانی هواوی استفاده میشه و هواوی هم همچون سامسونگ این سیاست رو پیش گرفته تا بتونه با تولید و فروش پردازنده های خودش روی گوشی های خودش به حداکثر سود فروش برسه.

پردانزده kirin

پردازنده های اپل(A)

تو مقایسه انواع پردازنده های موبایل اپل کلا داستانش با گوشی های اندرویدی متفاوته و از پردازنده های اختصاصی خودش استفاده می‌کنه که با حرف A شروع میشه، A12، A13 bionic و اخری هم A14 bionic، داخل سی پی یو های A14 از همون فناوری 5 نانومتری استفاده شده که واقعا تاثیر مناسبی روی عملکرد گوشی ها دارن و اولین کمپانی بود که از پردازنده های 5 انومتری روی گوشی هاش استفاده کرد. اپل خودش هم تولید کننده سخت افزار و نرم افزار گوشی هاشه و همین هماهنگی باعث ایجاد پایداری و بهتر بودن عملکردش نسبت به بقیه گوشی ها میشه. شاید براتون اینجا سوال بشه که خب سامسونگ هم خودش داره پردازنده اگزینوس رو می‌زنه و سیستم عامل هم اندروید One UI که برای خود سامسونگه پس چرا اینطوری نیست؟ جواب اینجاست که سامسونگ خودش تولید کننده اندروید نیست و صرفا لایه‌ی گرافیکی اونو مختص گوشی های خودش طراحی و عرضه کرده، در اصل تولید کننده اندروید گوگله.

پردانزده A Apple

تا به اینجای کار با انواع پردازنده های تولید شده و استفاده شده روی گوشی ها اشنا شدید و الان میخواییم بریم سراغ بحث های پایه ای مربوط به پردازنده ها. معمولا اکثر سی پی یو ها 8 هسته این، 4 هسته دارن با سرعت کلاک پایین برای کار های معمولی و سبک و 4 هسته هم دارن با کلاک بالاتر برای کار های سنگین تر و پیچیده تر. سرعت کلاک همون عددیه که شما با گیگاهرتز می‌بینید، مثلا 2.76 گیگاهرتز، برای هسته های قوی تر معمولا این عدد بین 2 تا 2.8 دیده میشه و برای هسته های ضعیف تر بین1.5 تا 2 هست.

یه مثال بزنم برای این بخشِ هسته های سی پی یو، احتمالا اسم کورتکس رو در بررسی پردازنده گوشی ها شنیدید، اون هسته های قوی تر و با کلاک بالا رو بهش میگن Cortex A77 و اونایی که کلاکش پایین تره Cortex A55، حالا زیاد با اینها کار نداریم و بحث رو خیلی تخصصی نمی‌کنیم چون می‌خواییم در اصل عملکرد این پردازنده هارو بسنجیم.

بهترین پردازنده موبایل

خب همه‌ی مقایسه انواع پردازنده های موبایل رو گفتیم تا برسیم به اینجا، یعنی کدوم یک از این پردازنده ها بهتره؟ اگه کسی بخواد گوشی های اپل رو بگیره خب طبیعتا انتخاب دیگه ای جز A14 bionic نداره و گوشیه ای اپل فقط با این پردازنده تولید میشن، اما خب کسی که بخواد اندروید بخره چی؟ اسنپدراگون بهتره، یا اگزینوس و کایرین و مدیا تک؟ طبق تجربه و سابقه فعلا پردازنده های اسنپدراگون شرکت کوالکام عملکرد بهتر و پایدار تری دارن نسبت به بقیه پردازنده ها، یعنی چی پایدار تر؟ یعنی هم سرعت بهتری دارنن و هم می‌تونن این سرعت رو توی زمان هی تکرار بکنن، یعنی اگه شما یک ساعت با گوشی بازی بکنی به طور مثال، افتی که اسنپدراگون می‌کنه کمتر از اگزینوس و کایرینه. پردازنده های جدیدی که خیلی هم توی گوشی های اقتصادی استفاده میشن یعنی مدیاتک هلیو هم هنوز نمیتونن به اسنپدراگون ها برسن، چون فعلا اول راهشونه و خیلی جا داره که بهینه بشه و بعد ها بتونه با این پردازنده ها رقابت بکنه. در کل عمر مفیدی که پردازنده های مدیاتک دارن خیلی کمتر از اسنپدراگونه و همین جای پیشرفت و بهتر شدن داره.حالا اگه شما دیدید که 2 تا گوشی تمومی مشخصاتش کامل شبیه به هم دیگست و یکیشون از پردازنده اسنپدراگون سری7 استفاده کرده و یکی دیگه از مدیا تک هلیو G، اونی که اسنپدراگونه بهتره. اما مثلا شما براتون پردازنده زیاد توی اولویت نیست و دوربین بهتر بیشتر به کارتون میاد، یه گوشی هست مدیاتکه ولی دوربینش بهتره، یه گوشی هم هست اسنپدراگونه اما دوربینش ضعیف تره، خب طبیعتا شما باید اونی که دوربین بهتری داره رو متناسب با نیازتون انتخاب کنید.یه توضیح اضافه راجع به اگزینوس ها:  پردازنده های اگزینوسی که توی میانرده ها استفاده شده مثل اگزینوس9611 عملکردشون پایدار تر از اگزینوس هاییه که توی پرچمدار ها استفاده شده، همین باعث میشه که توی رنج خرید گوشی های میانرده بتونن حرف بیشتری برای گفتن داشته باشن در مقابل رقبا. اگر بخواییم رتبه بندی کلی بین پردازنده گوشی های اندرویدی انجام بدیم، به ترتیب اولیت در این لیست اول اسنپدراگون، دوم کایرین و سوم اگزینوس و مدیاتک تقریبا تو یه رتبه قرار می‌گیرن، اما میشه گفت اگزینوس یه مقدار طول عمر بیشتری داره نسبتا.تو بخش مقایسه انواع پردازنده های موبایل یه بحث جدایی هم وجود داره به اسم GPU، همونطور که اول مطلب گفتم روی چیپ های گوشی قطعات مختلفی وجود دارن که یکیش CPU بود و یکی دیگش هم GPU، که شاید خیلی مطرح نباشه توی اولویت خرید اما یه توضیح کوتاه راجع بهش میدیم. درکل وظیفه CPU تمامی چیزاییه که مربوط به سیستم عامله، هماهنگی اجرای اپلیکیشن ها و کنار هم بودنش و … هم جز وظایفه اونه و کار GPU اینکه هرچیزی که قراره اتفاق بیوفته رو تبدیل به تصویر میکنه، GPU یا همون واحد پردازش گرافیکی خیلی کار سنگین تری داره از نظر پردازش داده و بخش مهمیه توی چیپ گوشی ها. این پردازنده های گرافیکی ۲ مدل دارن، یکی Mali، یکی هم Adreno که برای کوالکامه، معمولا گوشی هایی که از سی پی یوشون اسنپدراگونه از پردازنده گرافکی آدرنو هم استفاده می‌کنن، که مدل ها و سری های مختلفی روی گوشی های متفات وجود داره. روی چیپ های گوشی یک قطعه‌ی دیگه ای هم وجود داره به اسم ISP که کارش پردازش تصویره، یعنی اگه شما بخوایید عکسی با دوربین گوشی ثبت کنید، همه چی میاد میره توی ISP و اونجا پردازش میشه، یا حتی بخش مودم روی چیپ ست ها هم مهمه که مربوط به اتصالاتی مثل wifi و انتن دهی گوشی میشن که اون ها هم توضیح زیاد دارن. NPU هم که مربوط به بخش هوش مصنوعی گوشی ها میشه و توضیح راجبش از حوصله این مطلب خارجه.امیدواریم این مطلب خیلی براتون پیچیده نبوده باشه، چون پره عدد و رقم بود ولی واقعا بحثِ مورد توجهیه توی خرید گوشی ها مخصوصا برای کسانی که واحد پردازشی گوشی براشون مهم تره، امیدوارم توضیحات به اندازه کافی تو خرید هاتون بهتون کمک بکنه. ممنون از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید

نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۷ دی, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 65
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hafez3003

تا اینجا اومدم

۲۵ فروردین ۱۴۰۲
Mohammad3130

عالی

۰۴ مهر ۱۴۰۱
King_Behrad

ولی هیچ پردازنده ای اسنپدراگون نمیشه مخصوصا نانو متر پایین هاش مثل اسنپدراگون 695

۱۱ شهریور ۱۴۰۱
.Mohammad Mahdi865@amail

سلام خواهشن یکی درباره ی پردازنده مدیاتیک هلیو جی ۹۵ توضیح بده…

۰۵ شهریور ۱۴۰۱
AV

تا اینجا اومدم

۰۴ مرداد ۱۴۰۱
Moto g20

تا این جا امدم

۱۵ تیر ۱۴۰۱
alirahmatpour

این ویدیو هم یکی از اون خفنا است

۰۶ تیر ۱۴۰۱
MR138556

تا اینجا اومدم

۰۶ خرداد ۱۴۰۱
Mahdi122

بازم از این ویدیو بساز خیلی کمک کرد

۰۳ خرداد ۱۴۰۱
tahamousavi

یه اشتباه فنی توی متن هست و اونم اینه که بیننده یا خواننده فکر میکنه هواوی خودش پردازنده هاش رو تولید میکنه؛ درحالیکه اینطور نیست. اگه اینطور بود، توی تمام گوشی هاش از پردازنده های خودش استفاده میکرد درحالیکه از مدیاتک و اسنپدراگون هم توی گوشی های هواوی استفاده میشه.
یه مورد دیگه هم اینه که الان دیگه هواوی نمیتونه از پردازنده های جدید kirin استفاده کنه. فقط از پردازنده های قبلی میتونه استفاده کنه که اونم به واسطه قراردادیه که قبل از زمان اعمال تحریم بسته شده و کمپانی kirin موظف به عمل به تعهداتش بوده.

۰۲ اسفند ۱۴۰۰
tahamousavi

البته ای کاش با پردازنده های اپل هم یه مقایسه ای میشد که اگر یه کسی مثل من عملکرد پردازنده براش مهم باشه، بتونه انتخاب کنه که سمت آیفون ها بره یا نه.

۰۲ اسفند ۱۴۰۰
tahamousavi

به طور خلاصه، اسنپدراگون ها بهترین پردازنده های موبایلی هستند؛ البته بین اندرویدی ها.

۰۲ اسفند ۱۴۰۰
Amir1450

عالی و مفید 💙

۲۸ بهمن ۱۴۰۰
iman

به به
عالی

۲۶ بهمن ۱۴۰۰
ARSAM87

عالی بود

۰۵ بهمن ۱۴۰۰
ARSAM87

تا اینجا اومدم

۰۵ بهمن ۱۴۰۰
mhkj

تا اینجا اومدم
خیلی عالی بود😀
ممنون ازت🌹

۰۴ بهمن ۱۴۰۰
perShia12

تا اینجا اومدم 🙂

۲۷ دی ۱۴۰۰
Aminfm12

عالی بود.ممنون ازت.دمت گرم

۲۳ دی ۱۴۰۰
Aminfm12

عالی بود.ممنون ازت

۲۳ دی ۱۴۰۰