بزرگترین معامله تاریخ صنعت بازی‌سازی؛ خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت نهایی شد!

کمپانی سازنده ایکس‌ باکس یعنی مایکروسافت بعد از حدود 18 ماه، در معامله‌ای 69 میلیارد دلاری، شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) و عنوان Call of Duty رو به تصاحب خود درآورد! پیش‌تر در ژانویه سال 2022 (دی 1400) بود که خبر خرید شرکت اکتیویژن توسط ایکس‌ باکس به بیرون درز پیدا کرد. سرانجام در روز جمعه 14 اکتبر (مهر 1402) با تاییدیه سازمان CMA انگلستان، مایکروسافت توانست مالکیت، حق استریم و فروش بازی های اکتیویژن رو به‌دست بیاره. با موبونیوز همراه باشید تا مروری بر این معامله بزرگ و حاشیه ساز صنعت گیم داشته باشیم.

 

چرا مایکروسافت به‌دنبال خرید اکتیویژن بود؟

آیا مایکروسافت می‌تونه زیر قولش بزنه و کنسول های سونی رو از عنوان Call of Duty محروم کنه؟ این سوالی است که در حال حاضر در بین مدیران ارشد سونی دست‌به‌دست میشه. مایکروسافت در دهه گذشته با عرضه کنسول های مختلف و بازی های انحصاری کماکان زیر پرچم رقیب سنتی خودش یعنی سونی بود. سونی با عرضه بازی های انحصاری شاهکاری مثل عناوین The Last of Us ،God of War و Uncharted و عرضه کنسول های یکپارچه‌تر نسبت به مایکروسافت، میزان فروش و درآمدزایی رو برای کمپانی آمریکایی محدود کرده بود. مایکروسافت در تلاش بود با خریدن اکتیویژن و دسترسی به معروف ترین عنوان آن‌ها یعنی “Call of Duty” بتونه رقابت نزدیک‌تری با سونی داشته باشه و میزان درآمدزایی خودش رو افزایش بده.

به سرانجام رسیدن این انتقال، برد بزرگی برای شرکت های حوزه فناوری در ایالات متحده است چرا که کاربران بیشتری به سمت کنسول های مایکروسافت و سرویس های اشتراکی و گیم پس ایکس‌باکس راهی خواهند شد. در سال های گذشته کنسول های پلی‌استیشن سونی در تمامی زمینه‌ها فروش بیشتری از مایکروسافت داشتند که زیاد هم غیرمنتظره نبود.

چرا مایکروسافت به‌دنبال خرید اکتیویژن بود؟

فیل اسپنسر مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) هیجان خودش را به این شکل نشان داد “امروز جون میده برای بازی کردن!” اسپنسر قراره به همراه بابی کوتیک که تا پایان سال 2023 در سمت مدیرعاملی اکتیویژن هست، بر روی این پروژه نظارت داشته باشه. اسپنسر اعلام کرد که با تکمیل شدن فرآیند این خرید ، مایکروسافت می‌تونه به بازار 90 میلیارد دلاری بازی های موبایلی هم دسترسی داشته باشه.
اکتیویژن سازنده عناوین پرطرفدار و محبوبی همانند Candy Crush Saga و Call of Duty Mobile در بازار بازی های موبایلی بوده است. به گفته مایکل بچر یکی از کارشناسان شرکت ودبوش “مایکروسافت می‌تونه بیش از 3 میلیارد دلار از بازی های موبایلی درآمدزایی داشته باشه.” مایکل در پستی دیگر اشاره کرد “مایکروسافت قراره از این برتری بزرگ برای عرضه بازی‌ها به صورت اشتراکی استفاده کنه، به همین خاطر نیاز مبرم به ساخت عناوین جدید خواهند داشت. به نظرم این حرکت قدم بزرگی در راستای تحقق اهداف مایکروسافت و ایکس‌باکس خواهد بود.”

مایکروسافت به‌دنبال خرید اکتیویژن

 

با خرید اکتیویژن چه عناوینی به مالکیت ایکس‌باکس و مایکروسافت درآمدند؟

به عنوان یک گیمر، آینده بازی های ویدیویی و فرانچایز های آن برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. عناوینی همانند Call of Duty ،World of Warcraft و Candy Crush که بخش بزرگی از درآمدزایی های اکتیویژن بودن، حال به مالکیت مایکروسافت درآمدند. هرچند کمپانی آمریکایی به خاطر نشان دادن حسن نیت خود به اتحادیه اروپا و انگلستان در معامله مایکروسافت اکتیویژن، پیش‌تر در قراردادی 15 ساله حق استریم و اجرا در فضای ابری رو به شرکت نام‌آشنای یوبی‌سافت واگذار کرد.

 

واکنش پشت‌پرده سونی نسبت به معامله جدید مایکروسافت

عناوین عرضه شده توسط شرکت اکتیویژن پرطرفدار، محبوب و درآمدزا بودن. عنوان Call of Duty اکتیویژن به تنهایی می‌تونه بر روی میزان فروش سونی، مایکروسافت و نینتندو تاثیر بزرگی داشته باشه و تحت انحصار درآمدن این عنوان توسط مایکروسافت نگرانی های زیادی برای مدیران سونی بوجود آورده است. سونی در مراجع مختلف نگرانی خودش نسبت به اینکه مایکروسافت زیر قولش بزنه و عنوان Call of Duty رو از کنسول های پلی‌استیشن محروم کنه، اعلام کرده بود.

مایکروسافت هم اعتراض خودش را به CMA به صورت متقابل ابلاغ کرد. CMA در بیانه‌ای اعلام کرد که شواهد قدرت‌مندی مبنی بر انگیزه مدیران مایکروسافت برای انحصار طلبی و محرومیت عنوان Call of Duty از کنسول های پلی‌استیشن به‌دستش رسیده و به صورت غیرمستقیم در پاسخی گفت “این عمل نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه ضرر جبران‌ناپذیری رو به مایکروسافت خواهد زد. درسته که در مطالعات اولیه محروم کردن پلی‌استیشن از این عنوان به سود مایکروسافت خواهد بود اما اگر نگاهی دقیق‌تری به آمار و نحوه واکنش گیمر های Call of Duty به این اتفاق و عواقب آن داشته باشید، می‌فهمید که انحصار این بازی فقط برای ایکس‌باکس یک اشتباه بزرگ است و تحت هر سناریویی دو سر باخت خواهد بود.”

واکنش پشت‌پرده سونی نسبت به معامله جدید مایکروسافت

 

سخن پایانی

چه کاربر ایکس‌باکس، پلی‌استیشن، نینتندو، کامپیوتر و یا بازی های موبایلی باشید تجربه کردن عناوین گوناگون بر روی کنسول های مختلف خاطره‌انگیز و دل‌نشین خواهد بود. مسئله اصلی بازی کردن همه افراد صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی و نوع کنسول است چون فقط و فقط در این شرایط است که صنعت بازی‌سازی سودآور خواهد بود. خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت می‌تونه فراهم کننده جهانی از فرصت‌ها و راه های مختلفی برای بازی کردن باشه. از طرف دیگه می‌تونه باعث انحصارطلبی، نابودی رقابت و محدود شدن ساخت بازی‌ها و عناوین شاهکاری همانند Call of Duty باشه. آیا مایکروسافت راه درستی میره؟ آیا سونی می‌تونه با انحصار طلبی فرانچایز COD کنار بیاد؟ سرنوشت بازی های موبایلی اکتیویژن چه خواهد شد؟ شما هم می‌تونید نظرات خودتون رو در این‌باره به اشتراک بگذارید. به نظرتون این معامله به نفع کاربران و گیمرها خواهد بود یا فقط شرکت های بزرگ بهره خواهند برد؟ ‌

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 9 ماه پیش
تعداد نظرات : 11
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
shahab-021

برای ایکس باکسیا خیلی خووووبه

۰۷ آبان ۱۴۰۲
alirezanikkhah

بازم احتمال داره این استودیو معروف عناوینی رو منحصر XBOX بسازه اونجا برای مایکروسافت سود زیادی خواهد داشت

۰۶ آبان ۱۴۰۲
Hwman

امیدوارم پیشرفت خوبی کنه

۰۵ آبان ۱۴۰۲
Limb0onTop

امیدوارم یه سری بازی ها یه پیشرفتی بکنن

۰۵ آبان ۱۴۰۲
Soheil1386

نایسسس

۰۴ آبان ۱۴۰۲
alirza.amiry

age bekhare khyli khoob mishe

۰۴ آبان ۱۴۰۲
Nurse

حالا امشب چی بپوشیم؟

۰۴ آبان ۱۴۰۲
mehdi gheysari

حداقل یکم ماکروسافت یکم دست و دل باز تره

۰۴ آبان ۱۴۰۲
mms2099

خیلی وقت بود انتظارش می‌رفت

۰۴ آبان ۱۴۰۲
Mahayd24

این کالاف موبایلو ارتقا بدن😂

۰۳ آبان ۱۴۰۲
SinaRe8596

اتفاق غیر منتظره ای بود

۰۳ آبان ۱۴۰۲