پیش بینی وضعیت بازار موبایل ایران در سال 1401

آینده بازار موبایل ایران

بازار موبایل ایران تو آشفته ترین حالت خودش در چند سال اخیر قرار داره، چون نرخ گمرک و ارز تخصیصی به بازار موبایل تغییر کرده و همین آشفتگی باعث شده قیمت گوشی در ایران بالا بره و احتمال داره قیمت ها از این بالاتر هم بره. اگه می خواید بدونید تو بازار موبایل چه اتفاقی داره می فته تا آخر این مطلب با موبونیوز همراه باشید.

چه تغییراتی اتفاق افتاده؟

در ویدیویی که از معاون وزیر صمت منتشر شده و در کانال تلگرام موبونیوز هم قرار گرفته، به این نکته اشاره میشه که کل سود بازار موبایل ایران سهم وارد کنندگان گوشی های بالاتر از 600 دلار میشه! با توجه به حرفهای وزیر صمت در مورد بازار موبایل ایران و با توجه به تغییر محاسبه حقوق ورودی و عوارض گمرک از ارز ترجیحی به ارز نیمایی یا آزاد چه اتفاقی تو بازار موبایل ایران میفته و چه تاثیری روی قیمت گوشی های موبایل میذاره؟

قبلا با توجه به اینکه حقوق ورودی و عوارض گمرکی رو با دلار 4200 تومانی محاسبه می کردن، واردکننده مقدار کمی از سود به دست اومده رو هزینه گمرک و واردات می کرد. چند وقت پیش قانون گمرک تغییر کرد و حقوق ورودی، مالیات و هزینه های گمرکی مربوط به واردات گوشی با دلار نیمایی محاسبه کردن که باعث شد قیمت گوشی مقدار کمی افزایش پیدا کنه.

از طرف دیگه از این تاریخ به بعد قراره دلار تالار دوم به واردات گوشی تعلق بگیره، به این شکل که دلار به دست اومده از فروش خشکبار و پسته و … رو در تالار دوم نیما قرار میدن و قیمت دلار دوم رو بر اساس بازار آزاد محاسبه میکنن. این کار باعث میشه قیمت گوشی های بالای 600 دلار به شدت گرون بشه. در هر حال واردات گوشی ادامه پیدا میکنه، گوشی های موبایل یک کالای چند وجهی به حساب میان، هم کالای سرمایه ایه، هم کالای ضروری و هم کالای لوکس. بعضی ها فکر میکنن گرون شدن گوشی های بالای 600 دلار تاثیری روی قیمت گوشی های میان رده و ارزون تر نداره اما این تفکر اشتباهه چون اقتصاد هوشمنده و قیمت محصولات به هم چسبیده س. بعضی ها این عقیده رو دارن، کسانی که گوشی آیفون 13 رو به قیمت 50 میلیون میخرن پس میتونن 10 میلیون گرونتر هم بخرن و کسایی هم که نمیخوان هزینه زیاد برای خرید گوشی کنن، بالا رفتن قیمت گوشی های پرچمدار فرقی به حالشون نمیکنه، اما کاملا اشتباهه، وقتی قیمت گوشی های لوکس گرون میشه قیمت گوشی های میان رده و ارزون هم به نسبت اون گرون میشه. برای مثال وقتی قیمت ماشین خارجی گرون میشه قیمت خودروهای داخلی هم ثابت نمی مونه و بر حسب اون گرون میشه.

قراره چه اتفاقی بیفته؟

بر اساس حرف های گفته شده چه اتفاقی در بازار موبایل میفته؟ سه حالت میتونه اتفاق بیفته:

اول اینکه تالار اول نیما برای گوشی های بالای 600 دلار بسته بشه و تالار دوم باز بشه که ارز اختصاص داده شده به واردات گوشی بر اساس قیمت روز دلار محاسبه میشه، امکان داره که مدتی تالار دوم بسته بشه و یا در بازه زمانی ارز نداشته باشه که بازار دچار سردرگمی و نوسان میشه.

حالت دوم اینه که به طور کلی واردات گوشی های بالای 600 دلار متوقف بشه و ارزی به اون تخصیص داده نشه و این موضوع باعث میشه وارد کننده ها، گوشی های موبایل گرون قیمت رو با دلار آزاد وارد کنن و قیمت گوشی ها به شدت افزایش پیدا میکنه که به تبع اون گوشی های میان رده و ارزون قیمت هم گرون میشه.

حالت سوم و منطقی ترین حالت اینه که تا زمانی که قیمت دلار ثبات پیدا میکنه دلار نیمایی رو به واردات گوشی اختصاص بدن و جلوی گرون شدن گوشی رو بگیرن.

جمع بندی

نکته ای که باید بهش توجه کنیم اینه که، گفته میشه واردات گوشی باعث خارج شدن ارز از کشور میشه در حالی که در اصل، یه بخش زیادی از واردات گوشی، ارز رو به کشور وارد میکنه. به دلیل اینکه کشور با مشکلات تحریمی دست و پنجه نرم میکنه، مقدار زیادی از پول های بلوکه شده که قابلیت وارد شدن به کشور رو ندارن صرف واردات گوشی میشه.

سخن آخر اینکه، اگر قیمت گوشی های بالای 600 دلار افزایش پیدا کنه قیمت سایر گوشی ها هم به نسبت افزایش پیدا میکنه و نمیشه جلوی گرون شدن اون رو گرفت. برای مثال هفته گذشته که قیمت آیفون 13 افزایش پیدا کرد قیمت گوشی A52s هم 1 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. نکته دیگه هم اینه که واردات گوشی یک کالای ضروری به حساب میاد و در صورت تخصیص ندادن ارز باز هم وارد میشه اما با دلار گرون تر و افزایش قیمت به شدت بیشتر.

بنابراین بهترین و منطقی ترین کار اینه که تا زمان ثبات قیمت دلار، ارز دلار نیمایی رو به واردات موبایل اختصاص بدن. شما در این شرایط خرید میکنید با منتظر میمونید تا وضعیت ثبات پیدا کنه؟ ممنون که تا آخر این مطلب با ما همراه بودید. نظراتتون رو در کامنت برامون بنویسید.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۳۱ فروردین, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 108
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

anti.gen

همونی شده که گفته بودی 😑

۲۹ بهمن ۱۴۰۱
Amin/AcDc

خدایی ما انسان های شریف ایرانی ،بی نصیب ترین آدم دنیاایم از تکنولوژی

۳۰ مرداد ۱۴۰۱
Amirpv

چه وضعیتی شده کاشکی همه چی درست شه و آدم دست و دلش نلرزه واسه خرید یه گوشی با وضعیت اقتصادی موجود

۱۲ مرداد ۱۴۰۱
Zahra2004

ایشالله وضع بهتره بشع

۲۲ تیر ۱۴۰۱
MazMaz

ایشالا که قانون ها تصحیح بشه و کسی آرزوی داشتن چیزی رو تو دلش نمونه

۱۵ تیر ۱۴۰۱